Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.

Gestart door i_m_johny zaterdag 06 mei 2017, 09:26:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Een dilemma,

Ben nu al ruim een half jaar bezig met het ontwerp van ' de nieuwe baan'.

Centraal hierbij staat het schaduw station, welke zo'n beetje de complete verzameling treinstellen 'in ruststand gaat herbergen. Tot zover geen probleem.

Maar....

De weg ernaartoe wil ik met een dubbelsporige spiraal uitrusten. Bij voorkeur R2 en R3 bochten.

Echter moet de bovenbaan niet breder worden dan 1,10 meter. En dan is het bijna onmogelijk om dit in combinatie passend te krijgen, zonder dat er aan de bovenbaan consessies worden gedaan.

Dus zit ik nu toch weer te neigen naar het gebruik van R1 en R2 bochten, waarbij de R1 dalend wordt en de R2 stijgend.

Zonder het te hebben over 'mooi' e.d. Zijn er meer mensen die uiteindelijk gebruik maken van R1 in de spiraal en wat kunnen de nadelen zijn.

Groeten,

Jan
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Hoi Jan,

Ik zou met R2 dalen, als een trein daalt drukken de koppelingen in elkaar en dan heb je de kans dat de buffers achter elkaar gaan zitten met ontsporing tot gevolg.

Dit is wel weer op te lossen door starre koppelingen te gebruiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Hi Jan,

Zelf zou ik nooit R1 gebruiken.
Je hebt kans dat wagon of locs eruit lopen.

groet
Harald
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Hola

Nooit enig probleem ondervonden met de R1/R2 helix op mijn oude baan.
R1 dalend en R2 stijgend. Wel zorgen dat het tracee overal vloeiend verloopt.
Kijk zelf maar:



H la P
Fred
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Jan, zoals Fred het laat zien heb ik nu 5 jaar een helix met r1 naar benee en r2 stijgend, nog nooit iets gemerkt van problemen op het r1 spoor , dus nooit doen is absurd in mijn ogen, je moet ook maar de ruimte hebben om met R 4 en R5 te kunnen rijden. ik gebruik alle soorten koppelingen , roco, marklin en stroomvoerend en geen problemen.
Succes met kiezen en knutselen,

Jan
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Als ik het goed begrijp, dan wordt hier bedoeld met R1,R2 C- of M-rails

C-rails met 24130 (r=360 mm) en 24230 (r=437,5 mm)
M-rails met 5100 (r=360 mm) en 5200 (r=437,4  mm)

en niet:
K-rails met 2221 (r=360 mm) en 2231 (r=424,6 mm)

K-rail rijders hebben vaak een voorkeur voor
2231 als dalend spoor, en een flexboog parallel aan 2231 (met r=486,5 mm) als R2 (stijgend spoor)
En dat komt eigenlijk door de straal van die 2231 ....

Citaat van: i_m_johny op zaterdag 06 mei 2017, 09:26:36
Echter moet de bovenbaan niet breder worden dan 1,10 meter.
Flexrail-gebruik is de kunst van het loslaten van de standaard.

Als je uit gaat van het maximale, 110 dan trek je daar 6 of 7 cm vanaf (als je de bovenleidingmastjes gebruikt, of minder als je die niet gebruikt): laten we zeggen 104/2=52 cm. Je krijgt dan R1=458 mm en R2=520 mm. Met flexrail (dus K-rails) is dat geen enkel probleem. Zelfs is het mogelijk om met 3 sporen de spiraal te leggen  R1=406 mm(dus dalend), R2=468 (naar keus stijgend of dalend), en R3=530 mm (stijgend). Het is maar een idee.
En waarom zou je de helix nou juist niet uitvoeren met flexrails? Niet in het zicht, minder hoogte nodig tussen de lagen, sporen een fractie smaller op elkaar, e.d. ?

De vraag die je dan krijgt, is of je aankomend op de bovenbaan binnen je sporen wil uit komen of juist erbuiten. M.a.w. of je toestaat (ten behoeve van de helix) dat je een deel van je oppervlak niet optimaal kunt benutten (vanwege die helling). Maar ik kan me voorstellen dat je dan pas een nieuwe fase in je ontwerp binnen treedt.

Nog even een dwarslinkje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=62194.0
Daarin legt RonaldK met twee schetsjes uit wat radius doet met gewenste hellingen (van 3%)l
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Dag Heren,

Allereerst allemaal heel erg bedankt voor alle reactie's. Gelukkig van diverse zijden belicht.

@Peter: Ik ben druk bezig om al het rijdend materiaal uit te rusten met Marklin Kortkoppelingen. Hiermee wil ik dus jouw beschreven probleem voorkomen.

@Harald: Genoemd probleem probeer ik dus zo te voorkomen. En mochten er eens treinstellen zijn die echt een probleem vormen, dan zou ik ze buiten de dienstregeling altijd nog via de R2 baan ook kunnen laten dalen.

@Fred: Ik ben overtuigd. Rijdt zeer soepel. Ik vraag me alleen af of de BigBoy niet teveel uitwijkt naar de R2 baan toe. Echter heb ik daar op de huidige baan ook geen last van, maar die gaat natuurlijk niet naar beneden op die manier.

@Jan: Een geruststelling.

@Jan Willem: Het is (en blijft) C-Rails. Ik heb alle drie de soort op mijn baan gehad, maar ben al bezig om de boel deels af te breken en de 'vreemde' soorten zijn er inmiddels allemaal af. Hoewel de K-rails wel in vergelijking met C-rails opvallen stil is, opteer ik toch voor de C-Rails.

Allemaal bedankt voor de bijdrages.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Ik gebruik een spiraal met r1 stijgend en R2 dalend. Dit heeft op mijn oude baan altijd perfect gewerkt. Wel heb ik er een ovaal van gemaakt dmv twee rechte rails.

Groeten Sander
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.

Heeft de hellings-percentage ook nog invloed op de keuze tussen R1/R2 of R2/R3?

Ik verwacht ongeveer op 3% uit te zullen komen.

Groeten,

Jan
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Citaat van: i_m_johny op zaterdag 06 mei 2017, 23:08:19
hellings-percentage
Hellingspercentage is direct afhankelijk van radius en noodzakelijk aantal centimeters wat je wilt stijgen/dalen. Vandaar dat Seinwezen een ovalen helix maakte met een paar rechten ertussen: dat drukt meteen het percentage omlaag.

Puristen onder ons wijzen 3% af, maar 44-er en IJsengel hebben ook een helling van 3% voor lief genomen. Zelfs de helix-helling van Ben den Hollander (onze frotter Spoorman) komt aardig in de buurt.

De vraag die relevant is, is niet of je met R1+R2 treinen met 3% omhoog krijgt (antwoord: ja zeker), maar of die treinen lang genoeg zijn om aan jouw normen te voldoen. De lengte van de sleep die jij moet kunnen willen trekken, daar gaat het om. Hoe lang mag een trein zijn bij een 3% helling?
De antwoorden die je op zo'n vraag krijgt, hangen onder andere af van de loc-fabrikant; bij een Lima-loc is dat aantal fors lager dan bij een Marklin-loc of een Hag-loc. Enerzijds motor, anderzijds gewicht.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Hallo Jan,

Een R3 van C-rail heeft een buitendiameter van 1,07 m, dus zou in de helix moeten passen van jouw 1,1 m. in de helix wordt behalve de radius het hellingspercentage ook beïnvloed door de mate van stijging per wenteling. Theoretisch heeft een combinatie aan 65 mm vrije ruimte genoeg. Als je dan plaatwerk neemt van 8 mm kom je op 73 mm stijging per omwenteling. Dit betekent voor R3 een stijging van 2,3% en voor de R2 2,7%. R1 is dan 3,2%
Het ovaal maken van de helix met bijvoorbeeld de 24188 laat de percentages respectievelijk dalen naar: 2%, 2,3% en 2,8%. Een 24360 geeft: 1,8%, 2,1% en 2,4% (gegevens uit Anyrail)
Gemiddeld kun je aannemen, dat er oer 2,5 mm grotere hoogteverschil er 0,1% stijgingspercentage bijkomt.
Tot zover de percentages. Voor de lengte van de treinen ed. sluit ik mij aan bij het commentaar van Jan22.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Weer meer bruikbare tips.

Ik heb zelfs een 5% helling bij deze baan gehad. Inmiddels wel afgebroken, ook omdat ie maar enkelsporig was.
Maar met 'bescheiden' treinstellen was dit nog te doen.

Één Lima 1220 is er wel op overleden.... :-(.

Dus vandaar de wens om het nu toch beter op te pakken, omdat alles gewoon naar beneden en omhoog moet kunnen. Ook de Mehano Thalys.

De gemiddelde treinstel-lengte is 1,25 meter. Het varieert van een aantal regio sporen, diverse epoches die met beginnen met 75 cm. en het gemiddelde passagierstreinstel bestaat uit 5 rijtuigen en een loc en eindigt dan meestal op ruim 1,50 meter. De uitzonderingen zijn de Amerikanen en de Zwitserse Krokodil die beginnen  met 2 meter, wat bij de BigBoy oploopt tot 3,5 meter.

Ik zal zeker bij de lange treinstellen waarschijnlijk beneden gewoon gaan splitsen en ze boven weer gaan samenvoegen.

De wens is om eigenlijk alles boven de meter, uitgerust te hebben met een Hoogvermogen motor, waarbij de wagons/rijtuigen voorzien zijn van KortKoppelingen.

Het Helix verhaal forceert een flink stuk ruimte. Maar Michel zie ik dat principe ook succesvol toepassen.
Maar eens kijken waar dat naar toe leidt.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Ik heb zelf een helix met c-rails r2 en r3 tussen de 3 en 3,5% mijn trix Tee ram heeft geen problemen met omhoog en naar beneden alleen in duwende toestand haken de laatste wagon en motorwagen in elkaar bij het inrijden van de helix en wordt de wagon eruit gedrukt hier moet ik nog en oplossing voor vinden.
Mijn helix heeft een diameter van 116 cm.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Hallo Mark,

Je zou je daalspoor met 1 mm kunnen verkanten.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Kun je eens uitleggen wat 1mm verkanten doet tegen het inhaken van materieel Gerrit?

Gr, Ben.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Citaat van: hmmglaser op zondag 07 mei 2017, 19:59:18
naar beneden alleen in duwende toestand haken de laatste wagon en motorwagen in elkaar bij het inrijden
Wat haakt er precies in elkaar? Hoe zit die verbinding in elkaar? Buffer en koppeling?
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
'k Heb het vermoeden dat de schaargeleiding "haakt", door een onvolkomendheidje in de "V" vormige uitsparing.
Bij trekken heb je er geen last van, dus denk ik dat je het in de bovenkant van de "V" moet zoeken.
Ook een heel klein beetje siliconenvet wil wel eens helpen.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
@ Ben: doordat je het zwaartepunt verlegt naar de binnenkant van de bocht, neemt de buitenwaartse kracht af. Daardoor komt er minder kracht op de koppelingen naar buiten en blijven ze meer gecentreerd.
Bijkomende is, dat door verkanting de radius vergroot wordt, doordat je door het optillen van de buitenkant het buitenspoor iets inkort. Je zult ook merken, dat door de verkanting de rails iets naar buitengaan. Het is niet veel, maar kan wel net genoeg zijn.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Wij hebben een Helix met R1 bochten (3 hele cirkels), we gebruiken hem eigenlijk alleen om te stijgen en hebben daar tot op heden geen problemen mee gehad. Helling zit net boven de 3%, ook daar geen problemen mee.
Mvrgr, RodyE
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Je kan ook steeds een ovaal maken als helix, gewoon 1 of 2 rechte sporen er tussen en de druk neemt geweldig af tussen de wegens, ook komt dit ten goede van uw stijgingspercentage.

Maar welke straal je gebruikt zal ook veel te maken hebben met welk materiaal je gaat rijden.

Bij korte treinen met korte locs en wagens is R1 geen probleem.
Lange trienen met bv grote stomers met lange passagierswagens achter is het aangeraden om grotere bochten te gebruiken.

Je moet er nl ook op letten dat de kracht naar binnen toe bij te kleine bochten en lange treinen niet te groot wordt waardoor de trein gaan ontsporen. Ook de wrijving is niet te onderschatten, loc kan dan problemen hebben om te stijgen.
Dit kan je ook terug gaan opvangen door er een of twee rechte stukken tussen te plaatsen. Zo behoud je de diepte van uw baan en maak je de lengte van een omwenteling een stuk langer.

De K rails zoals reeds aangehaald laten u ook vrij om uw ruimte maximaal te gaan benutten. Persoonlijk werk ik steeds met flex-rails, je kan uw baan ontwerpen zoals je zelf wilt en je bent niet beperkt door de bestaande geometrie.

PS gebruik uw langste bocht om te stijgen, uw locs zullen u dankbaar zijn.


Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 08 mei 2017, 12:31:58
@ Ben: doordat je het zwaartepunt verlegt naar de binnenkant van de bocht, neemt de buitenwaartse kracht af. Daardoor komt er minder kracht op de koppelingen naar buiten en blijven ze meer gecentreerd.
Bijkomende is, dat door verkanting de radius vergroot wordt, doordat je door het optillen van de buitenkant het buitenspoor iets inkort. Je zult ook merken, dat door de verkanting de rails iets naar buitengaan. Het is niet veel, maar kan wel net genoeg zijn.

Achter de schermen vind een discussie plaats over verkanten. En er is geen herkenning met hetgeen je schrijft. ;)

Verkanten doe je in het echie om sneller met een trein door een boog te kunnen rijden. In model wordt hooguit om optische reden verkant. Daarnaast is verkanten in een al krappe helix sowieso niet handig, de kans dat een lange trein zichzelf om trekt wordt groter.

Gr, Ben.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Hallo Ben,

Prima, dat er achter de schermen een discussie wordt gevoerd. Ik hoop, dat het antwoord op de discussie hier dan wel wordt gepubliceerd.
Dat er geen herkenning is in hetgeen ik schrijf, neem ik niemand kwalijk.

Verkanten heeft alles te maken met het samenstellen van krachten volgens de natuurkunde in combinatie met de traagheid, dus ik ben razend benieuwd naar het verlossende antwoord.
Het is correct, dat in het echt de verkanting wordt toegepast om de bochten sneller te kunnen nemen en dit kan dankzij het samenstellen van alle op het rijdende voertuig werkende krachten, want door het verleggen van het zwaartepunt neemt de traagheid op het bewegende voertuig al, waardoor een hogere snelheid mogelijk is. Ik hoop natuurlijk, dat uit het antwoord blijkt dat de natuurkunde hier zijn gelijk gaat krijgen.
Ik ben het met je eens, dat verkanten in een kleine radius niet aan te raden is, maar alleen in het stijgende spoor. Daarentegen is een verkanting in een daalspoor wel aan te raden, want je schrijft immers zelf, dat daardoor een hogere snelheid mogelijk is. Deze hogere snelheid zou best er eens voor kunnen zorgen, dat de koppelingen niet meer onder de buffers schuiven.

Het blijkt soms noodzakelijk te zijn met kleine radiï te moeten werken, maar als je ze kunt vermijden in een helix moet je het zeker niet nalaten. Een ovaal lost ook niet alles op, maar door het verkleinen van de helling, kan het wel een positieve bijdrage leveren. Dit heb ik in reactie 11 al aangegeven.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
In een dalend spoor moet je gewoon kunnen stoppen Gerrit. En ja, dan wordt de ruimte tussen de buffers kleiner en dat mag geen problemen geven met inhaken. Doet het dat wel dan moet je dat oplossen: langer koppelen bijvoorbeeld. Of een grotere boogstraal maar da's een open deur. :D
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Hallo Ben,

Het moeten kunnen stoppen in een helix is natuurlijk ook een mooi punt van discussie.
Persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen, maar ik heb dan aan het einde van mijn geplande helix een soort van uitloopspoor, die aansluit op mijn schaduwstation. Maar als stoppen een noodzaak is, dan ligt er misschien een oplossing in het gebruik van ander koppelingen.
Mijn intentie is te denken in oplossingen en de basis vraag van Jan was of er meer mensen zijn die uiteindelijk gebruik maken van R1 in de spiraal en wat de nadelen kunnen zijn. Hierbij gaf Jan niet aan te willen stoppen in de helix. Misschien dat hij wat meer toelichting kan geven over zijn bedoelingen, zodat we even weer terugkomen bij de oorsprong van dit topic.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Voorbeeld:
Treinen met 4 en 6 assige wagens met een lengte van 150 tot 164cm gaan probleeemloos helixje in op r2 en er uit met r1 met stopkansen in beide richtingen en dat heeft nog nooit een een probleem op geleverd.
Mijn sik gaat zonder asb de helix in en uit met 3 of 4 2 assers, terwijl deze ruim 3 % is, nog geen van mijn 30 lokkies heeft problemen gehad met slippen of haken of ontsporen, de trekduw treinen rjden met marklin stroomvoerende en de Ddar met roco slanke koppelingen , dus resumé, als alles aan de voorwaarden voldoet is er een probleemloze dienstregeling toepasbaar en wordt dit bij mij bestuurd en gecontroleerd door Koploper.
Tsuus
Gr. Jan
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Dit wordt weer een mooi draadje. Bedankt voor alle bijdragen.

- Verkanten is iets waar ik (nog) niet meer bezig zijn.
- Stoppen tussentijds is niet een eigenschap die ik op voorhand belangrijk vind. Maar het kan natuurlijk een keer voorkomen.
- Ik ben wel zeer een voorstander van KortKoppelingen, die het plotseling stoppen een stuk betrouwbaarder doormaken dan gebruik van de 'flexibele' koppelingen waarin veel ruimte is voor verschuivingen.
- Een Helix was niet de oorspronkelijke bedoeling. Maar lijkt zo langzamerhand bijna 'een Must'.

Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 08 mei 2017, 17:19:30
Doet het dat wel dan moet je dat oplossen: langer koppelen bijvoorbeeld. Of een grotere boogstraal maar da's een open deur. :D
En in sommige gevallen door iets aan de onderkant van de buffers af te vijlen, waardoor de koppeling niet in de buffer verstrikt kan raken. Berucht zijn bepaalde fabriekskoppelingen, o.a. de kortkoppeling van M* die reletief te hoog zou hangen. Van Trix weet ik dat niet.

En dan heb je deze aanpak voor de Trix nog:
Citaat van: nobody op maandag 08 mei 2017, 12:18:32
'k Heb het vermoeden dat de schaargeleiding "haakt"
Ik neem aan dat met "schaargeleiding" het kortkoppelingsmechanisme bedoeld wordt.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Citaat van: Jan22 op dinsdag 09 mei 2017, 00:15:50
En dan heb je deze aanpak voor de Trix nog:
Citaat van: nobody op maandag 08 mei 2017, 12:18:32
'k Heb het vermoeden dat de schaargeleiding "haakt"
Ik neem aan dat met "schaargeleiding" het kortkoppelingsmechanisme bedoeld wordt.
Neen, ik bedoel wel degelijk de schaargeleiding.
Het maakt niet uit wat voor soort koppeling je in de NEM schacht steekt.
Märklin noemt 't mechaniek ook zo ===> klik
Maar wat maakt 't eigenlijk uit? Als 't beestje maar een naam heeft. ;) En als de vraagsteller begrijpt wat bedoeld wordt.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
@J-W: vijlen aan buffers? Heb je geen andere niet destructieve oplossing voor Johny? :D
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 09 mei 2017, 09:02:58
@J-W: vijlen aan buffers? Heb je geen andere niet destructieve oplossing voor Johny? :D
@Ben
Het ging niet om Johnny maar om Mark met z'n Trix TEE ram.
Ik begrijp van Rob dat hij 'm beter kan inruilen voor een Roco TEE.

Citaat van: nobody op dinsdag 09 mei 2017, 07:30:21
Märklin noemt 't mechaniek ook zo ===> klik
En Märklin telent daarbij aan:
CiteerMinder koppelingsspeling bij getrokken rijtuigen.
En inderdaad, het probleem van Mark doet zich niet voor bij getrokken rijtuigen maar wel bij geduwde.
Een kleine nuance.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
 @citaat TEE RAm met buffers? :D :D
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Allen bedankt weer voor de uitdieping van het fenomeen stabiel rijden bij hellingen.

Het is erg leerzaam geweest.

Zoals ik er nu in sta ga ik toch voor de R2/R3 oplossing. Dit omdat ik graag met grote treinstellen rij (tussen de 2 en 3 meter lang).
Waarvan een redelijk aantal met grote rijtuigen tot 28 cm. per stuk. En er voor de Bigboy best wel wat ruimte gereserveerd mag worden om deze dus soepel naar omlaag en omhoog te krijgen.

De tijd gaat het leren.

Ik het heb banenplan aangepast ten koste van de lengte van opstelsporen, maar dan moet dan maar. Ik denk dat ik dat ga compenseren door op de paradebaan wat extra stopsporen te gaan plaatsen.

Groeten,

Jan
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
 @citaat   :thumbup:

groet
Harald
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Kan je niet een etage extra onder je schaduwstation maken?
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Hoi Jan,
Ik ben blij dat ik R2 en R3 bochten gekozen heb, vooral vanwege de stijging. Met name mijn piko ice3 komt er net tegen op. Als je er een ovaal van maakt krijg je natuurlijk een ander percentage en misschien lukt het dan wel met R1 en R2.
Ik ben ook bezig geweest met kortkoppelingen maar dat is bij lang niet alle loc en wagens mogelijk.

Succes met kiezen en bouwen.

Albert.
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Gebruik van R1 bogen in een spiraal / helix.

@Albert, De overtuiging van het gebruik van R2/R3 is inmiddels wel redelijk vastgelegd. Maar een stemmetje via een appje, maakte me attent op de het gebruik van 2 spiralen / helixen, waardoor je al eenvoudig gewoon voor R2 kunt kiezen in beide gevallen.

Dus weer een scenario waar ik eens even beter naar moet gaan kijken.

Groeten,

Jan