Hallo allemaal
Het is alweer anderhalve maand geleden dat ik hier wat gepost heb. Dit heeft er vooral mee te maken dat het transport museum een maand volledig gesloten is geweest, ook voor vrijwilligers, vanwege de lockdown. Balen natuurlijk, zo komt de TEE nooit af

Maar, we mogen weer aan het werk en om te beginnen begin ik bij de beloofde foto's die ik vorig jaar nog zou plaatsen, tot ik erachter kwam dat het eigenlijk te weinig was voor een update.
Goed beginnend bij het begin, vlak voor de lockdown hadden we nog 1 werkdag waarbij we verrassend genoeg met een relatief grote groep aan het werk waren. Verdeeld over binnen en buitenwerk en over de 5 rijtuigen. Zo werd 1 rijtuig uitgemest, werden er rijtuigen aan de buitenkant 'schoon' gespoten met een hogedruk reiniger, het scheelt al een heel stuk als de groene aanslag van de trein is, werd het dak van Ak1003 ontroest en slechte plekken behandeld zodat deze op termijn ook geschilderd kan worden en werden de goten van de resto. Ikzelf had mij voorgenomen om nog een draaistel onder handen

na een bakkie maar meteen aan de slag, zo'n draaistel schoonmaken neemt aardig wat tijd in beslag. Vooral ook omdat er vele hoeken en plekken op zitten die wel in het zicht liggen maar lastig te bereiken zijn. Dan kan je zeggen, dan sla je die plekken toch over, ja dat kan, maar als er verse verf op het draaistel zit, zie je die onbehandelde plekken helemaal overduidelijk zitten. Dus dan maar mijn lenigheid testen.

alleen het borstelen levert al een wereld van verschil op. vergelijk de linker aspotdop maar eens met de rechter.

en wanneer het hele draaistel schoongeborsteld is, is het tijd voor een vers laage RAL7016 grijze verf. Dat knapt er aardig van op zeg. Zoals ik al zei word alles wat in het zicht ligt zoveel mogelijk meegenomen, zo is het wiel zo goed als mogelijk grijs gekwast, de remklauwen, veren etc etc.

een ietwat ongemakkelijke houding, tja, je moet wat over hebben voor je hobby.

maar uiteindelijk staat er dan wel weer iets waar we trots op kunnen zijn.

en zo sloten we het jaar af, in een lockdown maar wel met een voldaan gevoel.
Van de overige werkzaamheden heb ik zelf helaas weinig foto's, hiervoor wil ik jullie dan ook doorverwijzen naar
de TEE facebookpaginaWe maken even een sprong in de tijd, naar 21 januari om precies te zijn. Dat was namelijk weer de eerste werkdag dat ik ook weer aanwezig was bij de TEE.

en in het nieuwe jaar ben ik begonnen waar ik in het oude jaar ge-eindigd ben en heb ik een 3e draaistel deel onder handen genomen.

weg te bikken bagger

schoon

en verven maar

opperste concentratie

en klaar, dat was deel 3 van Ak1003, ik had eigenlijk gehoopt inmiddels klaar te zijn met de draaistellen van dit rijtuig maar helaas begon het weer erg vervelend te doen en is het laatste deel van dit rijtuig nog altijd aan het wachten op zijn behandeling.

maar al met al mogen we niet klagen met wat we in een half jaartje al hebben neergezet.

vanuit deze hoek is te zien welk draaistel kantje nog behandeld moet worden, maar dat mag de pret niet bederven. Het rijtuig staat er weer mooi bij.

goed, op naar de volgende werkdag. Dit was een werkdag waarbij er een koude relatief harde wind stond en er af en toe ook een spatje regen viel. niet heel lekker buitenspeel weer maar gelukkig valt er in de trein ook nog genoeg te doen.

zoals een cabine een beetje provesorisch opknappen. Deze cabine is flink toegetakeld door junks en zwervers, ze hebben er helaas weinig van heel gelaten. Waarschijnlijk zullen we veel van de spullen wel hebben, we zijn in ieder geval al een aantal spullen van de cabine tegekomen in andere rijtuigen, zoals een snelheidsmeter en daarnaast zijn er ook nog een paar containers vol met onderdelen van de TEE. Dit moet ooit nog eens uitgezocht worden en dus hebben we voor een tijdelijke oplossing gekozen voor een ietwat beter aanzicht en daarvoor mocht ik de werkplaats even in.

om een paar plankjes op maat te zagen.

en na wat schoonmaken in de cabine konden de plankjes op hun plek gelegd worden.

en met behulp van m6 boutjes en bestaande schroefgaatjes vast gezet worden in de cabine
goed, dat was weer een werkdag. voor het laatste deel van deze update heb ik nog een paar foto's van de werkdag van gisteren en daarmee zijn jullie dan weer helemaal up to date.

ook gister gooide het weer roet in het eten omtrent mijn plannen om het laatste draaistel aan te pakken. zodoende heb ik mij opgehouden in stuurrijtuig Ak1003 om de ramen en delen tussen de ramen eens schoon te maken. Een redelijk smerige klus maar wel een klus die gedaan moest worden. Want tussen de ramen zijn via de bovenkant vogeltjes terecht gekomen die daarna niet meer geweten hebben hoe ze daar weg moesten komen

de binnenruiten kunnen met een aantal schroeven losgehaald worden. zo kan ik de kozijnen en de binnenkant van de buitenramen schoonmaken. en als de binnenramen dan toch los staan doen we ook gelijk de buitenkant van de binnenruiten

de ramen en kozijnen worden grondig gereinigd.

een gevalletje een beetje door de regendruppels heen kijken, maar de doffe waas is van de ruiten verdwenen.
before

tijdens

after

en hetzelfde voor de ruit, before

en after

en een sfeerplaatje om mee af te sluiten, jullie zijn weer helemaal up to date