In september ben ik 10 dagen naar Roemenië gegaan. De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met het schrijven van teksten bij de foto's die ik op
mijn website heb geplaatst. In totaal heb ik 50 foto's geselecteerd die ik de moeite waard vond om te delen. Best een mooi resultaat voor 10 dagen vakantie.

Een selectie van deze foto's heb ik in dit topic geplaatst.
Ik begin met een aantal personentreinen die ik tegen ben gekomen gevolgd door een aantal goederentreinen.
Op het station van Timisoara Nord staat op 7 september 2022 om 13.29 uur de interregionale trein naar Oradea al gereed voor vertrek. De tractie wordt geleverd door een ex-DB treinstel uit de Br628 welke het nummer 928 493 heeft gekregen van de huidige eigenaar;InterRegional Calatori.

Op 3 september 2022 komt om 7.46 uur in het regenachtige Satu Mare de 628 442 van IRC het station binnen gereden.

Ook in Ploiești Vest ben ik op de laatste dag nog een Wadloper tegen gekomen.

Naast de CFR rijden in Roemenië ook een aantal private vervoerders. Deze vervoerders rijden een groot deel van de lokale lijnen in het land. Op station Timisoara Nord vertrekken van Regio Calatori vier lokale verbindingen. De vervoerder zet op deze lijnen ex-SNCF materieel in van het type Class X 4630 ook wel bekend onder de naam 'Caravelle'.

Waar wij in Nederland mopperen wanneer de frequentie op een lijn slechts 2x per uur betreft, rijdt op de meeste lijnen in Roemenië de trein slechts een paar ritten per dag. Een trein missen kan daardoor betekenen dat je die dag niet meer je eindbestemming bereikt. Op de lokale knopen waar meestal enkelsporige trajecten op elkaar aan sluiten wordt wanneer dat mogelijk is (of uiteraard noodzakelijk) gewacht zodat alsnog een aansluiting gehaald kan worden. Op 6 september 2022 komt met ongeveer een half uur vertraging om 18.22 uur de trein uit Timisoara Nord aan in Lovrin. Een reiziger die zijn overstap naar Nerău hcv wil halen kijkt vanuit de deuropening om te zien of de aansluitende trein heeft gewacht. De aankomende trein betreft een ex-SNCF treinstel van het type Class X 4630.

Op 5 september 2022 komt om 15.44 uur de trein van Regio Calatori uit Mangalia door Constanta gereden. Het materieel wat op deze lijn wordt ingezet is betrekkelijk nieuw ex-SNCF materieel van het type Class X 72500. Treinstelnummers kent Regio Calatori niet en iedere bak heeft daarom zijn eigen nummer gekregen. De kopbakken hebben een 50xx nummer en de tussenliggende bakken hebben een 10xx nummer. Het treinstel op de foto draagt de baknummers 5017, 1005 en 5018.

Naast het oude materieel, rijden in Arad ook 16 nieuwere trams. Deze trams zijn gebouwd door Astra Vagoane Călători in Roemenië. Het tramstel op de foto met nummer 2112 is van het type Imperio Civitas. Deze tram heeft een lengte van 18,6m en heeft 30 zitplaatsen. Op 6 september 2022 rijdt om 13.24 uur deze tram door het centrum van Arad. De lijnfilm werkt niet en ook het lijnbordje voor het raam is niet aanwezig zodat voor reizigers het gokken is of dit de tram is die ze moeten hebben.

Op station Roșiori Nord zijn op 8 september 2022 werkzaamheden aan de wisselstraat waardoor het niet mogelijk is om de passagierstreinen langs één van de perrons te laten halteren. Reizigers worden geacht in- en uit te stappen in het ballastbed en moeten dus een behoorlijk hoogteverschil overbruggen. Om 10.25 uur komt stoptrein 9006 uit Craiova bestaande uit drie dubbeldekkers het station binnen. De tractie wordt geleverd door de 41 0241.

Op 8 september 2022 staat een getrokken trein uit Craiova naar Boekarest gepland om 7.12 uur (treinnummer 9016). Ondanks dat het spoorwegnet niet druk bereden is, komt de trein toch met een kwartier vertraging station Craiova binnen gereden. Voor deze trein is een reservering verplicht, maar de ervaring leert dat door de conducteur niet gevraagd wordt naar een reservering. Bovendien is de verwachting dat een lange trein wordt ingezet en dus voldoende plek beschikbaar is. Aangekomen op Craiova verbaasd het mij hoeveel reizigers deze trein moeten hebben en komt toch de vraag op of het verstandig was geweest een zitplaats te reserveren. Om de kans op een zitplaats te vergroten stap ik achteraan in de trein. De laatste zespersoons coupé is nog helemaal leeg en ik besluit hier te gaan zitten. De conducteur komt halverwege de reis langs, controleert het kaartje en vindt het allemaal best. Niet veel later sta ik bij het raam in het gangpad en zie opeens een papiertje op de deur van 'mijn' coupé geplakt;'Gereserveerd voor de conducteur'. Toch aardig dat ik mocht blijven zitten van die beste man...

Op 4 september 2022 staat om 19.58 uur de nachttrein naar Iasi gereed voor vertrek op station Mangalia. De tractie wordt geleverd door de 64 1046, een locomotief uit de Class 64 serie.

Op een zonnige 4 september 2022 komt om 8.52 uur nachttrein 1992 uit Timisoara aan in Mangalia. Op het laatste deeltraject Constanța-Mangalia wordt de tractie geleverd door de 64 1204.

Op 3 september 2022 is om 13.10 uur locomotief 60 0809 bezig met het rangeren van twee rijtuigen in Satu Mare. De locomotief duwt de rijtuigen naar achteren. Aan de voorzijde van het rijtuig staat op het trappetje de rangeerder die de machinist met behulp van een gele vlag aanwijzingen geeft.

Terwijl ik op in Constanța nog aan het zoeken ben naar een ideale spotlocatie, komt om 14.27 uur de eerste goederentrein voorbij. Het betreft een keteltrein van Grup Feroviar Roman welke gebruikt wordt voor het vervoer van benzine. De tractie wordt geleverd door dr 40 0367, een locomotief uit de class 40.

Op 6 september 2022 staat om 10.26 uur langs het hoofdspoor in Bârzava een korte goederentrein van Express Forwarding SRL. De achterste twee rongenwagens zijn gevuld met staalprofielen welke door een mobiele kraan op de bouwplaats worden gelost.

Op 5 september 2022 komt om 14.36 uur een graantrein door Constanța gereden. De 40 0080 welke voor de trein staat is eigendom van CFR maar wordt gehuurd door Express Forwarding SRL.

Op 5 september 2022 komt om 15.21 uur een gemoderniseerde Class 60 van DB Cargo door Constanța gereden. Achter de locomotief hangen wagens van het type Tadgs. Deze wagens zijn aan de binnenzijde geplastificeerd en mogen enkel gebruikt worden voor het vervoer van levensmiddelen. Het laadruim wordt afgesloten door een klapdak.

Op 8 september 2022 staat om 11.21 uur een graantrein van Cargo Trans Vagon bij de graansilo's in Roșiori. Voor de, waarschijnlijk, lege graanwagens staat locomotief 69 0028.

Op 9 september 2022 komt om 13.56 uur een volle kolentrein van CFR Marfă door station Ploiești Vest gereden. De goederentrein wordt op het wachtspoor gezet omdat een regionale trein voor moet. De tractie wordt geleverd door de 47 4016, een locomotief uit de Class 47.

En da nu de laatste foto. Op 5 september kom om 15.47 uur een graantrein de haven van Constanța uit gereden. De tractie wordt geleverd door de 40 0197 van CFR Marfă.

Tot zover maar weer!
Groeten,
Herman