Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Station Grootspoor
| | |-+  ICE-brand in Duitsland
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ICE-brand in Duitsland  (gelezen 2164 keer)

Ton van het Fort

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
ICE-brand in Duitsland
« Gepost op: vrijdag 12 oktober 2018, 15:51:33 »

Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ton

“ Fortheim, een analoge én digitale baan van 45 m2 🚞 “

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2018, 15:57:41 »

Op die manier halen we de milieudoelstellingen nooit. ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

MaK man

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2018, 16:07:56 »

weisswurst welldone  ;)

Weisswurst is bijnaam van de ICE
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2018, 20:37:31 »

Dat ze de rest van het treinstel niet even kunnen los koppelen om de schade te beperken.
Waarschijnlijk kunnen ze de rails eronder nu ook gaan vervangen schade door warmte.
Gelogd
Mvg Mark

vriend

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2018, 20:38:05 »

Heftige beelden van de brand zeg. 8o
Ben benieuwd wat de oorzaak is.

Groeten van Jarno
Gelogd

feniks

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2018, 21:03:31 »

gelukkig niemand gewond en dat is zeg maar toch het belangrijkste
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2018, 21:37:35 »

 @citaat
Toch, 5 lichtgewonden.
Ik kan mij voorstellen dat dit bij het uitstappen is gebeurd, afstand grond tot eerste trede is nogal groot.

Dat ze de rest van het treinstel niet even kunnen los koppelen om de schade te beperken.
Waarschijnlijk kunnen ze de rails eronder nu ook gaan vervangen schade door warmte.
Even loskoppelen??
Als er al iemand in de buurt is die weet hoe je deze wagens loskoppelt, dan nog is dat niet zo gebeurd.
Waarschijnlijker is zelfs dat het verboden is wegens het gevaar.
Eerst moeten sowieso de reizigers worden geëvacueerd en als je dan al iets zou kunnen loskoppelen, moet ook nog het losgekoppelde deel worden verplaatst.
Allerlei veiligheidsmaatregelen verhinderen dat en daarnaast is maar de vraag of de losgekoppelde delen dat zelfstandig kan uitvoeren.
Gelogd
Groet, Eric-Paul


Märklin, what else?

MaK man

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 08:48:42 »

Volgens mij kan van de de ICE 3 en afgeleiden Incl Valero dit alleen in werkplaatsen . alleen de E320 heeft de mogelijkheid om dit op de baan te doen ( maar dan alleen in tunnels toegestaan ) 

Een ICE 3 bestaat dan wel uit 2 gelijke delen , ze werken samen , dus kan het zijn dat een deel alleen niet goed werkt .
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 22:59:13 »

Dat ze de rest van het treinstel niet even kunnen los koppelen om de schade te beperken.
Waarschijnlijk kunnen ze de rails eronder nu ook gaan vervangen schade door warmte.
Het traject zal niet 1, 2, 3 weer open zijn nee. Belangrijkste is dat er geen gewonden zijn. Men heeft hier erg goed gehandeld door het stel buiten een tunnel stil te zetten. Dat maakt zowel de bestrijding van de brand als de evacuatie van de passagiers, maar ook de berging vandaag, een stuk eenvoudiger. Van de tussenwagon is trouwens niet veel meer over. En dat loskoppelen? Het is maar een trein, die is vervangbaar.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 23:01:51 »

... Belangrijkste is dat er geen gewonden zijn. Men heeft hier erg goed gehandeld door het stel buiten een tunnel stil te zetten. Dat maakt zowel de bestrijding van de brand als de evacuatie van de passagiers, maar ook de berging vandaag, een stuk eenvoudiger...
Daarom bestaat ook de noodremoverbrugging, de machinist bepaalt waar de trein wordt gestopt bij een noodremsituatie.
Gelogd
Groet, Eric-Paul


Märklin, what else?

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 00:38:49 »

Dat weet ik. Maar nog steeds lovenswaardig.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 06:53:12 »

Men heeft hier erg goed gehandeld door het stel buiten een tunnel stil te zetten.
Hoi Laurent, kan ik uit jouw woorden opmaken dat de brand in een tunnel zou zijn ontstaan? Maar waar lees je dat dan?

Er blijft overigens weinig over van zo'n wagen na een brand.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 00:44:53 »

Dat maak je dan verkeerd op. Maar bij mijn weten heeft het ICE traject tussen Keulen en Frankfurt nog wel een aantal tunnels. Dacht ergens richting de 30 stuks op het stuk dat met 300 bereden wordt.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

ketelbinkie

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #13 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 10:00:37 »

Een ICE3 bestaat motorisch uit twee gelijke delen, en is ontworpen om gesplitst te kunnen worden. Een half treinstel kan dan zelfstandig wegrijden.

Maar dan moet er natuurlijk wel bovenleidingspanning zijn..... Drie keer raden wat bij brand als eerste uitgeschakeld wordt.

Een wegsleepdiesel heb je ook niet 1-2-3 op locatie, en als er daarnaast nog veel reizigers geevacueerd worden wil je geen rijdend materieel in de omgeving. Mensen in veiligheid brengen is eerste prioriteit.
Gelogd
Patrick

Charlie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ik spoor niet, maar bus wel. ©
    • Waar ik voor m'n hobby vaak ben.
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #14 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 19:43:29 »

Schijnt wat langer te gaan duren, voordat er weer treinen kunnen rijden. Moet o.a. een heel stuk van de harde ondergrond vernieuwd worden.

Gr. Charlie
Gelogd
Bahnhof - Neustadt
Intellibox II - Koploper - C-rail/K-rail - Duits in de jaren '80

CJAG-lid
 

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #15 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 21:14:00 »

Yep, is hier ook te merken.
Op weg naar huis bij stop in Mainz een overvolle EC 114 richting Dortmund langs het perron gezien.
Moest voor ons vertrekken, maar bleef nog staan.
Mensen in vertwijfeling uit- en instappen en zo.


Voorlopig duurt de stremming op de Schnellfahr-Strecke Frankfurt/Köln, tussen Siegburg/Bonn en Montabaur, nog tot einde deze week.
Gelogd
Groet, Eric-Paul


Märklin, what else?

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: ICE-brand in Duitsland oorzaak.
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 20 oktober 2018, 00:08:57 »

Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Ton van het Fort

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 20 oktober 2018, 10:13:51 »

Zie je wat er gebeurt als je de oude blauwe trafo’s van Marklin nog gebruikt
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ton

“ Fortheim, een analoge én digitale baan van 45 m2 🚞 “

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 20 oktober 2018, 12:08:53 »

Valt nog een hoop te doen ten aanzien van brandbaarheid van materialen aan boord van de trein.  ;)
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Schienenbus2012

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Kees Hulstein
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 20 oktober 2018, 19:07:26 »

Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: ICE-brand in Duitsland
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 20 oktober 2018, 20:15:33 »

De oorzaak van de brand was een kapotte trafo.
https://www.br.de/mediathek/video/ice-brand-defekter-trafo-war-die-ursache-av:5bc21134b8439300183fe81f

In hetzelfde weekend op zondag nog een ICE3 die bij München een beginnende brand in de trafowagen had...
Valt nog een hoop te doen ten aanzien van brandbaarheid van materialen aan boord van de trein.  ;)
Bij mijn weten zijn dit soort trafo's oliegekoeld. Dan ben je redelijk kansloos, dat wordt heet en dan verbrand je zelfs de metaallegering waarvan de wagonkast is gemaakt.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.662 seconden met 30 queries.