Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢

Gestart door jumbo woensdag 03 mei 2017, 21:56:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢

Bedankt voor de link, Ruud  :thumbup:

Grtz Tony
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Zou toch jammer zijn als e.e.a. "zou verdwijnen" :(
Dankjewel voor de link Ruud
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Hi Ruud,

Bedankt, toch wel jammer als dit gaat verdwijnen, weer een stukje nostalgie weg.

groet
Harald
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢

De mensen die daar wonen, denken daar heel anders over.
Een paar honderd (goederen)treinen per dag door je tuin is geen pretje.

Grtz Tony
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Het past allemaal wel in de al jarenlang durende discussie omtrent het Rhein-traject. Geluidsoverlast en de leefbaarheid voor de bewoners bij de Rijn daar zijn de belangrijkste knelpunten.
Als treinliefhebber en/of treinreiziger wil je natuurlijk dat de treinen op het oude tracé blijven rijden, vlakbij de Rijn met het prachtige uitzicht en door die mooie, oude tunneltjes. Maar voor de mensen daar zijn al die treinen inderdaad een complete hel geworden. Ik kom er regelmatig en heb er ook meerdere malen overnacht, maar ik zou daar ondanks de prachtige omgeving niet willen wonen. Door de herrie - niet alleen van de treinen, maar ook van de scheepvaart en het autoverkeer - slaap je er niet best. Er zijn meerdere documentaires gemaakt die de problemen daar duidelijk maken.
De mooiste oplossing zou volgens mij eigenlijk zijn, als er helemaal geen goederentreinen meer over dat traject mochten rijden, maar alleen nog personentreinen. De bewoners kunnen 's nachts weer rustig slapen terwijl het gebied wel bereikbaar blijft. Voor de goederentreinen zou er dan een apart traject moeten komen, desnoods compleet onder de grond tussen Koblenz en Bingen. Maar dat zal voor de bewoners daar wel een droom blijven.
Zoals er in het filmpje ook al wordt vermeld, lijkt dit een overduidelijke chantage-poging van de DB om meer geld los te peuteren bij de Bundesregierung voor het 'pink'-tracé. Het gaat echt niet geaccepteerd worden dat de titel van Unesco-Weltkulturerbe voor het Rijn-gebied in gevaar komt. 

Groet, Marc
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Het klopt dat het nogal lawaaiig is en de ene na de andere goederentrein voorbij komt denderen, niet alleen links, maar ook rechts langs de rijn.
Desondanks ga ik binnenkort richting Bingen verhuizen en hoop toch nog wel even van het erfgoed te kunnen genieten.

Groet, Eric-Paul
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Klein detail, het gaat niet om de Loreley tunnel, deze ligt rechtsrheinisch en het gaat in het filmpje om links.
De meeste goederentreinen rijden voornamelijk rechts en veel in de nacht, rechts schijnt goedkoper te zijn. Het verbaasd me ook niks dat mensen gaan klagen, zeker gezien wat je hier 's nachts voorbij ziet komen aan goederentreinen, soms rijden ze op blokafstand :O
Het blijft apart om daar zo dicht langs de huizen te rijden, sommige liggen net buiten het pvr. Terwijl men in Nederland al klaagt over goederentreinen terwijl men honderden meters naast het spoor woont, welke last moeten de bewoners hier dan wel niet hebben.
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Als je daar woont , valt het allemaal best wel mee.
Toen ik als kind bij mijn veel oudere broer mocht oppassen om zijn kids sliepen we op nog geen 10 meter afstand voor de spoordijk naar De Hef.
Hij woonde zo rond 1960 aan het begin van de Oranjeboomstraat vlak naast het Politie bureau , en recht tov de ingang van de Oranjeboom brouwerij.
Ik heb er echt slecht geslapen , maar in die tijd sliep iedereen zo daar , mijn broer en zijn toch al groot gezin met toen 3 a 4 kids sliepen er toch goed.
Mijn broer werkte zelf bij NS , en kon precies zeggen hoe laat de trein voorbij reed en waar naar toe.

Tegenwoordig kan je je dit niet meer voorstellen , maar vroegert was men blij om een huisje te kunnen huren (rente gevende eigendommen) hete dat.
Hij heeft het een jaar of 10 volgehouden , tot aan de sloop ervan.

Mvg: Alex
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Een collega van mij zei eens, toen ik vertelde dat ik ook vlak langs het spoor woonde:
Het lawaai? Dat hoor je alleen de eerste 3 nachten, dan ga je die toch gewoon in een hotel slapen!  :D :D
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Hmm, ik weet niet of het meevalt aan de Rhein-Strecke als je daar woont.
Een tijdje geleden stond hier ergens op het forum ook een linkje naar een documentaire over de herrie van treinen aan de Rijn. Als ik het me goed herinner vertelde een hoteleigenaresse het volgende wrange grapje aan haar gasten: "Ik heb goed en slechts nieuws voor jullie. Het goede nieuws is dat de treinen vandaag maar tot 23.55u hier door het stadje rijden. Het slechte nieuws is dat ze morgen vanaf 00.05 u ook weer beginnen te rijden..."

Begrijp me goed, ik woon zelf op tien meter afstand van het spoor en aan de personentreinen wen je inderdaad. Sterker nog, je mist ze zelfs in je onderbewustzijn als ze een keer niet rijden. Goederentreinen zijn echter iets anders. Die komen hier ook soms 's nachts langs en dan trilt mijn hele huis op en neer. Nog afgezien van de herrie die een loc maakt met dertig wagons er achter. Nu vind ik één zo'n trein nog best interessant, maar daarvan wil je er echt niet tientallen van hebben langsrijden elke nacht weer.

Het zal heus niet voor iedereen even erg zijn aan de Rijn, maar toch zou ik mijn huisje daar heel goed uitzoeken voordat ik er ging wonen.

Groet, Marc 
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Ik heb vorig jaar een aantal nachten in een hotel in Bingen overnacht, vlakbij het spoor. Ik heb nooit geluidsoverlast ervaren. Waarschijnlijk goed geïsoleerd. Of komt het omdat ik zelf ook niet ver van het spoor woonde en enigszins gewend was?

Enige "overlast" die ik had was de spoorbomen die om de paar minuten open en dicht gingen voor de volgende trein.

Ik denk dat ook de meest sjieke oplossing is om goederenvervoer over een nieuwe lijn te laten gaan (een soort Betuwelijn, alleen dan in de buurt van het Rijndal) en personenvervoer te handhaven.
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Bingen, daar in de buurt ga ik wonen ... en langs de spoorbaan maar dan die van Bingen naar Bad Kreuznach, 2-4 keer per uur komt de Regionalbahn vorbei.
Vanaf 1 juni werk in Frankfurt (24 uur/week) bij de DB
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
 @citaat Je kunt het slechter treffen.
Wat ga je daar precies doen?
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Eric-Paul,

Leuke vooruitzicht om daar te gaan wonen. :thumbup:
Veel succes met de verhuizing en met je nieuwe baan bij de DB. :thumbup: :thumbup:

En kom graag eens bij je langs zodat we samen naar die Regionalbahn kunnen kijken. ;)
Stuur maar een PBtje met je adres in Bingen dan spreken we eens wat af. :thumbup:
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Maar wat was er eerder het spoor of het huis?
Bij mij in de gemeente zijn ze een appartementencomplex op ongeveer 10/15 meter naast het spoor aan het bouwen waar ook elk half uur een goederen trein voorbij komt,naar mijn idee had hier nooit en vergunning voor mogen worden afgegeven.
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: loreley tunnel in toekomst spoorloos 😢
@Cees
Softwareontwikkeling op het gebied van Fahrplansysteme

@Michel
Dank je, ik kijk er ook erg naar uit. PB-tje komt er aan...