Heren,
Ik dacht altijd dat (in het echt), als de contragewichten van de wielen aan de linkerzijde zijde van de loc helemaal omlaag staan ze aan de rechterzijde helemaal omhoog staan. Zo heb ik het nu, na jullie suggesties, op mijn Marklin 3096 / DB 86 173 ingesteld. Keurig synchroon en gefixeerd met loctite 290. Aandrijfstangen zijn netjes recht. Heel zachtjes gereden om het voorzichtig te proberen maar de zaak loopt nog steeds vast
. Je ziet het ook direct al, als je voorzichtig het tandwielaangedreven wiel met de hand verdraait
.
Echter. als ik het goed begrijp moeten dus de contragewichten van de wielen aan de linkerzijde zijde van de loc helemaal omlaag staan en de contragewichten aan de rechterzijde halfverwege (= 90 graden = een kwart = kwartieren). Zou dat dan naast het synchroniseren toch ook nodig zijn? Is dat de oplossing voor mijn probleem?
Het lijkt mij logisch dat stoomzuiger aangedreven echt verschil maakt met tandwiel aangedreven. Interessante discussie over dat kwarieren. Dat meen ik echt. Waar het mij nu alleen om gaat is dat ik mijn tandwiel aangedreven model weer werkend krijg. Ik wil liever niet meer verder experimenteren. Van al dat monteren en weer demonteren gaan de zamac onderdeeltjes niet vooruit.
De suggesties spreken elkaar soms min of meer tegen en ook daarom begrijp ik het niet helemaal goed.
Laten deze topic vooral geen rel worden Kwartieren
, NIET kwartieren
.
En over de oorzaak: Ja ik ben zelf zo stom geweest om de wielen los te halen
.
Waar deze topic mij om gaat is hoe ik mijn 3096 weer aan het rollen kan krijgen. Ik hoop dat iemand mij (nog) verder kan helpen.