Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

functietoetsen mobile station 60657

Gestart door hdute zaterdag 06 mei 2017, 23:21:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
functietoetsen mobile station 60657
hoi,

Ik ben nog wel een leek op het digitale circuit van Marklin. Heb inmiddels de overstap gemaakt naar het digitale. Ik heb nu een eenvoudige mobile station 60657 en twee digitale loc's om te beginnen. Ik kan nu de loc's laten lopen met de mogelijkheden die ze hebben, geen enkel probleem. Nu is mijn vraag of ik dit ook onder de functietoetsen specifiek kan instellen en daarnaast gewoon normaal draaien.
Ik zie bijvoorbeeld wel het logo van de slak, maar als ik de loc laat rijden en druk op de functietoets van de slak dan gebeurt er niets. Moet ik daar specifiek iets voor instellen voor die functietoets?
Ik wil gewoon handmatig kunnen draaien en dan op een functietoets kunnen drukken om bijvoorbeeld voor een andere snelheid te kiezen. Dat lukt mij nu wel voor de verlichting van de loc's.

m.vr. gr.
Herman   
Re: functietoetsen mobile station 60657
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: functietoetsen mobile station 60657
Beste Herman,

Graag merk, type en catalogusnummer van de twee digitale loks.

Groet, Anne W
Re: functietoetsen mobile station 60657
CiteerIk zie bijvoorbeeld wel het logo van de slak, maar als ik de loc laat rijden en druk op de functietoets van de slak dan gebeurt er niets. Moet ik daar specifiek iets voor instellen voor die functietoets?

Die slak schakelt de rangeerfunctie in. De meeste digitale locs hebben een optrek- en afremvertraging die je kunt instellen (soms met potmetertjes op de decoder, soms programmeerbaar). Met de slakknop omzeil je die, zodat de loc zonder vertraging reageert. Dat is dus handiger met rangeren.
Re: functietoetsen mobile station 60657
Hallo Herman,

Bedoel je dat je met de MS3 de locs kunt programmeren om een bepaald 'ritueel' te doen en deze automatisch te kunnen laten rijden? Als dat je vraag is, weet ik niet beter dan dat het met een MS3 niet kan.
Re: functietoetsen mobile station 60657
hoi,

De loc's die ik heb zijn: DHG-700 met nummer 36700 en de T3-Kupferzell met nummer 36140

Wat Gerrit noemde was mijn bedoeling, programmeren om een bepaald ritueel te doen.

Wat Harm noemde heb ik uitgeprobeerd en dat blijkt te kloppen.

Ik heb al van alles geprobeerd en denk dat Gerrit zijn antwoord wel eens kan kloppen.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

groetjes, Herman

Re: functietoetsen mobile station 60657
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: functietoetsen mobile station 60657
Beste Herman,

Het Mobile Station is een puur handmatig apparaat, als je die "kunstjes" wil laten doen, dan heb je onder andere een computer met een programma erbij nodig (nee, geen Märklin).

Groet, Anne W
Re: functietoetsen mobile station 60657
 @citaat
Niet helemaal waar, Anne.
Met rijwegen op de CS2/3 kun je een aardig eindje komen.

Groeten,
Ton.
Re: functietoetsen mobile station 60657
Citaat van: harm78 op zondag 07 mei 2017, 08:39:26Die slak schakelt de rangeerfunctie in. De meeste digitale locs hebben een optrek- en afremvertraging die je kunt instellen (soms met potmetertjes op de decoder, soms programmeerbaar). Met de slakknop omzeil je die, zodat de loc zonder vertraging reageert. Dat is dus handiger met rangeren.
Bij mij is de slak functie dat de snelheid word gehalveerd en de op en afrem vertraging word met een 3 hoekje met een streep er door heen aangeduid.
Re: functietoetsen mobile station 60657
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: functietoetsen mobile station 60657
Met het CS2/3 kun je wat kunstjes uitvoeren, maar te weinig of niet mooi genoeg, anders zou er niemand met een pc/programma in combinatie met een CS (of een Ecos) rijden.

Ik dacht inderdaad ook dat de slak de halvering van de snelheid is..

Groet, Anne W
Re: functietoetsen mobile station 60657
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: functietoetsen mobile station 60657
Het slak-symbool wordt door Märklin gebruik voor de Rangeerstand (dus halve snelheid).
Het symbool voor ABV optrek-en remvertraging uit wordt weergegeven als een soort stijgende kromme (of driehoekje) of als een gewichtje. Dat laatste is de actuele versie op o.a. de CS3.

Bron: Digital fahren mit der Central Station 3


Het is overigens wel mogelijk de symbolen op de MS2 aan te passen, maar de aanpassing van toegewezen functies kan alleen via de CV-waarden. Met de CS2 EN CS3 kan het via het menu. Anders komt de decoderprogrammer van Märklin in beeld.

Bij andere centrales dan Märklin gaat het meestal ook alleen via de CV instellingen.

John