Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw

Gestart door Gerrit-1959 dinsdag 02 mei 2017, 15:25:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan: Dämmerunger Wald > Tafel bouw
Hallo,

Na een behoorlijk aantal weken zwoegen heb ik nu een baanontwerp, waarmee ik aan de slag wil. In mijn maagdelijk lege ruimte moet ik eerst een tafel bouwen. Dit wordt een 'zwevende' tafel, wat betekent, dat er geen poten onder komen. Daarvoor heb ik een stalen kokerbalk van 80x20x2 gekocht. Hier moet ik nu 22 lippen aan vast lassen. Tevens komt haaks op de kokerbalk een andere kokerbalk, zodat ik een L-vormige tafel krijg.
Volgende week ga ik de lippen klaarmaken.
Mijn plan vind je in het volgende draadje: -Mijn ontwerp-
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
strak banenplan, suc6 met het lassen.
groeten Quinten
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ik wil dit ook wel zien.
Ga je volgen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Vandaag 22 bevestigingsplaatjes gemaakt van 80x40x3. Deze moet ik om de ongeveer 400 mm aan de kokerbalk lassen, waar de bevestigingsplaatjes op liggen. De volgende klus is tijd genereren om ze vast te lassen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Gerrit,

Ziet er allemaal best wel zwaar uit. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

M.vr.gr. Erwin
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Erwin,

De zwaarte valt wel mee. De koker 80x20x2 mm weegt ongeveer 20 kg met bevestigingsplaten en overspant iets meer dan 3 m. Sterker nog, ik denk dat het hele frame zelfs een relatief lichte constructie is vergeleken met ik wat ik hier soms zie. Ik kies ook bewust voor deze constructie, omdat ik geen poten op de vloer wil hebben. Dit betekent dan ook, dat de helix en schaduwstation aan het frame komen te hangen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
@ Erwin: Montagebeugels eraan gelast en gewogen: 9,1 kg. Valt dus reuze mee.

Nu in elk vak twee moeren erop lassen en in het midden drie en dan kan de koker fungeren als massabalk.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Gerrit,

Ziet er allemaal goed uit, ben benieuwd naar het vervolg.  :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Heel benieuwd naar de vorderingen,
Een stalen frame zwevend is niet wat je vaak ziet. Heel eerlijk gezegd voor mij de eerste keer
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 11 mei 2017, 20:02:08
Een stalen frame zwevend is niet wat je vaak ziet. Heel eerlijk gezegd voor mij de eerste keer

Voor mij ook.
Maar waarom niet?
Het lijkt misschien onlogisch maar is dat ook zo?
In ieder geval ik ben razend nieuwsgierig hoe dat er uit gaat zien.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Ik spreek bij deze de hoop uit, dat de heren het zweven niet letterlijk nemen. :D Het is zoals al in het begin geschreven: 'Zweven'. De kokerbalk bevestig in aan de muur en gaat dus van muur naar muur. Mogelijk dat ik bij de muur iets moet gaan doen als een soort van poot, omdat 1 muur van gipsplaat is. Daar moet ik nog even onderzoek naar doen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
philippe_007
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
afhankelijk van de dikte van uw gipsplaaten 9 of 13mm zijn er pluggen dat tot 50gk kunnen dragen. Als je 4 pluggen gaat gebruiken dan zou je theoretisch 200kg kunnen aanhangen, maar of je dit wilt gaan vertrouwen  :?
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Gerrit,

Of je moet kijken of er houtwerk achter zit.

M.vr.gr. Erwin
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Philippe,

Dat is dus ook het onderzoek, wat ik even moet doen. Welke dikte hebben de platen en waar zitten de tengels, waar de gipsplaten tegenaan geschroefd/gespijkerd zitten? Ik heb geen vertrouwen in een draagkracht van 200 kg in een gipsplaat en zeker niet, als het in het midden is. Misschien, dat het geldt voor de moderne gipsplaat, maar van deze weet ik, dat ze in 1981 in het huis zijn geplaatst. Ik neem liever het zekere voor het onzekere en dan misschien een horizontale draagbalk of een klein vierkant kokerbalkje 20x20x2 vertikaal.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
philippe_007
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald

Persoonlijk zou ik voor een verticale steun kiezen tegen de muur en het zekere voor het onzekere nemen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 12 mei 2017, 14:26:44
Ik neem liever het zekere voor het onzekere en dan misschien een horizontale draagbalk of een klein vierkant kokerbalkje 20x20x2 vertikaal.

Dat lijkt mij zeker een goed besluit en ik zou er in ieder geval voor kiezen.
De plug kan misschien 50 kg dragen maar naar mijn bescheiden mening kan een gipsplaats dat niet.
En is deze plug specifiek voor gipsplaten?
Re: Baan: Dämmerunger Wald
philippe_007
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Deze pluggen kunnen een behoorlijk gewicht aan, maar zoals reeds gezegd, ik zou het toch niet vertrouwen... Dit werkt perfect om bv kabels voor spotten op te hangen tussen 2 gipswanden en daar zit ook behoorlijk wat kracht op. Maar om een treinbaan er aan te vertrouwen.

http://www.gerritse.nl/bevestigingsmiddelen/pluggen/hollewandpluggen/354475/hollewandplug-metaal-m5x45mm/
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit,

bij een bevestiging in een gipswand zou ik toch zeker dubbel checken, is het enkel een gispwand of zit er nog een stenen muur achter? als er een stenen muur achter zit, zou ik gaan voor een dikker draadeind van 10 of 12 mm en dit met een chemisch anker vastzetten in de muur
http://www.soudal.com/soudalweb/productDetail.aspx?w=&p=63&ID=1747

en speel op het zekere voor het onzekere je zou achteraf niet willen dat heel je baan van de muur los komt

grts Freddy
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit,

nog een andere oplossing, indien het gaat om alleen een gipswand,

zaag een opening in de gipsplaat ter hoogte van waar de tafel komt, schuif door het ontstane gat enkele stukken multiplexplaat van 18 mm
en schroef deze tegen de binnenkant van de gipsplaat,



het uitgezaagde stuk gipsplaat kan je dan weer terug schroeven tegen de mpx stroken

veel suc6

grts Freddy
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Dank voor het meedenken en de adviezen. Ik heb op zolder even een plankje gelicht om de constructie in de wand te bekijken. Er zit op de plaats waar ik de tafel wil hebben alleen gips. Ik ben geenszins van plan om iets vast te maken aan alleen gips, zelfs niet als een fabrikant beweert, dat zijn pluggen een ton houden.
Er komt dus een stalen pootje onder tegen de muur van kokerprofiel 20x20x2 mm. Hier ga ik op geen enkele manier last van krijgen.

@ Freddy: Als ik deze gipswanden zelf had geplaatst had er ook 12 mm multiplex achter gezeten. Maar de wand is geplaatst door de vorige bewoner. En bij een stenen muur is een chemisch anker wel handig, maar ook duur en zeker als je de maat M10 of M12 neemt. M8 is sterk genoeg. Je praat over laterale krachten (snijbelasting) in combinatie met trekkrachten. Ik heb hier paardenboxen staan met wanden die om de meter op de grond en aan de wand vast zitten met M8 (ook nog RVS) en zit als 20 jaar als een huis. Maar super bedankt voor het meedenken.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Vandaag de bevestiging gemaakt voor de stalen poot. Morgen een voetplaatje voorbereiden en dan proefpassen. Ik ben benieuwd.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Gerrit

Ik ben benieuwd naar je vorderingen van je stalen constructie, het gaat wel iets stevigs zijn.  :P
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Peter,

Ik hoop morgen een beeld te kunnen plaatsen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

Pootje is af en even passen op proef. Aan de muur komen hoekankers en links en recht van de lippen en hoekankers komt tussen de kokerbalk en muur een multplex strip van 1200x 90x18.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Opvulbalk aangebracht. Hier komt een hoekprofiel 40x40x4 tegen aan, waarop de spanten van de tafel komen te rusten. Ook de kokerbalk van de foto hieronder komt op het hoekprofiel. Dan links en rechts bij de muur nog een pootje.

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hoekprofiel gelast, afgebraamd, ontroest en oude verflaag eraf en in de primer gespoten. Pas gemaakt en tijdelijk gemonteerd. Morgen twee pootjes maken voor links en rechts tegen de muur. Steeds kleine stapjes naar het uiteindelijke 'zwevend' frame.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Pootjes onder hoekprofiel, vier lippen van het hoofdframe geslepen. Frame op zijn plek. Vrijdag hout bestellen voor de spanten van frame naar muur. Er komt ook nog een stuk frame van de kokerbalk naar de stapel dozen, maar daarvoor moet ik eerst een stuk van de helix uitleggen.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Dag Gerrit.

Ik heb jouw beide topics vanaf het begin al gevolgd, maar jouw plan was mij niet geheel duidelijk.
Nu ik de uitvoering ervan zie vraag ik mij af waarom beide ophangpunten van de forse middenbalk
zo iel lijken: de strippen aan de muur zou ik sowieso vastmaken aan de muur (ik neem aan dat je
dat toch wel van plan was), om naar binnen knikken door de neerwaartse druk te voorkomen en
het niet op de afdeklat van het laminaat laten steunen.
Maar ook het balkje waar de middenbalk aan de raamzijde op ligt komt niet bijzonder stevig over!

Waarom niet een frame om de verwarming heen, over de gehele breedte van de kamer?
Dit kost hooguit 15 cm. van de ruimte en bij een open frame kun je alsnog die ruimte benutten.
Dit frame geeft je dan de mogelijkheid om met schoren te werken die de krachten goed verdelen.
Schoren kun je alsnog op deze constructie, aan beide zijkanten monteren ...
Vergis je niet hoeveel alles gaat wegen, waarbij je ook nog wil uitsluiten dat wanneer je gewild of
ongewild op de baan leunt, de totale constructie dit aan moet kunnen.
Je zou niet willen dat er iets losschiet met alle bijbehorende gevolgen!

Wellicht heb ik het helemaal mis in deze, maar ik moest het toch even kwijt ... :roll:
Verder ben ik best nieuwsgierig hoe de verdere opbouw tot stand komt: bij mijn modelbaan zijn
twee verticale balken die middels een houten frame en stalen liggers de gehele onderbouw van
MDF i.c.m. M10 draadeinden ondersteund. Vandaar dat deze constructie mijn aandacht heeft! :wink:
De constructie is dusdanig dat het vloeroppervlak maximaal benut kan worden, door gebruik te
maken van muursteunen (ik heb gelukkig hier bakstenen muren) en daar waar niet mogelijk zijn
verticale steunbalken toegepast, zoals in de hoeken. Voor de verwarming gaat een geperforeerde
kabelgoot, die dwars tussen de muren is gemonteerd. Dit geeft een starre en krachtige verbinding.

Groeten,

Erik.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Erik,

Leuk om te lezen, dat je mijn topic volgt en bedankt voor het meedenken.
Wat aan de muur zit zijn geen strippen, maar kokerprofiel 20x20x2. Deze gaan echt niet naar binnen knikken door de neerwaartse krachten, is mij verzekerd. Daarbij heb ik ze wel vaker in een dergelijke, weliswaar iets lichtere constructies (salontafel en eettafel)  gebruikt.
De onderkant rust niet op de afdeklat van het laminaat. Op deze plekken heb ik de afdeklat verwijderd en rust de voet op het laminaat. Het laminaat ligt op zijn beurt weer op een multiplexplaat van 22 mm. De plaats van de pootjes is ook niet willekeurig gekozen, want ter plekke van de poten zitten ook de draagbalken van de vloer.
Zelf heb ik gisteren even in het midden op de kokerbalk van de tafel gezeten. De doorbuiging was exact 1 mm, wat ik alleszins acceptabel vind, voor een puntbelasting in het midden (Helaas weeg ik iets meer dan 100 kg  :?).
Het balkje midden onder het raam is een 44x44 en dient alleen als afstandsbalk voor het hoekprofiel 40x40x4. Dit hoekprofiel wordt op zijn beurt links en recht ook ondersteund door een koker 20x20x2 en zit met vijf 4,0x40 schroeven weer vast aan de balk. De balk zit met zes schroeven 5,0x 80 vast aan de balken achter het gips.
Het is niet nodig om schoren aan te brengen, aangezien de totale draagconstructie klem komt te zitten tussen de muren.
Als plaatmateriaal voor de tafel ga ik (populieren-)multiplex 18 mm gebruiken. Ik heb mij wel laten adviseren voor deze constructie en de wijze mannen zagen er niet direct een probleem in. Ik heb wel vreselijk moeten lachen, want zij vertelden dat staalconstructies worden berekend en als de berekening dan uitkwam op 4 mm er voor de zekerheid dan maar 8 werd genomen, want dan hield dat zeker.
Maar blijf mij vooral in de gaten houden en bestoken met tips en tops. 

PS: Mijn baan gaat geen bergen krijgen, dus ik ga ook niet werken met gips.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
 @citaat Kijk, en zo wordt het spreekwoord "foto's zeggen meer als woorden" toch volledig ontkracht, Gerrit :wink:
Bedankt voor jouw uitvoerige toelichting in deze :thumbup: en veel succes met de verdere bouw van de modelbaan!

Groeten,

Erik.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Erik,

Waarvoor dank en ik hoop, dat je blijft volgen voor de tips en tops.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 31 mei 2017, 06:20:19
(Helaas weeg ik iets meer dan 100 kg  :?).

pfff; ben ik gelukkig niet de enige.

Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 31 mei 2017, 06:20:19
Zelf heb ik gisteren even in het midden op de kokerbalk van de tafel gezeten.

Zo heb ik mijn constructie ook getest.  :mrgreen:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
philippe_007
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Citaat van: Trainhenk op donderdag 01 juni 2017, 11:12:01
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 31 mei 2017, 06:20:19
(Helaas weeg ik iets meer dan 100 kg  :?).

pfff; ben ik gelukkig niet de enige.


dan zijn we al met 3  :D :D :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Philippe en Henk,

Dan is mijn conclusie, dat dit een gewichtig topic is. :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
philippe_007
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
 @citaat @citaat

Zeker weten!
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Het eerste spant.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
 :) Dit ga ik ook volgen, een "zwevende" baan is wel mooi natuurlijk, niet al die rotpootjes in de weg als je eronder zit. :roll:
En ik lees dat dit een gewichtig topic is, dan blijf ik het op zeker volgen. :-)

Dirk-Jan
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
 @citaat

Dirk-Jan, hoeveel gewicht leg jij in de schaal?
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
 :offtopic:
Citaat van: philippe_007 op donderdag 01 juni 2017, 11:30:19
Citaat van: Trainhenk op donderdag 01 juni 2017, 11:12:01
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 31 mei 2017, 06:20:19
(Helaas weeg ik iets meer dan 100 kg  :?).

pfff; ben ik gelukkig niet de enige.


dan zijn we al met 3  :D :D :D

Dan moet ik me als nr 4 melden.... ;) met ruim 100+ schoon aan de haak. 8o

en weer on-topic:

Dit wordt een stevige constructie. Komt er veel scenery gewicht op de baan?
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Henk,

Welkom bij deze gewichtige topic. In antwoord op je vraag: Er komt niet veel gewicht aan scenery op de baan. Dus geen Mount Everest van gips, maar de helix en het schaduwstation komen wel aan de tafel te 'hangen'.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hoera ik ben dus niet de enige van +100 Kilo :)
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo Johnny,

Was je daar dan zo van overtuigd? >:-D
Maar ook al had je deze mijlpaal (nog) niet bereikt of wil je niet bereiken, ben je welkom bij dit topic. Dus ook Stijn Laceur, die 16 kg moest afvallen voor een CS3 en nu de 100 kg niet meer heeft is welkom. :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ik ben benieuwd hoelang Stijn gaat volhouden. 8o
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ben den Hollander
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ik niet. Ik zit in dit topic te wachten op nieuwe ontwikkelingen rondom "baantje bouwen".  ;)

Gr, Ben.

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

De baanontwikkelingen staan even stil. Onze dochter heeft een appartementje gekregen, dus Pa mag zijn energie daar even in stekken. Schuren, schilderen, stoppen, installatiewerk, vloeren leggen krijgen nu even de voorrang. De indeling van dagen is nu: half zes op, wat dingen in huis doen, acht uur op het werk. Vanuit werk uur rijden naar appartement. Daar gauw afhaalmaaltijd naar binnen en om zes uur klussen tot tien. Dan naar huis, douchen en tukken en riedel begint volgende dag opnieuw. Zaterdags en zondags iets rustiger, want dan pas beginnen om negen uur en dan maar tot zeven uur. Zondag nog iets rustiger, want dan van negen tot vijf. De bedoeling is om op 1 juli in te schuren.
Ik denk, dat ik dan even een weekje na het werk niets meer doe. :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Van wie heeft ze dat appartement gekregen? Meestal moet ge  daarvoor veel betalen hoor :offtopic:
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Ja sommige kinderen krijgen hun vader zo gek dat die alles gaat doen :D
Ik heb alles samen met mijn vriendin moeten doen ;)
Ik zit in de klasse 115 kilo maar dan met de bouw van een marinier :)
Heb samen met mijn vader voor een constructie gekozen zodat ik er ook boven op kom gaan staan maar er ook goed tussen en onder kon.
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Gerrit-1959
gast

Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hallo,

@ Johnny:  Taal is niet mijn goeiste ( >:-D) vak. Hier in noorden van Nederland is het in ieder geval een redelijk algemeen ingeburgerde uitspraak, als een huurbaas je een appartement/huis wil verhuren. Dus beter gezegd: Ze heeft het gebruiksrecht gekregen om een appartement te mogen gaan bewonen tegen een regelmatige afdracht van een door de huurbaas vastgesteld maandbedrag.

@ Mark: Ik ben inderdaad zo'n gekke vader. Twee jaar geleden in Amsterdam in het klushuisproject Kleiburg een appartement van mijn zoon gedaan. Maar ik henb wel de afspraak gemaakt, dat ik ze met 1 huis ga helpen, daarna zijn ze zelf aan de bak. Dus helemaal gek ben ik ook niet weer. :D
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan: Dämmerunger Wald
Hoi Gerrit,

Jij hebt voorlopig wat andere activiteiten op de agenda staan  :)
Dat worden drukke dagen, ik weet er alles van maar als het allemaal af is ga je met een goed gevoel verder aan je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman