Als ik het goed begrijp, dan wordt hier bedoeld met R1,R2
C- of M-railsC-rails met 24130 (r=360 mm) en 24230 (r=437,5 mm)
M-rails met 5100 (r=360 mm) en 5200 (r=437,4 mm)
en niet:
K-rails met 2221 (r=360 mm) en 2231 (r=424,6 mm)
K-rail rijders hebben vaak een voorkeur voor
2231 als dalend spoor, en een flexboog parallel aan 2231 (met r=486,5 mm) als R2 (stijgend spoor)
En dat komt eigenlijk door de straal van die 2231 ....
Citaat van: i_m_johny op zaterdag 06 mei 2017, 09:26:36
Echter moet de bovenbaan niet breder worden dan 1,10 meter.
Flexrail-gebruik is de kunst van het loslaten van de standaard.Als je uit gaat van het maximale, 110 dan trek je daar 6 of 7 cm vanaf (als je de bovenleidingmastjes gebruikt, of minder als je die niet gebruikt): laten we zeggen 104/2=52 cm. Je krijgt dan R1=458 mm en R2=520 mm. Met flexrail (dus K-rails) is dat geen enkel probleem. Zelfs is het mogelijk om met 3 sporen de spiraal te leggen R1=406 mm(dus dalend), R2=468 (naar keus stijgend of dalend), en R3=530 mm (stijgend). Het is maar een idee.
En waarom zou je de helix nou juist niet uitvoeren met flexrails? Niet in het zicht, minder hoogte nodig tussen de lagen, sporen een fractie smaller op elkaar, e.d. ?
De vraag die je dan krijgt, is of je aankomend op de bovenbaan binnen je sporen wil uit komen of juist erbuiten. M.a.w. of je toestaat (ten behoeve van de helix) dat je een deel van je oppervlak niet optimaal kunt benutten (vanwege die helling). Maar ik kan me voorstellen dat je dan pas een nieuwe fase in je ontwerp binnen treedt.
Nog even een dwarslinkje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=62194.0Daarin legt RonaldK met twee schetsjes uit wat radius doet met gewenste hellingen (van 3%)l