Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 26557, Bavaria

Gestart door Anne W donderdag 27 april 2017, 13:17:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Märklin 26557, Bavaria
De lok uit deze set, een Re 4/4 I, maakte al een tijdje een nogal hard zoemend geluid en omdat ik toch bezig was met lokreparaties, dit ook maar ter hand genomen:

het geluid hoorde je alleen maar als de trein op vastgelijmd spoor reed, op nog los liggend spoor was het nagenoeg onhoorbaar, dus het is contactgeluid vanuit het frame van de lok.

kap er af gehaald en de lok in mijn hand laten draaien, voelde duidelijk trillingen in het frame

tandwielkasten nog eens wat vet in gedaan aan de onderkant, geen resultaat

cardanasjes er uitgehaald, lok weer in mijn hand laten draaien, voelde nog steeds dezelfde trillingen.

oorzaak gevonden, het komt uit de motor, lijkt een sterke onbalans, speling assen gecontroleerd, radiaal niet voelbaar, axiaal wel, normaal?

de onderdelenlijst vermeldt Motor 148297, de site van Märklin meldt dat de motor momenteel niet leverbaar is en dat hij 15 Euro kost, wat mij doet denken dat dat wel erg weinig is voor een motor en mij gelijk doet denken dat dit misschien wel de eerste "billig motor" is uit het Verre Oosten.

in ieder geval kan ik voor die prijs wel een nieuwe motor kopen, tot die tijd moet ik verder met de lok, maar eens proberen de motor wat te isoleren van het frame, hij ligt nu rechtstreeks op het frame.

Groet, Anne W


Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Hi Anne,

Mazzel dat het alleen maar de motor is?

groet
Harald
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Het innerlijk van de lok ontleed



Het motortje los gemaakt van het deksel en een testopstellinkje gemaakt, een oude Märklin trafo, een gelijkrichtbrug en vier testsnoertjes met krokodillebekjes, ook met alleen het motortje in de hand en ook op deze stroombron, duidelijk voelbare trillingen en dus een "zware tonen"geluid



Gedurende mijn 20 jarige verblijf in de Nederlandse Jachtbouw heb ik veel geleerd over geluid en trillingen, de belangrijkste woorden waren dan ook "het ontkoppelen van de bron en de omgeving", dus een materiaal gezocht dat niet te dik was en goed samendrukbaar, dit gevonden in de vorm van een stukje van een "fleece" deken.



De lok na montage weer op de rails, eerste ritten leveren op dat het harde rechtstreekse contactgeluid weg is, het is nu indirect/gedempt contact geluid, wat gewoon betekent dat er een nieuwe motor in deze lok zal gaan als hij weer leverbaar wordt.



Het stuk fleece deken wat ik van mijn vrouw kreeg.



Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Tante Märklin heeft deze keer het goed voorspeld: de motor zou in juli beschikbaar komen en dat is ook zo, vandaag de motor opgehaald



Overigens vermoed ik dat de voorspelling gebaseerd is op de komst van de "Rheingold" waarin een Re 4/4 I de trekkracht is.

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Hi Anne,

Die ziet er een stuk beter uit maar doet ie het goed ?

groet
Harald
Re: Märklin 26557, Bavaria
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Citaat van: Anne W op donderdag 27 april 2017, 23:52:41
Het motortje los gemaakt van het deksel en een testopstellinkje gemaakt, een oude Märklin trafo, een gelijkrichtbrug en vier testsnoertjes met krokodillebekjes, ook met alleen het motortje in de hand en ook op deze stroombron, duidelijk voelbare trillingen en dus een "zware tonen"geluid

Hallo Anne,

Ik zie dit draadje nu voor het eerst en zie dat je de DC motor met een gelijkgerichte AC spanning voedt.
Onlangs een soortgelijke test gedaan met een zelfde DC motor uit een Br 10 (Marklin 37107), die ik als "defect" voor nog geen €90 op ebay kocht.
De motor maakt ook een brommend geluid, nadat ik deze via een trafo en gelijkrichterbrug aanstuurde.
Nadat ik echter een Elco van 1000uF (25Volt) achter de gelijkrichter plaatste, zoemde de motor een stuk rustiger.
Het brommen werd in mijn geval dus veroorzaakt door de niet afgevlakte DC spanning.

Tevens bleek één van de van de kunststof cardankoppelingen los te zitten op de motoras, maar daar zal je bij deze motor geen last van hebben, mits het hele vliegwiel los gaat zitten.


Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Beste Harald,

Weet ik nog niet.

Beste Ad,

De motor trilt net zo hard op de gelijkgerichte spanning als de lok op de digitale spanning, dus ik denk dat het de motor zelf is, maar de nabije toekomst zal het leren (morgen of zondag)

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Ik neem aan als je de nieuwe motor hebt dat je de oude even losmaakt om te kijken wat het euvel veroorzaakt?
Word de motor zonder of met cardankoppeling geleverd?
Re: Märklin 26557, Bavaria
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Anne,

Heeft de oude motor speling op de assen in de glijlagers?
Je kunt nu met de nieuwe motor vergelijken.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Een dun plaatje rubber tussen motor en behuizing kan ook helpen...

De zg hobbymotor met zilverachtig blik heeft een 3-polig anker
en met zwarte behuizing 5-polig.

Bij lage toerentallen voel je bij al dit soort lichte motortjes trillingen.

Het is net als bij automotoren, het moet allemaal goedkoper en lichter.

De 5-polige hva motor is eigenlijk helemaal zo slecht nog niet..
die heeft tenminste een heel hoog koppel.
Maar die stil krijgen is elke keer weer een uitdaging... ;)
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Beste Mark,

Nee de cardanassen zitten er niet bij, overigens is 15 Euro voor motor, vliegwielen en inserts voor de cardanassen lekker goedkoop, tenminste als je hem vergelijkt met het 5 polige anker.

Beste Ad,

In de langsrichting voel ik speling, in de dwarsrichting niet, beide net als bij de andere motor.

Beste Wim,

De motor is zwart, dus 5 polig volgens jouw informatie

De motor is in de loop van de tijd  gaan brommen, in nieuwstaat hoorde je bij kruipsnelheid een licht "hoge toon" zoem

De trilling die ik bij de test voelde doet bijna pijn aan je hand

Plaatje rubber: zie reactie #2

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Anne,

Heb je al eens geprobeerd wat olie op de aslagers van de motor aan te brengen?
Met een drupje olie aan een speldje kan je die tussen motorhuis en vliegwiel frotten.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Ik denk ook dat je toch nog eens moet testen bij een mooie gelijkspanning. Afvlakken met een elco dus.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Beste Ad,

Ja dat heb ik ook geprobeerd

Beste Maarten,

Als de motor op vol digitaal bedrijf, een bijna vol openstaand PWM signaal op een veel hogere frequentie als de netfrequentie, hetzelfde geluid maakt als in mijn test, dan geloof ik er niet zo in dat het komt door een 50Hz pulserende gelijkspanning, maar de toekomst zal het leren.

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Vanmorgen het nieuwe motortje even laten draaien op een dubbelgelijkgerichte spanning uit een Märklin trafo, resultaat: ik voel dezelfde trilling als met de oude motor, maar minder.

Ook het motortje even laten draaien op een dubbelgelijkgerichte digitale spanning (is dus een vlakke gelijkspanning), ik voel dezelfde trilling.

Conclusie: vanwege de laatste test is een trilling als gevolg van een op 50 Hz pulserende gelijkspanning niet aannemelijk, dus is de trilling een eigenschap van de motor.

Binnenkort maar inbouwen en dan luisteren hoe het met het geluids-/trillingsniveau van de lok is.

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Afgelopen woensdag even bij de fietsenmaker geweest voor een gebruikte binnenband (moeders de vrouw is nogal opruimerig van aard, dus mijn schuur is wat dat betreft leeg, wel 3 fietsen van haar en 1 van mij....)



De oude motor gedemonteerd, een stukje fietsband geknipt en de nieuwe motor gemonteerd



Daarna de boel weer helemaal in elkaar gezet, natuurlijk gaan er altijd wat van die decoderdraadjes kapot, en getest, resultaat: het is beter, maar niet zo stil als andere loks, twee relativeringen:

natuurlijk heb ik geen exact geluidsbeeld van hoe het was, wij mensen zijn wat dat betreft kort van geheugen

er rijden bij mij relatief veel "SDS" loks rond en die zijn heel erg stil.

Kortom, de motorvernieuwing is geslaagd, maar het resultaat is niet helemaal wat ik er van hoopte.

Als ik weer wat tijd heb zal ik de oude motor aan een echte gelijkspanning hangen en hem daarna open maken.

Ik hoop dat de lok van de nieuwe Rheingold (266040) een betere motor krijgt....

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Hi Anne,

Als ik het nu goed begrijp ben je er wel een stuk mee opgeschoten.

groet
Harald
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
 @citaat

goed begrepen, groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Ik ga dit topic voorlopig afronden met wat testwerk en inspecties.

Eerst kijken of de motor op pure gelijkspanning mooier ging lopen, de test opstelling laat nu ook een flinke condensator zien.



Echter het resultaat is niet positief, ik voel nog steeds dezelfde trillingen, wel gaat hij, bij volledig opgedraaide trafo harder draaien, hij wordt dus efficiënter op een pure gelijkspanning.

Daarna heb ik het motortje uit elkaar gehaald



het is een 3 polig anker, wat loopt in messing lagerbusjes

het is een gedeelde permanente magneet

het zijn vaste koolborsteltjes

Ik kan geen fouten ontdekken, het trillen komt uit het ontwerp, hoofdzakelijk om dat de permanente magneet gedeeld is en er dus geen constant magneet veld is, schuine polen in het anker had ook wel goed geweest.

Natuurlijk ontstaat er door slijtage wat speling tussen de as en de lagerbusjes, overigens niet voelbaar, die speling zal verklaren dat de motor wat grotere trillingen produceert.

Dus: niets aan te doen, wellicht een andere motor zoeken, in de BR 189 zit de motor E192730, is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Overigens is het dezelfde motor als in de BR 94.5 zit, waar ik ook nogal mee bezig ben geweest, er zit nu een Esu Loksound V4.0 M4 in, en waarvan ik me herinner dat ik aan de lok ook nogal wat trillingen voelde, die niet hoorbaar zijn dus beter geïsoleerd.

Groet, Anne W

Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Anne,
goede oplossing: een stukje binnenband !

Als de gaten in de vliegwielen niet precies in het midden zitten,
gaat hij al trillen...
het luistert allemaal heel nauw.

en als alles wat ingesleten is, gaat hij nog meer trillen,
daarom lopen deze motortjes ook zo snel,
dan valt het minder op.

Het verschil tussen 3 en 5 polig is dan ook veel minder.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Beste Wim,

Het vervelende in dit soort gevallen is dat je nooit meer weet hoe het geluid-/trillingniveau helemaal in het begin was, verder flitste er opeens een gedachte door me heen: wat als de motor origineel hangt aan het kunststof deksel, het voelde wat plakkerig aan, dus dat ga ik ook nog eens onderzoeken.

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Vandaag de lok weer opengemaakt en inderdaad de motor hangt aan het deksel met een klodder lijm en heeft dan speling onderin.



Uitvoerig bekeken of ik dat op de één of ander manier weer kon doen, maar dat heb ik opgegeven omdat ik niet zie hoe ik de cardanasjes weer op hun plaats tussen de vliegwielen en de draaistellen kan krijgen, dus besloten om de motor op twee dunne reepjes "fietsband" te leggen en de boel weer in elkaar te zetten.



Het resultaat is weer iets minder slecht, maar het haalt het lang niet bij de goede "soft drive sinus" motoren.

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Vandaag nog wat anders geprobeerd, gebaseerd op het vermoeden dat de motor niet rust op het onderstel maar hangt aan een deksel, de zaak weer gedemonteerd, fietsbanden weggehaald.

Aan de onderkant van de motor een stuk stevige en gewapende tape geplakt en de motor met cardanassen en al  weer op zijn plaats gebracht, daarna het deksel er overheen gelegd en de motor met de tape tegen het deksel aangetrokken.



Resultaat: er zijn iets minder lage (brom) tonen, maar het blijft "behelpen".

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Hoi Anne,

Als je deze 3 polige motortjes vergelijkt met een SDS motor met 9 polige stator en 12 polige rotormagneet, dan mag je verwachten dat de SDS veel zachter zal lopen.
Hier maken de SDS motoren ook veel minder geluid dan de loks met 3 polige "billig" motor.
Ik denk dat het brommen, of trillen wordt veroorzaakt doordat de motor maar 3 polen heeft en dat je daar niks aan kunt veranderen, mits je er een faulhabermotor o.i.d. in zet.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 26557, Bavaria
Koop op Houten een nette Mashima vijfpoler. In de middelste hal zit een motoren mannetje die alle maten op z'n tafel uitgestald heeft liggen.

Gr, Ben.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
 @citaat Dan moet je volgens mij niet te lang wachten, want ik lees dat Mashima de productie in Japan heeft stop gezet.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Beste Ben en Ad,

Het idee is natuurlijk goed maar strookt niet met mijn hoofddoelstelling: de baan afbouwen voor ik te weinig jong ben gewordenom nog overal naar toe te kruipen.

Dus nee, het kost me te veel tijd want ik vermoed dat ik ook wat aan de decoderinstellingen moet doen en daarvoor moet ik met een oudere MFX decoder steeds naar een CS of een Ecos toe of ik moet een Lokpilot kopen en dan maar hopen dat Märklin zich bij deze lok wel aan de normering confirmeert.....

Ik neem aan dat Ben het heeft over die man die links achter in hal 2 staat, tegenover waar vroeger de n-demobaan vaak stond.

Groet, Anne W
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
De motor die Anne heeft gemonteerd is 5 polig,
maar haalt het niet bij een Mashima..

Er zijn overigens zat alternatieven beschikbaar...
Re: Märklin 26557, Bavaria
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 26557, Bavaria
Citaat van: Anne W op zaterdag 19 augustus 2017, 15:34:19

Het idee is natuurlijk goed maar strookt niet met mijn hoofddoelstelling: de baan afbouwen.......


Helder. :)

Citaat van: Wim op zaterdag 19 augustus 2017, 15:56:51

De motor die Anne heeft gemonteerd is 5 polig,


Is dat zo, alleen omdat deze zwart is? Even de meter er op om te checken, ik denk zo maar dat het een 3-poler is aan de hand van wat Anne er over schrijft.

Gr, Ben.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
 @citaat Het zal idd hoogstwaarschijnlijk gewoon een driepoler zijn.
Zie ook:

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=108895

Dit is wel een andere lok, maar met dezelfde motor.
Re: Märklin 26557, Bavaria
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 26557, Bavaria
Het is een 3-poler, zie #18, dat is een foto van de oude en de nieuwe heeft hetzelfde nummer, overigens vind ik het technisch minder sterk dat de permanente magneet twee keer flink onderbroken wordt, moet waarschijnlijk om een lage inbouwhoogte te krijgen, maar Mashima doet dat ook, dus is het een aanvaardbaar principe

Als er iemand een goed/bewezen alternatief heeft dan hoor ik dat wel.

Groet, Anne W