Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur

Gestart door herms woensdag 26 april 2017, 21:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Ik zoek een elektronische/mechanische schakeling die het volgende moet doen nadat er een schakelpuls wordt gegeven:
1. een ontkoppelrail wordt gedurende 2 seconden ingeschakeld
2. na 5 seconden wordt de rijspanning uitgeschakeld
3. na 5 seconden wordt er een omschakelpuls gegeven (ik rij nog traditioneel analoog)
4. na 5 seconden wordt een schakelpuls gegeven om een wissel om te zetten
5. na 2 seconden wordt er weer rijspanning gegeven
Idee hierachter: een trein komt binnen op een kopstation, al rijdend wordt de ontkoppelrail bediend en rijdt de locomotief zonder wagens door naar het kopspoor. Dan worden rijrichting en wissel omgezet en rijdt de locomotief om de wagons heen.
Wie heeft er suggesties? Ik heb al gezocht op het forum, maar niks gevonden.
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Hoi

Lijkt me iets voor een arduino.

Er is vast en zeker wel iemand hier ( en zeker bij de "buren") die je er iets over kan vertellen.
Zelf heb ik er helemaal geen verstand van. :D

Bart
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Dit lijkt me ook iets voor Arduino met schakelrelais.
https://www.hackerstore.nl/Artikel/21

Theo
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Met een Arduino en wat eenvoudige programmeerwerk kun je leuke dingen doen.
Slechts een voorbeeld:



Citeer1. een ontkoppelrail wordt gedurende 2 seconden ingeschakeld
2. na 5 seconden wordt de rijspanning uitgeschakeld
3. na 5 seconden wordt er een omschakelpuls gegeven (ik rij nog traditioneel analoog)
4. na 5 seconden wordt een schakelpuls gegeven om een wissel om te zetten
5. na 2 seconden wordt er weer rijspanning gegeven

Op een vrije poort van de Arduino sluit je een drukknop aan.
Afvragen drukknop.
Als drukknop ingedrukt dan:
Relais 1: schakelt de ontkoppelrail voor 2 seconde in.
Relais 2: schakelt (na 5 sec) de rijspanning uit.
Relais 3: geeft de omschakelpuls. Let wel dit moet een hogere spanning zijn.
Relais 4: schakelt de wissel om (schakeltijd ong. 0,5 sec)
Relais 2: schakelt (na 5 sec) de rijspanning weer in.


Mvg,
Peter
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Citaat van: herms op woensdag 26 april 2017, 21:35:54
Idee hierachter: een trein komt binnen op een kopstation, al rijdend wordt de ontkoppelrail bediend en rijdt de locomotief zonder wagens door naar het kopspoor. Dan worden rijrichting en wissel omgezet en rijdt de locomotief om de wagons heen.
Tja, al die exacte secondentijden geven er iets aan wat je vroeger niet analoog kon verwachten. Analoge locs rijden niet allemaal even snel.

Want zelfs als je een simpele timer chip neemt, dan schakelt het sneller, en dat kan ook, want veel relais schakelen binnen 40-60 ns, dus met minder dan een seconde ben je er vaak ook al.

Dan, waarom zou je dat allemaal met 1 signaal willen aansturen? De ene loc is langer dan de andere, de ene wagon is langer dan de andere, de ene trein is langer dan de andere. Wat is de zin ervan?

Sommige mensen gebruiken een lichtsluis om exact te bepalen waar je de wagons ontkoppelt van de loc.
De loc rijdt dan door naar het kopspoor. Daar zorgt een 2e sensor ervoor dat de rijrichting omschakelt (bij mij met een relais en een aparte voeding van 24 volt), de wissel kan ook bij binnenkomst opengereden worden (dan hoef je die niet om te zetten).

Bij sein veilig rijdt de loc van het kopspoor langs de trein naar de andere kant, enz. (Bij mij werkt dat niet zo, omdat ik gekozen heb voor loc-wissel in plaats van loc-omloop, maar ik kan je verzekeren dat er meerdere sensors -schakelrails, reedcontact, o.i.d.- nodig zijn; met een enkele schakelrail red je dit niet.

Dus die hele schakeling die jij zoekt, zal best mogelijk zijn als het altijd gaat om dezelfde vaste treincombinatie, maar het is niet de meest gangbare weg voor anderen.
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Dag Herms.

Interessant concept, maar ik ga met de gedachte van Jan Willem mee:
laat de tijd-gerelateerde functies achterwege en ga over op 'actie-reactie' schakelingen.
Dat houdt het bij storing ook overzichtelijker, zeker als je analoog rijdt! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Naast de Arduino kan je een PIC overwegen. Arduino vind ik persoonlijk een beetje alsof de directeur van het bedrijf de WC schoon moet maken. Hij is er uitermate goed in maar hij kan beter
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Hoi Herms,

Zoals Jan Willem al zegt krijg je een beter repeterend resultaat als je sensoren gaat toepassen zodat je weet wanneer wat precies geschakeld moet worden. Om zo'n omloop alleen op tijden te sturen is niet betrouwbaar te krijgen (denk aan ander gedrag van de lok door b.v. slijtage waardoor iets soepeler loopt of juist stroever).

Een bestaande schakeling zul je denk ik niet zo een twee drie niet vinden. Het makkelijkst is om zoiets te maken met een microcontroller (b.v. Arduino) zoals ook al gezegd is. Het voordeel daarvan is dat je heel snel kunt experimenteren door je programma te wijzigen ipv de bedrading of de componenten.

Maar alles hangt af of je dat zowieso ziet zitten. Misschien vind je het helemaal niks of wil je het juist wel leren.
M.a.w. er is wat meer informatie van jouw kant nodig om je meer in de goede richting te kunnen sturen.

mvg Peter
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
dank voor de reacties tot zo ver. Mij spreekt het concept van sensoren en lichtsluizen inderdaad aan. De optie van slechts één schakelrail had ik uiteraard al uitgesloten. Over treinlengtes en dergelijke had ik nog niet erg nagedacht omdat ik enerzijds deze actie met alleen maar kleinere locomotieven (gelijke lengte) wil doen, anderzijds de tijdsmarges zo ruim in te stellen dat zelfs de langzaamste 'op tijd' zou zijn. Nog meer mogelijkheden dan Arduino, Pics of sensoren/lichtsluizen?
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Citaat van: herms op donderdag 27 april 2017, 22:10:24
Pics of sensoren/lichtsluizen?
Voor wat betreft sensoren kun je nog denken aan reed relais / hall sensoren met magneetjes onder je loks.
Ben je wel bekend met microcontrollers of heb je daar nog nooit iets mee gedaan?

mvg Peter
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Citaat van: robbie103 op donderdag 27 april 2017, 22:29:07
Is er een reden om niet digitaal te gaan ? Dan zijn dit soort zaken namelijk veel eenvoudiger op te lossen.
PietB Kopstation met Koploper
Twee draadjes (over loc-wissel):
Koploper (beginners): http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4373
Koploper (Gevorderden): http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4384

En wat Koploper gratis kan, kan iTrain betaald ook.

Maar daar gaat het mij niet om. Koploper kan alles wat analoog ook kan, en meer.
Waar deze draadjes en vooral het Beginnersdraadje goed uitleggen is wat je allemaal nodig hebt om dit (analoog en digitaal) tot een goed einde te brengen:

-het aantal sensoren (melders, virtueel of niet),
-het aantal stappen

zowel voor het loskoppelen van de loc bij aankomst,
als voor het aankoppelen bij vertrek.

Hoe weet je zeker dat de loc ontkoppeld is?
Hoe weet je zeker dat de loc vastgekoppeld is?
Waar draai je de rijrichting om (op minimaal 3 plaatsen)?

Welke blokken moeten beveiligd zijn, hoeveel blokken zijn dat?

Al dat denkwerk is al gedaan (door anderen); het wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden.
Wat je wel moet uitvinden, is hoe je dat zo kunt noteren dat jij het ook begrijpt.

Het verschil tussen analoog (actie-reactie) en digitaal (actie-interface-reactie) is de interface tussen sensor(=actie) en reactie. Die tussenstap maakt grotere abstractie mogelijk. En die abstractie maakt het eenvoudiger (en duurder) om dingen op te lossen.

Als je het begrijpt, dan maakt het niet uit of je dit digitaal of analoog op lost (op het kostenplaatje na).

Robbie denkt dat dit voor 100 ? digitaal kan, ik denk het niet. Want wat heb je digitaal dan nodig: een PC, een interface voor de melders, een aantal melders en een OC32 of OM32. Laten we zeggen met uitsluitend afgedankte spullen, ? 200,- Robbie mag zelf voorrekenen waarom hij aan ? 100 denkt.  Maar loc-ombouw naar digitaal zit daar niet bij, dus rijrichting omkeren blijft analoog. Als je daar analoog onder kunt blijven, dan zit je goed.

Wat heb je echt nodig: 3 plekken waar een loc van rijrichting verandert (monostabiel relais of ...), een ontkoppelplek en een aankoppelplek, en dan nog wat extra bewaking om de afgekoppelde wagons niet door het kopspoor te drukken. En blokbewaking (bistabiele relais) zowel bij loc-omloop als bij loc-wissel.

Of wagons echt zijn aangekoppeld of echt zijn ontkoppeld, dat ligt analoog lastiger om vast te stellen, maar is bij loc-wissel makkelijker te realiseren dan bij loc-omloop (kost je wel een bistabiel relais extra).
Koppelen en ontkoppelen moet op een stuk rechte rails plaats vinden, anders (ont)koppelt het niet lekker, en loop je de kans de wagons uit de rails te trekken.

Meerdere sporen, meerdere soorten treinen, betekent meer complicerende factoren, maar het basisprincipe blijft gelijk. In een kopstation met meerdere sporen (waarop kop gemaakt kan worden) is duidelijk dat de bewaking van die meerdere sporen (en dus de wisselstraat die daar toegang toe geeft) een grotere rol speelt. Als er niet alleen treinen zijn met 1 loc op kop, maar ook treinstellen (zonder losse loc), dan heb je meer opstelspoor-(=een bepaald type blok)bewaking nodig. Je schakeling moet dan ook in staat zijn om vast te stellen of een (binnenkomende) trein een afkoppelbare loc heeft (en mag krijgen).

Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Okee, dat zijn koningsdag prijzen, laten we inderdaad aannemen dat er maar 25 ? per loc bij komt.

Dat dacht ik ook toen ik in Zutphen een doosje bistabiele relais kocht voor ? 10,-, een koningsdagprijs, tot je de reiskosten, de toegang en het etentje na afloop erbij optelt, natuurlijk, want dan speel je quitte.
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Met een Arduino en Velleman KA05 IO Shield is het gevraagde in de eerste post mogelijk.
Hier zitten al relais op waarmee je de rijstroom en omschakelpuls kunt schakelen.
Je moet wel een spanningsbron met de omschakelspanning hebben (stekkervoeding 20 V).

Met de digitale ingangen kun je ook "schakelrails" toepassen, dus schakelen op een bepaalde plaats.

Zal bij elkaar ook max. 100 euro kosten. Maar is veel minder omvangrijk dan een PC met aanverwante apparatuur.

groetjes
Henk
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
 :thumbup: Nee. Dit was puur een mazzeltje. Ik ging voor loc en wagons die ik daar kocht.

Pendelen is heen en weer rijden tussen twee punten; meestal doe je dat met een tram, een sprinter, een treinstel in een vaste combinatie. Het verschil met loc-wissel en loc-omloop is het ontbreken van een loc.

Een loc bij loc-wissel en loc-omloop pendelt in feite ook, maar over een veel kleiner stuk van de baan:
-Van de ontkoppelplek bij het perron aan de ene kant van de treinsleep naar het stootblok.
-Van het stootblok naar de "remise" (en passeert daarbij een of meer wissels).
-Van de "remise" naar de andere kant van de treinsleep om aan te koppelen (en passeert daarmee een of meer wissels).
-Van het perron naar de hoofdbaan (en passeert daarmee een of meer wissels).

De basis van pendelen berust op het kunnen omdraaien van de rijrichting.
Analoog rijden betekent dat het geven van een korte stroomstoot aan alleen die ene loc, en niet ook aan de rest van de baan. Je hebt dus een spanningsbron van tenminste 22 (24) volt nodig, b.v. een deurbel stekkertrafo, en een manier om een korte stroomstoot te geven, b.v. een monostabiel relais.
Je hebt ook tenminste bij loc-wissel 2 (bij loc-omloop 3) blokken nodig langs het perron om de binnenkomende trein (en dus loc) te kunnen controleren.

Het voordeel van de old skool schakelrails is dat je die puls kunt geven afhankelijk van de rijrichting. Dat lukt niet (zonder meer) met andere sensoren. Als je die spanningspuls geeft vanuit een andere trafo dan moeten beide trafo's in fase staan, en het is handig als de rijspanning op dat moment eventjes is afgeschakeld. Dat verhaal leidt tot een aantal alternatieve schema's:

Erik Nieuwenhuis beschreef op 25 juli 2012 een Simpele (analoge) pendelautomaat.
Het schema werkt op basis van een (monostabiel) relais en 2 schakelrails.

Van de te verwachten vragen die hij kreeg:

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 augustus 2012, 17:37:37
Citaat van: mikeloper op maandag 06 augustus 2012, 17:04:30
Misschien een rare vraag, maar waar haal ik die 24V spanning van af?
Een LED- of halogeenverlıchtıng voedıng ıs prıma hıervoor. Onbelangrıjk wıssel- of gelıjkstroom.

Citaat van: mikeloperMoeten het perse analoge loc's zijn of kun je dit ook met de modernere loc's die een decoder of delta unit hebben.
Dıt schema ıs bedoeld voor analoog rijden. Dıgıtaal ıs mij onbekend, maar Dylan heeft daar reeds op geantwoord.

Citaat van: mikeloperEn hoe lang blijft de trein in het station staan als deze binnen rijdt? Rijdt die meteen weer terug als hij omgeschakeld is?
Niet, er wordt gelijk omgeschakeld. Hier zijn wel foefjes voor, maar dan is het geen simpel schema meer . . .

Citaat van: mikeloperZouden er wat namen in het schema kunnen, want ik ben niet zo bekend met de symbolen.
Relais = 24V 20mA met 2x wısselcontact.
Diode = 1N4001
Weerstand = 5 tot 10 kΩ
Condensator = 1000μF

En toevoegingen:
Citaat van: loc1200 op zaterdag 11 augustus 2012, 21:09:44
belangrijk, dat de lok volledig tot stilstand is gekomen, alvorens van rijrichting kan worden gewisseld.

Waana nog een aantal alternatieven volgen.

In 2015 volgen de eerste serieuze reacties op Erik's tekening, nog twee alternatieven, en wat beperkingen van sommige alternatieven. Met o.a. deze link.

Citaat van: Hanzi op zondag 15 november 2015, 20:31:50
Op het schakelingetje ((van Erik N)) komt wisselspanning te staan, maar op de elco zelf niet dankzij de diode. Kan inderdaad werken zo, maar als je de diode én de elco qua polariteit omdraait werkt het toch nog steeds?!?

In 2013 speelde nog een ander draadje over de combinatie analoog en digitaal pendelen.

Onderaan staat een waarschuwing:
Citaat van: frans.m op vrijdag 15 november 2013, 23:10:11
Als je een aparte trafo gebruikt om een 24v schakel puls te geven, let dan goed
op de fase van de beide trafo's.

Nog een alternatief uit 2010 met schema voor een op DC rijdende 3-rail loc op M-rails.

Wat zijn de complicaties? Digitaal en Delta, en met name de loc-decoders. Want de analoge manier van rijrichting omschakeling werkt niet bij digitaal ingestelde decoders. Dus op een gemengd analoog-digitale baan ontstaan problemen, die je apart moet ondervangen. Bij blokgestuurd rijden ondervang je dat omdat een digitale loc een andere aansturing krijgt dan een analoge: de blokaansturing switcht dan mee met het treintype. Voor locs met decoders erin moet je ervoor zorg dragen dat de omschakelpuls-spanning niet te hoog wordt (en dat doe je door een aparte gestabiliseerde voeding te nemen voor de omschakelpuls).
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Digitaal heb ik ooit overwogen, maar nee. Ik blijf analoog en vindt mijn uitdaging in het uitdenken van schakelingen die mijn wensen mogelijk maken. Met name de reacties en opmerkingen zojuist van Jan22 helpen mij!
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Komen we bij stap 2 (en stap 3) :

Stap 2
Een trein komt langs het perron binnentijden tot de afkoppelplek, zeg maar. Daarbij moet hij afremmen, want met hoge snelheid over een ontkoppelrails is ook maar niets.


Dus moet de trein binnenkomend eventueel stapsgewijs vertragen, en dat kan bijvoorbeeld met deze oplossing.

Dat plaatje komt uit de wiki. Er zijn 2 wiki pagina's die inzage geven in analoge tips en trucs van het afremmen, en met name hoe je dat doet met een universele diodenmatrix (dioden antiparallel):
https://wiki.3rail.nl/index.php/Rem-_en_Optrekvertraging
https://wiki.3rail.nl/index.php/Onafhankelijke_analoge_treinbesturing

Een ontkoppelrail is in principe een monostabiel relais (Marklin) of een servo (b.v. Repa) die korte tijd wordt aangestuurd. De aansturing daarvan kan op verschillende manieren, maar de slechtste manier is om die aansturing afhankelijk te maken van de sleper.

Waarom slecht? Omdat bij menige (Marklin-loc) de sleper niet midden onder de loc hangt, maar asymmetrisch, op het eerste of op het tweede draaistel. Je hoeft maar een lus in je baan te hebben, en de sleper zit afwisselend voor of achter. De afstand van de sleper tot de koppeling is dus niet altijd gelijk.
De lengte van een loc is ook niet altijd gelijk. Een Re 4/4 heeft een andere lengte dan een Ae 6/6, om maar een Zwitsers voorbeeld te noemen, en een Krokodil is heel wat langer dan een NS 1100.

Stap 3: met precisie ontkoppelen
Daarom zijn er mensen gaan experimenteren met een sensor die kan vaststellen waar de koppeling hangt, of waar de buffers zitten. Globaal gesteld heb je dan twee IR-oplossingen en een LDR-oplossing, in alle gevallen zo opgesteld dat er ter hoogte van de koppeling licht op kan vallen, dus in praktijk tussen de bielzen, en uit het midden. Aan alle overige sensors, inclusief hallsensor en reedcontact, leiden niet tot het gewenste resultaat, of hooguit bij een enkele loc, met altijd dezelfde zijde voor of met een magneet midden onder.

Er valt (als er geen trein is) altijd licht op de sensor (dat is het basisidee, en daar moet je iets voor doen, vandaar dat men het vaak heeft over een zender én een ontvanger). Op een gegeven moment schuift de loc over de sensor (duisternis), maar bij de buffers en de koppeling wordt het even licht, en op dat moment moet de ontkoppelaar z'n werk doen (niet eerder, niet later).

Op de youtube filmpjes (uit eerder gegeven koploper links) zie je dat ook gebeuren.




Bij Koploper werken die lichtsluizen met een omgekeerde setting, analoog betekent dat wat voor de schakeling die je bouwt. De simpelste manier om ook omgekeerd effect te hebben is met een monostabiel relais dat 3 pinnetjes heeft per stroomkring in plaats van 2, waardoor NC (normally closed)  en NO (normally open) niet meer is dan een kwestie is van de bedrading omkeren.

Een lichtsluis is altijd actief, en levert een signaal af (duisternis) zolang de loc gedetecteerd wordt. Dat gat tussen loc en wagon leidt ertoe dat die lichtsluis eventjes licht krijgt en dus geen signaal geeft, net op het moment dat je zit te springen om een signaal.

Ik weet nog dat er in het begin ook IR-sensors waren die andersom werkten, maar die waren al snel niet meer te betalen. Want "men" had ontdekt dat ze overbodig waren, door de schakeling zo aan te passen dat het toch omgekeerd werkte.

Analoog betekent dit (tenminste als je dit met monostabiele relais wil oplossen), dat zodra de loc gedetecteerd wordt een relais aantrekt, en met dat relais wordt een tweede relais gevoed dat alleen kan afvallen (of aantrekken)  als de eerste is aangetrokken. Het afvallen van dat 2e relais geeft het signaal naar de ontkoppelrail, en wordt direct veroorzaakt door de lichtschacht.

(ik hoop dat iemand mijn verhaal kan verbeteren op dit punt)

Een ander punt betreft de spanning en de stroomsterkte van de diverse lichtsluis-opties.
Met de meeste sluizen (die je bij Ali kunt kopen) kun je geen relais schakelen zonder gebruik te maken van transistors om de puls te versterken, en zonder elco's om kortstondig te kunnen schakelen.
Een relais is lastig, maar zit b.v. in de schakeling bij http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
Twee relais aansturen met 1 lichtsluis is al lastiger. Je kunt je dus voorstellen dat je het loc-detectie relais op een andere manier schakelt  (schakelrail, reedcontact, hallsensor) dan de ontkoppelrail.

Nog even wat klassiekertjes:
http://www.ferromel.de/tronic_18.htm
http://www.christian-luetgens.de/eisenbahn/elektronik/ls1/Lichtschranke_1.htm
http://s.aliexpress.com/QbU7FVjm in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=61083.msg1070643#msg1070643
http://www.moba-tipps.de/steuerung.html#Lichtschranke
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61083.msg1070945#msg1070945
https://circuitdigest.com/electronic-circuits/dark-and-light-indicator
https://circuitdigest.com/electronic-circuits/remote-controlled-light-switch
https://www.sparkfun.com/products/10266
http://www.homemade-circuits.com/2015/09/how-to-connect-tsop1738-ir-sensor.html


Maar dat is voer voor de rubriek Elektronicatechniek.
Ik bedoel, ik red me zelf aardig, maar ben geen kenner.

Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Jan22: je hebt me aardig huiswerk gegeven!
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Hoeveelheid huiswerk en stap 4

Als je grote hobby is schakelingen zelf bouwen uit prefab onderdelen?
Kant en klaar kopen en er iets bij bouwen (analoge signaalversterking).

Als je grootste hobby is schakelingen vanaf de grond opbouwen?
Alles zelfbouwen, en meer huiswerk doen.

Huiswerk schrappen?
Beperkend tot stap 3: wat wil je uitgeven? Als een lichtschacht ongeveer ? 10,- mag kosten, kun je heel veel huiswerk overslaan. Er zijn dan 3 alternatieven te koop, waarvan 2 van mensen op het forum (zie pb). En er zijn 2 schema's te vinden, waarvan 1 op dit forum.

Als je lichtschacht 2-3 ? mag kosten, dan kom je uit bij aliexpress (maar je moet dan bij Ali zelf zoeken op tsop, want de voorgaande link werkt niet meer). Bij Ali ben je voor de lichtsluis zelf ongeveer ? 1,50 kwijt, maar er komt wat extra elektronica bij om het signaal op te peppen voor analoog gebruik.

Nog goedkoper kan ook, dan moet je meer zelf doen. Het allergoedkoopst is de LDR (0,30 ?)-oplossing  met 10K Ohm weerstand plus een transistor (signaalversterking), elco en weerstand om de elco op te laden; maar daar hang je dan wel een perronlantaarn boven om te zorgen dat er altijd licht op valt.

Van de zeg maar 3 opties werken er twee met een IR-Emitter (b.v. Osram LD274, SFH407 of Sharp IS471F, en die kosten alleen al per stuk bij Conrad rond de ? 5) en een met een extra bouwsteen om de lichtfrequentie aan te passen. De Ali oplossing werkt met een TSOP (veel goedkoper), en dat maakt hem meer daglicht-gevoelig. Ook een LDR is in principe daglicht-gevoeliger (en wat trager reagerend dan een IR-emitter).

Het verschil tussen de relatief dure Osram en Sharp (5-15 vDC) en de veel goedkopere TSOP transistors (5 vDC) is gelegen in de manipuleerbaarheid. Bij Osram en Sharp emitters is de lichtfrequentie regelbaar, en daarmee de gevoeligheid voor bijvoorbeeld 33 of 38 kHz, en daarom kun je 2 lichtschachten pal naast elkaar monteren zonder dat ze elkaar kunnen storen. Bij TSOP kan dat niet, voorzover ik weet.
Kant en klare lichtsluizen zijn overigens zelden uitgevoerd met die extra optie.


stap 4: de voeding
Als 3-rail rijder werk je meestal met wisselstroom (AC). Maar de meeste elektronica stuur je aan met gelijkstroom (DC).

Je moet je dus afvragen (of vragen aan de leverancier) of een lichtsluis al een gelijkrichter aan boord heeft die van AC DC maakt, of dat je een DC-trafo moet gebruiken, of dat je een gelijkrichtschakeling  moet bouwen.
Gelijkrichtschakeling vind je in de wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Gelijkrichtschakeling

Die aan- of afwezigheid bepaalt de keus voor de relais die je gaat gebruiken: AC of DC, en 5, 12 of 24 volt. Als je ze nog niet hebt. Zelf gebruik ik standaard 12 vDC relais (mono en bi), na een toevallig aanbod voortaan standaard zo aangevuld, en daarom een 12 vDC-trafo voor alle logica.
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: automatisch verschillende schakelpulsen geven vanverschillende duur
Stap 5: de plaatsing van zender en ontvanger
Er zijn mensen die iets uitsluitend een sluis noemen als een trein tussen zender en ontvanger door rijdt, en daarmee een lichtstraal onderbreekt.. Die zender wordt ook wel emitter genoemd, en de ontvanger receiver (IR-Empfänger).  Bij tal van ontvanger-transistors (voorbeelden: TSOP7000, TSOP5000, TSOP6000,TSOP4838, LD274, SFH407, IS471F) hoort dus ook een zneder.

Voorbeeldje van lichtsluis
http://www.nproject.org/nl/images/NProject/infrarood/tussen_wagons.jpg

Maar in ruimere zin kaneen lichtsluis ook gebruik maken van omhooggerichtezender en ontvanger tussen de rails: IR-reflexie. De straal kaast dan tegen de onderkant van de trein naar de ontvanger.

Vishay, een Indische elektronicafabriek heeft een combinatie gemaakt van zender en ontvanger ineen:
b.v. TCRT5000, gevoelig voor daglicht, halogeen en tl licht. Die plaats je tussen de bielzen.