Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wismar en omgeving - Richting het zuiden (3 van 3) - Station Moidentin

Gestart door frenkievee dinsdag 12 september 2023, 16:33:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wismar en omgeving - Richting het zuiden (3 van 3) - Station Moidentin
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Wismar en omgeving - Richting het zuiden (3 van 3) - Station Moidentin
Vakantie in Noord-Duitsland

Wij vonden het weer tijd voor een korte vakantie en wederom een keertje naar Duitsland. Nu naar een gedeelte waar wij nog nooit geweest waren, namelijk naar een camping in Zierow aan de Oostzeekust. Dit is vlakbij Wismar in het Bundesland Mecklenburg-Vorpommern.

Wat voorwerk thuis leverde al het gegeven op dat Wismar beschikt over een station en aansluitingen voor de haven erachter. Dus niets hield mij tegen om gewapend met de fotocamera op pad te gaan!
Eerst heb ik het station van Wismar 'onveilig' gemaakt. Klik op onderstaande afbeelding om naar Google Maps te gaan. Deze opent in een nieuw venster.



1. Stap één was het parkeren van de auto en de alom bekende duitenslikker (ook bekend als Parkeerautomaat) wat geld te voeren. Op naar wat later Spoor 1 bleek te zijn, stond stel 442 344 al klaar voor vertrek. Ook weer later bleek dat dit nog wel even zou gaan duren, want ook de DB is zeker bekend met het fenomeen vertragingen.


2. Eerst naar het einde van het parkeerterrein gelopen. Daar is het seinhuis te zien ....


3. .... wat over het hek heen toch wat dichterbij gehaald.


4. Traxx lok 185 302 kwam voorbij schuiven. Duidelijk is nog te zien waar de letters van Railion Logistics gezeten hebben.


5.


6. Nog even het seinhuis wat meer van voren. Duidelijk is hier ook B 1 te zien.


7. Wandelend van de parkeerplaats richting het station nog even een blik over het hek tussen diezelfde parkeerplaats en spoor 1 de 442 344 van wat dichterbij. Let ook even op de enkele draad van de bovenleiding.


8. Stukje verder en dan terugkijkend langs het stel. Ook hier valt de enkele draad van de bovenleiding op. Dit komt verderop nog wel wat in meer detail langs.


9. Het gebouw waarin het plaatskaartenkantoor te vinden is.


10. Lopend vanaf het gebouw hierboven naar de perrons zie je onder meer deze muurschildering.


11. Tja.....


12. En ook aan de binnenkant muurschilderingen, maar dan van de stad.


13. Het eerste wat ik zag, was deze Liebherr kraan, die druk was heen en weer te rijden en van alles en nog wat aan het verplaatsen was. Geen idee wat precies.


14.


15. Op spoor 2 stond de 187 183 te wachten. Samen met de hierboven al getoonde 185 302 was deze een aantal keren heen en weer aan het rijden. Hier stond de lok te wachten op het rode sein verderop. Rechts op spoor 1 nog het stel 442 344.


16. Wat kleine lettertjes op de lok zelf.


17. Het sein van wat dichterbij.


18. Ondertussen deed lok 152 094 zijn intrede en reed van een van de opstelsporen naar de wisselstraat bij het seinhuis.


19. Ja, dat gaat wel goed zo....


20.

Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 1)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 1)
Kijk, dat is nu weer het voordeel van mijn thuishaven. Parkeerautomaten kennen ze hier niet.

maar mooie foto's heb je gemaakt Frenkie. Bij het lezen van de koptekst werd ik al een beetje blij, Ha Wismar. Dan verwacht je toch ook een Wismarer te zien te krijgen. Maar helaas niets noppes nada. Nog niet eens een plaatje! Wel van een waterkoker 85? Gemiste kans daar, kun jij natuurlijk niets aan doen maar daarom niet minder teleurstellend.
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 1)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 1)
@citaat
"nou nou, moet dat zo?" was mijn eerste reactie....

Ja, Wismar, ja zonder inderdaad de bekende Wismar snuitjes....
Maar de serie is nog maar pas begonnen en zoals velen wel weten van mijn draadjes, is dit vooral niet de laatste bijdrage in deze draad.

Dus wat niet is/was, zal misschien best nog wel komen ;)
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 1)
Aha,

Een reportage van Frank, daar ga ik altijd even goed voor zitten.
Een station gelegen in de voormalige DDR en dat zie je nog steeds.
Frank kennende volgen er nog wel wat clou's want wat spoken die heen en weer rijdende elocs uit, lijkt
nog een beetje doelloos allemaal maar daar gaan we zeker meer van zien.
En ik zie de Wismar Schienenbus ook nog wel opwachting maken in deze reportage.
Kijk al uit naar de volgende aflevering!
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 1)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 1)
Wederom een reis / topic wat ik van je ga volgen Frank. :thumbup:

Groet Michel
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 2)
Door met waar we gebleven waren. In de eerste bijdrage van dit verslag heb ik nog even een afbeelding met link naar Google Maps toegevoegd. Dus met één klik kijk je gelijk naar het station van Wismar.

21. Ondertussen was de kraan weg en kon ik zien wat er allemaal aan troep verzameld lag. Zo te zien, van links naar rechts: oude bielsen, oude stukken spoor en nog meer oude (compleet versleten) bielsen.


22. De digitale vertrekstaat, waaruit blijkt dat de eerstvolgende trein de al genoemde BR 442 zou moeten zijn, als trein RB17/13163 van 14:24 naar Ludwigslust. Volgens een omroepbericht rond 14:25 zou dit ca. 10 minuten later worden vanwege een vertraagde trein, die om ca. 14:37 in Wismar op spoor 3 aan zou komen. Uiteindelijk werd 14:47 de tijd van vertrek. Hetzelfde gold voor de trein naar Rostock Hbf, die om 14:42 zou moeten vertrekken, maar met ca 6 minuten vertraging kon vertrekken.


23. Het was al wel bekend, maar toch nog maar een keertje: Wismar!


24. Inmiddels was ik naar de andere kant van het station gelopen, waar bleek dat hier ook het eindpunt van de diverse lijnen die Wismar aandoen is. In de verte staat nog steeds de 187 183 te wachten.
Voor alle duidelijkheid: ik sta hier op de overgang voor reizigers tussen de perrons van de sporen 2 en 3. Dus op veilig gebied!


25. Iets ingezoomd.


26. Ter hoogte van diezelfde overgang is een tankplaats voor dieseltreinen die in Wismar moeten tanken.


27. Helemaal doorgelopen naar het einde van spoor 3 (helemaal rechts nog net het neusje van de nog steeds wachtende 442 344) met het uitrijsein van spoor 3 en uiteraard het onvermijdelijke bord dat je niet verder mag lopen. Links naast het spoor staat een laaggeplaatst W-sein ....


28. .... wat ingezoomd toch wat beter zichtbaar is. Links van het W-sein is een stop-ontspoorblok zichtbaar, wat hier niet ingeschakeld is. Zoals te zien is aan het sein links ervan.


29. Een blik in de richting van de sporen die achter het seinhuis langs lopen. Toevallig bleek ook de BR 152 weer terug gekomen te zijn van blijkbaar een slag heen en weer om op het juiste spoor uit te komen.


30. En op pad ....


31. .... over de sporen het meest ver weg van het station.


32. Weer teruggelopen naar het begin van het perron van spoor 3 (waar die overgang ligt) en ook het einde van het station zichtbaar is. Van links naar rechts: spoor 2 en spoor 3, die verder samen komen. Twee opstelsporen en helemaal rechts een ringloods met een draaischijf. Dit komt later in dit verslag nog zeker aan bod!


33. Het einde van de sporen in beeld. Hier kan eventueel een lok omlopen, maar dan heb je het ook wel gehad.


34. De lokloods van de "Eisenbahnfreunde Wismar eV", ofwel het spoorwegmuseum in Wismar.


35. Ondertussen was de BR 187 ook omgelopen en naar het juiste spoor gedirigeerd. De machinist parkeerde deze op een van de opstelsporen, blijkbaar was deze verder niet meer nodig.

Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 2)
Heel leuke en interessante raportage. Dank voor het delen👍
Ik ken Wismar heel goed en heb daar vele fotoos gemaakt, echter niet van treinen. De haven is heel erg gezellig met de vissersbootjes waaruit gebakken vis word vetkocht. Romantisch stadje. Vlakbij is Schwerin, Lübeck, Kuhlungsborn met de Mollybahn die dwars door het centrum van Bad Doberan rijdt. De voormalige DDR in Mecklenburg-Vorpommern is een prachtige omgeving en ik mag daar graag komen.
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 3)
Ik bleek niet de enige te zijn met een camera, want een aardige meneer uit Berlijn (zo bleek) begon te grinniken en vroeg of ik "auch ein Zugjäger" (ook een treinenjager) ben. Hij wilde eigenlijk vanuit Berlijn naar Rostock, maar door werkzaamheden en dus diverse noodzakelijke overstappen onderweg, was hij uitgeweken naar Wismar.

36. Tijdens ons gesprekje was ondertussen op spoor 2 dieselstel 642 553 aan komen rijden.


37. Deze treinen rijden als onderdeel van Regio DB, hier uiteraard voor Mecklenburg Vorpommern.


38. Zoals onder het raam van de cabine dit goed te zien is.


39. Het stel van voren waar het treinnummer en de bestemming goed te lezen is: RB11 Rostock Hbf.


40. Staand op het einde van het perron van de sporen 1 en 2 met de blik richting het zuiden, rechts van het seinhuis.


41. En ingezoomd op de sporen die links van het seinhuis verdwijnen om uiteindelijk naar het oosten af te buigen.


42. Standaangever of wissellantaarn voor het Engels wissel wat hier ligt.


43. Nog even het neusje van de (nog steeds op vertrek wachtende) BR 442. Let op de ruime beschikbaarheid van de 1e klasse...


44. Ja... zeg 't maar. Een of ander apparaat langs de rails. Zal best met een vorm van beveiliging te maken hebben, maar mij zegt het niks.


45. De constructie inclusief wissellantaarn om een wissel om te kunnen zetten.


46. Op de achtergrond zijn nog steeds de twee Liebherr kranen druk. Eentje nog steeds op de rails met het wagonnetje erbij. Een tweede gewoon op de eigen wielen naast de sporen.

Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 3)
Leuke reportage weer Frank, met zoals altijd zeer mooie foto's van alles wat met treinen te maken heeft.  :)  :thumbup:
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 3)
Foto 44 lijkt mij iets van de Indusi beveiliging.
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 3)
Yep Frank zoals Maarten al postte waarschijnlijk de Indusi-magneet.
Kennelijk zien we ook de "sanering" van het emplacement, er worden wat sporen geruimd.
Geen goederenverkeer meer daar? :-(
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 3)
 @citaat
Sanering inderdaad, of althans daar lijkt het op.
Maar wat betreft het goederenverkeer: dan heb jij foto 46 niet goed bekeken....  :D
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 4)
Verder met een kleine update, nog steeds op en rond het stations van Wismar.

47. Gezien het feit dat de aankomst van de trein uit Berlijn dichtbij kwam, wilde ik toch wat langer op het station blijven. Maar omdat het ook bijna einde parkeertijd was, toch maar even terug naar de auto om een vers kaartje te kopen. Dit hoefde niet omdat een dame mij aanriep: "Jongeman! Heeft u al een kaartje gekocht?" (ik voelde me met mijn 59 jaar best opeens een stuk jonger.... ;) ) en op mijn "neen" kreeg ik haar kaartje in mijn handen geduwd. Geldig tot 19:00 van die dag....
Wel net op tijd om de dubbeldekker van de ODEG het station binnen te zien rijden.


48. Vanaf de parkeerplaats over het hek iets dichterbij gehaald.


49. De twee andere treinen waren inmiddels vertrokken en daardoor zag ik dus dit toen ik het station weer in liep.


50. Doorgelopen naar het perron van spoor 3, waar twee dames aan de machinist vroegen of hij rechtstreeks weer naar Berlijn zou rijden. Zijn antwoord was even droog als humoristisch: "Nee dames. Ik rij zeker niet naar Berlijn. Ik rij direct naar huis."
De stickers op de zijkant van het stel.


51. Als je de wagon instapt waar de rolstoel op de zijkant staat, stap je in via een soort treeplank. Hierdoor kun je op perronhoogte met een rolstoel gemakkelijk instappen. In de trein is er dan een kleine helling naar beneden waar een ruimte is gereserveerd voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen.


52. Ook een apart gedeelte voor fietsen dus, al leek me het niet echt uit te maken waar je met rolstoel, kinderwagen of fiets naar binnen gaat.

Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 5 - 16 september 2023)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Station Wismar (deel 5 - 16 september 2023)
De laatste bijdrage vanaf het station Wismar zelf.

53. Ondertussen was me ook duidelijk waar de 152 gebleven was, want die was ondertussen weer terug met een sleep goederenwagens en had staan wachten tot de twee personentreinen vertrokken waren. Zoals dit ook op foto 46 al een beetje zichtbaar is.


54. Om zelf na vrijgave van een of andere rijweg zelf aan de eigen reis te beginnen.


55.


56.


57. Er zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen tussen de (relatief) schone wagons te vinden.


58.


59. De aandacht weer even terug naar het ODEG stel, de ET 445.112. Het neusje van het stel, nadat de voorruit gelapt was.


60. De "H" (in dit geval naast spoor 3 net voor het einde van het perron) waar de treinen moeten stoppen om nog netjes de passagiers uit en in te kunnen laten stappen.


61. Let ook hier weer op de enkele rijdraad boven het stel.


62. Dat wat dichterbij gehaald.


63. Op de plaats waar de draad aan de uithanger vast zit, is een omgekeerde V-constructie bedacht. De draad hand dan met twee extra draden vast. Vergelijk dat met de situatie in Nederland, waar juist extra hangdraden langs de perrons gebruikt worden voor extra veiligheid.


64. Het oude station van Wismar, wat zo te zien geen enkele functie meer vervult.


65.


66. Nog even een foto die erdoor geschoven was. De parkeerplaats leek me nagelnieuw, op Google Maps wordt dat (nu nog) bevestigd doordat er stevig gewerkt wordt. Blijkbaar lagen er sporen op de plek waar nu auto's neergezet kunnen worden. Zichtbaar, net over het hek aan het einde van de parkeerplaats liggen daarvan nog wat restanten.


67. Teruglopend naar de auto: niet DB-rood, ook geen brandweer- of Ferrarirood, maar eens een keertje wat anders rood! Oftewel: ik vond deze Mercedes cabrio te mooi om niet nog even vast te leggen.

Re: Wismar en omgeving - Achter het station (17 september 2023)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Achter het station (17 september 2023)
Wismar en omgeving - Achter het station

Nog een keertje richting Wismar gereden om te zien of er nog vast te leggen viel. In de haven was dat allemaal wat lastiger, want veel hekken waardoor ik niet makkelijk ergens bij kon. Daarbij kwam ook dat er weinig tot niks te zien was, dus dat was al gauw einde verhaal. Op Google Maps (zie eerste bijdrage voor een link erheen) zijn nog sporen te zien, die een weg kruisen: inmiddels is die overweg vervangen door een viaduct, waar de auto's onder het spoor door gaan. Foto's nemen aldaar was dus niet mogelijk.
Daarom richting de Rostockerstrasse gereden. In een wijkje kon ik al vrij gemakkelijk de auto kwijt (in de Schwarzkopfenhof).

Voor de duidelijkheid een kaartje met een paar locatiepunten erop. Linksboven staat het cijfer '1'. Daar staat het seinhuis van Wismar.


68. Nog niet op Google Maps, maar wel in het echt: hier bleek een parkeerterrein (locatie 2 op de kaart) aangelegd te zijn, waardoor je gemakkelijker foto's kunt maken van het spoor richting Rostock. Aan het einde van dat parkeerterreintje staan de nodige hekken, maar het seinhuis van Wismar is hier prima te zien. Wat lastiger te zien, is dat er net een trein achterlangs reed ....


69. .... maar een uitsnede uit de originele foto laat veel meer details zien.


70. Naast het spoor richting Rostock staan natuurlijk de nodige borden. Ik heb zelf te weinig kennis van de betekenis ervan, dus dat laat ik graag over aan de meer geleerde forumleden.


71. Vanaf de parkeerplaats doorgelopen naar de overweg voor voetgangers en fietsers in de Rostockerstrasse, locatie 3 op de kaart. Deze sporen gaan van Wismar naar het zuiden richting Bad Kleinen, Schwerin, Ludwigslust (voor sommige treinen het eindpunt) en Berlijn Luchthaven.
Staand op die overweg kijkend richting Wismar. Op de rug kijkend, denk ik een dwergsein, die de beveiliging regelt voor het wissel aan de andere kant van de overweg, zie foto 75.


72. Dat ingezoomd. Het linkerspoor wordt gebruikt voor de passagierstreinen, want die komen uit bij de perrons van stations Wismar. Het rechtspoor sluit na het wissel aan op de sporen richting de rangeerterreinen van de haven. Op dit rechterspoor reed dus ook de BR 152 met de rode sleep.


73. Het overweggetje zelf. Het grauwe weer wat later volgde begon zich al aardig aan te dienen.


74. Met het tunneltje wat ernaast ligt, voor geval er een trein aankomt en het langer gaat duren. Vooral voor goederentreinen kan dat dan handig zijn, zodat je als voetganger niet hoeft te wachten.


75. Uiteraard heeft deze overweg ook een andere kant, dus hier een kijkje naar het zuiden. Hier staand op het hoofdspoor.


76. Ingezoomd de bocht onder het viaduct. Rechts nog wat sporen waar al geruime tijd geen gebruik van gemaakt is, zo te zien.... Volgens Google Maps zou dit spoor moeten leiden naar een fabriek verderop. Maar ik heb dat niet meer terug kunnen vinden.


77. Wat goed te zien is aan de begroeiing die over de rails is gewoekerd.


78. Even wat ingezoomd, kijkend in de aftakking van de overwoekerde wissel. Het spoor lijkt nergens naar toe te leiden, maar op de rug is voor het viaduct een W-sein zichtbaar.


79. En toen ging er een of ander soort toetertje af, toen ik al onderweg was naar het viaduct om te zien of daar nog wat te beleven viel. Toen bleek dat de spoorbomen daalden en er dus een trein onderweg moest zijn. Dus op een holletje terug naar de overweg, wat achteraf helemaal nergens voor nodig bleek, want het wachten duurde best even een poosje.... zeer tot ongenoegen van een wat oudere meneer die heel omstandig zijn regenjas uit een tasje stond te halen (bleek achteraf wel nodig, maar goed).
En inderdaad: stel ET 445.113 van de ODEG kwam langs richting Wismar.


80.


81.


82. Nogmaals een poging ondernomen om richting het viaduct te lopen en onderweg kon ik het stootblok van een paar foto's hierboven vast leggen. Duidelijk te zien is dat de foto door een hekwerk is genomen.


83. Nog een stuk doorgelopen, over van die glibberige keitjes, tot waar het hek 'op' was, dat is bij locatie 4 op de kaart. Links is het hoofdspoor. Het spoor waar ik naast sta gaat naar een (voormalig?) rangeerterreintje.


84. Dat rangeerterreintje wordt beveiligd door een stop-ontspoorblok, die hier wel over de rails ligt en dus een en ander tegen moet houden.


85. Het rangeerterreintje, met boven één spoor ook weer die aparte constructie van de bovenleiding.


Inmiddels was het aardig gaan regenen en was ik al aardig nat...

86. Dit bord moet je behoeden voor het betreden van het spoor....


87. Een stukje straatspoor, wat langs een aantal trieste en vervallen gebouwen loopt.


Aangezien de regen behoorlijk doorzette niet verder foto's gemaakt, maar snel de auto weer opgezocht. Al was dat best nog even lopen en ik flink doorweekt de auto instapte.....
Het blauwe lijntje in het dashboard van de auto op "wijs-me-de-weg-naar-de-camping" gezet en die braaf gevolgd.
Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 1 (van 5) - Wismarer Schienenbus
16 en 17 september was de Tag der Schiene in Duitsland. De "Eisenbahnfreunde Wismar e.V." hadden ook hiervoor hun lokatie open gesteld, en aangezien we toch in de buurt waren, zijn we even naar binnen gestapt. Bijtijds, want zo dacht ik: dan is het nog niet zo druk en kun je mooi foto's maken.
De lokatie van de Eisenbahnfreunde is achter het station.

Vroeger was er qua railinfra meer te beleven in Wismar, tegenwoordig is er al veel spoor weg. Vroeger liepen er (blijkbaar) sporen voor het oude stationsgebouw langs en deze kwamen langs een goederenloods en verder richting de oude haven. Bij diezelfde oude haven liggen nog oude sporen (geen foto's van gemaakt) in het wegdek die verder lopen naar wat bedrijven die daar zitten of zaten. Zie ook de link naar Google Maps in bijdrage #1 van deze draad.

88. Na het parkeren van de auto naar het "Bahnbetriebswerk Wismar" gelopen, waarbij we langs die goederenloods kwamen. Heel vaag is nog "Güter-Abfertigung" te lezen. Aan de andere kant van het gebouw is te lezen dat hier een onderdeel van de gemeente Wismar is gevestigd.


89. Een uitsnede gemaakt uit de originele foto van de tekst "Güter-Abfertigung".


90. Onderweg kom je nog langs het einde van het spoor wat in gebruik is bij het huidige station van Wismar. Dit is de achterkant van het stootblok van foto 33.


91. De blik weer naar voren en de bestemming gelijk in beeld. Naast de Eisenbahnfreunde bleek hier ook een of andere vechtsport school zijn onderkomen te hebben.


92. Zoals Baanloos al opmerkte in reactie 11 is er inderdaad een reconstructie van het station gaande.


93. Ondertussen het terrein opgelopen en daar staat op een oplegger de Wismarer Railbus van de Borkumer Kleinbahn. Deze heeft een spoorbreedte van 900cm en is speciaal voor de Tag de Schiene naar Wismar gehaald, zo las ik 'ergens' op Facebook. Zie foto 99 voor geschiedenis en technische informatie.


94. Het interieur van de railbus ....


95. .... met aan één kant het bedieningpaneel opengeschoven. Ik kon me niet aan de indruk ontrekken dat je als machinist hier heel laag zit.


96. Een en ander wat dichterbij gehaald. Duidelijk is rechts de schuif te zien, die het geheel afdekt als het buiten gebruik is.


97. Geen idee wat dit is, maar zal best met de beveiliging van een en ander te maken hebben.


98. De cabine aan de andere kant, hier is de schuif voor het bedieningspaneel gesloten en de stoel voor de machinist ingeklapt.


99. De Wismarer railbus van de andere kant.


100. En die ook wat van dichterbij genomen.


101. Op deze banner staat informatie over het "Schweineschnäuzchen" of "Varkenssnuitje" zoals de bijnaam van deze railbus is. Hij is gebouwd in 1940 en nieuw aangeschaft voor het verkeer op het eiland Borkum. Hij reed op de zogenaamde "Nordstradbahn" tot aan het badstrand, is daar tot midden jaren '50 in dienst gebleven zonder veel inzet te hebben gehad. In 1977 is de railbus verkocht aan de Deutsche Gesellschaft für Eisenbahngeschichte. In 1997 is hij door de Borkumer Kleinbahn weer teruggekocht en na restauratie tot vandaag in bedrijf.
Hij is gebouwd door Triebwagenfabrik Wismar in 1940 met als bouwnummer 21.145.
Een paar getalletjes: lengte: 12000 mm, breedte: 2400 mm, hoogte: 2800 mm.
Asafstand: 4000 mm. Leeggewicht: 6.400 kg, laadvermogen: 3.480 kg.
Zitplaatsen: 40, staanplaatsen: 18.
Aandrijving: 2 stuks dieselmotoren 50kW (elk 68 PK)
Snelheid: 30 km/h


102. Bij de Eisenbahnfreunde Wismar is ook een exemplaar van een railbus aanwezig, alleen is die nog niet zo mooi als die van de Borkumer Kleinbahn.


103. Op de railbus is al wel het nummerbord gemonteerd.


104. De tijdelijke wielen van de railbus.


105. Zullen we dit maar samenvatten als: groot en zwaar?


106. Voor de kinderen was er ook een modelbaan neergezet, waar twee Wismarer's rondreden.

Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 1 - Wismarer Schienenbus
Edit: de Raildagen in NL en Tag der Schiene in Duitsland vonden plaats in het kader van de Europese week van de mobiliteit.
Te Wismar weten we ons vertegenwoordigd door een uitstekende correspondent. ;)
Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 2 (van 5)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 2 (van 5)
Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 2

Inmiddels waren we de halfronde lokloods ingelopen en daar werden we door een vrolijke medewerker/vrijwilliger welkom geheten. We kregen een kleine uitleg waar we konden en mochten kijken (overal zo ongeveer) en waar koffie en dergelijke geschonken werd. En vooral het advies om bijv. een kalender te kopen, wat mij de opmerking ontlokte dat bij het forum waar ik lid van ben, we deze zelf maken en verkopen. Dat leverde uiteraard de opmerking: "Oei, Konkurenz!!" op.  :D

107. Een van de eerste zaken die je ziet is een gerestaureerde goederenwagon. Helaas is mij niet duidelijk wat dit is/was.


108. Op de website van de Eisenbahnfreunde staat een verslag dat men de putten en zijputten(?) weer open wilde maken. Deze waren door een vorige huurder van de lokloods volgestort met puin volgestort en voorzien van een betonnen deksel. Zie het verslag op hun website.
Een inspectieput onder de goederenwagon van hierboven.


109. Zo her en der staan in de lokloods diverse snuisterijen, zoals deze borden.


110. Dat niet alles spik en span is, bewijst deze wagon. Hier zal men nog wel wat werk aan hebben voordat dit weer enigzins toonbaar is. Wel staat deze hoog en droog zodat roestvorming vertraagd zal zijn.


111. Dit is het neusje van een bijwagen van een railbus. Zoals te zien is, ook in een slechte staat. Dit betreft de in de Triebwagen- und Waggonfabrik Wismar AG gebouwde Triebwagen-Beiwagen WBHE 77204 uit 1939. Het fabrieksnummer is 21120.


112. De zijkant van deze bijwagen.


113. Het neusje aan de andere kant en de kop van de wagon van foto 108.


114. Het informatieblad bij deze bijwagen.


115. Even de blik buiten geworpen en daar staat deze oranje dame van Northrail te pronken.


116. Terug naar binnen: daar staat twee wissellantaars voor een Engels wissel te wachten op wat (ooit) komen gaat. Zie ook foto 42 voor eentje in het wild op het emplacement van Wismar.


117. Op het pallet ernaast ligt iets wat op een sein lijkt.


118. Een volledig gerestareerde goederenwagon van de Deutsche Reichsbahn. Met zijn lengte van 6,2 meter over de buffers is hij bijna lief te noemen ;)


119. Op het bijbehorende informatieblad staat te lezen dat deze ook gebouwd is door de Triebwagen- un Waggonfabrik Wismar AG en wel in 1936. Het fabrieksnummer is 20781 en deze wagon is geschikt voor een spoorbreedte van 1000 mm.


120. Nog meer snuisterijen (de ladders horen er niet bij).


121. Sporen van (denk ik) de voormalige DDR.

Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 3 (van 5) - verder in de loods
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 3 (van 5) - verder in de loods
122. Achter een stuk plastic staat deze rood-beige wagon te wachten op restauratie.


123. Het lijkt alsof hier ooit een wapen op heeft gezeten, maar wat.... alleen contouren zeggen niet zoveel.


124. Eén van de paar Köfs die men heeft staan en rijden.


125. Telefoon!!


126. Nog een oranje lok van Northrail.


127. Een Andreas-kruis met rode knipperende lamp erin. Rechts allerlei kratten met zaken die je kon kopen.


128. Informatiepaneel van een locomotief. Het gaat om een "Kleinlokomotive für den Rangierdienst (V22B)". De lok zelf is gebouwd in 1974 en in 1999 naar de Eisenbahnfreunde overgegaan.
Ik meende dat ik een foto van de lok gemaakt had, maar blijkbaar niet....


129. Spielerei met een Köf. Vanuit de lokloods naar buiten de draaischijf op, dan met de schijf draaien en een paar honderd meter het spoor op waar eerder in dit verslag twee Liebherr kranen heel druk waren.


130. Luid toeteren en stinken!


131. Mooi blauw is niet lelijk. De 204 044-6 met de tekst PRESS onder het logo onder het raam.


132. In de loods stond deze Kleinwagen Nr. 5007-14461, met als omschrijving: "Gleiskraftwagen SKL 25/1 LK "


133. .... zoals op het bordje op de zijkant te lezen is.


134. Altijd blijven kijken!


135. Regeltjes, regeltjes, regeltjes....


136. Nog meer snuisterijen aan de muur.


137. Zomaar een doorkijkje in de loods langs de deuren waar het zonnetje dapper naar binnen schijnt.


138. In de collectie is ook een tram opgenomen. Tot vreugde van een stel jongelui ook voorzien van een kabel die eindigde bij een bel, dus die heeft aardig wat keren geklonken.


139.


140. De stroomafnemer van diezelfde tram. Verder geen foto's gemaakt.

Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 4 (van 5) - binnen en buiten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 4 (van 5) - binnen en buiten
141. Bij de sporen 11 en 12 van de lokloods was een as-afzinkinstallatie (in het Duits een Achssenke) aanwezig. Helaas is deze na het sluiten van de werken uit de loods gehaald en vernietigd. De plek waar deze zat is daarna gevuld met puin en afgedekt met beton. Volgens een verslag op de website is ca 80 kuub puin verwijderd. Wel is goed te zien dat een en ander nu leeg is, al staat er wel (grond)water in de put.


142. Een blik in de lengterichting van een van de sporen met zichtbaar de verdiepte put voor de Achssenke.


143. En weer naar buiten. Daar staat op een van de sporen, die aansluiten op de draaischijf deze groene goederenwagon.


144. Op het naastliggende spoor staat deze wagon met spaakwielen afgedekt door een blauw zeil.


145. De Köf waarmee gereden werd, nu even rustig staand in het zonnetje.


146. Samen met de twee andere loks, die buiten staan.


147. De groene wagon gezien vanaf de draaischrijf.


148. Evenals de wagon met de spaakwielen. Staand op de houten bielsen bleek wat deze nogal sponzig aanvoelden.... De tijd is blijkbaar rijp om deze te vervangen.


149. Het casco van een wagon, waar nog zeker het nodige aan moet gebeuren, wil dit weer ergens voor gebruikt kunnen worden.


150.


151. Het pand naast de draaischijf met dit bord erop.


152. Ondertussen was het blijkbaar de beurt van de Kleinwagen om gasten het heen en weer te geven (lokloods-draaischijf-stukje het spoor op en weer terug).


153. Kleinwagen en aansluiting van de draaischijf in één.


154. Het onvermijdelijke huisje op de draaischijf.


155. Kuche-kuche.... Rechts het station van Wismar.


156. Het oude stationsgebouw van Wismar van de spoorzijde gezien.


157. Een van de motoren van de draaischijf.


158. De kuil met de klikpunten, waarin de brug vastklikt om de juiste positie bij een spoor te krijgen.


159. Voorraadje losse assen ....


160. .... flink verstopt onder de braamstruiken.

Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 4 (van 5) - binnen en buiten
Erg leuk zo'n uitgebreid fotoverslag, Frank!
Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 5 (van 5) - nog meer buiten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 5 (van 5) - nog meer buiten
161. Op een 40-voets zeecontainer ligt een dubbel armsein.


162. Op de achtergrond het huidige station van Wismar nog een keertje.


163. De goederensporen die vanuit de haven van Wismar komen en richting het station. Zeg maar de richting die de 152 op reed, zoals eerder in dit verslag genoemd in de foto's 53 t/m 58. Het W-sein hoort bij een spoor zonder bovenleiding wat aantakt op de twee hoofdsporen.


164. Op het terrein van de Eisenbahnfreunde liggen nog twee sporen, die zo te zien niet meer in gebruik zijn en ook geen aansluiting meer hebben met de goederensporen verderop.


165. De achterkant van de loods.


166. Nog meer achterkant van de loods, alleen dan een stuk verderop. Jammer dat een flink aantal van die glazen blokken vernield zijn.


167. Een constructie bij de koppeling om niet alleen de koppelhaak te kunnen gebruiken, maar ook andere koppelingen.


168. Eén van de zandboxen/-bakken met het slangetje en buisje naar het wiel ....


169. .... en die wat dichterbij gehaald.


170. Zomaar even een doorkijkje. En ja, we mochten op de sporen lopen.


171. Ook in het echt die wat minder nuttige aansluitingen van de draaischijf.


172. Op de erfgrens tussen DB AG en de Eisenbahnfreunde staat deze brandkraan.


173. En we sluiten dit bezoek af met een blik op de ramen.

Re: Wismar en omgeving - Tag der Schiene, deel 5 (van 5) - nog meer buiten
Re: Wismar en omgeving - Richting het zuiden (1 van 3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Richting het zuiden (1 van 3)
Op de zondag van het weekend van de Tagen der Schiene toch nog even het spoor gevolgd richting het zuiden. Zie het kaartje, wat klikbaar is om naar Google Maps te gaan.




174. Na de voetgangersovergang in de Rostockerstrasse (foto 73 en verder) is de overweg in "An der Klusser Mühle" (lokatie 5 op het kaartje) een stuk verderop de eerste overweg die het spoor weer kruist.


175. Kijkend naar Wismar ....


176. .... en naar het zuiden.


177. Paniekshot van een trein die redelijk onverwacht aan kwam. Ik had gezien de afstand nog wel even kunnen wachten met afdrukken.


178. Op pad naar de overweg van locatie 6 op het kaartje. Eerst een asfaltweg die opeens overging in onverharde weg (wel goed berijdbaar, maar toch) en later in een bijzonder hobbelige weg vanwege de stenen in de bestrating. Dit hier alles heet Rosenthal.


179. Kijkend richting het noorden, oftewel naar Wismar.


180. En omgedraaid en de blik naar het zuiden. Iets ingezoomd, om het viaduct over de snelweg A20 beter te laten zien.


181. De regelkasten, die bij de overweg horen.


182. Nog even het wegdek in detail. Tussen de stenen zijn ronde metalen afdekkingen gelegd, die blijkbaar dienen als en soort van kattenogen.

Re: Wismar en omgeving - Richting het zuiden (2 van 3) - station Dorf Mecklenburg
183. Aangekomen bij locatie 7 op de kaart: het station van Dorf Mecklenburg. Op dit station kruisen de treinen van en naar Wismar, vandaar ook de dubbele sporen.


184. Op de informatiepanelen stond netje aangeduid dat het Tag der Schiene was ....


185. .... en of men dat mee wilde vieren!


186. Op het (voormalige) stationsgebouw zelf: de naam van het station.


187. Het perron richting het zuiden (Ludwigslust en Berlijn).


188. Om naar de weg te mogen lopen, moest je iets omlopen, zoals dit bord toch wel duidelijk vertelt.


189. Het stationsgebouw.


190. De constructie van de overwegboom.


191.


192. Ondertussen naar het andere perron gelopen, waar de treinen naar Wismar vertrekken.


193. Helemaal aan het einde ook weer het bekende bord.


194. Verderop de uitrijseinen richting Wismar.


195. Zoals op veel plaatsen is voor de verkoop van vervoerbewijzen het station zelf gereduceerd tot een enkele geldautomaat. Je kunt hier nog wel met contant geld afrekenen.


196. Verder het perron opgelopen waar de treinen naar het zuiden stoppen. Hier staan de voorseinen voor de uitrijseinen richting Wismar van foto 194.


197. En de andere kant op kijkend de uitrijseinen richting het zuiden.

Re: Wismar en omgeving - Richting het zuiden (3 van 3) - Station Moidentin
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wismar en omgeving - Richting het zuiden (3 van 3) - Station Moidentin
198. Doorgereden naar locatie 8 op de kaart (helemaal onderaan). Dit is het stationnetje van het dorp Moidentin, al ligt het ruim buiten het dorp en is het alleen bereikbaar via een doodlopend weggetje wat bestaat uit twee asfalstroken naast elkaar. Deze onbewaakte overweg is dan ook alleen voor aanwonenden te gebruiken. Het station wordt veelal als uitvalsbasis voor wandelaars gebruikt, zo hoorde ik van de begeleider van de groep mensen die er zaten te wachten.


199. Het spoor richting het zuiden.


200. En staand op de overweg kijkend langs het perron van Moidentin.


201. Al snel diende de trein zich aan, die die best grote groep mensen opslokte.


202. Een kort gesprekje met de machinist (die buiten het raam hing om te zien of het instappen een beetje vlot ging) leerde mij dat de trein bestickerd is met tekening die gemaakt zijn door leerlingen van een school en dat dit met meer treinen gedaan was.


203. Op de voorkant van de trein staat de naam van school vermeld: "Thomas Müntzer Schule" waarvan de leerlingen de tekeningen hebben gemaakt.


204. En  met een zwaai naar de machinist en hij naar mij, ging de trein weer op pad.


205.


Dit was het weer voor deze vakantie.
Een klein reisje in en rondom Wismar. Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden om deze reis met me mee te maken!
Re: Wismar en omgeving - Richting het zuiden (3 van 3) - Station Moidentin
Frank,

Bedankt voor de leuke en mooie fotoreportages. :thumbup:
Ik heb er weer zoals altijd met veel plezier naar gekeken.

Groet Michel
Re: Wismar en omgeving - Richting het zuiden (3 van 3) - Station Moidentin
Hoi Frank,
ik vond het ook een erg leuk verslag, heb het met plezier gelezen!

Vriendelijke groet
Frank