Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verlichting in een Bm 235

Gestart door Jasperkc vrijdag 05 mei 2017, 22:40:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting in een Bm 235
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Verlichting in een Bm 235
Hallo Allemaal,

Ik zit met het volgende. Ik wil in mijn Bm 235 van Märklin een binnenverlichting plaatsen. Ik zet deze vraag bewust in het topic zelfbouw projecten omdat ik in iedere coupé afzonderlijk een verlichting wil hebben en ook zo dat ik ze onafhankelijk van elkaar kan aan of uit zetten. Ook vraag ik mij af of er op het gangpad verlichting is en zo ja of deze fel brand of juist gedimd is. M.a.w. als ik de gebruikelijke lichtstrips gebruik van bijvoorbeeld ESU dan heb je overal verlichting en dat vindt ik niet zo'n mooi gezicht.


Bron: Ebay.de

Groet, Jasper
Re: Verlichting in een Bm 235
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Verlichting in een Bm 235
De gangpaden van dit type rijtuigen was meestal wat spaarzaam verlicht. Je zou hier aparte led's kunnen plaatsen, maar het zal wel een gepruts worden.
Als je echt per coupé wilt schakelen, zal de gang ( en het balkon) toch in één keer aan moeten gaan.

Je kunt ook overwegen om boven de gang een wat donkere doorzichtige folie te plaatsen, om het in de gang donkerder te maken.

John
Re: Verlichting in een Bm 235
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlichting in een Bm 235
Hi Jasper,

Een stukje print nemen en op de goede plekken een LED monteren (en weerstand) zelf ook al eens gedaan.
Sommige LEDs aan elkaar (in serie) en andere dan weer "apart" bedraad.
Langs een zijkant van dat printje allemaal aan elkaar tbv de gang. (Zwakker licht door andere weerstand)
Hoe wil je die allemaal apart gaan schakelen ?

Interessant draadje, ben benieuwd hoe je dit gaat doen.

groet
Harald
Re: Verlichting in een Bm 235
Citaat van: Haradigi op zaterdag 06 mei 2017, 09:48:21

Hoe wil je die allemaal apart gaan schakelen ?


Hallo

Dit wisten ze bij het origineel blijkbaar ook niet en hebben ze toen maar weggelaten.
Oftewel, cabines konden niet apart geschakeld worden.

Bart
Re: Verlichting in een Bm 235
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlichting in een Bm 235
 @citaat
Heel vaak waar ik in heb gezeten en geslapen kon dat echt wel.

groet
Harald
Re: Verlichting in een Bm 235
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Verlichting in een Bm 235
De passagiers kunnen per coupé de verlichting aan- en uitschakelen.
Ik weet niet zeker, maar ik meen dat de gang twee standen heeft: fel en zwak. Kan in het laatste geval zijn, dat de helft van de verlichting aanstaat - maar zoals gezegd, ik weet dat niet zeker.

Groet, Paul