Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw

Gestart door Gerrit-1959 dinsdag 02 mei 2017, 15:25:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Een weekend laminaat leggen achter de rug. Morgen avond toch even stiekem aan de tafel van de baan werken. Dochter en vriendje zijn dan niet thuis, dus even niet klussen daar.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Niet aan de tafel gewerkt, maar wel ondeugend geweest. Heb de BR 94.5 besteld. :D

Originele afbeelding te vinden op de site van tante M. Zie deze link
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Vanavond het basisframe afgemaakt in ruwbouw. Nu nog de tafelverbreders aan de voorkant. Dan platen erop en de helix in rails uitleggen voor de maat van het stuk rechtsachter aan de tafel.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ziet er solide uit Gerrit.
Maar toch, het blijft een vreemd gezicht en moet er nog steeds aan wennen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Henk, wacht maar tot de voorspanten er ook op zitten. Gaat er nog vreemder uitzien. :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Stijn Laceur
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ik ga dit baantje volgen Gerrit. Aangezien ik hier al welkom ben geheten  >:-D >:-D >:-D
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 15 juni 2017, 07:15:21
Dus ook Stijn Laceur, die 16 kg moest afvallen voor een CS3 en nu de 100 kg niet meer heeft is welkom. :D
Je bouwt me daar een speciale constructie, benieuwd wat dat allemaal wordt.
Die BR94.5 is dezelfde constructie als mijn T16.1kpev, zalig locje, ga je plezier aan beleven!


Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Helemaal goed, Stijn.  :thumbup:

En ik ga ervan uit, dat het locje mooi gaat rijden. maar ik moet nog lang wachten, want hij komt pas het vierde kwartaal en Märklin kennende is dat een elastisch begrip. Ik heb de BR 94 al, dus wordt vast een mooie combi.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Weer een paar stapjes gemaakt. De tafelverbreders zijn pas gemaakt en even een plaat erop voor het beeld. Morgen twee platen bestellen en dan kan ik de helix op de tafel uitleggen en de maat bepalen voor het korte gedeelte.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Glasband en platen gehaald. Platen liggen dus geïsoleerd op de spanten. Straks een deel van de helix uitleggen en maat nemen voor de helix. Leuk, leuk, leuk!
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Zo dat is een indrukwekkende constructie :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Het is al weer een paar weken oorverdovend stil in het Dämmerunger Wald. Werk vroeg even de volle aandacht en vooral de tijd.
Maar de beer is weer los en er zijn weer stappen gemaakt. De maat van het korte deel van de tafel is bepaald, de tafel weer gedemonteerd en de laatste laswerkzaamheden eraan verricht. Veel hechtwerk en geen automatische helm, dus ondanks de regen toch de kop verbrandt.  >:-D
Nu liggen de staaldelen rustig te wachten in de primer op een laag welverdiende verf.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald

Hoi Gerrit,

Ik zit het hier op mijn gemak achter de pc te volgen en zit me te verbazen over jouw constructie  :thumbup:
Jij werkt graag met metaal, zo te zien  ;)

Hopelijk heb je ook over de bereikbaarheid gedacht en wat mangaten ingepland, anders gaat het lastig worden....

Grtz Tony
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit

Dat word een stevige tafel, lijkt me allemaal heel erg stevig  :)
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

@ Peter: Stevig en toch licht. De staalconstructie weegt ongeveer 15 kg. Als blad en spanten multiplex (populier). En het meest belangrijk: alleen maar poten langs de wand, verder nergens.
@ Tony: Staal is gemakkelijk. Haal je teveel weg is het er ook wel weer aan te lassen. De bereikbaarheid zal denk ik niet zo'n groot probleem zijn. Het schaduwstation en helix komen aan de tafel te hangen en alleen waar rails liggen is er multiplex te ondersteuning. Op de tafel kan ik met een opstapje alles bereiken en de tafel is ook sterk genoeg om mij te dragen. Maar misschien leert voortschrijdend inzicht dan een mangat in de tafel ook handig kan zijn.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald

Hoi Gerrit,

Ook ik hoor bij diegenen, die ooit erachter kwamen, dat het toch wel handig is om -voorover gebogen- met twee handen iets te kunnen knutselen/repareren.
Nu ga ik niet dieper dan 80/90 cm. Soms maak ik uitneembare stukken scenery.
Ook zorg ik, dat ik steunplekken heb, zodat ik met steun van de ene hand iets met de andere kan pakken of poetsen.

Kan geen kwaad, om er vooraf goed rekening mee te houden.
Achteraf veranderingen aanbrengen kan veel ergernis en werk veroorzaken.

Is een welgemeend advies  :P

Veel plezier met verder knutsen,

Tony
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Tony,

Ik gooi je advies zeker niet overboord. Als de tafel klaar is, ga ik ook eerst rijden en automatiseren. Bottlenecks zullen dan zeker boven komen en aanpassingen noodzakelijk. Ik lees hier heel vaak, dat men aanpassingen moet doen. Daarom wil ik dit ook goed documenteren en misschien wel een baanbouw-wiki maken.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hoi Gerrit,

Mooi om te zien hoe jij de constructie aanpakt, alles ziet er goed en solide uit.
Succes met schilderen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
@ Peter (degeluidsman): Dank voor het compliment. En het schilderen gaat wonderwel mooi. Eerste laag gedaan, morgen de tweede.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

De ontmoeting van het staal met de kwast is nu voltooid verleden tijd. Het uitharden kan nu beginnen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
zo, wat een indrukwekkende constructie 8o

ben heel benieuwd naar de verdere vorderingen
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Dragers weer op zijn plek, maar nu vast. Als test even op het kruispunt van het frame gaan zitten. Het frame buigt 3 mm door. Alleszins acceptabel. Vandaag gleuven frezen in de zijkanten van de platen. Hier komt een lat in om er een soort van mes- en groefverbinding van te maken. Platen komen daardoor vlak tegen elkaar aan.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hoi Gerrit

3MM doorbuiging is zeker niet slecht op dat grote vlak, maar ik neem aan dat je niet elke dag op je baan gaat zitten  :D

Verder vind ik het een prachtige constructie dat je gemaakt hebt, ziet er allemaal erg netjes uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hoi Gerrit,

Dat ziet er allemaal stevig en weldoordacht uit. B)
Succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
En de 'oren' aan het frame. Morgen de eerste twee platen erop.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Stijn Laceur
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Dat ziet er serieus stevig uit  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit

Die tafel heb je voor je leven lang, erg mooi gemaakt.  :P
Ben benieuwd naar de eerste platen die er komen op te liggen.  ;)
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 04 augustus 2017, 08:15:47
Als test even op het kruispunt van het frame gaan zitten. Het frame buigt 3 mm door. Alleszins acceptabel.
En.... hoeveel kilo is er op het frame gaan zitten?
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
109🙄
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Wow mooie en vooral sterke constructie, daarmee is het zeker niet nodig om bang te zijn dat hij je baan niet houd! :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
De eerste platen op hun plek.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit

Dat ziet er echt prof uit zo, je bent lekker bezig om er een heel mooie tafel van te maken  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald

Fraai vakwerk, Gerrit  :thumbup:

Altijd mooi, om de metamorfose van zo'n ruimte te zien  :P

Grtz Tony
Re: Baan: Dämmerunger Wald
-Gerrit:
Mooi freeswerk,  :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
@ Jørg: Lang leve de bovenfrees. Al heel veel plezier van gehad.
@ Tony & Peterke33: Thx voor de complimenten. Het is niet een alledaagse uitvoering, maar ik heb er veel lol in.
Re: Baan: Dämmerunger Wald (tafelbouw)
Hallo,

Het korte eind van de tafel komt tot ontwikkeling. Het korte eind komt gelijk op het niveau van de spoordijk. Links van de linker drager komt het spoor ophoog, vervolgens aan de voorkant en bij de muur om achter bij het raam op het niveau van de spoordijk uit te komen.
Vanavond de laatste plaat frezen voor de tafel.
Morgen de laatste drager op maat maken en monteren en dan de helix uit te leggen om te bepalen hoe groot de plaat voor het korte eind moet zijn.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Die tafel opzich word al een heel kunstwerk :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit

Dat is echt een meesterwerk op zich je tafel, en erg mooi gemaakt  :thumbup: :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Het tafelblad is klaar. Het volgende project is het blad voorzien van een 4 mm dikke kurklaag. Dat gaat pas in september gebeuren.
In de tussentijd ga ik het schaduwstation uitleggen op de tafel. Deze uitleg bepaald straks, waar de draadeinden moeten komen.
Het schaduwstation komt aan de draadeinden onder de tafel te hangen.
Ook zal ik nog wat rails moeten gaan kopen, dus zat te doen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
-Gerrit:
Je tafel op zich is al een pr8ige constuctie,  :thumbup:
Ik kijk al uit naar het vervolg van je baanbouw.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Jørg,

Bij deze dan voldaan aan je wens: wat ik heb aan rails voor het schaduwstation uitgelegd.  :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
-Gerrit:
Top,  :thumbup:
Er komt waarschijnlijk nog isolatie onder de rails?
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit

Dat word inderdaad sporen bijkopen, en mss een domme vraag van me  :P ga je hier en daar een luik maken dat je er mocht iets gebeuren er aankan ?? want verder vind ik het prachtig gemaakt  :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
@ Jørg: Overal komt een 4 mm dikke kurklaag. Tevens liggen de platen geïsoleerd van de dragers van het het frame. Op de dragers zit namelijk glasband en dit zit ook tussen de platen en de muren.
           Mijn voorkeur gaat uit naar kurk. Ik heb Styrodur, glasband, kurk en neopreen geprobeerd en ik vond zelf kurk de beste demping geven op deze tafel. 

@ Peterke33: Ik kan vrij gemakkelijk op de tafel komen met een opstapje van een bekend Zweeds merk.
                   Voor alles, wat onder de tafel komt te 'hangen' is er alleen ondersteuning op die plekken waar rail komen.
                   Het schaduwstation komt op 55 cm boven de vloer te hangen. Met een rolplank kan ik dan onder het voorste gedeelte van het schaduwstation komen en vanuit het midden problemen
                   oplossen. Dit geldt ook voor de helix.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Stijn Laceur
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit,
Dat ziet er goed uit.
Ben je gelijk wat sporen aan kwijt he, aan zo'n schaduwstation  8o >:-D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit

Blijkbaar heb je echt heel goed nagedacht over je baanbouw, en ja het word prachtig lekker mooi schaduwstation.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
@ Peterke33: Ervaring heeft mij wel geleerd: eerst bedenken, dan denken, dan overdenken en dan pas doen. Net als eerst uitmeten, dan inmeten, vervolgens nameten en dan uitvoeren.

@ Stijn: Gelukkig geeft Anyrail een mooie lijst van wat ik nodig ben. Maar er gaan de nodige meters in het schaduwstation. Namelijk 34,5 m. Dit ook volgens Anyrail.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ziet er fraai uit.
Alleen nog een groot gat in het midden, zodat je een ontspoorde trein achterin ook kun terugplaatsen ;)

Groeten,
Ton.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
@ Ton; zie reactie 95.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hi Gerrit,

Heel toevallig hier terecht gekomen.
Interessante bouw-constructie en ook geen last van eventuele poten.
Ik ga je blijven volgen.

groet
Harald