Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

esu lopilot

Gestart door qteklover007 vrijdag 30 november 2007, 19:07:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
esu lopilot
qteklover007
gast

esu lopilot
kunnen marklin trein die ombebouwd zijn met esu lokpilot ook met een gewone marklin digitaal station rijden of enkel met esu control?
Re: esu lopilot
Lid sinds: 2007

offline
Re: esu lopilot
Ja.
Het gaat niet om het merk, maar om het digitale protocol.
Re: esu lopilot
qteklover007
gast

Re: esu lopilot
en dat wil zeggen?
Re: esu lopilot
obicham
gast

Re: esu lopilot
dat je alle decoders die marklins spreken kunt gebruiken.
Esu lokpilot is er in een multi protocol versie: deze spreekt dcc en marklin.
Is dus ook door alle marklin en niet marklin besturingen aan te spreken
Re: esu lopilot
qteklover007
gast

Re: esu lopilot
bedankt voor uitleg.
ben veel wijzer geworden.
thanks
Re: esu lopilot
qteklover007
gast

Re: esu lopilot
maar een marklin met esu decoder kan dus niet op een marklin baan rijden
Re: esu lopilot
Kroko14253
gast

Re: esu lopilot
Een Märklin lok uitgerust met een ESU Lokpilot 3 decoder is gewoon met een 6021 of een MS/CS te besturen. De decoder herkent automatisch welk protocol wordt gebruikt, stelt zich daarop in en rijden maar. Ik heb zelf al een paar loks omgebouwd met een ESU 3 decoder en ik kan ze gewoon met mijn 6021 besturen. Geen probleem.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: esu lopilot
Lid sinds: 2007

offline
Re: esu lopilot
Misschien toch wat fundamenteler uitleggen.
Bij digitale treinsystemen gaat het erom dat de digitale centrale (bijvoorbeeld de 6021) en de locdecoders hetzelfde protocol gebruiken, zeg maar dezelfde taal spreken. Er zijn een paar protocollen. Märklin heeft in de loop der jaren gebruik gemaakt van: 'Motorola 1', 'Motorola 2' en sinds enige tijd van 'MFX'. De 6021 praat Motorola 1 en 2, het Central Station praat Motorola 1 en 2 en ook nog MFX.
De decoders moeten dat protocol begrijpen. ESU heeft decoders die Motorola verstaan en zelfs decoders die MFX verstaan. Sterker, ESU is de uitvinder van MFX. In veel Märklin modellen vind je decoders die uit de ESU-fabriek komen.
Motorola locdecoders worden door meer merken geleverd: Uhlenbrock, Kühn, en nog wel een paar.
Re: esu lopilot
qteklover007
gast

Re: esu lopilot
bedankt henk.
begin de bomen door het bos te zien
Re: esu lopilot
atomic
gast

Re: esu lopilot
ik heb ook een vraagje daaromtrent.  Ik zou graag een märklinlok, waarin reeds een hoogvermogendecoder 60902 zit, vervangen door een ESU-decoder.  Welk nummer van  ESU-decoder heb ik nodig (zonder geluid, maar met optrek- en afremmogelijkheden)
Re: esu lopilot
Riny
gast

Re: esu lopilot
Citaat van: atomic op zaterdag 01 december 2007, 20:17:47
Welk nummer van  ESU-decoder heb ik nodig (zonder geluid, maar met optrek- en afremmogelijkheden)

Ik zelf gebruik de ESU lokpilot V3.0 MP. Nr: 52610 prijs: ? 29,95
Ik ben er zeer over te spreken en nog 45 maal te gaan.
Vandaag heb ik er al vijf binnen gekregen.

Reden, ik wil alle Märklin Decoders er uitgooien en vervangen door de ESU.
Verder heb ik niets met de MFX protocol types.
Re: esu lopilot
Jan Stoomloc
gast

Re: esu lopilot
Riny
In jouw ogen wellicht een overbodige vraag!
Waarom alle marklin decoders vervangen? Wat biedt de ESu lokdecoder dan meer dan de marklin?

Zeer zeker als je nog 45 exemplaren moet vervangen!

Inmiddels zijn bij mij een aantal stoomlocs omgebouwd met Esu loksound.
Daarnaast heb ik een tweetal locomotieven met geluidsdecoder standaard ingebouwd met marklin decoder. Bij de marklin decoder kan ik zelf geluidsvolume regelen bij de Esu niet.

Heb jij ook ervaring met het inbouwen van geluids decoders?

In mijn simpele gedachtewereld is het inbouwen van een geluidsdecoder in wezen hetzelfde als een gewone decoder, met als enige verschil dat er aan de decoder een aansluiting zit voor een speakertje. Klopt dat ?

En dat vervolgens de gewenste geluiden geimporteerd moeten worden vanaf de database van ESu.

Ik heb de materie van het inbouwen van decoders bestudeerd en op de gastendag inde praktijk kunnen zien gebeuren. Doch het geluidsgedeelte komt daar niet in aan de orde.

Ik heb nog een aantal stoomlocs waar stoomgeluid aan moet worden toegevoegd.

Dus ik ben erg benieuwd naar je reactie.

Met stoomgroet
Jan

Re: esu lopilot
Lid sinds: 2006

offline
Re: esu lopilot
Citaat van: henkv op vrijdag 30 november 2007, 21:44:50
Er zijn een paar protocollen. Märklin heeft in de loop der jaren gebruik gemaakt van: 'Motorola 1', 'Motorola 2' en sinds enige tijd van 'MFX'. De 6021 praat Motorola 1 en 2, het Central Station praat Motorola 1 en 2 en ook nog MFX.

Vraag hierop, kan ik dus niets met MFX op een 6021 ?
Re: esu lopilot
Lid sinds: 2006

offline
Re: esu lopilot
Oke Peter hartelijk bedankt voor je snelle reactie.
Re: esu lopilot
Riny
gast

Re: esu lopilot
Citaat van: Jan Stoomloc op zondag 02 december 2007, 01:03:13
Riny
In jouw ogen wellicht een overbodige vraag!
Waarom alle marklin decoders vervangen? Wat biedt de ESu lokdecoder dan meer dan de marklin?

Beste Jan,

Geen enkele vraag is overbodig en het is altijd prettig de mening en achtergrondgedachten van andere hobbyisten te kennen.
Deze kunnen dan, na overweging van je eigen mening, een welkomen bijdragen zijn of ook niet.

Dat ik de decoders ga vervangen heeft betrekking op de FX decoders van Märklin om van de 14 stappen af te komen. De MFX decoders laat ik (voorlopig) ongemoeid.
Wanneer ik de ESU in mijn IB als DCC aanmeld kan ik op 128 stappen komen wat dan weer het schokkerige effect van de FX (14 stappen) doet verdwijnen en het rijgedrag dus mooier wordt.

Tot zover mijn onderbouwing om de Märklin FX decoders allemaal te vervangen.

Citaat van: Jan Stoomloc op zondag 02 december 2007, 01:03:13
Heb jij ook ervaring met het inbouwen van geluids decoders?

Ik heb verder geen ervaring met het inbouwen van geluidsdecoders.
Eerlijk gezegd, ik vind het wel eens leuk om te horen maar om nu alle rijdende locs geluid weer te laten geven, nee dat vind ik persoonlijk een beetje overtrokken en ik zou er hoofdpijn van krijgen.  :lol:
Maar dit is uiteraard ieder zijn persoonlijke mening.

Ik heb wel enkele MFX locs met geluid maar de weergave zul je zelden horen.
Mijn kleinzoon vind het prachtig en als hij er is, dan is het ook een herrie van je welste. :shock:
Re: esu lopilot
Jan Stoomloc
gast

Re: esu lopilot
Riny

Bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd! Lijkt mij vooral erg handig als je je trein langzaam wilt laten rijden.


Peter

Bedankt voor je verwijzing! Ik moet er nog een paar (laten) ombouwen.

Met stoomgroet

Jan