Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan ansturing??

Gestart door marcelvries donderdag 27 april 2017, 22:36:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ansturing??
marcelvries
gast

Baan ansturing??
Hallo allemaal,

ik heb van een kennis van mij spullen gekregen om een baan aan te sturen. of analoge blok beveiliging?
het jammerlijke is dat de meeste kabels zijn door geknipt en ik niet helemaal weet hoe ik dit weer aan de praat krijg.
Is het eigenlijk wel de moeite waart om hier mee bezig te gaan? tips en suggesties zijn welkom.




er zit nog veel meer bij zoals nog 2 schakelborden en printplaten
Alvast bedankt voor jullie reacties
Re: Baan ansturing??
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baan ansturing??
Dag Marcel,
Op de foto`s herken ik wat schakelingen van van Dhr. Schravendeel die in de jaren`70 een boek "Hobbyboek Modelbaan" heeft geschreven en is uitgebracht bij KLUWER.
W.b. je vraag of het zin heeft ermee aan de slag te gaan; Als je plezier hebt in "oude" electronica: wel, maar realiseer je dat de mogelijkheden toen maar heel beperkt waren.
En.. ,zelf geconstateerd, sommige componenten uit die dagen zijn soms al moeilijk aan te komen is wat betekent dat je zelf nieuwe vervangers moet gaan uitzoeken/ berekenen om de zaak aan het draaien te krijgen.
groet digibert
Re: Baan ansturing??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan ansturing??
Dag Marcel.

Da's een mooi stukje huisvlijt van een bevlogen hobbyist uit de jaren '80 of zo geweest! :thumbup:
Vanwege nostalgie zou het mooi zijn om alles eens uitgebreid op de foto te zetten, maar herbruiken?
Wat heb je er zelf aan? Wellicht slopen voor de herbruikbare onderdelen, mits deze nog goed functioneren.
De meest waardevolle herbruikbare onderdelen zijn de schakelaars en de voeding, denk ik ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Baan aansturing??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan aansturing??
Citaat van: marcelvries op donderdag 27 april 2017, 22:36:39
er zit nog veel meer bij zoals nog 2 schakelborden en printplaten
Alvast bedankt voor jullie reacties
Printplaten zijn op zich al een foto waard, en die 2 schakelborden maken ook nieuwsgierig.
Inderdaad, een puzzel op zich. Geeft de beperkingen aan van een analoog totaalontwerp.
Ongetwijfeld geen enkele documentatie erbij?

Het ziet er heel systematisch en modulair opgebouwd uit.
Re: Baan ansturing??
marcelvries
gast

Re: Baan ansturing??
Ik zal het weekend eens fotos maken van alles het is een erg interessant systeem. Ikzelf ga digitaal rijden en zal hier denk ik weinig mee kunnen. Helaas zit er geen documentatie bij en de vorige eigenaar is helaas overleden. Ik zal er nog eens over denken wat ik er mee ga doen jullie horen nog van me en bedankt voor jullie reacties
Re: Baan ansturing??
marcelvries
gast

Re: Baan ansturing??
hallo allemaal. door prive omstandigheden duurde het helaas wat langer dan gehoopt maar eindelijk hier zijn ze dan. De fotos van de aansturing. ik zie graag jullie reactie`s te gemoed



















Dat waren de foto`s
Re: Baan ansturing??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan ansturing??
Dag Marcel.

Dat heb je allemaal toch netjes op de foto gezet!
Het geheel is een fraai stukje huis-engineering ergens uit de jaren '70/'80 van de vorige eeuw.
Interessant om te zien hoe men de schakelingen bij elkaar heeft verzameld en opgesteld.
Ook de bedienpanelen zien er netjes en overzichtelijk uit en passen echt in die periode.
Helaas bezit ik over te weinig elektronica-kennis om te kunnen herkennen wat voor
schakelingen het hier betreft en al helemaal niet hoe deze zouden moeten werken ... :confused:

Groeten,

Erik.
Re: Baan ansturing??
Ben den Hollander
gast

Re: Baan ansturing??
Citaat van: marcelvries op zaterdag 17 juni 2017, 13:34:17

ik zie graag jullie reactie`s te gemoed


Op z'n best kun je er een knutselaar gelukkig mee maken, niet om het werkbaar te maken maar om de nog bruikbare componenten. Verder heb je er niets aan en is het kliko waardig.

Gr, Ben.
Re: Baan ansturing??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan ansturing??
@Marcel
Reed je oom ac of dc? 2-rail of 3-rail?

@Erik en Ben
Ik ben het met jullie allebei eens. Zeer fraai vastgelegd, totaal onduidelijk hoe het werkt, wel herkenbare componenten waardoor je b.v. kunt aangeven welke kaart de voeding levert voor de schakelingen. Erg veel transistors-oude-stijl, zo op het oog geen relais, wel veel flipflops. Die flipflops zou je zo moeten fotograferen dat je de datasheet kunt opzoeken, aan de hand van het nummer dat erop staat. DAt lukt me niet met deze foto's.

Het geheel doet denken aan schema's uit een oude Duitse MIBA. Aan de praat krijgen lijkt me uitgesloten.
Die flipflops geven nog het beste aanknopingspunt, denk ik. Eigenlijk had ik timer-chips verwacht, en dus schakelingen tegen min, met inverters om daar dan weer plus van te maken, maar ik zie ze niet, op het eerste gezicht. In de jaren '70 was die truc niet ongebruikelijk, vooral bij 2-rail banen. Je kon dan tegen de negatieve spoorstaaf een soort treindetectie doen: op basis van wielcontact.
Re: Baan ansturing??
marcelvries
gast

Re: Baan ansturing??
Hoi jan
Mijn kennis reed 2 rail en ik dacht dc ik zal eens een footo maken van de flip flop