Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

aandrijfstangen probleem 86 173 loc

Gestart door 151 104-7 zondag 30 april 2017, 14:52:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Heren,

Ik heb een analoge Marklin stoomloc uit de jaren 70 serie 86 173 die tijdens het rijden soms blokkeert.

Het blijkt dan dat de aandrijfstangen de zaak blokkeren omdat de wielen niet meer synchoorn staan (de contra gewichten wijzen neit allemaal meer dezelfde kant op. Markoin heeft er nij dit model voor gekozen om alleen het achterste wiel aan te drijven via een tandwiel. de de voorstel 3 sets wielen draaien mee via de aandrijfstangen. Komt het doordat 1 wiel misschien wat kan verschijven op de as? of wat is de oorzaak?

Weet iemand hoe je dit moet herstellen?

Groeten,

Jan
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
-Jan:
De wielen moeten terug gekwartierd worden.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Kwartieren is bij een modelspoor lok niet aan de orde, of de wielen links/rechts wel of niet op 90graden staan doet er niet echt toe aangezien de lok door een elektromotor wordt aangedreven en niet via de drijfstangen. Wel van belang is wat Jan omschrijft als het per zijde niet goed synchroon staan van de wielen, te zien aan het niet op één lijn staan van de contra-gewichten. Oorzaak kan slijtage zijn, één of meer wielen zitten niet meer echt klemmend op de as en verschuiven een stukje. Drijfstangmechanisme verwijderen, wielen opnieuw stellen evt. met een drupje loctite (bij voorkeur geen superlijm) en dan maar hopen dat het weer een tijdje blijft zitten.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Citaat van: 151 104-7 op zondag 30 april 2017, 14:52:30
de voorstel 3 sets wielen draaien mee via de aandrijfstangen.
@citaat Het kwartierten is wél van belang als het aangedreven wielstel correct gekwartierd is.
Het maakt niet uit of de aandrijving geschied door een stoommachine of door een elektromotor.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Kwartieren heeft alleen maar te maken met het in beweging zetten van de wielen vanaf een lineaire zuiger naar een roterend wiel. Als de wielen niet gekwartierd zijn en de drijfstang staat aan één kant op het dode punt dan kun je drukken wat je wil, maar draaien ho maar. Door de wielen aan de andere zijde op 90graden te zetten kan er altijd (en zelfs naar keuze vooruit of achteruit) door het dode punt heen worden geduwd en beweging worden gemaakt. Onze locomotieven worden roterend aangedreven en kennen daardoor het probleem van het dode punt niet.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
 @citaat Je wilt of kunt me niet begrijpen... Het dode punt heeft hier niets mee te maken.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Beste nobody, je opmerking "het dode punt heeft hier niets mee te maken" geeft aan dat we kennelijk niet over hetzelfde begrip praten. Ik heb een stukje uit Wikipedia geleend: "Het is dan echter niet mogelijk de machine vanuit stilstand in beweging te krijgen. Om ook vanuit het dode punt (als de zuiger in de uiterste positie staat) in beweging te kunnen komen, heeft een locomotief met twee cilinders, een links en een rechts, een faseverschil van 90o." En nogmaals, omdat onze locs door een electromotor worden aangedreven is exact kwartieren niet van belang. Synchroniseren (= alle wielen aan één kant met de kruktap exact op één lijn) dus wel. Probeer het anders even uit: zet van een stoomlok de wielen links en rechts even op 0 graden..... hij zal prima lopen!
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
 @citaat Ik weet zeer goed hoe een stoomlocomotief werkt.
Aangezien de modelspoorhobby probeert het model zo goed mogelijk op het grote voorbeeld te laten lijken
wordt het drijfwerk gekwartiert én gesynchroniseerd.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Ahum  :D

Indien al de assen zijn verbonden met de drijfstang , en de drijfstang per as middels een bout verbinding is verbonden,  zal indien 1 wiel al is het maar een fractie verschoven tov de andere wielen er voor zorgdragen dat de boel blokkeerd. Dit noem ik synchroniseren het gelijk zetten van de wielen.
Indien er 1 wiel loszit deze zo goed als mogelijk corrigeren en verlijmen met bijvoorbeeld loctite.

Groetjes Bert

Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Kunstje is natuurlijk om ook te proberen te achterhalen hoe het gekomen is; herhaling is niet leuk.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Helemaal eens de oorzaak is meestal de loc loopt niet zo goed ( vast vet model jaren 70) dan flink op de wielen drukken en proberen de boel weer te laten draaien.
Daar gaat er meestal een wiel los van zitten.
Met nieuwere modellen met cardan, wormwiel moet je dat al helemaal niet meer doen.

Maar ja ik weet het verder ook niet iemand zal dat moeten vertellen
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Hi Jan,

Zit het aangedreven wiel los op de as ?
Dan lopen de wielen, aan een kant, met de aandrijf stangen vast.
Ik zet ze gelijk en ook een beetje LocTite tussen as en wiel.
Ik noem het in ieder geval kwartieren, dan weten we waar we het over hebben ondanks dat dit alleen bij echte locs belangrijk is.

groet
Harald
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Dag Jan,

als de wielen niet van de lok geweest zijn en je niets geforceerd hebt (wielen met de hand doen draaien indien geblokkeerd) zou ik eerst eens kijken dat de stangen mooi recht lopen in hun loopvlak.
Soms worden de stangen geplooid door het manipuleren van de lok, vastnemen bij de wielen en hierbij teveel druk op de stangen!!
kijk eens of ze mooi recht zijn en bij het draaien niet tegen moertjes of bouten stoten van het loopwerk, stangenstelsel.

Grts

Johan
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Ik weet uit eigen ervaring met een 3083 dat als je de wielen moet kwartieren(iets er voor of erachter wil nog wel)doe je dat niet zal deze niet van zijn plek komen ;)
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
TS Jan beschrijft het probleem precies zoals het is: de wielen staan om een of andere reden niet meer synchroon en de zaak loopt vast. Bij dit soort probleemstellingen valt dan al snel de term "kwartieren" met de nodige spraakverwarring als gevolg, zie bovenstaande reacties.
Bij een stoomloc (ik laat andere constructies met drijfstangen bewust even buiten beschouwing) zijn de aangedreven wielen per kant verbonden dmv. een koppelstang. De kruktappen van die serie wielen moeten vanzelfsprekend precies worden uitgelijnd, omdat anders de afstand tussen twee opvolgende lagers van die koppelstang niet constant zou zijn. Dit afstellen van de kruktappen is het synchroniseren. Vervolgens is er de drijfstang, die de verbinding vormt tussen de zuiger(s) aan die zijde en één van de wielen. Die drijfstang moet de schuivende beweging van de zuiger omzetten in een draaiende beweging van het wiel, so far so good. Maar wat gebeurt er wanneer die combinatie precies in één van de dode punten staat (vergelijk: fietstrapper precies omhoog), het is dan niet mogelijk om het wiel in beweging te krijgen. Gelukkig zitten er twee kanten aan een loc en door te zorgen dat de kruktappen aan de beide loczijden niet in dezelfde stand staan kan i.i.g. één van de twee de zaak aan het draaien krijgen. Voor het verschil in stand tussen de kruktappen is 90graden gekozen, een kwart-cirkel en daar hebben we dan de term "kwartieren". Onze locs worden door een electromotor aangedreven, die vanuit alle standen een draaiend wiel kan veroorzaken, het dode punt probleem doet zich in model niet voor. Daarom reageer ik wanneer er weer wordt geadviseerd om een loc opnieuw te kwartieren, waar opnieuw synchroniseren (en de oorzaak opzoeken) voldoende is. Natuurlijk ben ik het met Nobody eens dat een loc er beter uitziet met correct gekwartierde wielen, maar noodzakelijk is dat - ook bij de 3083 - dus niet.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
 :thumbup: nu nog even proberen te herstellen. De oorzaak en hoe je het kan herstellen
Behoeft verder geen toelichting meer :)
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Heren,

Ik dacht altijd dat (in het echt), als de contragewichten van de wielen aan de linkerzijde zijde van de loc helemaal omlaag staan ze aan de rechterzijde helemaal omhoog staan. Zo heb ik het nu, na jullie suggesties, op mijn Marklin 3096 / DB 86 173 ingesteld. Keurig synchroon en gefixeerd met loctite 290. Aandrijfstangen zijn netjes recht. Heel zachtjes gereden om het voorzichtig te proberen maar de zaak loopt nog steeds vast 8o.  Je ziet het ook direct al, als je voorzichtig het tandwielaangedreven wiel met de hand verdraait :?.

Echter. als ik het goed begrijp moeten dus de contragewichten van de wielen aan de linkerzijde zijde van de loc helemaal omlaag staan en de contragewichten aan de rechterzijde halfverwege (= 90 graden = een kwart = kwartieren). Zou dat dan naast het synchroniseren toch ook nodig zijn? Is dat de oplossing voor mijn probleem?

Het lijkt mij logisch dat stoomzuiger aangedreven echt verschil maakt met tandwiel aangedreven. Interessante discussie over dat kwarieren. Dat meen ik echt. Waar het mij nu alleen om gaat is dat ik mijn tandwiel aangedreven model weer werkend krijg. Ik wil liever niet meer verder experimenteren. Van al dat monteren en weer demonteren gaan de zamac onderdeeltjes niet vooruit.

De suggesties spreken elkaar soms min of meer tegen en ook daarom begrijp ik het niet helemaal goed.
Laten deze topic vooral geen rel worden Kwartieren @citaat, NIET kwartieren :offtopic:.
En over de oorzaak: Ja ik ben zelf zo stom geweest om de wielen los te halen >:-D.

Waar deze topic mij om gaat is hoe ik mijn 3096 weer aan het rollen kan krijgen. Ik hoop dat iemand mij (nog) verder kan helpen.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Om de verwarring te vermijden zou ik eens proberen wat de lok doet ZONDER de koppelstangen, dan heeft synchronisatie even geen invloed, alleen de tanwieloverbrengin heeft dan invloed,
Leopold
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Hi Jan,

Je mag best eens langskomen hier dan kijken we samen stuur maar een pb.
Waar woon je ?

groet
Harald
Utrecht
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Nou Jan, de discussie over het nut van kwartieren van een modelloc is dankzij jou niet meer nodig; wanneer jouw locs op 90graden staan en prima lopen is die vraag volledig beantwoord. Mooi lijkt het me overigens niet, maar dat is persoonlijk. Verder is de beste tip om verder te gaan die van Leopold, ga eens even rijden met blote wielen, dwz. zonder al dat schuifbeweging/drijfstang/koppelstangen gedoe. Nu zou je loc weer als vanouds moeten lopen. Vervolgens deel voor deel weer monteren en je komt het probleem vanzelf tegen.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Het beste is eerst de koppelstangen etc te monteren zonder de motor. Als dat soepel loopt, dan pas de motor erin.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Heren,

Het is gelukt. De 86 173 stoom loc rijdt weer.

Het zit hem echt in de aandrijfstang die alle 4 de wielen met elkaar verbindt. De oplossing bleek inderdaad het kwartieren, dus de linker er de rechter wielen op 90 graden van elkaar verschuiven en de loc loopt niet meer vast. Ik heb de koolborstels verwijderd en dan kan je voelen dat er toch nog steeds een beetje een dood punt is waar de wielen doorheen gedrukt moeten worden. Het kost bijna geen kracht maar is wel voelbaar. In de laagste stand (6Volt rijspanning) rijdt deze analoge locomotief sneller dan mijn andere analoge locs, dus veel last van dat dode punt heeft de motor blijkbaar niet. Of dat zo hoort :help: Wie het weet die mag het zeggen.

Overigens als je alle aandrijfstanden etc verwijderd reed de loc prima, dat had ik als eerste nog eens geprobeerd voordat ik met de aandrijfstangen en het kwartieren aan de slag ging.

Hartelijk dankt voor jullie bijdragen  :thumbup: Super dat we tegenwoordig internet hebben. Vroeger bleef je met zoiets zitten of moest je naar de reparateur.
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
-Jan:
Goed dat je terug plezier van je loc hebt,  :thumbup:
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: aandrijfstangen probleem 86 173 loc
Hi Jan,

Hartstikke goed dat hij weer goed rijdt.

groet
Harald