Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw

Gestart door Gerrit-1959 dinsdag 02 mei 2017, 15:25:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
@ Harald: Leuk. Welkom  :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

De acties voor de baan moeten helaas een paar maanden de ijskast in. Hoge kosten gehad, waardoor investeren in de baan even moet opschuiven. :(
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
tja, soms zit het even tegen.
Het is niet anders.
We wachten rustig af Gerrit.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ijskast niet te koud zetten, Gerrit  :D

En er zijn altijd wel dingen die zonder kosten kunt doen.

Grtz Tony
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

@ Tony: IJskast staat zeker niet te koud. Er zijn nog allerhande ondergrondse zaken, die vorm moeten krijgen. Op dit moment ben ik aan het puzzelen, waar de helix exact onder de tafel moet komen. Het blijkt, dat ik daarvoor het korte deel van de tafel iets moet uitbreiden. Gelukkig heb ik daar nog plaatmateriaal voor liggen. De aanpassing zorgt er wel voor, dat ik een kleine aanpassing aan het baanontwerp moet doen, dus Anyrail maar weer afgestoft en verder met deze puzzel.
Baan: Dämmerunger Wald (tafelbouw)
Hallo,

Tafel met bovenste niveau klaar. Links ligt tijdelijk het schaduwstation en recht vooruit de bovenste halve cirkel van de helix. Het volgende project is het schaduwstation uittekenen op 12 mm plaat en onder de tafel op te gaan hangen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

De hoofdtafel is nu wel gereed. Tijd om na te gaan denken over het schaduwstation en de helix. De eerste klus zal het knippen van de rails zijn, want er gaat gereden worden met massa-detectie. Hiervoor heb ik in mijn plan het volgende gedaan:
- Alles komt recht inrijden en gaat tegen de klok in.
- Elk spoor heeft een inrijmelding
- Na de inrijmelding komt afremmen en stoppen
- Na deze komt een nieuwe inrijmelding. Ik wil de mogelijkheid hebben twee treinen op een spoor te kunnen plaatsen.
- Na deze inrijmelding komt weer afremmen en stoppen
- Als laatste een stopmelder 

Mijn vragen zijn:
- Heb ik het zo goed gedaan?
- Zo niet, wat moet ik gaan veranderen?
- Zijn er meer/andere mogelijkheden?

Als jullie tips en tricks hebben, stel ik een PB zéér op prijs.

PS: Ik wil de baan uiteindelijk gaan aansturen met I-train.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ben den Hollander
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Als je rechts rijdt en tegen de klok in kun je in de cirkel vereenvoudigen:



Gr, Ben.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Ben,

Dat is wel een punt. Iets verder op komt nog een keer een spoorwissel. Deze heb ik aangebracht, omdat ik ook met een railbus ga rijden en die komt in principe niet op het schaduwstation, maar moet wel van spoor kunnen wisselen.
Later heb ik in het plan bovenin de helix het opgelost met twee bochtwissels en dit niet meer aangepast. Ik neem het nog even mee. Bedankt.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ben den Hollander
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Zonder een discussie te willen starten: in mijn schaduwstations, aangestuurd met Koploper, rij ik per blok op één stopmelder, binnenkomst en remmelder zijn overbodig. Ik rij max. 30km/hr schaalsnelheid dus een slakkengangetje maar ik zie er niks van want het is daar donker.  :D Netjes remmen doe ik dan ook niet: bij het bereiken van de stopmelder stopt de trein. iTrain kan dit uiteraard ook.

Volledige detectie vind ik schijnveiligheid: ik verlies zelden of nooit een wagon en als het in de spiraal onverhoopt gebeurt heb je ook niets aan volledige detectie want je wagon rolt terug.

De 30km/hr gaat in als het blok gereserveerd wordt, praktisch dus bij de wisselstraat.

In jouw situatie bespaar je 20 terugmelders met bijbehorende bedrading en een hoop geknip aan rail.

Vijf jaar oud filmpje, slechts ter illustratie. Het terugrijden van de treinen in het linkerstation kun je negeren, is een lichtsluis truukje waardoor het hele station op 2 melders draait.

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Ben,

Zoals al gezegd ga ik rijden met I-train. Voor zover ik nu ben geïnformeerd, kun je binnen I-train 4 het ook af met 1 melder. Wel moet je dan de lengte van al het spul invoeren. Op zich lijkt mij dat wel even een klusje, maar het is éénmalig en voor dezelfde typen wagons vast wel copy/paste. Dit betekent, dat ik in mijn plan wat aanpassingen moet doen en dan terug kan naar twee melders per spoor. Al met al een leuke puzzel, waarbij elk hulp wordt gewaardeerd.
Jij zegt dat het veel knippen scheelt, dat is mij niet helemaal duidelijk. Bedoel je, dat je alleen rail met melding hoeft te knippen en te isoleren?
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ben den Hollander
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 31 augustus 2017, 19:33:10

Jij zegt dat het veel knippen scheelt, dat is mij niet helemaal duidelijk. Bedoel je, dat je alleen rail met melding hoeft te knippen en te isoleren?


Precies. Van een rail zijn beide spoorstaven met elkaar verbonden. Elke rail die onderdeel is van een meldsectie moet geknipt worden. De ene spoorstaaf is dan onderdeel van de voeding, de andere hangt aan de terugmelder.

Met twee melders per blok werken kan natuurlijk ook als je de volledige detectie van de trein belangrijk vindt.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
@ Ben: Ok. Helder. weer iets om over na te denken. Thx  :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Pfff, iedereen bedankt voor de adviezen, maar er zijn meer vragen gekomen, dan antwoorden. De adviezen, die er nu liggen:
- alle rails knippen.
- alleen de rail knippen, die een melder moet zijn.
- per blok 1 melder, als je rijdt met I-train 4.x. Moet je wel alles ijken en de offset van de loc weten.
- meer melders per blok, alles knippen, ijken en offset bepalen.
- alle rails knippen en alle rails voorzien van aansluitdraden. Dan kun je altijd melders verplaatsen, mits je ook alles isoleert.
- alles knippen en drie melders, namelijk inrijmelder, afremmelder en stopmelder.

Ergens zal de waarheid of wijsheid wel zijn. Of een advies dikke onzin. En misschien is het ook een 'flip off the coin'. Soms zijn dingen, waarvan je dacht dat het simpel is, toch niet zo simpel. Mocht iemand een onweerlegbare wijsheid hebben.... voel je vrij om te reageren.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ben den Hollander
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Mijn advies is helder Gerrit. En wat er via de PB box gebeurt kan ik niet lezen en heb ik ook geen weet van.

Ik heb nog een bericht van je, ik zal daar op reageren maar ben druk met andere zaken.

Gr, Ben.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Ben,

Mij hoor je ook niet zeggen, dat adviezen onhelder zijn. Het is meer, dat je zoveel plausibe adviezen krijgt. Het leert mij, dat er vele manieren zijn en ik uiteindelijk zelf uit deze adviezen een keuze moet maken. Wat de pb-box betreft, ik wilde voorkomen, dat er een hele discussie ontstond over wat goed was en wat niet. Dit zie ik in andere draadjes ook regelmatig. Ik vind het dan moeilijk om door de bomen het bos nog te zien en voor mij wordt het helemaal lastig, als er dan ook nog eens emoties bij komen.
Niettemin waardeer ik ieder advies en zal voor mijzelf het naar waarde moeten schatten en uiteindelijk een keuze maken. Ik hoop dan ook, dat ieder die mij advies heeft gegeven, deze keuze respecteert. En is het een foute, dan heb ik klaarblijkelijk nog wat te leren.

Edit: aantal typfouten verbeterd
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ben den Hollander
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Ben,

Ik heb het in mijn agenda gezet. Goed advies.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hi Gerrit,

Als je behoefte hebt aan nog meer info, zou je eens langs kunnen gaan bij een van de Stamtafels, misschien is daar voor jou relevante info te vinden.

groet
Harald
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Harald,

Bedankt voor je suggestie. Ik ga het in overweging nemen. Voor zover ik kan zien is die in Zwolle voor mij het dichste (60 km) bij.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo

Vandaag klein investering gedaan. Doos inslagmoeren M6 en 10 stukken draadeind M6. Morgen een plaat 12 mm populieren multiplex laten zagen en dan het schaduwstation gaan inmeten. Kleine financiele meevaller gehad, dus kleine ruimte voor investering.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hi Gerrit, ben onder de indruk van de zwevende tafel! Mooie dat je weer wat verder kunt. Overigens lees ik dat je stoeit met dezelfde speurtocht als andere (her)intredende spoorders en ondergetekende ..... de vele mogelijkheden van bezetmelding. Wellicht ga ik ook mijn licht opsteken in Zwolle :-)
Succes. Grtz Arjan
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Voor bezetmelding zijn er zoals jullie nu al weten meerdere mogelijkheden, je zult voor jezelf moeten bepalen wat voor jou belangrijk is.

Succes met de montage van de draadeinden, inslagmoeren zijn erg handig ik gebruik ze zelf ook.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hallo,

4 december een workshop bij Picommit in Zwolle. Ben benieuwd. Bijgevoegd een .any met kleine wijzigingen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hallo,

Bezig geweest met de eerste boog van de helix. Deze wordt gebouwd van triplex en dan meerdere lagen verlijmd.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
ziet er al goed uit Gerrit, ga zo door  :)

Ed
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hallo,

Langzaam kruipt de helix naar beneden. Morgen weer een stukje.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Langzaam vooruit is ook vooruit, Gerrit  :P

Een extra foto met daarop meer van de baan zou fijn zijn, geeft een vollediger beeld van wat je aan het doen bent.

Knutsel ze !

Grtz Tony
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Als je het te snel doet is het ook snel klaar... beter langzaam aan en extra genieten van elke centimeter die je vordert :D :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hallo,

Druk doende met het inzagen van de doorgangen voor de helix. De basis van de helix zit er tijdelijk onder geschroefd. In totaal 2,5 wenteling.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Mooi. Hier geen tijd vandaag. Alleen een beetje oefenen met iTrain, tussen het koken door.
Kerstgroet. Petrus
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Bouw stil gelegd. De constructie verzwakt teveel door de gaten voor de helix. Ik ga nu drie stalen spanten maken. Maar voor ik dat kan doen moet ik eerst wat rails bestellen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Dat is even balen Gerrit. Het ziet er allemaal netjes uit.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Sat is zonde Gerrit, maar gelukkig kom je er nu al achter dan wanneer de baan zou liggen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Heren,

Dank voor uw adhesiebetuigingen. Het maakt alleen maar weer duidelijk, dat wat het hoofd bedenkt, op de werkvloer anders kan uitpakken. Noem het maar voortschrijdend inzicht. Ondertussen al weer uitgedacht, hoe nu verder. Vandaag even frisse moed verzamelen en even wat Brabants lucht snuiven. Bezoekje aan schoonpappie. Morgen eens in de schuur kijken, wat ik nog heb aan materiaal.
Komt allemaal vast wel weer goed en anders doen we nog weer wat anders. Het is tenslotte een hobby zonder deadline.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Dag Gerrit,

Dat is een tegenvaller.
Maar beter nu dan dat je straks gebouwd hebt en de boel in elkaar zakt.
We zien wel hoe je het straks hebt opgelost.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hallo allemaal,

Zoals gezegd kwam het met de houten ondersteuning van de hoge tafelplaat niet goed. Dus dan maar ander materiaal. Flink in de schuur gestruind en het één en ander gevonden aan hoekstaal. Dus passen, meten, borstelen, slijpen, bakken & braden en boren en je hebt een stalen spant. :D
Straks de tweede maken.

Edit: bijlage verandert met tweede spant erbij.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Op deze manier ben je de eerste met een verwarmde treintafel, Gerrit  :D

Grtz Tony
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hallo Gerrit,

Ziet er allemaal degelijk uit, hopelijk is het nu veel sterker.

En de beste wensen voor 2018.

M.vr.gr. Erwin
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
He Gerrit,
Na vanmiddag nieuwsgierig geworden, heb ik je draadje doorgelezen. Goed bezig :thumbup: Mooi frame werk, als ijzerwerker kan ik zeggen dat je degelijk werk aflevert !! ben benieuwd wat je vorderingen verder zijn, je bent in ieder geval doordacht bezig :thumbup: :thumbup:

Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Thx man. Het is altijd fijn om als amateur van een ervaringsdeskundige een compliment te krijgen. :)
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hoi Gerrit ( of moet ik handige Gerrit zeggen  :) ),

Dat heb je prima opgelost en nog eens met spullen die je nog had staan in de schuur.
Ik schreef het net al in een ander draadje, soms loop je tegen die aan die niet voorzien waren, des te leuker is het om hier weer een oplossing voor te denken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hallo Peter,

Ieder zijn kwaliteiten. Zo heb ik last van een Pavlov-reactie, als ik jou baan en doordachtheid ervan zie en de snelheid van bouwen. Op het gebied van de baan opdelen en blokken/secties ben ik dus nog een absolute 0. En dat maakt ons allemaal bijzonder hier. ;)
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
He Gerrit,
Dat ervaringsdeskundige valt wat mee hoor.... ik rommel gewoon wat aan :D :D Je komt vanzelf verder, en hier word altijd hulp geboden als je er niet uit komt. Dat is het mooie van het 3railforum !!!!!!!!!!
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Weer een klein stapje verder, maar wel een stapje wat veel tijd heeft gekost. De stalen spanten aangepast aan de hellingbaan. Hier bovenop komt een plaat. Deze is nu afgetekend en kan gezaagd worden.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Als het eindresultaat goed is, maakt de snelheid minder uit.
Zo te zien maak je een mooie constructie!
Succes.
Grtz, Arjan
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Plaat gezaagd, maar mag nog een spant modificeren. De oorspronkelijke bocht zou een 2221 (k-rail) zijn, maar heb ik op een later moment vervangen door de 2231.
Uitgezaagde delen bewaren, want dan heb ik een mal voor de hellingplaat, die rondom moet.

@citaat: het streven is dit kalenderjaar de volledige tafel af te hebben en belegd met 5 mm isolatiekurk.
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hi Gerrit,

Dat is ook een mooie manier van tafel bouwen, met metaal.
Ben benieuwd hoe het verder gaat worden.

Gr.Wim
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 05 mei 2018, 13:09:41
Weer een klein stapje verder, maar wel een stapje wat veel tijd heeft gekost.

Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 05 mei 2018, 17:23:14het streven is dit kalenderjaar de volledige tafel af te hebben en belegd met 5 mm isolatiekurk.

Een doel is mooi, maar uiteindelijk mag je er net zo lang over doen als je wilt. Zoals ik het ervaar, geeft het des te meer voldoening wanneer het lukt om iets moeilijks te voltooien. Als iets meer tijd kost, is het blijkbaar moeilijker dan verwacht, dus meer uiteindelijk voldoening :).

Een vraagje: is 5 mm kurk eigenlijk een gebruikelijke dikte?
Re: Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
 @citaat: Of 5 mm een gebruikelijke dikte is, weet ik niet. Het is mijn keuze om het te nemen en vergelijkbaar met schuimfolieplaten ed. Kost 75 euro voor 10 m2 en nog 32 euro voor lijm. Het voordeel van 5 mm is voor mij, dat ik dan kurk kan wegsnijden, waar ik slootjes wil. Mijn scenery wordt platteland met klein beetje industrie (mijn).