Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin MsD3

Gestart door ruud krikke zondag 07 mei 2017, 18:40:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Marklin MsD3
wie heeft ervaring met de Msd3 decoder van marklin.
Ik wil een geluids decoder kopen voor mijn oude omgebouwde 3084 lok ,
er zit nu een esu 64614 decoder in ( V4,M4 )met 5 polige anker van marklin.
De decoder van marklin (MsD3 -60975) is een stuk goedkoper dan de ESU,
in duitsland gezien voor 70 Euro.
Ik heb een Ecos 2 centrale en kan ik daarmee dan ook de MsD3 decoder van marklin mee programmeren,
het gaat dan om de volgende instellingen rijeigenschappen, rookgenerator, en telex koppeling.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Om de marklin decoder goed te kunnen programeren heb je gewoon een marklin programmer of CS2/3 nodig alle andere manier hebben beperkingen.
Re: Marklin MsD3
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin MsD3
Ruud,

Je kunt een mSD decoder programmeren met een CS, je moet dan goed de gebruiksaanwijzing lezen om te weten welk CV voor welke decoder parameter is.

Als er reeds een 5 polige motor met ESU in is gemonteerd, waarom wil je er dan een mSD er in plaatsen??

Voordeel van een mSD is wel dat je 4 schakel functies direct ter beschikking hebt. (F1 t/m F4)
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Misschien dat het aan mijn ligt maar van de mld/3 en msd/3 kan ik geen CV instellingen vinden wel de mLD en msd maar die werken niet met de 3 serie.
Mijn ervaring is wil je uitgebreid instellingen doen heb je echt een CS2/3 of marklin programmer nodig.
Re: Marklin MsD3
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin MsD3
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Heb het even door genomen maar dit gaat je wel wat tijd kosten om het goed in te stellen ;)
Denk persoonlijk dat een esu makkelijker is om in te stellen.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Reactie op Fred is ,  dat ik er eentje wil met geluid
En dat hij in te stellen is met de ECOS centrale.
De msD3 is in Duitsland  veel goedkoper.
Re: Marklin MsD3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin MsD3
Met het programma MTD-decodertool kun je op de PC allerlei instellingen klaarzetten voor MsD, MsD3, LsD en LsD3 decoders.
Vervolgens kun je als er een netwerkverbinding is tussen CS3 en PC de gegevens overzetten op de decoder.
Dit is een langzame methode en bovendien nog slecht beschreven in de handleiding en het CS3-boek.
Voor de CS2 is een filmpje beschikbaar via de Marklin-site. Daar lukt het ook met een USB-stick.

Op Stummiforum zijn ook een aantal kant en klare downloads beschikbaar.

John
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Okee een eind verder met wat informatie,
Maar ik heb een centrale van ESU  de ECOS 2
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Je kunt de msd3 wel via CV instellen maar hou er dan rekening mee dat het je uren tot mogelijk dagen gaat kosten heb zelf een marklin 60971 tool maar het nadeel is dat je de decoder aan de tool moet hangen om te programmeren on track kan dat niet alleen via de CS2/3 maar is erg traag.
Heb zelf een mld3 in een trix Tee Ram geplaatst en het programmeren heeft me bijna een dag gekost omdat ik steeds de decoder moet in en uit bouwen ivm testen van alle functies en dan wijzigen ivm fouten.
Re: Marklin MsD3
nobody
gast

Re: Marklin MsD3
 @citaat
Citaat van: ruud krikke op maandag 08 mei 2017, 15:44:59
De msD3 is in Duitsland  veel goedkoper.
Daarom is hij minder duur dan een Esu. :D
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin MsD3
 @citaat  @citaat  Dat is het nadeel van een decoder met aansluitdraden. De 21-polige opsteekvariant heeft dat nadeel van het tijdrovende in- en uitbouwen niet.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Van elke keer die mtc21 word je ook niet blij als die onderste boven in de dragerprint zit wat marklin bij een aantal modellen heeft gedaan.
Re: Marklin MsD3
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin MsD3
Terug naar de vraag van Ruud: als je het programmeren van CV's beheerst met wat hulp van de handleiding kun je met de Ecos /MsD prima uit de voeten. Er van uitgaande dat de juiste sound al in de decoder is geblazen en dat je alleen het rijgedrag/motorregeling, de Telex en de rookgenerator dient in te stellen.

Gr, Ben.
Re: Marklin MsD3
Bahn-AG
gast

Re: Marklin MsD3
Hoi

Ecos kan gewoon via MFX met de decoder communiceren.
CV programmering krijg je dan niet eens te zien. Alles gaat via de dialoog.

Kort gezegd is programmeren CS of Ecos hetzelfde.
Verschil is dat je met de Ecos geen geluid op de decoder kan "branden".

Bart
Re: Marklin MsD3
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin MsD3
Kijk aan, goede aanvulling. :thumbup:
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Maar kun je via het functiemappen wel de telex programmeren duwen ontkoppelen stukje weg rijden?
Re: Marklin MsD3
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin MsD3
Nee, voor de ontkoppelwals moet je bij Esu zijn.
Re: Marklin MsD3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin MsD3
Ook met de CS3 en CS2 is de wals in te programmeren.

Zie ook deze bijdrage op Stummiforum voor de CS2
en deze bijdrage voor de MsD


John
Re: Marklin MsD3
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin MsD3
Nou Mark, je wordt bediend. :thumbup:
Re: Marklin MsD3
Bahn-AG
gast

Re: Marklin MsD3
Hoi

Bij de m..d3 kan een koppelingwals geprogrammeerd worden.  Je moet de wals helaas wel zelf helemaal schrijven, compleet met timers, triggers en voorwaarden.
Niet handig opgelost van märklin.

Bart
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Maar de Ruud geeft aan een ECOS2 te hebben geen CS2/3 naar mijn idee kan hij geen triggers enz instellen via mfx functiemapping op de ECOS2 dat zou dan alleen via CV waarden kunnen onder DCC.
ESU en Marklin hebben allebeide zo hun voor en nadelen ;)
Re: Marklin MsD3
Bahn-AG
gast

Re: Marklin MsD3
Hoi

Op een CS kun je ook alleen maar de standaard MFX die de dialoog aangeeft.
Koppelingswals gaat dan ook niet lukken.

Zulke dingen kun je beter op je PC doen met het decoderprogramma en dan via een usb stick+CS (gaat niet met ecos!) of het decodertool in je decoder zetten.

Via dcc en cv's kan ook, maar is natuurlijk gepruts van een hogere orde.

Bart
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Ik ben wel een stuk wijzer geworden, dus als ik het goed begrijp is deze decoder moeilijker om cv`s in te stellen dan de ESU loksound 21 polig.
wat raden jullie aan msD3 of die van ESU.


Re: Marklin MsD3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin MsD3
Hoi Ruud,

CV's zijn een DCC ding en Mfx kent geen CV's, maar werkt met grafische configuratie menu's via de CS.
Alleen zijn sommige zaken alleen via DCC mode te bereiken, althans via de CS of ECOS.
De CV's zijn bij ESU decoders wel uitgebreider dan bij Märklin decoders.

In DCC mode is het instellen van CV's op de Msd3 net zo moeilijk, of makkelijk, als bij een ESU.
ESU heeft de lokprogrammer om dit op de PC te kunnen doen en Märklin heeft de decoder-programmer 60791 om dit via de PC te kunnen doen.

De soundkeuze is bij ESU groter, maar Marklin stelt voor de Msd3 een soundbibliotheek ter beschikking waaruit je zelf een geluidsproject kunt samenstellen.
In de bibliotheek vindt je alle geluiden van vele verschillende stoom, diesel en e-locs.
Dit doe je met de Märklin Decoder Tool, die je gratis kan downloaden en installeren op de PC.

Bij ESU download je gewoon het geluidsproject voor de desbetreffende loc en laadt die in de decoder met de Lokprogrammer en de ESU Software op de PC.

Msd3 decoder zijn in het algemeen wat goedkoper dan de ESU Loksound decoders.

Ik ben zelf zeer tevreden over de rijeigenschappen van de Msd3.
Ingeregeld met de automatische inregel procedure loopt de loc als een zonnetje.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Hoi Ad

Mooi duidelijk antwoord van je, het ging er om dat ik de cv wil aanpassen  zonder tussen komst van een programmer.
De rookgenerator wil ik namelijk aanpassen naar rij gedrag ,veel rook bij hard rijden en weinig bij stilstaan.
dit kan trouwens alleen in DCC mode van de ESU.
Ik wil dit namelijk ook doen in de msD3.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
het scheelt me 30 euro, en de programmer is ook veel goedkoper dan de ESU.
En ik neem aan de de kwaliteit van het geluid hetzelfde is dan de ESU.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Mooier is iets persoonlijks ESU is gewoon uitgebreider maar duurder en als je voor een mtc21 gaat voor een oude lok is het verschil zelfs +- 40 euro omdat Marklin de dragerprint er gewoon bij levert.
Zit zelf ook te twijfelen tussen een msd3 en een loso 4 voor mijn 37781 ice3 voor de tool hoef ik geen keuze te maken heb zo wel de ESU als de Marklin programmer.
Misschien staan er wel vergelijken op YouTube van de loksound en de msd3?
Re: Marklin MsD3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin MsD3
Citaat van: ruud krikke op dinsdag 09 mei 2017, 23:11:02
De rookgenerator wil ik namelijk aanpassen naar rij gedrag ,veel rook bij hard rijden en weinig bij stilstaan.
Ruud,

Dat kan op de ECOS als volgt:
Selecteer de loc en ga naar "Lok Wijzigen" > "Uitgebreid" > en selecteer linkonderin het één na onderste vakje met AUX erin.
Zoek de functie van de rookgenerator in de tabel op en tik de + aan van de gekoppelde AUX1
In het menu dat nu opkomt kun je de modulatie van de AUX poort selecteren.
Even opslaan door op het V vinkje aan te tikken (2x) en klaar is Kees.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Mooie uitleg,

Alleen  dit kan alleen in dcc mode.
Dus de msD3 in dcc mode zetten , dan hoef je dus geen programmer te hebben.
De msd3 koop ik dan met het juiste geluid ingebakken.
110 euro voor een Esu of 70 euro voor marklin vind ik een groot verschil.

Re: Marklin MsD3
Bahn-AG
gast

Re: Marklin MsD3
Hoi

Bovenstaande voorbeeldje is gewoon MFX. :?

Bart
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Hoi Bart,
Dit wist ik niet, ik ga vanavond even kijken bij mijn andere mfx  treinen met functies
Ik vond het al zo weinig om in te stellen bij mfx.
Bedankt voor de tip.
Ik heb nog een rangeer  lok met telex koppelingen, ik ga kijken
Wat je daar kan instellen , ik zie verhalen dat je automatisch kan ontkoppelen en wegrijden.
Heb je misschien daar ook een voorbeeld van.
Re: Marklin MsD3
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin MsD3
In de 3084 waar dit topic mee begon zit een V4 M4 die MFX praat. Als je er ook al een Telex in hebt en rook kun je daar mooi mee oefenen.

Gr, Ben.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Hoi Ben

Ik heb er inderdaad al een rookgenerator inzitten,
Maar ik had de decoder in DCC  gezet, omdat ik niet wist dat het met MFX ook kon.
Uiteindelijk gaat deze decoder naar een andere lok, en in de 3084  geluid en telex ,de telex van marklin is in Duitsland
Ook veel goedkoper (?8.50 i.p.v 25 euro hier in Nederland.))



Bedankt zover voor jullie reacties.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2023

offline
Re: Marklin MsD3
Citaat van: ruud krikke op donderdag 11 mei 2017, 17:22:23
Ook veel goedkoper (?8.50 i.p.v 25 euro hier in Nederland.))


Geef eens een link dan Ruud, want dat prijsverschil is wel heel groot.
Re: Marklin MsD3
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin MsD3
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Dat wil ik wel, maar ik had gelezen dat het niet mag of zo.
Anders even via een persoonlijk bericht.
Ik koop daar regelmatig wat, kwam het toevallig tegen op www
Stuur me maar een mail. Ik weet niet of je hem heb gekregen via persoonlijk bericht.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Je mag wel een link plaatsen naar de site waar jij het goedkoop hebt kunnen vinden je mag er alleen geen reclame voor maken ;)
Heb je ze toevallig gezien bij lokmuseum.de want daar haal ik ook bijna al mijn spullen vandaan verzend kosten zijn 8,50 en bij hogere afname krijg je vaak leuk korting.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin MsD3
Klopt  lokmuzeum.
Re: Marklin MsD3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin MsD3
Ruud,

Een link naar een verkoopsite is gewoon toegestaan hoor, zolang je maar geen reclame maakt voor je eigen handel.
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin MsD3
Hallo Allemaal,

Ik ben best tevreden met de MsD3 van Märklin. Vind het alleen erg jammer dat er nog niet zo'n hele grote bibliotheek van loks is. Ik zoek bijvoorbeeld het project van de 01.10. Die staat er niet in. Ook het project van bijvoorbeeld een TEE ram staat er niet in. Weet iemand zo waar ik dit soort projecten vinden kan? Gaat Märklin deze lijst met projecten nog een keer uitbreiden?

Jasper
Re: Marklin MsD3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin MsD3
Ja de lijst is erg beperkt zelfs modellen die ze met sound verkopen staan er niet tussen zo als de ice3