Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hamburg Dammtor

Gestart door mmerkus zaterdag 14 november 2015, 16:19:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 18 mei 2021, 18:35:52
@citaat exactemundo! Impressionant is het juiste woord.
Ik neem aan dan het filament is... Dit zou met resin ook moeten kunnen, maar niet nodig als ik dit zie.

Ja, vergeten te vermelden, is inderdaad filament.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hamburg Dammtor
Erg mooi geworden Marcel. Het geeft een hele authentieke stationssfeer gelijk.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
Even niet veel nieuws, maar vraag me af of ik de ramen van het station van gewoon "wit" glas moet maken of van glas-in-lood.

Om een testje te doen heb ik één raam voorzien van een paar gekleurde delen.

Weet nog niet wat ik ga doen. (Een station is geen kerk, maar dit soort ramen vragen eigenlijk wel om glas-in-lood.......

Dus: Wie heeft er argumenten voor/tegen glas-in-lood?
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Hamburg Dammtor
Het zou wel zeer sfeervol zijn.
Maar als de treinen erachter zichtbaar moeten zijn misschien niet echt de beste keuze.
En in realiteit heb ik er geen weet van, in Antwerpen gewoon glas.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2016

offline
Re: Hamburg Dammtor
Het staat wel vrolijk, die kleurtjes. Wat voor mij de doorslag zou geven is hoe het origineel is en of je dat dicht wilt benaderen.
Je mag uiteraard alles doen wat je wilt, als het maar niet kitscherig of speelgoedachtig wordt, want dat zou afbreuk doen aan het behoorlijk realistisch resultaat dat je tot nu toe hebt bereikt.

Groet,

Peter
Re: Hamburg Dammtor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Hamburg Dammtor
Niet doen, origineel heeft het ook niet.
Leuk detail, in Dammtor 1:1 rijden ze ook drierail.....
Re: Hamburg Dammtor
nobody
gast

Re: Hamburg Dammtor
Info over Bahnhof Dammtor ===> klik
Re: Hamburg Dammtor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hamburg Dammtor
Ik zou de kleurtjes ook niet doen, hoewel het ongetwijfeld veel vrolijker zal staan is het inderdaad niet erg realistisch. Misschien is vervuilen een beter idee? Ik weet niet of je daarvan bent of niet. Als je de treinen erdoor wilt blijven zien, dan zou ik gewoon doen of de glazenwasser net geweest is en het lekker schoon laten.

Overigens zijn het werkelijk prachtige ramen geworden, erg fraai!
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hamburg Dammtor
Als ik jouw ramen bekijk met de foto's uit de link van Wim, dan zijn ze zelfs zonder kleuren al vele malen mooier dan het 1:1 model. Daar is het toch grotendeels Duitse Zakelijkheid.

Ik zou het glas in lood dan ook achterwege laten en inderdaad de levendigheid creëren met weathering of met verlichting erachter.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
Gewoon omdat het leuk is, nu de kozijnen van de winkeltjes in de bogen.

Over glas-in-lood: Inderdaad geen kleuren toepassen, zou  gewoon te bont worden.

Re: Hamburg Dammtor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hamburg Dammtor
Wordt erg mooi Marcel! Ga je het station ook nog weatheren, of is dat vloeken in de kerk? :)

Groeten,
Herman
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
En toch weer wat nieuws.
De vorige bijeenkomst van de modulevrienden had ik mijn module niet meegenomen omdat er domweg niets nieuws te zien was.
Voelde toch wat druk om er weer eens tegenaan te gaan.  :P
Dus aan de slag gegaan. Grootste probleem was het plaatsen van het stationsgebouw EN toegang te kunnen krijgen voor onderhoud en/of ongevallen.
Daarom nu besloten de kapconstructie "vast" te monteren en de gevel uitneembaar te maken.

Daarom die zwarte steuntjes op de foto's.
En geen bang: De perronvloer moet nog gelegd worden, maar dan moeten ook alle kabeltjes (verlichting en accessoires) gelegd zijn.

Hieronder wat foto's.
(foto 1 met spiegel => wat een enorm station zo  8o)
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
Had in het vorig bericht zes (6) foto's willen plaatsen. (Maar dat kan niet "zucht")
Dus bij dezen.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2016

offline
Re: Hamburg Dammtor
Mooi gedaan Marcel. Leuk dat we je hebben weten te inspireren  ;)
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
Zo, de kap vordert al aardig.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
Omdat het zo mooi is.
(test gelukt lijkt me)
Re: Hamburg Dammtor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hamburg Dammtor
Prachtig wat jij ons laat zien Marcel  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hamburg Dammtor
Werkelijk prachtig Marcel!

Jammer dat ik er vaak niet ben, maar heb nu een vriendin die ook wat tijd en aandacht vraagt.
Niet dat alle tijd naar haar gaat maar toch, de hobby staat gewoon wat op een lager pitje :-(

Misschien dat ik de volgende keer er wel ben.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
Maar weer even iets posten:
Ik wilde hier foto's laten zien van het optreden van mijn module bij de modelspoordagen van M.S.G. 's-Hertogenbosch.
Maar helaas; de module is er wel, maar ik niet. (helaas geveld door het C-virus)
Volgende keer weer wat plaatjes, dan van het dak (binnen en buiten).
Even geduld dus.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hamburg Dammtor
Beterschap Marcel. Je station is daadwerkelijk prachtig aan het worden. Benieuwd wat de bezoekers van MSG er van vonden.
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hamburg Dammtor
Fraai staaltje vak- en geduldwerk, Marcel  :thumbup:
Beterschap en hopelijk géén long-covid gewenst !

Grtz Tony
Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
Net even een klein beetje met een arduino zitten spelen plus een adresseerbare ledstrip. (WS2812B)

Via een "ketting" met slechts 3 aansluitdraden kun je willekeurige leds in deze ketting besturen.
(kleur, intensiteit, etc.)

Via een Arduino (Uno) is dit al prima te regelen.
Doel: Levende stad maken met een arduino (mini/micro) en deze leds.
(Verschillende lichtkleuren in diverse gebouwen; winkels, TV-kijken, zonnebank, disco etc.)
Binnenkort een paar foto's en een simpel aansluitschema plus een even simpel programma (sketch).

Re: Hamburg Dammtor
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hamburg Dammtor
En dan nu een klein stukje over het gebruik van WS2812 ledstrips.

In het Duitstalige blad MIBA staan in de laatste afleveringen een paar artikelen over de digitale aansturing van rgb-leds.
Zoals gebruikelijk gebaseerd op verkrijgbare bouwstenen. (en dus best prijzig)

Ik heb zelf zitten knutselen met een arduino UNO.
Alles wat hieronder staat heb ik niet zelf uitgevonden; op YouTube zijn al veel video's te vinden van projecten met WS2812 ledstrips.

Op foto 1 het schema (met dank aan Fritzing)
Op foto 2 een foto van een stripje met 2 leds (omdat ik per raam twee leds nodig had)
Nieuw: Let op: omdat op de strips ook een condensator zit (100nF heb ik die weggelaten uit het schema!)
Op foto 3 het eerste deel van het programma (sketch genaamd in Arduino)
Op foto 4 het 2e deel van die sketch

Zoals je kunt zien vormen de LEDs een soort ladder waarbij de sporten gebruikt worden voor de voeding (5V DC)
Plus een extra draad (D-in),die van led naar led gaat D-out ==> D-in etc.)
Nieuw: Als je losse leds gebruikt, moet er bij elke led nog een condensator (SMD) toegevoegd worden van 100nF tussen 5V+ en GND (tussen VDD en VSS)


De Arduino kan ook de voeding van de ledstrips verfzorgen, maar dan mogen er niet te veel LEDs op de strip zitten:
Een RGB-led bestaat uit 3 LEDs die elk maximaal 20mA aan stroom verbruiken, dan ben je met een uitgang van maximaal 500mA al snel klaar.
Dus voed ik zowel de Arduino als de ledstrip met een gestabiliseerde 5V voeding (bijvoorbeeld een oude PC-voeding).
Ik gebruik de voedingsconnector van de Arduino dus niet!

Waarschuwing:
Wel even opletten bij het programmeren: de USB-voeding is bij een lange strip niet voldoende om te testen. (NOOIT ZOWEL USB ALS DE EXTERNE VOEDING TEGELIJKERTIJD AANSLUITEN!), dus even externe de voeding loshalen als je de Arduino gaat programmeren.

O ja, 1 meter ledstrip (60 stuks) kost minder dan 10 euro. Een Arduino (kloon) is ook minder dan 10 euro. Software is gratis (zoek op de site van Arduino.cc)





Re: Hamburg Dammtor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hamburg Dammtor
Hoi Marcel,

dat ziet er duidelijk uit, bedankt voor het delen.

mvg

Wim