Eind februari 2022 ben ik samen met mijn gezin een weekje op vakantie geweest in Spanje. Het was voor mij de eerste keer dat ik in Spanje ben geweest (meestal komen de Spanjaarden in december wel naar mij toe

) en dus een goede gelegenheid om het Spaanse spoor met Iberische spoorbreedte eens goed te bekijken.
De eerste trein die op het station van Figueres langs komt betreft een intercity naar Barcelone-Sants.

Een grote verrassing was de doorkomst van een goederentrein. Gezien ik nog op zoek was naar een fraaie plek om de volgende passagierstrein op de foto te zetten is het een niet alledaags plaatje geworden.

Eenmaal terug op het station wordt een andere plek gevonden waar een oude loods als achtergrond van een foto kan worden gebruikt. Na even te hebben gewacht komt de regionale trein naar Barcelona-Sants voorbij.

Ik besluit weer terug te gaan naar het gezin maar kijk voor de zekerheid toch nog even naar het sein om te kijken of er niet nog een trein komt. Gezien het sein weer op groen springt en er geen reizigerstrein wordt verwacht, betekent dit dat er een goederentrein in korte tijd langs moet komen. Ik besluit om weer positie te zoeken aan het einde van het perron van Figueres. Net zoals bij het reizigersmaterieel zit ook het materieel van Renfe Mercancías voor een groot deel behoorlijk onder de graffiti.

Een paar dagen later ben ik nog even op pad geweest om ook langs de vrije baan een reizigerstrein te fotograferen. Gehoopt wordt wederom een cargo te treffen, maar helaas is dat niet gelukt. Wel een fraai plaatje van een stoptrein met een donkere dreigende lucht op de achtergrond.

Ik had ook nog een andere plek gezien waar je een vrije baan foto kon maken, echter stond de zon nog niet goed. Op de laatste dag van de vakantie bood zich de mogelijkheid nog voor om vijf minuten langs het spoor te staan. Na paar minuten te hebben gewacht, kwam de stoptrein (wederom naar Barcelona) langs.

Tot zover weer!
Groeten,
Herman