Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Spotfoto's van Herman05

Gestart door Herman05 zaterdag 29 april 2017, 10:10:13

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Spotfoto's van Herman05
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Peter, ik zie geen witte vlakken op deze pagina na mijn vorige reactie.

Herman, je weer een paar prachtige platen gedeeld met ons.
Re: Spotfoto's van Herman05
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Citaat van: Degeluidsman op zondag 26 december 2021, 07:49:50Ik weet niet of ik de enige ben, maar als ik wat terug scroll zijn er sommige foto's niet zichtbaar en zie ik een groot leeg vlak.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter,

Ik denk dat je "even" moet wachten tot alle foto's geladen zijn. Dat duurt bij mij achter de PC ook "even".
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Ik kijk ze op de iPad en als de blauwe balk weg is zou alles binnen moeten zijn, maar dan mis ik er een paar.
Maar de meest actuele zie ik altijd en dat is het belangrijkste wand ik hou dit draadje altijd bij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spotfoto's van Herman05
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Dat ziet er weer prima uit Herman! :) :thumbup:

Citaat van: Herman05 op zaterdag 25 december 2021, 20:29:34
Afgelopen dinsdag was het een prachtige dag met volop zon. Daarom werd in de ochtend naar het oosten van het land gereisd om daar hopelijk paar goederentreinen te fotograferen.

Het "oosten" is een vrij ruim begrip. Zo te zien stond je ergens aan de Twentelijn, maar waar precies?
Re: Spotfoto's van Herman05
Citaat van: 1200Blauw op maandag 27 december 2021, 10:31:28
Dat ziet er weer prima uit Herman! :) :thumbup:

Citaat van: Herman05 op zaterdag 25 december 2021, 20:29:34
Afgelopen dinsdag was het een prachtige dag met volop zon. Daarom werd in de ochtend naar het oosten van het land gereisd om daar hopelijk paar goederentreinen te fotograferen.

Het "oosten" is een vrij ruim begrip. Zo te zien stond je ergens aan de Twentelijn, maar waar precies?

Dat is de platgetrapte stek bij Zenderen, tussen Almelo en Berne
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Citaat van: Degeluidsman op maandag 27 december 2021, 06:15:22
Ik kijk ze op de iPad en als de blauwe balk weg is zou alles binnen moeten zijn, maar dan mis ik er een paar.
Maar de meest actuele zie ik altijd en dat is het belangrijkste wand ik hou dit draadje altijd bij.
Hoi Peter,
Ik weet niet hoe dat kan. Alle foto's (op één foto na omdat ik die in een andere map heb gezet) staan nog gewoon op de server en worden vanuit het forum gewoon als bijlage geladen. Ik heb nog niet ontdekt dat dit tot problemen leidt.
Op mijn website heb ik soms wel last dat een foto niet volledig wordt geladen. Dat heeft denk ik te maken met een optimalisatie plug-in voor Wordpress. Om een foto dan alsnog goed te laden wil het wel is helpen de pagina opnieuw te laden (ctrl+F5)

Citaat van: Slifor op maandag 27 december 2021, 11:39:15
Citaat van: 1200Blauw op maandag 27 december 2021, 10:31:28
Het "oosten" is een vrij ruim begrip. Zo te zien stond je ergens aan de Twentelijn, maar waar precies?
Dat is de platgetrapte stek bij Zenderen, tussen Almelo en Berne
Klopt is inderdaad de stek bij Zenderen.

Groet,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vandaag ben ik nog even langs het spoor gaan staan in Braambrugge om daar een kolentrein van RFO te fotograferen. Helaas kwam gelijktijdig ook een intercity aangereden waardoor het nog even spannend was of ik wel een foto kon maken. Dat resulteerde dan ook in een foto met de pantograaf helaas in het portaal. Desondanks toch weer blij met deze foto van de 189 213 met in opzending de grijze 6702.



Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Je bent weer veel te kritisch op jezelf... Licht is prachtig, mooi verdwijnpunt, zelfs nog een stoppertje in de achtergrond, niks mis mee. Ja, ik zie de pantograaf niet goed. Lekker belangrijk... Op de foto hierna stond die intercity op de achtergrond er ook op en dat was lelijk? Of heb je dat niet nog even geprobeerd? Kun je op deze stek niet ook mooie reflecties maken in het water, als je een stukje naar links gaat, of haal je dan een nat pak?
Re: Spotfoto's van Herman05
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Ik snap Herman wel.

Heb je geen foto precies tussen die 2 linker portalen dan?
Maakt voor het perspectief niet zoveel uit toch ?
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Gisteren was het weer een prachtige dag en aangezien mijn dochter sinds deze week naar school gaat en het babyzwemmen van mijn zoon niet door kon gaan vanwege corona, was een ochtend langs het spoor staan een goede alternatieve daginvulling. En zo vertrok ik met goede moed naar Hulten om aldaar te kijken of er nog iets leuks langs kwam. Het aanbod viel mij eerlijk gezegd nog niet eens tegen voor de drie uurtjes die ik langs het spoor heb gestaan.

We beginnen vandaag met een RTB Cargo containertrein met gifgroene GATX containerdraagwagens.


Na een half uurtje wachten kwam een keteltrein van RFO langs gereden.


Uiteraard ook even een foto gemaakt van de IC direct naar Eindhoven. Nu nog niet bijzonder, maar over een paar jaar krijg ik ongetwijfeld spijt als ik nu die foto niet genomen had. :)


Naarmate de ochtend vorderde, nam ook de bewolking toe. Dat is ook te zien op onderstaande foto van een gasketeltrein van DB Cargo.


Tussendoor kwam ook nog een matig beladen containertrein van IRP door Hulten gereden.


Tot slot werd nog even gewacht op de Millingen keteltrein die gereden wordt door Railtraxx. Deze was afgelopen vrijdag behoorlijk kort. :)


Dat was hem weer voor vandaag!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Mooie plaatjes Herman , de IC direct mag wel een bezoek brengen aan de wasstraat.  :D :D

Gr. Jan
Re: Spotfoto's van Herman05
Mooie foto's.
Tip: Hou de horizon niet steeds in 't midden.
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
@citaat Eens dat afwijken van de horizon leuk kan zijn, maar de locatie moet daar wel aanleiding voor geven of mogelijkheid voor bieden.

Vandaag weer even langs het spoor gestaan. De bedoeling was om de 1828 met keteltrein te fotograferen maar toen ik stond te wachten, kwam ook de 1831 met een volle Gefco autotrein langs gereden. En gezien de zon toch haaks op het spoor stond en niet zo heel fel scheen, was die dus ook nog mee te pakken.



Zoals gezegd stond ik eigenlijk op de 1828 te wachten. De zon werkte helaas niet echt mee toen de 1828 kwam al was die eigenlijk ook al te ver doorgedraaid. Misschien was een felle zon dus nog wel storender dan geen zon. (al had ik dan waarschijnlijk wat meer de zijkant gefotografeerd)  Bovendien schijnt de zon in werkelijkheid ook niet altijd, dus een schaduwplaatje op zijn tijd is wel zo realistisch. :)



Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vandaag drie keer op pad geweest om verschillende treinen te fotograferen.

Vandaag was de laatste keer dit winterseizoen dat de Alpen Express reed. Vanwege het mooie weer werd besloten om naar de Kuilenburgse spoorbrug te rijden om aldaar de trein op te wachten. De tractie wordt geleverd door de 9901 van Railexperts.


Gezien het vanochtend behoorlijk koud was ben ik na de Alpen Express eerst weer naar huis gegaan om vervolgens aan het eind van de ochtend weer terug te reizen naar de spoorbrug om aldaar (vanaf de andere zijde) de GreenCityTrip te fotograferen.


Tot slot kwam er in de middag nog een melding binnen dat de 1828 met een autotrein onderweg is naar Kijfhoek. Gezien ik deze locomotief nog niet in de zon had gefotografeerd werd besloten om naar Gieltjesdorp te rijden. Na ruim een half uur wachten kwam de 1828 in een lekker zonnetje voorbij.


Tot zover maar weer. :)

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Afgelopen dinsdagmiddag ben ik nog even langs het spoor gaan staan om wat goederentreinen te fotograferen. Het aanbod qua diversiteit van vervoerders viel wat tegen, maar desondanks toch weer wat leuke plaatjes weten te schieten. Onderstaand een kort verslag. :)

Na al twee LLT te hebben gezien, komt na ongeveer een uur wachten de eerste echte cargo voorbij gereden. Het betreft een lege kolentrein van RFO.


Gelukkig komt het goederenvervoer aan het eind van de middag wat op gang zodat niet nog eens een uur gewacht hoeft te worden. Na een half uurtje wachten, komt een DB Cargo papiertrein door Griendtsveen gereden.


Na een ruim kwartier kwam wederom een DB Cargo voorbij. Dit keer de Duisburg shuttle met de zwarte 189 090.


Uiteindelijk blijken er slechts drie verschillende vervoerders langs te komen. De derde vervoerder deze dag betreft RTB Cargo met een matig beladen Neuss shuttle.


Naast het goederenvervoer, werd ook de ICE via Venlo omgeleid. Gezien het prachtige weer mocht ook hier een foto niet van ontbreken.


Een laatste foto die ik wil delen is een net gerenoveerde VIRM die in de laatste zonnestralen de aanwezige fotografen passeert.


Tot zover maar weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Schitterende foto's!
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Mooie foto's weer Herman, zeker de gene waarbij je de loc in het water nogmaals ziet  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
@citaat en  @citaat @citaat Dank voor de complimenten. En ook de rest van de forumleden bedankt voor de waarderingen.

Vandaag Gisteren begonnen met een nieuw bericht, maar vanwege werk het bericht niet afgemaakt dus vandaag een nieuwe poging.
Vanwege een storing in de Willemsspoortunnel in Rotterdam is op 16 maart 2022 aan het eind van de ochtend de Thalys (trein 9315) uit Parijs omgeleid via 's-Hertogenbosch. Omdat het voor mij alweer enige tijd geleden is dat ik een Thalys op het baanvak Utrecht-Geldermalsen heb gezien, wordt deze kans benut om het PBA treinstel te fotograferen terwijl de Lek wordt gepasseerd over de Kuilenburgse spoorbrug. Na aankomst op de geplande fotostek hoeft niet al te lang in de zon gewacht te worden voordat de Thalys zich aandient. Om 11.52 uur komt treinstel 4534 de niet eenzame fotograaf -er waren in de uiterwaarden weer koeien die de fotograaf gezelschap hielden...- gepasseerd op weg naar haar eindbestemming Amsterdam Centraal.



Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Ondanks dat het gisteren behoorlijk guur weer was, ben ik aan het begin van de middag even naar het station gereden om daar de mP 3031 van het Spoorwegmuseum op de foto te zetten die bezig was met een conditierit van en naar Blerick. Aangekomen op het station hoefde niet lang gewacht te worden voordat er een interessante trein langskwam. In tegenstelling tot wat ik verwachtte verscheen aan de horizon een lege dolimetrein welke in opdracht van Lineas door TCS gereden wordt.


Nadat de dolimetrein voorbij was gereden, werd snel door de verkeersleiding een nieuwe rijweg ingelegd voor de Motorpost. Na nog een paar minuten wachten kwam de mP 3031 door Houten Castellum gereden.


Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Bedankt voor het plaatsen Herman  :thumbup: :thumbup:
In heb nu eindelijk dit station ook eens vanaf de perrons gezien, normaal rij ik er alleen onderdoor  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Eind februari 2022 ben ik samen met mijn gezin een weekje op vakantie geweest in Spanje. Het was voor mij de eerste keer dat ik in Spanje ben geweest (meestal komen de Spanjaarden in december wel naar mij toe  :D) en dus een goede gelegenheid om het Spaanse spoor met Iberische spoorbreedte eens goed te bekijken.

De eerste trein die op het station van Figueres langs komt betreft een intercity naar Barcelone-Sants.


Een grote verrassing was de doorkomst van een goederentrein. Gezien ik nog op zoek was naar een fraaie plek om de volgende passagierstrein op de foto te zetten is het een niet alledaags plaatje geworden.


Eenmaal terug op het station wordt een andere plek gevonden waar een oude loods als achtergrond van een foto kan worden gebruikt. Na even te hebben gewacht komt de regionale trein naar Barcelona-Sants voorbij.


Ik besluit weer terug te gaan naar het gezin maar kijk voor de zekerheid toch nog even naar het sein om te kijken of er niet nog een trein komt. Gezien het sein weer op groen springt en er geen reizigerstrein wordt verwacht, betekent dit dat er een goederentrein in korte tijd langs moet komen. Ik besluit om weer positie te zoeken aan het einde van het perron van Figueres. Net zoals bij het reizigersmaterieel zit ook het materieel van Renfe Mercancías voor een groot deel behoorlijk onder de graffiti.


Een paar dagen later ben ik nog even op pad geweest om ook langs de vrije baan een reizigerstrein te fotograferen. Gehoopt wordt wederom een cargo te treffen, maar helaas is dat niet gelukt. Wel een fraai plaatje van een stoptrein met een donkere dreigende lucht op de achtergrond.


Ik had ook nog een andere plek gezien waar je een vrije baan foto kon maken, echter stond de zon nog niet goed. Op de laatste dag van de vakantie bood zich de mogelijkheid nog voor om vijf minuten langs het spoor te staan. Na paar minuten te hebben gewacht, kwam de stoptrein (wederom naar Barcelona) langs.


Tot zover weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Fraaie serie Herman 👍🏻👍🏻.
Re: Spotfoto's van Herman05
Heel mooi weer Herman, dank je!
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Ik loop een beetje achter met het verwerken van mijn foto's. :) Ook op 25 maart ben ik even langs het spoor gaan staan om te kijken of er nog wat interessants voorbij komt. Onderstaand weer een korte impressie.

Naast al het cargo geweld, kwamen uiteraard ook de NS treinen langs. De ICMm treinstellen zijn de oudste treinstellen die NS nu nog in gebruik heeft. Gezien ook deze hoogst waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd met pensioen gaan, reden genoeg om even een foto te maken wanneer er een schone variant langs komt.


Goed, terug naar de cargo's waar het allemaal om te doen was. :) Vooral Lineas was deze ochtend goed vertegenwoordigd. De eerste trein was een fraaie UC.


Een andere fraaie trein is onderstaande Lineas trein met Ethanol wagens.


Een locomotief die ik al eerder heb gefotografeerd, maar toen nog een anoniem door het leven ging is de 186 300. Op dit moment rijdt RTB Cargo met deze locomotief.


De zon begint al bijna haaks op het spoor te staan wanneer de laatste trein (voor mij) van de dag voorbij komt gereden. Gelukkig komt een witte 186 van LTE door Hulten zodat de kop van de trein niet al te donker op de foto staat.


Tot zover maar weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Bedankt  voor de mooie foto's weer Herman  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vandaag met de laatste foto's van afgelopen maand bezig geweest om te verwerken. Dit keer gaan we terug in de tijd naar 17 maart 2022. In de ochtend ben ik begonnen in Tilburg. Daarna naar Dordrecht-Zuid gereden en na een teamsoverleg ook daar nog even een foto gemaakt.

We beginnen met een volle kolentrein van DB Cargo waarvoor uiteraard 2x Br189 voor wordt ingezet.


Helaas was de DB Cargo ook de enige uit de zonrichting. Gelukkig was er geen zon, dus kon ook de andere kant gefotografeerd worden. :)
Te beginnen met fraaie SBB Cargo containertrein. Althans, de containerwagens zijn fraai beladen. De locomotief zelf is aan de saaie kant.


Een andere fraaie containertrein betrof de Lineas 186 504 met achter zich een bonte verzameling containers.


De laatste trein van deze dag is een RFO containertrein met de tweety (189 203) locomotief.


Tot zover maar weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Kris (Sn00zerman) had hem al in zijn achtertuin gespot. Ik moest een klein stukje ervoor rijden, maar dat was het uiteraard weer waard. Vandaag kwam de Oriënt-Express aan in Nederland. En in tegenstelling tot vorig jaar reed de trein dit keer wel op tijd dus werd naar Papekop gereden voor een fototje.



Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Vrolijk treintje met die fraaie Traxx er voor.  :thumbup:

De tegen trein was precies op tijd voorbij zo te zien. :D

Gr, Ben.
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
@citaat Scherp Ben! De twee medespotters die er waren zaten al te balen. Maar gezien de Oriënt-Express niet harder dan 80km/u rijdt en de intercity een lekker vaartje had, zag ik al vrij snel dat we van de intercity geen last zouden hebben. :)

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vandaag kwam een bericht binnen dat de 1315 weer onderweg was. Dit keer met een rit tussen Amsterdam en Venlo met een keteltrein. Gezien het bewolkte weer, wordt een poging gewaagd een foto te maken in de hoop dat de zon niet gaat doorbreken. Even lijkt de zon sterker te gaan schijnen, maar gelukkig is de zon weer meer achter de wolken wanneer de 1315 langs komt gereden.



Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
De afgelopen dagen nog wat foto's gemaakt langs het spoor.
Te beginnen met een foto die ik afgelopen vrijdag heb gemaakt. Oorspronkelijk had ik een andere plek in gedachten, maar daar waren nog werkzaamheden. Helaas niet de juiste lens bij de hand dus de foto toch flink moeten croppen. Desondanks toch een leuk plaatje geworden:



Een foto die ik vandaag heb gemaakt betreft de Rheingold naar Amsterdam. De tractie werd geleverd door de 9901 van Railexperts.


De laatste foto voor nu is wederom de Oriënt express, dit maal een vertrekkende naar Venetië;


Tot zover maar weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Wat is dat voor rijtuig voorop?
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
@citaat
Hoi Laurent,
Het is de verblijfswagen van het personeel. Op de heenrit zat deze nog achteraan in de trein waardoor deze niet op de foto stond, maar bij vertrek vanuit Amsterdam was de wagen, hoe jammer ook, direct achter de locomotief geplaatst.
Het rijtuig zelf draagt het nummer 51287 op de kopse kanten en draagt het UIC nummer 61 83 50-70 520-7. Het betreft een Bc rijtuig van Trenitalia. Het rijtuig heeft een donkerblauwe kleurstelling gekregen om beter bij de VSOE-rijtuigen aan te sluiten en is geheel logo loos.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vandaag rijden er ook weer een aantal interessante treinen. Vanwege andere verplichtingen heb ik alleen de dubbele Plan V gefotografeerd die vanuit Valkenburg onderweg is naar Amersfoort. Het transport wordt gefotografeerd ter hoogte van de Kuilenburgse spoorbrug in Schalkwijk.



Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Als je iemand 10 jaar geleden had gezegd dat er een hele en rode plan V gekoppeld en dienstvaardig op het spoor zou rijden, had iedereen je voor gek verklaard.
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
@citaat Inderdaad Laurent, het is een bijzondere combinatie zo. Eerlijk gezegd blijf ik dat rood op een Plan V maar een rare kleurstelling vinden.

Vanochtend ben ik nog even op pad geweest om de Bossche Bollenexpress op de foto te zetten. Althans, om de rit met leeg materieel op de foto te zetten nabij Schalkwijk. Het was koud maar lekker zonnig weer.



Naast de stoomtrein, was ook nog een goederentrein van DB Cargo gemeld met gevulde staalwagens. Gezien de stoomtrein wat vertraagd was, hoefde niet lang gewacht te worden om ook de goederentrein op de foto te zetten.



Tot zover maar weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vandaag ben ik voor de tweede keer op pad geweest om de Bossche Bollenexpress op de foto te zetten. Dit keer werd paar honderd meter verderop gestaan aan de andere zijde van de rivier de Lek. In de laatste zonnestralen komt op 24 april 2022 om 19.50 uur de 01 1075 met de Bossche Bollenexpress 2022 de Kuilenburgse Spoorbrug over gereden.



Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Beter dan bij mij gelukt. Ik was naar het station van Uitgeest gegaan... Kon je over de hoofden lopen, komt dat ding vervolgens met een 9900 binnen. Vlak voor vertrek kwam er een kalktrein met 4 wagens binnen die er, uiteraard, voor ging staan. Lok liep om en bleef op het kopspoortje aan de vertrekkant wachten op het vertrek van de 01...
Citaat van: Herman05 op zondag 24 april 2022, 11:37:00
@citaat Inderdaad Laurent, het is een bijzondere combinatie zo. Eerlijk gezegd blijf ik dat rood op een Plan V maar een rare kleurstelling vinden.
Ach, het ding is er nog en is nog steeds rijvaardig. Van mijn part schilderen ze hem pimpelpaars met groene stippen.
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Op 7 mei 2022 rijdt Stoomstichting Nederland (SSN) de Nostalgie Expres naar Arnhem Centraal. Voor deze rit wordt de 23 023 ingezet. De rit start op station Rotterdam Centraal en rijdt via Gouda en Den Bosch naar Arnhem Centraal. Vanaf Arnhem Centraal reizen de deelnemers van deze rit met historische autobussen van de stichting Romeo naar het Openluchtmuseum. Zowel de ochtendrit naar Arnhem, als ook de middagrit terug naar Rotterdam heb ik op de gevoelige plaat gezet:



En de retourrit


Tot zover maar weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Het afgelopen weekend ben ik redelijk veel op pad geweest om weer wat goederentreinen te fotograferen. Onderstaand de foto's van afgelopen zondagavond toen het hoofddoel was om de 1315 van Fairtrains op de foto te krijgen in Harselaar.

Maar voordat het hoofddoel zich aandiende kwam eerst nog een RFO keteltrein voorbij gereden.


Ondertussen was nog steeds geen melding binnen gekomen dat de 1315 was vertrokken vanuit Bad Bentheim. Wel kwam enigszins onverwachts de PCC shuttle van RTB Cargo langs.


Uiteraard wordt ook de IC Berlijn nog op de foto gezet gezien de 1315 nog steeds niet voorbij is gekomen. :)


En na lang wachten komt dan eindelijk de 1315 met de Crafter trein in de laatste zonnestralen van de dag door Harselaar gereden op weg naar Amersfoort.


Dat was hem weer! Tot zover!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Zoals in mijn vorige post aangegeven ben ik vorig weekend veel op pad geweest. Ook de zaterdagfoto's zijn hier en daar bijgesneden en op mijn website geplaatst waarbij ik vanwege het aantal foto's vooral de cargo highlights met jullie deel.

Te beginnen met, in bijzonder fraai licht, een standaard DB Cargo containertrein


Een tweede trein die ondanks dat de zon even 'uit' was qua samenstelling wel erg fraai was, betrof de een homogene GATX keteltrein welke door RTB Cargo werd getrokken.


Een shuttle die al een tijdje op mijn lijstje staat om te fotograferen, betreft de Lovosice-Shuttle van CD Cargo. Vanwege de werkzaamheden bij Emmerich werd deze trein omgeleid zodat deze nu mooi voor de zon gefotografeerd kon worden.


Daarna was het, vanwege de komst van bezoek, weer de hoogste tijd om naar huis te gaan. Begin van de middag kwam echter een melding binnen dat de VTG Retrack 189 211 onderweg was naar Tilburg en dus werd nog even naar Schalkwijk gereden om deze shuttle op de foto te zetten.


En dan denk je met al die mooie vangsten wel een leuk dagje te hebben gehad, maar dan blijkt in de avond The Flying Dutchman van LTE nog onderweg te zijn vanuit Bad Bentheim. Dus na het avondeten hup de auto om naar Harselaar te rijden. :)


Dat was hem wel weer, mocht je meer geïnteresseerd zijn in de NS treinen kijk dan zoals gezegd even op mijn website.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Lid sinds: 2011

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Mooie platen!
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vorige week dinsdag ben ik weer op pad geweest. Dit keer werd weer een bezoek gebracht aan onze oosterburen. Daarbij had ik twee doelen; Na een lange tijd weer een Ludmilla op de foto zetten en weer nieuwe spotlocaties bezoeken.

Vanwege een stremming bij Bottrop moest voor de eerste spotlocatie een alternatief gevonden worden. Helaas was dit nog niet zo eenvoudig en werd het een plek waar een groot deel van de trein in de schaduw kwam te liggen. Desondanks heb ik toch een leuk plaatje van een VTG Vectron kunnen fotograferen.


Gezien de foute zonstand weer snel vertrokken naar de eerste echte spotplek van de dag. Daar kwamen een aantal zeer fraaie treinen langs. Om (in willekeurige volgorde) te beginnen met een fraaie legen kolentrein van Captrain. Mocht je nog een baan zoeken, bij Captrain Deutschland zoeken ze machinisten. :)


Een andere fraaie trein was een staaltrein van Euro Cargo Rail. Zo'n diesellocomotief blijft toch erg imposant met al dat gebrul.


Ook kwam voor mij een nieuwe locomotief langs. Toegegeven, hij lijkt erg veel op een Vectron, maar het is toch echt een Smartron. :)


Uiteraard kwamen er ook genoeg machines van DB Cargo langs. Zo ook deze oude V90 locomotief met slechts twee rongenwagens.


Volgens onze eigen wiki rijden deze motorwagens niet meer. Maar zoals de foto bewijst rijden deze videoschouwtreinen nog wel degelijk. :)


Daarna was het hoog tijd voor een Ludmilla op een al bekende plek. Het blijven toch machtig mooie machines.


Vervolgens weer verder gereden naar een plek waar het een stuk rustiger was als gepland. Echter toch nog paar leuke plaatjes kunnen schieten. Waaronder deze SBB Cargo.


Een andere nieuwe locomotief was deze dual-mode Vectron welke het terrein van Voestalpine was opgereden. Helaas kwam hij niet dichterbij dus moet ik het doen met een shot op afstand.


Dit keer ook voor het eerst een RFO locomotief buiten Nederland gespot. Weliswaar niet de fraaiste locomotief, maar leuk om weer op geplaat te hebben.


Tot slot op deze locatie nog een foto van een oude DB Cargo. Waar je vroeger deze machines nog regelmatig tegenkwam, wordt het tegenwoordig allemaal steeds meer eenheidsworst.


Na een heerlijke schnitzel met bier in een lokaal brauhaus werd nog eenmaal naar een plek gereden in de hoop een Ludmilla vast te leggen. Ondanks dat de zon ver achter de wolken was en het licht daardoor minimaal, toch een aardig fototje geworden. Hopelijk lukt het binnenkort om dit fototje nog eens te maken maar dan met wat zon.


Tot zover maar weer de samenvatting van de dag.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Je hebt een heerlijke dag achter de rug Herman waar wij fijn van mee kunnen genieten, ik vind het stuk voor stuk mooie foto's  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spotfoto's van Herman05
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Prachtige foto's, hoor !  :thumbup:
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
@citaat en  @citaat @citaat Bedankt Wim en Peter!

Afgelopen maand ben ik, ondanks dat de zon toen niet scheen, ook nog even op pad geweest. Dit keer een ochtenduitstapje naar Hulten met mijn zoontje. Het aanbod viel tegen (slechts een handjevol cargo's), maar ondanks dat zat er toch in ieder geval één geslaagde foto tussen. 

We beginnen met een fraaie UC die in de regen voorbij komt. De tractie wordt geleverd door de zwarte 189 091 van DB Cargo.


Vanwege het matige aanbod en slechte weer wilde ik eigenlijk vertrekken, maar een medespotter wist mij te vertellen dat het niet al te lang zou duren voordat een werktrein van Strukton voorbij zou komen. De trein stond gereed op Roosendaal en had de eindbestemming Amsterdam. De zon was nog steeds in geen velden of wegen te bekennen, maar het was fijn dat het in ieder geval even droog was. :)


Na de Strukton ben ik maar vertrokken. Er was weliswaar nog wel de keteltrein naar Millingen onderweg, maar ik had geen behoefte die in Hulten op de plaat te zetten. Daarom maar doorgereden naar Breda waar na een minuut wachten de verwachte keteltrein met Class 66 voorbij kwam.


Dat was hem weer tot zover. Jullie hebben nog wat foto's tegoed van 23 juni maar deze moet ik nog verwerken.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Lid sinds: 2016

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Die laatste foto... grappig hoe een plek waar je dagelijks langs komt op een foto toch iets vreemds kan hebben.
Dat komt vooral doordat ik die weg uitsluitend in de andere richting rij (richting oosten), op weg van werk naar huis. En dan niet achterom kijk... hooguit in de achteruitkijkspiegel, maar dat is dan toch een ander beeld.
Wat ik vooral niet kon plaatsen waren die schuren/puntdaken op de achtergrond achter de trein.
Maar dat is ook niet gek... die ben ik al zowat voorbij als ik hier links de hoek om kom. Flinke zoom gebruikt voor die foto  :P

Groet, Victor
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
@citaat Hoi Victor, dat valt mee hoor. Slechts ingezoomd tot 56mm op een half-frame. :)

Dat gezegd hebbende ga ik maar weer verder met wat foto's uit de oude doos. In tegenstelling tot mijn vorige post gaan we niet terug naar 23 juni maar naar 19 mei 2022. Ik had even verkeerd gekeken in het fotoalbum. Het was op 19 mei een stormachtige dag met veel onweer. Gelukkig werd het in de loop van de middag rustiger en kwam zelfs het zonnetje nog te voorschijn. Daarom werd getogen naar Willemsdorp om in het avondzonnetje een aantal treinen op de foto te zetten. Mijn hoop was gevestigd op de Thalys en de Eurostar. Helaas bleek alleen de Thalys nog omgeleid te worden via het conventionele spoor. De Eurostar maakte al gebruik van de HSL.

We begonnen de avond met een korte lege containertrein van DB Cargo. Gezien nagenoeg alle wagens een ander kleurtje cq eigenaar hebben vond ik het toch nog wel een leuk plaatje om met jullie te delen.


Na nog een kwartier wachten kwam onderstaande fraaie containertrein van RTB Cargo door Willemsdorp gereden.


Helaas waren dit zo ongeveer wel de meest interessante cargo's, maar ook het reizigersmaterieel zag er in het avondzonnetje prachtig uit. Zo ook deze IC Direct die onderweg is naar Amsterdam Centraal.


Het aantal Koplopers dat in Nederland rijdt wordt steeds minder. Reden genoeg om ook dit iconische treinstel nog een keer extra op de foto te zetten wanneer deze zich aandient. Onder andere tussen Eindhoven en Dordrecht worden deze stellen nog ingezet en zo kan in het laatste licht een foto worden gemaakt.


De allerlaatste foto in het allerlaatste zonlicht betreft dan eindelijk een fraai Thalys treinstel dat met een forse vertraging onderweg is naar Rotterdam.


Tot zover weer mijn foto's. Als het goed is ben ik nu weer helemaal bij. :)

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Afgelopen dinsdagmiddag ben ik weer naar Duisburg gereden. Hoofddoel van de dag was de foto die ik twee weken eerder had gemaakt van een Ludmilla opnieuw te maken, maar dan wel met een fraai avondzonnetje. Welnu, Ik kan alvast vertellen dat dit helemaal gelukt is. Missie geslaagd dus.

Maar voor het zover is eerst nog wat andere foto's die ik op deze bloedhete middag heb gemaakt.
We beginnen dit keer met een lange (gas)keteltrein van Chemion. Bestond deze trein de vorige keer uit slechts 4 wagens, nu zat er een heel zwik wagens achter en werden er maar liefst zeven verschillende stoffen vervoerd. Mocht je willen weten welke stoffen, klik dan even op de foto voor een uitgebreidere beschrijving.


Voor de verandering had zelfs DB Cargo nog een aantal interessante treinen in petto. Als eerste kwam de 189 074 voorbij met als eerste wagon een (helaas lege) transformator wagon met maar liefst 8 assen.


Een tweede DB Cargo trein die interessant was betrof een schuifwandtrein met als tractie de 'Impulsgeber'. Nooit geweten van het bestaan van deze locomotief dus extra leuk om tegen te komen als je het niet verwacht.


Een zusteronderneming van DB Cargo; Euro Cargo Rail kwam ook langs met een fraaie unit cargo. De class 66 moest zichtbaar en hoorbaar kracht zetten om de trein in beweging te houden.


Een grote verrassing was een fraaie Jim Knopf locomotief van IGE welke dieselolie vervoerde. Overigens kwamen er nog meer treinen met dieselolie voorbij.


Een andere vervoerder die ik dit keer wel heb gezien is Railflex met een korte kalktrein naar Flandersbach.


Aan het begin van de avond werd verkast naar de spooraansluiting van HKM om daar te wachten op een Ludmilla. Gelukkig is de brug voldoende ruim zodat een stoeltje geplaatst kan worden en terwijl gewacht wordt ook het avondeten genuttigd kan worden. Na ongeveer een uur wachten komt in de verte de Ludmilla met een schroottrein aangereden. In een heerlijk avondzonnetje komt de 232 230 voorbij.


Nu de missie geslaagd was, hoefde niet meer langer bij HKM gewacht te worden op eventueel nog een Ludmilla. Besloten wordt om nog even terug te rijden naar Lintorf om te kijken of er nog voldoende licht is voor het maken van een laatste foto. De overweg is al dicht wanneer ik aan kom gereden en snel besluit ik een plekje te zoeken. De zon is al behoorlijk ver gezakt maar de trein zelf is gelukkig nog in de zon wanneer de Hector Rail Taurussen voorbij komen.


Gezien de zon eigenlijk al te ver is gedaald wordt nog even verder gereden naar een meer open plek in de hoop nog één trein te kunnen fotograferen. Zoals gezegd had ik dit keer geluk met de DB Cargo treinen, want dit keer kwam de 'Unlock the dock' Vectron voorbij met een enigzins matig beladen containertrein.


Met de laatste foto op zak was het weer hoog tijd om terug naar huis te gaan. Al met al een goede vangst gehad afgelopen dinsdag.

Groeten,
Herman

Edit: Kapotte link gerepareerd
Re: Spotfoto's van Herman05
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
leuke foto's en wat mij opvalt dat jij niet alleen oog hebt (zoals velen) voor de loc maar ook voor wat er achter die loc komt(op een uitzonderling na ). Ik zie gewoon volledige treinen......