Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Sneeuwploeg 46116

Gestart door pajomaho woensdag 03 mei 2017, 21:21:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Sneeuwploeg 46116
Vandaag de sneeuwploeg opgehaald. Een leuk en mooi model, maar toch voelde ik bij het uitpakken al "nattigheid": de sleper!
Na 15 cm rijden had ik de eerste kortsluiting al te pakken...

Voor de schijnwerper (die met een schakelaar aan de onderkant aan en uit te zetten is) is een sleper gemonteerd. Dit zit echter zó, dat de sleper de bovenkant één van de assen raakt als hij over een wissel met hoge puko's rijdt: kortsluiting! (1)
Ook in bochten (5100) is kortsluiting mogelijk. Doordat het voorste draaistel wordt gehinderd door de schakelaar (dat draaistel kan niet geheel uitzwenken) komt de sleper tegen de binnenkant van de wielen aan: kortsluiting (2)

OK, dat vastgesteld hebbend: mogelijke oplossingen:
1) de bovenkant van de sleper isoleren daar waar hij tegen de as komt (hoge-puko-probleem opgelost), (zwart) papier erop plakken.
2) de wagen openen (moet nog uitzoeken hoe), de schakelaar eruit slopen (zodat het draaistel voldoende kan zwenken), vervangen door een functiedecoder, evt. ook het A-frontsein en/of cabineverlichting inbouwen; of een as erin zetten waarvan de wielen aan de binnenzijde geïsoleerd zijn (bestaat zoiets?), of papier aan de binnenzijde van de wielen plakken. Of een sleper met plastic zijkanten eronder (fluistersleper?).
Iemand nog andere oplossingen?

Enfin, wordt weer een lange termijn projectje... eerst eens zien of er andere oplossingen zijn.
Maar wel weer slecht getest van M*

Groet, Paul


Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Zit je niet mee Paul met de dure Marklin artikelen, beetje jammer van zo,n ooit gerenommeerd merk.
Ik vraag mij werkelijk wel eens af of een vertegenwoordiger van Marklin in nl dit meekrijgt of dat de
Märklin shops dit lezen en melden naar Göppingen.
Succes met een oplossing of retour heimat.

Gr. Jan
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Op een gegeven ogenblik zijn de smoesjes van die kant n keer op... Die railbus was ook al niet alles met die koppeling.

Wat ik slecht kan zien, maar me wel afvroeg: kan de sleper niet gewoon in het midden van het draaistel?

Edit: doorstreept. Zijn al discussies genoeg over.
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Tjongejonge, zoals ze nu die sleper geplaatst hebben, is het natuurlijk vragen om problemen.
Waarom niet gewoon gefixeerd midden op het draaistel? Beproefd en oud recept. Maar in Göppingen wil men  graag nieuwe soep....
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Kan het achterste draaistel misschien 180 graden gedraaid worden zodat de slaper naar achteren staat of is dit niet mogelijk.
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Hi Paul,

Bij hetzelfde model maar de vorige serie heb ik een decoder ingebouwd.
Met front- cabine en schijnwerper(wit licht) verlichting.

Bij open maken waarschijnlijk hetzelfde als mijn oudere.
Trapjes zijkant aan de onderkant naar je toe trekken, dan het huis omhoog trekken nadat je hier prikkers tussen hebt geschoven.

Klik hier

Groet
Harald
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Wat ik me daarnaast nog afvraag: nu ga je de sleper eigenlijk 'duwen' bij het vooruitrijden'. Is dat niet vragen om gezeur?
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Sneeuwploeg 46116
Beste Paul,

Ik adviseer je:

kijk eerst of je de sleper naar achter kunt brengen, die klikslepers zijn wat dat betreft erg makkelijk, ik heb het idee dat hij midden onder het draaistel thuishoort.

als dat werkt verder kijken naar de schakelaar

als het niet werkt, retourneren naar de "verkoper" onder vermelding van "onbruikbaar product op Märklin M-Rails, geld retour".

Groet, Anne W
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Sleper op andere draaistel zetten?
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2011

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Paul,
Ook ik heb gisteren de sneeuwploeg 46116 opgehaald, maar bij mij zit de sleper, 42 mm, TUSSEN de
twee achterste wielen van het achterste draaistel.
Dat betekend, dat in een bocht de sleper nooit tegen de wielen van het voorste draaistel aan kan komen.
Tevens is de schakelaar geïsoleerd geplaatst van metalen delen, dus ook geen kortsluiting mogelijk.
Dus wie heeft bij jou de sleper verkeerd geplaatst?
Groet, Hans
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Citaat van: Wilfried op woensdag 03 mei 2017, 22:33:24
Kan het achterste draaistel misschien 180 graden gedraaid worden zodat de slaper naar achteren staat of is dit niet mogelijk.

Dit is inderdaad het antwoord: draaistel met sleper 180 graden draaien.
Kijk naar de afbeeldingen op de officiële M. website en je ziet dat sleper aan de achterkant uitsteekt.


Willy
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Sneeuwploeg 46116
Mieke/Hans geeft het goede antwoord, het hart van sleper moet onder het hart van het draaistel zitten.

Groet, Anne W

Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2011

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Willy,
Niet het wielstel een halve slag draaiden, maar de sleper tussen de twee wielen van het achterste draaistel plaatsen.
Hans
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2008

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Op de foto is de linkerzijde de voorkant.
Dus de sleper zit op het achterste wielstel.

Groeten,
Ton.
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Sneeuwploeg 46116
Beste Ton,

Inderdaad maar dan wel in het midden van het draaistel, zoals bij elke draaistel lok.

Groet, Anne W
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Paul,

Ik den kdat jij het beter kunt zien dan ik op de foto.

Eclips 1: Bevestigingspunten voor plastic plaatje sleper?
Eclips 2: Indien Eclips 1 ja; plastic bevestigingsplaat voor sleper zit verkeerd om en moet 1800 gedraaid worden. 

Sleper zou dan goed in het midden moeten zitten en boven (of onder, het is maar hoe je het bekijkt) de bevestigingsschroef.
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2011

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Henk,
De sleper moet boven de schroef naast eclipse 2 zitten. Dus even losmaken en goed plaatsen.
Hans
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Bij deze machine uit negentienhonderd-kruik is de sleper gemonteerd voor probleemloos gebruik.
Het betreft hier weliswaar een BR 52 (artnr 3715) maar je snapt het principe wanneer je dit vergelijkt met het broddelwerk van die wanconstructie bij je sneeuwruimer.



Fred
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Citaat van: Mieke op donderdag 04 mei 2017, 22:41:48
Henk,
De sleper moet boven de schroef naast eclipse 2 zitten. Dus even losmaken en goed plaatsen.
Hans
Hans,

Dat is ook wat ik bedoel.
De verwijzing Eclipse 1 heb ik alleen gemaakt omdat daarop duidelijk de bevestigingsgaten te zien zijn.
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Citaat van: Mieke op donderdag 04 mei 2017, 18:29:13
Willy,
Niet het wielstel een halve slag draaiden, maar de sleper tussen de twee wielen van het achterste draaistel plaatsen.
Hans

Hans, gelijk heb je.  Ik dacht aanvankelijk dat de sleper direct onder de wielas diende bevestigd te worden, want zo blijkt uit de foto's (vond het wel raar; hoe zat de sleper dan vast?).  Maar inderdaad, de sleper zit normaliter tussen de wielassen.
Op de foto van de M. website kan je zien dat de sleper precies in het midden van achterste draaistel zit.

Willy
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Heren,
Bedankt voor al jullie reacties.
Voordat ik deze vanochtend las, was ik zelf ook al tot de conclusie gekomen, dat de sleper beter midden onder het draaistel kon zitten. Maar zoals op de foto's uit bericht 1 was hij af fabriek zo geleverd. Kennelijk had één van de monteurs zijn/haar bril niet op  8) .
Ik had eerst al een "hoedje" op de sleper geplakt, zodat hij de as en de wielen niet kon raken, maar dat gaf als neveneffect dat de sleper niet ver genoeg omhoog kon en dus uit de rails getild werd.
Daarna toch maar de sleper eraf gehaald en in het midden gezet. Dat gaf al een aanmerkelijke verbetering, geen kortsluiting meer in bochten. Op wissels werd hij nog wel uit de rails geduwd (laagste snelheid van de loc).
Daarom de sleper maar iets bijgebogen, zodat hij wat minder ver naar beneden uitsteekt. Daarmee bleek het probleem eigenlijk grotendeels verholpen te zijn; alleen op één wissel komt hij nog iets omhoog (de wielen draaien niet, maar blijven wel net binnen de rails).

@Harald, bedankt voor de link naar jouw ombouw. Ik kan niet helemaal nagaan of deze op dezelfde wijze opengaat, ik zie onderin wat klemmetjes die door een gat steken (zie laatste foto rechts boven het rechter wiel). Die van de trapjes losmaken is wel een goeie. Wellicht iets voor een workshop "decoderinbouw met LED's"  ;)  Maar dit decoderprojectje schuift even door naar later...

Groet, Paul

Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Paul,
Als je toch wil knutselen , ik zou er een stroomvoerende koppeling in zetten en sleper er
af halen .Spanning vanuit de duwende lok.
Gr. Jan
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
Hi Paul,

De mijne even uit de vitrine gehaald en ja hoor de sleper zit in het midden van het draaistel.
Wat betreft de wissel, staat de spanning van de sleper goed anders een extra gewichtje in de bak plaatsen.

groet
Harald
Re: Sneeuwploeg 46116
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Sneeuwploeg 46116
@Jan, 44er,

Hmm, ik denk dat een stroomvoerende koppeling niet gaat werken met een BR 86 met telex (oud model - ligt aan massa), dat is dan slecht voor de toekomstige decoder (eenmalig rookwolkje - weet ik uit ervaring). En ik heb wel meer locs die erachter kunnen met een trekhaak (duwhaak in dit geval), of telex, die aan de massa liggen. Dus dat risico op een ondoordachte koppelactie wil ik niet lopen.

@ Harald,
Zodra hij een keer open gaat, is verzwaring inderdaad wel de bedoeling, heb nog wel ergens wat lood liggen. Maar ook dat duurt nog wel even.

Groet, Paul