Het past allemaal wel in de al jarenlang durende discussie omtrent het Rhein-traject. Geluidsoverlast en de leefbaarheid voor de bewoners bij de Rijn daar zijn de belangrijkste knelpunten.
Als treinliefhebber en/of treinreiziger wil je natuurlijk dat de treinen op het oude tracé blijven rijden, vlakbij de Rijn met het prachtige uitzicht en door die mooie, oude tunneltjes. Maar voor de mensen daar zijn al die treinen inderdaad een complete hel geworden. Ik kom er regelmatig en heb er ook meerdere malen overnacht, maar ik zou daar ondanks de prachtige omgeving niet willen wonen. Door de herrie - niet alleen van de treinen, maar ook van de scheepvaart en het autoverkeer - slaap je er niet best. Er zijn meerdere documentaires gemaakt die de problemen daar duidelijk maken.
De mooiste oplossing zou volgens mij eigenlijk zijn, als er helemaal geen goederentreinen meer over dat traject mochten rijden, maar alleen nog personentreinen. De bewoners kunnen 's nachts weer rustig slapen terwijl het gebied wel bereikbaar blijft. Voor de goederentreinen zou er dan een apart traject moeten komen, desnoods compleet onder de grond tussen Koblenz en Bingen. Maar dat zal voor de bewoners daar wel een droom blijven.
Zoals er in het filmpje ook al wordt vermeld, lijkt dit een overduidelijke chantage-poging van de DB om meer geld los te peuteren bij de Bundesregierung voor het 'pink'-tracé. Het gaat echt niet geaccepteerd worden dat de titel van Unesco-Weltkulturerbe voor het Rijn-gebied in gevaar komt.
Groet, Marc