Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

DCC/MFX

Gestart door Gerrit-1959 donderdag 04 mei 2017, 09:18:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

DCC/MFX
Hallo,

Hier op het forum kom je nogal eens de termen DCC en mfx tegen. Uit zoeken op het www kwam ik tegen, dat Märklin oa. aan de wieg heeft gestaan van de ontwikkeling van DCC. Octrooiproblemen hebben ertoe geleid, dat Märklin zijn eigen weg is opgegaan en mfx heeft ontwikkeld.
Uit de informatie maak ik ook op, dat de MS en CS beide DCC en mfx 'herkennen'. Tevens heb ik begrepen, dat Märklin verder gaat met het mfx-protocol en niet met DCC en dat nieuwe producten het mfx-protocol als standaard meekrijgen.
Ik heb een startset, waarin een BR-94 zat. Deze rijdt alleen op mijn MS3, als de MS3 alleen actief is met mfx aangevinkt. Ik ga ervan uit, dat mijn loc vanuit de startset waarschijnlijk niet alle functionaliteiten in zich heeft, vergeleken met één die je los koopt.
Ik ben herintreder en moet dus nog veel materiaal aanschaffen. Wat is in deze wijsheid? Mij volledig richten op het mfx of doen, wat je veel leest op het forum van aanpassen?

Ik heb hier op het forum niet echt een duidelijk antwoord weten te vinden en dus dit topic met de vraag om objectief advies. Ik besef mij heel goed, dat er heel veel voorkeuren zijn en ben daar echt nieuwsgierig naar. Belangrijk voor mij is wel de onderbouwing/ervaring, die erbij hoort.
Re: DCC/MFX
nobody
gast

Re: DCC/MFX
Gerrit, om te beginnen: Ik heb nix met MFX.
Omdat mijn Intellibox IR dit formaat niet kent.
Märklin loc's stuur ik aan met MM1 en MM2. (MM = Motorola, het vroegere Märklin "huisformaat")
Loc's die ik heb omgebouwd met een ESU decoder rijden op DCC, evenals loc's van andere merken, die
uitgebracht zijn als "3rail" loc. (Liliput, Fleischmann, Brawa, Piko en Roco)
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
Hallo Wim,

En daar is gelijk mijn volgende vraag:

Wat is een Intellibox IR en wat doet hij?
Re: DCC/MFX
nobody
gast

Re: DCC/MFX
Gerrit, zie ===> klik
Hier de handleiding (PDF) in de Nederlandse taal ===> klak
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
Hallo Wim,

Als ik het goed begrijp dus een soort van MS/CS. Klopt dat?
Re: DCC/MFX
nobody
gast

Re: DCC/MFX
 @citaat Ik heb m'n eerdere post aangevuld met een link naar de gebruiksaanwijzing.
Ja, 't Is een digitaal besturings apparaat.
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
Hallo Wim,

Helder. Het door jou gekozen besturingsapparaat zorgt ervoor, dat jij dus geen mfx rijdt maar MM1 en MM2. Dan schrijf je, dat je locs hebt omgebouwd. Dus de mfx-decoder eruit en een ESU erin. Kun je met een ESU-decoder wel mfx rijden en zoja, wat zou een 'noodzaak' kunnen zijn voor deze ingreep?
Re: DCC/MFX
Freak
gast

Re: DCC/MFX
Waarom ?.

Kijk eens naar een centrale die MM1, MM2, MFX, DCC (plus Railcom) kent.
Er zijn zovele centrales. Om er enkele te noemen. Uhlenbrock, TAMS, Marklin, ESU, enz.


Mvg,
Peter
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
Hallo Peter,

Ik reageerde op Wim. Mijn loc rijdt uitstekend op het mfx-protocol van de MS3. Maar ik vraag mij dus af of de decoder in de loc wel 'volledig' is uitgerust met alle functionaliteiten, omdat ik in de toekomst ook met software mijn baan wil gaan aansturen.
Re: DCC/MFX
nobody
gast

Re: DCC/MFX
 Gerrit: MFX loc's stuur ik aan met MM2.
Dus die bouw ik zonder noodzaak niet om.
Veel oude(re) Märklin loc's, analoog of met oude decoders, bouw ik om met decoders van ESU (Lopi of Loksound) en
stuur ik aan met DCC. DCC is m'n favoriete formaat. En wereldwijd het meest gebruikte formaat.

DCC: Zie===> klik
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: DCC/MFX
@Nobody, de topicstarter geeft aan een beginner te zijn, en vragen heeft over MFX en DCC in combinatie met een MS3.

Je geeft aan dat je er niks mee hebt en zelf tijd met een andere centrale en andere protocollen. Geen idee wat de link is met de vraag.

Niet dat ik alle antwoorden heb, maar je kunt beide protocollen door elkaar rijden zonder problemen.

Je MS3 ondersteund beide... Mijn advies, indien de lok MFX aan boord heeft, lekker op MFX blijven aansturen.
Indien je een lok van een ander fabricaat koopt, op DCC aansturen.
En oudere marklinlocs ombouwen of anders via Motorola aansturen.
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
Hallo rscosworth,

Dank voor dit antwoord. Mag ik hieruit concluderen, dat de nu te leveren locs van Märklin allemaal mfx aan boord hebben? DCC is dus alleen noodzakelijk als je gaat rijden met andere merken. Correct?
Re: DCC/MFX
nobody
gast

Re: DCC/MFX
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 04 mei 2017, 09:18:34
Ik besef mij heel goed, dat er heel veel voorkeuren zijn en ben daar echt nieuwsgierig naar. Belangrijk voor mij is wel de onderbouwing/ervaring, die erbij hoort.
@citaat  @citaat  De link met de vraag. ;)
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: DCC/MFX
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 04 mei 2017, 09:55:14
Dus de mfx-decoder eruit en een ESU erin. Kun je met een ESU-decoder wel mfx rijden en zoja, wat zou een 'noodzaak' kunnen zijn voor deze ingreep?

ESU decoders verstaan ook MFX, alleen ze noemen het m4

MFX vervangen door een ESU lijkt me volstrekt zinloos, tenzij je centrale geen MFX of M4 ondersteund.


Oudere marklinlocs hebben geen MFX. Deze kun je wel aansturen met Motorola. Echter dan heb je maar 14 instappen.

De nieuwere locs van marklin verstaan zowel MFX als DCC
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: DCC/MFX
Edit: Niet alle nieuwere marklin locs verstaan DCC!
En sommige nieuwere marklin locs xelfs ook geen MFX  (bijv een deel van de start-up locs.)
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
@ rscosworth: Helder antwoord, waarvoor dank. Ik was niet voornemens 'ouder' spul te gaan kopen en kan dus met gerust hart de locs van mijn wensen nieuw aanschaffen en voorlopig met mijn MS3 rijden.
Later, als ik mij verveel, kan ik altijd verder kijken. Voorlopig ben ik nog maar in het stadium van het bouwen van mijn treintafel, maar in de pauzes wil je ook graag informatie 'verslinden'.
Dat niet alle start-loc's DCC verstaan heb ik gemerkt met de mijne. Ik moest het vinkje van DCC uitzetten.

@ Wim: jouw keuze is mij helder. Het maakt mij duidelijk, dat ik niet moet gaan werk met een Intellibox IR.
Re: DCC/MFX
nobody
gast

Re: DCC/MFX
 @citaat Goede beslissing Gerrit. De Intellibox IR is "antiek". (evenals ikzelf  :D)
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC/MFX
Beste Gerrit,

Nog even voor het goede begrip:

Motorola is het systeem waar Märklin mee gereden heeft voordat ze met MFX aan de gang gingen

DCC is het systeem waar nagenoeg alle andere fabrikanten mee rijden.

MFX is door Märklin en ESU samen ontwikkeld, kenmerkt zich door een regelbereik van 128 stappen en de lokdecoder "praat terug", Märklin en ESU hebben hun samenwerking beëindigd, sindsdien heet het MFX systeem bij ESU "M4".

DCC heeft ook de mogelijkheid om lokdecoders "terug te laten praten", dat heet Rail Com, de lokdecoder en de centrale moeten dan wel Rail Com kunnen.

Tot voor het voorjaar van 2017 kenden Märklin nagenoeg alle MFX Loks alleen MFX en Motorola, de modellen die nu nieuw uitgebracht worden, kennen MFX, Motorola en DCC

Als je een Märklin MFX Lok rijdt met een Märklin Mobile of Central Station dan zal hij altijd op MFX rijden, bij de huidige "Stations" zijn wel instelmogelijkheden.

Als je een ESU decoder in een lok wilt hebben of een lok koopt met een ESU decoder en je wilt met je MS of CS op MFX rijden, dan dient de decoder M4 te kennen.

Groet, Anne W



Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2006

offline
Re: DCC/MFX
Dag Gerrit,
Met een CS3 maakt het m.i. niet zoveel uit welke decoder erin de lok zit.
Het voordeel van MFX is dat een lok zichzelf zal aanmelden als je inschakeld.
Zelf rijd ik met 2 MS2 en decoders van verschillende fabrikanten in MM1, MM2, FX, MFX en DCC.
Als je ze op de juiste manier invoerd in je centrale luisteren ze allemaal.
Het verschil zit `m in de rijeigenschappen die bij nieuwe decoders veel beter is.
gr digibert
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
Hallo beste mensen,

Ik vind jullie reacties verhelderend en wordt wijzer en wijzer, waarvoor dank. Met dit topic heb ik in ieder geval geleerd dat ik mij bij het aanschaffen van een nieuwe Märklinloc geen zorgen hoef te maken. Dat is voor mij een geruststellende gedachte (Anne W: Dank!)
@ digibert: Ik was niet voornemens een CS3 aan te schaffen. Ik ga de baan eerst heel simpel rijden met mijn bij de startset geleverde MS3. Misschien dat ik nog een tweede aanschaf voor de bediening van de wissels voorlopig.
Als mijn baan is gebouwd wil ik hem met een computer gaan aansturen. Op dit forum en bij de buren ben ik mij een beetje aan het verdiepen in de softwarepakketten. Ook leuk, maar wel lastig om objectieve informatie te verzamelen, omdat ook daar velen hun stokpaardje berijden.

Mochten er nog verhelderende aanvullingen zijn, dan hou ik mij aanbevolen.



Re: DCC/MFX
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: DCC/MFX
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 04 mei 2017, 09:18:34
Ik heb een startset, waarin een BR-94 zat. Deze rijdt alleen op mijn MS3, als de MS3 alleen actief is met mfx aangevinkt. Ik ga ervan uit, dat mijn loc vanuit de startset waarschijnlijk niet alle functionaliteiten in zich heeft, vergeleken met één die je los koopt.
Hallo Gerrit,

Even reageren op bovenstaand citaat van jou in de openingspost.
Ik weet niet precies welke Br 94 je hebt, maar hoogst waarschijnlijk is het enige andere protocol dat de decoder in de Br 94 verstaat, het oudere (hier al eerder genoemde) Motorola 2 protocol, afgekort MM2.
Dit is gedaan zodat de loc ook onder oudere Marklin (niet mfx) controllers (zoals de Marklin 6021 of de Uhlenbrock IntelliBox) kan worden bediend.
Alle mfx locs hebben standaard een Motorola adres meegekregen, maar dat werkt alleen als mfx op je MS3 is uitgeschakeld.
Maar als je mfx op je MS3 uitvinkt, kan je de loc niet meer onder de bestaande "Br 94 mfx" loc, die in je MS3 staat, aansturen.
Wilt je de Br 94 toch onder MM2 aansturen, dan dien je handmatig in je MS3 een tweede "Br 94 loc" aan te maken, met hetzelfde Motorola adres dat in het profiel van "Br 94 mfx" loc staat.
Dit is bij loc waarschijnlijk adres 94, meestal gelijk aan de bouwserie van de loc.
Je hebt dan wel veel meer beperkingen, zoals maximaal 4 functies per Motorola adres en maximaal 28 rijstappen.
Bovenstaande heeft voor jouw MS3 weinig zin, maar als je de loc bij iemand anders op de baan wilt laten rijden en die geen mfx ondersteunt, kan je dit Motorola adres gebruiken.
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
Hallo Ad,

Kijk, ik leer weer iets. Klaarblijkelijk zijn er dus meerdere uitvoeringen van de BR-94. Mijn BR-94 komt uit de startset 29721, die ik maart vorig jaar heb aangeschaft. Mocht er een manier zijn om meer informatie te achterhalen, dan hou ik mij natuurlijk weer aanbevolen.
Op dit moment ken ik geen 3railers in de buurt, omdat ik nog geen jaar geleden ben ingestapt, dus het risico, dat mijn loc een baan van een ander bezoek is op dit moment niet groot. Maar wat niet is, kan komen.
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC/MFX
Beste Ad,

De BR 94 uit startset 29721 heeft Motorola adres 16, Märklin beperkt de Motorola adressen tot 80 omdat de lok anders niet met een oude Motorola I centrale kan rijden.

Beste Gerard,

Heb jij de gebruiksaanwijzing van de lok al gelezen?, het bovenstaande is voor jou overigens niet interessant (behalve het opdoen van algemene kennis), de MFX decoder zoekt zijn eigen, vrije adres.

Mijn BR 94 heeft Motorola adres 71, voor mij belangrijk omdat mijn centrale geen MFX kent (maar wel veel andere dingen die de "Stations" niet kennen)

Groet, Anne W
Re: DCC/MFX
Freak
gast

Re: DCC/MFX
Off topic

Citaat van: Anne W op donderdag 04 mei 2017, 13:48:04(behalve het opdoen van algemene kennis), de MFX decoder zoekt zijn eigen, vrije adres.
Kleine correctie, MFX werkt niet met adressen maar met ID's. Geldt ook voor o.a. MFX booster(s). Verder een MfX decoder zoekt niet naar zijn eigen vrije ID maar krijgt een ID van de centrale toegewezen.
Wordt een MFX, om welke reden dan ook, "afgemeld" zal deze bij een volgende aanmelding als ID het ID+ 1 toegewezen krijgen indien deze nog niet bezet is. Mocht het ID wel zijn toegewezen dan wordt het daarop volgend ID toegewezen. E.e.a. is bij een ECoS of CS1R goed te volgen.

On topic


Mvg,
Peter
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: DCC/MFX
Citaat van: rscosworth op donderdag 04 mei 2017, 10:18:19
ESU decoders verstaan ook MFX, alleen ze noemen het m4
Lees: sommige ESU decoders verstaan mfx, deze hebben de artikelcode 64... 
Re: DCC/MFX
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: DCC/MFX
Zover mij  bekend kan je de locs die mfx verstaan boven de 80 benoemen voor hun mm2 adres.
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
Hallo,

Even samenvattend:
- Nieuwe loc's van Märklin hebben in principe mfx (uitgezonderd sommige uit startsets = onbekend welke loc's het betreft). Vanaf voorjaar 2017 'lezen' de loc's zowel mfx, als Motorola en DCC
- Andere fabrikanten gebruiken veelal DCC
- mfx heet bij esu M4
- mfx meldt zichzelf aan binnen MS of CS
- mfx werkt met ID's
- Er is een tijdperk, waarin loc's alleen mfx en Motorola hadden.
Er zullen in principe geen problemen ontstaan tussen de MS3 en nieuwe Märklinloc's.

Mochten er fouten instaan, ik hoor het wel, net als nieuwe aanvullingen. Thx  :)
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2006

offline
Re: DCC/MFX
Gerrit,
Helemaal goed en jouw MS2 spreekt alle gangbare talen waarmee je ook oudere modellen kunt sturen (wel met een decoder natuurlijk).
gr digibert
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: DCC/MFX
En om het af te maken: MFX+
Dat is de nieuwste ontwikkeling van Marklin. In principe gewoon MFX, maar dan met wat extra speelmogelijkheden.

- Bijvoorbeeld dat je moet tanken, doe je dat niet dan rijd je lok niet goed
- Simulatie van de cabine op het scherm van de CS.


De MFX+ functies werken alleen in combinatie met een CS2/3. Heb je die niet, dan werkt je lok zoals een normale MFX lok.
Re: DCC/MFX
Bahn-AG
gast

Re: DCC/MFX
Citaat van: Freak op donderdag 04 mei 2017, 14:05:14
Off topic

Citaat van: Anne W op donderdag 04 mei 2017, 13:48:04(behalve het opdoen van algemene kennis), de MFX decoder zoekt zijn eigen, vrije adres.
Kleine correctie, MFX werkt niet met adressen maar met ID's. Geldt ook voor o.a. MFX booster(s). Verder een MfX decoder zoekt niet naar zijn eigen vrije ID maar krijgt een ID van de centrale toegewezen.
Wordt een MFX, om welke reden dan ook, "afgemeld" zal deze bij een volgende aanmelding als ID het ID+ 1 toegewezen krijgen indien deze nog niet bezet is. Mocht het ID wel zijn toegewezen dan wordt het daarop volgend ID toegewezen. E.e.a. is bij een ECoS of CS1R goed te volgen.

On topic


Mvg,
Peter

Hoi

Zo werkt het niet helemaal.

Een MFX dekoder heeft een UID, zeg maar een uniek "mac" adres.
Een centrale zal hierna bij aanmelding een (vrij) SID adres aan de dekoder toekennen. De decoder slaat dit adres op. Dit adres is vergelijkbaar met een gewoon Mot of dcc adres. De centrale doet dit om sneller met een decoder te kunnen communiceren.
Haal je een lok van de baan en zet deze weer terug dan krijgt deze gewoon weer hetzelfde SID. De lok hoeft zich immers niet opnieuw aan te melden.
Gaat de lok naar een andere (MFX) centrale dan zal deze weer een nieuw adres toebedeeld krijgen. Eentje dat in de centrale op dat moment vrij is.

Bart
Re: DCC/MFX
Freak
gast

Re: DCC/MFX
Citaat van: Bahn-AG op donderdag 04 mei 2017, 17:40:18
Gaat de lok naar een andere (MFX) centrale dan zal deze weer een nieuw adres toebedeeld krijgen. Eentje dat in de centrale op dat moment vrij is.
Kwam misschien niet goed over maar met afmelden bedoel ik dat deze geheel uit de database verwijderd is. Ook dan krijgt de loc van de centrale een ander ID toegewezen gekregen, net zoals bij het voor de eerste maal aanmelden bij een andere centrale.


Mvg,
Peter
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC/MFX
De "diep-technische" uitleg van de werking is (op dit moment) helemaal niet van belang voor Gerard.

Beste Gerard,

Je hebt de basiszaken inmiddels goed begrepen, dus nu eerst rijden, dan komen er vanzelf weer vragen.

Groet, Anne W
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2009

offline
Re: DCC/MFX
Misschien nog een kleine aanvulling;

- Oudste protocol is Motorola (vaak ook "Motorola I" of "Motorola oud" genoemd). Kenmerkend zijn geen absolute richting, 80 adressen, 14 snelheidsstappen alleen F0. Decoders waren vooral de c80 (6080) en de c90 (6090 "hoog vermogen") adres in te stellen met dip switches, en de oudste delta chips (met de 701.13 chip, adres werd op de pcb gesoldeerd). In 1993 kwam iets wat leek op F1..F4 maar dat was prut en is ook weer de prullenbak ingegaan. Wel jammer want mijn meetwagen heeft dit :-(

- Vanaf 1997, Motorola II (ook wel "Motorola nieuw" genoemd, en tegenwoordig ook "FX") dit zijn voornamelijk de 6090x (b.v 60901) decoders en de meeste delta decoders, absolute richting (richting wordt meegegeven in de snelheidstap), 80 adressen, 28 snelheidsstappen alleen F0..F4 (al moest je op de Delta decoders wel wat solderen) adres in te stellen met dip switches, spraken zowel Motorola I als Motorola II

-Vanaf 2004 kwam MFX (door ESU). Kenmerkend, geen dip switches voor het adres meer, maar automatisch aanmelden, spraken zowel Motorola I, Motorola II (of FX), MFX. De decoders lijken ook als 2 druppels op de LokPilot van ESU. De eerste decoders serie (609022) kon max 80 adressen aan. wel weer 128 snelheidsstappen. Ik heb deze decoder niet en kan niet verifiëren of deze nu wel of niet DCC aan kan (de verschilde websites geven hier andere antwoorden over). Je kon deze beperkt programmeren, adres en wat basis dingen van de motor.

-Hierna volgde de 609040 serie die ook MSD (sound) en MLD (geen sound) genoemd werden. Deze kunnen ook DCC spreken (eindelijk) Waarschijnlijk is dit gebeurt toen Marklin Trix over heeft genomen. Zal rond 2009 zijn geweest denk ik? kenmerken meer adressen

- 2013 komt de MFX+ uit. Hier in zitten wat functies als water laden, kolen, of diesel etc..., 32 functies (let op veel zijn "logische" functies) 4096 snelheidsstappen, automatisch motor calibratie (goh lijkt wel een ESU Lokpilot v4)


Dus als je bij een "normale" winkel treinen koopt, koop je een MFX loc. De enige startsets die ik ken zonder MFX zijn van die kindersets op batterijen ;-) )
Als ik locomotieven ombouw dan neem ik (bijna) altijd een ESU lokpilot (of LokSound) M4 decoder. De DCC variant van MFX is RailCom. Kan je Loc ook automatisch aanmelden. En hoe dat aanmelden precies gebeurd is technisch wel interessant maar voor de machinist niet. 

Ik zou als ik jou was geen Uhlenbrock Intellibox meer kopen. Dat was mooi voor z'n tijd en die van mij werkt nog altijd (de eerste versies zijn wel goedkoop op Ebay). De Marklin Cs3 ziet er mooi uit. Helaas wel duur. En ik ben nu al een paar keer gefopt door Marklin's wisselend beleid waardoor je een hoop (duur) spul niet meer kan gebruiken. Daarom zit ik meer op de DCC lijn. Ik zou het ook toejuichen als Marklin met loc's zonder decoder uit zou komen. Als je de Marklin Cs1 koopt zou ik we er een kopen met de Versie3 upgrade van ES. ja je leest het goed, Marklin heeft de Cs1 opgegeven en ESU heeft al die mensen die er een hadden "gered". De nieuwe ECOS van ESU ziet er ook mooi uit.

De huidige bedienstations zijn eigenlijk drie dingen in één apparaat. En dat vind ik nu jammer. Want als één van de apparaten verouderd is kan je weer nieuw aanschaffen, terwijl de andere onderdelen nog goed werken.
De drie apparaten zijn, een booster die het digitale signaal omzet naar een power signaal op de baan, het is een computer/cpu die de opdrachten die het binnenkrijgt omzet naar een digitaal signaal, en als laatste is het een bedienstation/controler waar de bedienaar/machinist achter zit. Liefst zou ik alleen de computer willen kopen die verschillende inputs aan kan.  BV loconet. Ik heb dus een handbedienaar (zonder scherm, maar met functietoetsen) die ik overal op het loconet kan insteken en mijn loc (één per regelaar) kan bedienen. Om je even een idee te geven. Je kunt met een simpel Arduino computertje (van ?2,50 uit china) een DCC computer/cpu maken die allerlei input aankan, booster van b.v. Tam's (?100) erbij. Uiteraard wel meer knutselen. Er is heel veel te krijgen voor DCC op het internet. MFX is helaas zeer beperkt.

Nog een tip, maar waarschijnlijk weet je het al. Je schrijft dat je herintreder bent. Waarschijnlijk uit het analoge tijdperk. Let dan op dat je niet je oude (blauwe) transformatoren gebruikt om analoog te rijden met je nieuwe loc's. De omdraaipuls van die dingen is dodelijk voor decoder!

Ik hoop dat je zo iets meer inzicht hebt in de verschillende protocollen.
Louis


Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 04 mei 2017, 15:59:36
Hallo,

Even samenvattend:
- Nieuwe loc's van Märklin hebben in principe mfx (uitgezonderd sommige uit startsets = onbekend welke loc's het betreft). Vanaf voorjaar 2017 'lezen' de loc's zowel mfx, als Motorola en DCC
- Andere fabrikanten gebruiken veelal DCC
- mfx heet bij esu M4
- mfx meldt zichzelf aan binnen MS of CS
- mfx werkt met ID's
- Er is een tijdperk, waarin loc's alleen mfx en Motorola hadden.
Er zullen in principe geen problemen ontstaan tussen de MS3 en nieuwe Märklinloc's.

Mochten er fouten instaan, ik hoor het wel, net als nieuwe aanvullingen. Thx  :)
Re: DCC/MFX
Bahn-AG
gast

Re: DCC/MFX
Hallo

Dat fabeltje met die blauwe trafos is onuitroeibaar.
Alleen esu decoders kunnen de schakelpuls niet aan. (En helaas zaten deze in de eerste MFX loks)

Marklin garandeerd dat hun decoders zelfs met trafos uit de jaren 50 bediend kunnen worden.

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf

Bart
Re: DCC/MFX
Gerrit-1959
gast

Re: DCC/MFX
@ Louis: Ik stam inderdaad uit het oude analoge tijdperk, maar ben wel helemaal opnieuw begonnen. Alleen een paar oude wagons komen op de nieuwe baan.

@ Bart: Zinvolle aanvulling. Het verfoeilijke bij de oude blauwe transformatoren zit hem trouwens ook in het fout kunnen aansluiten, dus een trafo aansluiten op de rails en op diezelfde rail ook een tweede trafo. Het is dan bijna zeker, dat er dan een spanning van ruim 220 V op de stekker staat van de de tweede trafo. Kun je behoorlijke tik van krijgen, als dat het minste is. 8o
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2009

offline
Re: DCC/MFX
Hallo Bart

De spanningspieken in de oude trafo's kunnen wel degelijk hoog oplopen. Er zit een zeer grote zware kern met veel draad omgewikkeld. Hele mooie spoel. Er kwamen niet voor niks zo'n spanningpiek opvanger mee met de nieuwe startsets. Je schrijft zelf dat sommige (ESU) decoders er niet tegen kunnen. Het zal vast niet elke keer misgaan, maar toch zonde als je dat overkomt. Zoals Marklin schrijft in het artikeltje, voor optimale zekerheid  gebruik alleen de nieuwe apparaten.

De eerste decoders van Marklin dieFaulhaber motoren aansturen gingen ook kapot aan de piekspanning die de motor leverde als je van vol gas naar 0 terugdraaide.

Ik heb de baluw bak beesten ook nog, maar gebruik ze voor licht etc... Maar laatst zag ik dat het rubber van de stekker aan het brokkelen was. Maar dat is een ander probleem en gevaar.
Louis
Citaat van: Bahn-AG op zondag 04 juni 2017, 17:41:39
Hallo

Dat fabeltje met die blauwe trafos is onuitroeibaar.
Alleen esu decoders kunnen de schakelpuls niet aan. (En helaas zaten deze in de eerste MFX loks)

Marklin garandeerd dat hun decoders zelfs met trafos uit de jaren 50 bediend kunnen worden.

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf

Bart
Re: DCC/MFX
Ben den Hollander
gast

Re: DCC/MFX
Citaat van: louis.verhagen op zondag 04 juni 2017, 16:24:31

Ik zou het ook toejuichen als Marklin met loc's zonder decoder uit zou komen.


Dat gaat niet gebeuren. Marklin's filosofie is plug&play. En zonder decoder is de lok hulpeloos voor de AC analoge rijders: de decoder fungeert als rijrichting schakelaar.

Gr, Ben.
Re: DCC/MFX
Bahn-AG
gast

Re: DCC/MFX
Citaat van: louis.verhagen op zondag 04 juni 2017, 18:41:56
Hallo Bart

Zoals Marklin schrijft in het artikeltje, voor optimale zekerheid  gebruik alleen de nieuwe apparaten.

De eerste decoders van Marklin dieFaulhaber motoren aansturen gingen ook kapot aan de piekspanning die de motor leverde als je van vol gas naar 0 terugdraaide.


Hallo

Het gaat om de zekerheid voor de gebruiker. Zoals je schrijft kunnen kunststoffen van oue kabels niet meer zo best zijn.

Wat het faulhaber verhaal met een omschakelimpuls te maken heeft ontgaat me hier even.

Märklin decoders zijn gegarandeerd tot 35V spanningsvast, een esu tot 25V.

Bart
Re: DCC/MFX
Ben den Hollander
gast

Re: DCC/MFX
Citaat van: hmmglaser op woensdag 01 mei 2019, 15:41:50

Maar ik zou er maar rekening mee gaan houden dat MFX in de toekomst wel eens het stokje kan gaan overnemen van DCC zeker in Europa :D


Deze forumgebruiker heeft een geheel eigen zicht op DCC/MFX. Een realistisch doemscenario waarbij niet MFX rijders zich zorgen moeten maken of is het gewoon prietpraat......? :)

En deze, ook leuk....

Citaat van: David666 op dinsdag 23 april 2019, 13:09:56

Ach over een paar jaar bestaat het toch niet meer of ze zullen uiteindelijk ook wel komen met mfx decoders. De markt wordt steeds kleiner en ze zullen wel moeten willen ze overleven.


Gr, Ben.
Re: DCC/MFX
nobody
gast

Re: DCC/MFX
 @citaat Fake news. ;)
Re: DCC/MFX
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: DCC/MFX
Laat märklin nu net ook DCC ondersteunen op hun nieuwe mfx decoders.

Re: DCC/MFX
nobody
gast

Re: DCC/MFX
 @citaat Da's al een poosje bekend.
Re: DCC/MFX
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: DCC/MFX
Mooi.... dan lijkt deze discussie overbodig  :D

Gelukkig kan mijn esu beide aan.
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: DCC/MFX
 @citaat Precies :thumbup:
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2006

offline
Re: DCC/MFX
Zo deze was stoffig.

Maar het begint al met een onwaarheid in de openings post.

Marklin heeft niet aan de wieg gestaan van DCC. Dat was en is de firma Lenz, die in opdracht van Marklin een 2rail versie van het 3rail (Motorola) systeem heeft ontwikkeld.

En zoals het altijd gaat tussen Marklin en producenten kregen ze ruzie en is Lenz verder gegaan onder eigen naam en heeft het systeem verder ontwikkeld.
En op de markt gebracht onder de naam Lenz Digital Plus.

De Firma ESU stand aan de wieg van MFX en ook die twee kregen ruzie.

Groetjes.
Re: DCC/MFX
Lid sinds: 2019

offline
Re: DCC/MFX
Het DCC-systeem werd oorspronkelijk ontwikkeld door Lenz Elektronik GmbH in de jaren tachtig voor twee fabrikanten, Märklin en Arnold.

Dus ze hebben wel degenlijk aan de wieg gestaan.
Bron Wikipedia. Door octrooigezeik is het nooit wat geworden voor Marklin. Waarna ze verder zijn gegaan met motorola en nu mfx /dcc.