KOMT DE EX-ZHESM 61, NS 9952 TERUG NAAR NEDERLAND?
Bij sommigen waarschijnlijk al bekend: de Stichting Hofplein Rotterdam is een actie begonnen om de ex-ZHESM 61, NS 9952 uit Klostermansfeld in de voormalige DDR terug te halen en als monument op de Hogbogen in Rotterdam Noord te plaatsen, het originele viaduct waar deze trein thuishoort. Van 1914-1944 pendelde de wagen dagelijk vele malen heen en weer tussen Rotterdam Hofplein, Den Haag HS en Scheveningen. In de laatste oorlogswinter is de wagen naar Duitsland afgevoerd, daar later in gebruik geweest bij de DR (als materiaalwagen voor het Seinwezen), en daarna niet gesloopt.
Deze wagen is nog te behouden: naast de ZHESM 6 uit het Spoorwegemusem het enige nog bestaande exemplaar van het eerste electrische materieel in Nederland!
Een broertje, de 9951 in 1934.
Het volgende is gedaan:
- Er is een stiching opgericht, Hofpleintrein.nl
Websites:
http://www.hofpleintrein.nl/ en
https://nl-nl.facebook.com/hofpleintrein/- We hebben de steun van Hofbogen BV en de Gemeente Rotterdam
- Er is een werkplan;
- Doel: uiterlijke restauratie in de toestand van 1926; dus met de 1500V-onderdelen, bagageruimte en groen-creme NS-uiterlijk.
Innerlijk: een basis inrichting, zodat de ruimte aan een uitbater kan worden verhuurd vergelijkbaar met de vaste ruimtes onder de Hofbogen. De vloeroppervlakte wordt ook vergelijkbaar met die ruimtes.
-Er is een plan voor de bestemming van de trein: deze wordt op de Hofbogen geplaatst, bv. bij de Zomerhofstraat (maar mogelijk elders, discussie loopt nog).
- De restauratie zal worden uitgevoerd bij de Keilewerf aan de Vierhavenstraat in Rotterdam (bij het Marconiplein). Daar is ruimte voor de 9952 gereserveerd in een loods.
-Er ligt een offerte en een plan voor het transport (dieplader).
HOE EERDER DE WAGEN IN NEDERLAND IS, HOE BETER!
De reservering van de ruimte bij de Keilewerf duurt niet eindeloos. In Klostermansfeld kan hij op termijn sowieso niet blijven, in Duitsland heeft de wagen geen toekomst. En vorige winter is er bovendien al een keer een zwerver uit de wagen gehaald. Je wilt er niet aan denken dat iemand er een vuurtje in gaat stoken om zich op te warmen.
Wat ontbreekt er nog? Geld natuurlijk. De kosten voor het transport zijn op 16.500 euro begroot.
Er is een aavraag gedaan bij een mogelijke subsidiegever , en we starten een crowdfundingsactie. U kunt hier een stukje van de afstand sponsoren. Met ieders hulp halen we deze wagen terug naar Nederland!
Zie ook website en Facebookpagina.
Deze maand verschijnt deze oproep ook in Railhobby, Rail Magazine en Op de Rails.
http://www.hofpleintrein.nl/https://nl-nl.facebook.com/hofpleintrein/Help ons de 9952 voor de toekomst veilig te stellen!
Uw bijdragen zijn hard nodig en zeer welkom!rekening NL33 INGB 0007 5127 55 t.n.v. Stichting Hofpleintrein Rotterdam
Als het project loopt, zoeken we tevens sponsors voor de materialen (hout en metaal). Maar daarover tegen die tijd meer!