Komen we bij stap 2 (en stap 3) :
Stap 2Een trein komt langs het perron binnentijden tot de afkoppelplek, zeg maar. Daarbij moet hij afremmen, want met hoge snelheid over een ontkoppelrails is ook maar niets.
Dus moet de trein binnenkomend eventueel stapsgewijs vertragen, en dat kan bijvoorbeeld met deze oplossing.
Dat plaatje komt uit de wiki. Er zijn 2 wiki pagina's die inzage geven in analoge tips en trucs van het afremmen, en met name hoe je dat doet met een universele diodenmatrix (dioden antiparallel):
https://wiki.3rail.nl/index.php/Rem-_en_Optrekvertraginghttps://wiki.3rail.nl/index.php/Onafhankelijke_analoge_treinbesturingEen ontkoppelrail is in principe een monostabiel relais (Marklin) of een servo (b.v. Repa) die korte tijd wordt aangestuurd. De aansturing daarvan kan op verschillende manieren, maar de slechtste manier is om die aansturing afhankelijk te maken van de sleper.
Waarom slecht? Omdat bij menige (Marklin-loc) de sleper niet midden onder de loc hangt, maar asymmetrisch, op het eerste of op het tweede draaistel. Je hoeft maar een lus in je baan te hebben, en de sleper zit afwisselend voor of achter. De afstand van de sleper tot de koppeling is dus niet altijd gelijk.
De lengte van een loc is ook niet altijd gelijk. Een Re 4/4 heeft een andere lengte dan een Ae 6/6, om maar een Zwitsers voorbeeld te noemen, en een Krokodil is heel wat langer dan een NS 1100.
Stap 3: met precisie ontkoppelenDaarom zijn er mensen gaan experimenteren met een sensor die kan vaststellen waar de koppeling hangt, of waar de buffers zitten. Globaal gesteld heb je dan twee IR-oplossingen en een LDR-oplossing, in alle gevallen zo opgesteld dat er ter hoogte van de koppeling licht op kan vallen, dus in praktijk tussen de bielzen, en uit het midden. Aan alle overige sensors, inclusief hallsensor en reedcontact, leiden niet tot het gewenste resultaat, of hooguit bij een enkele loc, met altijd dezelfde zijde voor of met een magneet midden onder.
Er valt (als er geen trein is) altijd licht op de sensor (dat is het basisidee, en daar moet je iets voor doen, vandaar dat men het vaak heeft over een zender én een ontvanger). Op een gegeven moment schuift de loc over de sensor (duisternis), maar bij de buffers en de koppeling wordt het even licht, en op dat moment moet de ontkoppelaar z'n werk doen (niet eerder, niet later).
Op de youtube filmpjes (uit eerder gegeven koploper links) zie je dat ook gebeuren.
Bij Koploper werken die lichtsluizen met een omgekeerde setting, analoog betekent dat wat voor de schakeling die je bouwt. De simpelste manier om ook omgekeerd effect te hebben is met een monostabiel relais dat 3 pinnetjes heeft per stroomkring in plaats van 2, waardoor NC (normally closed) en NO (normally open) niet meer is dan een kwestie is van de bedrading omkeren.
Een lichtsluis is altijd actief, en levert een signaal af (duisternis) zolang de loc gedetecteerd wordt. Dat gat tussen loc en wagon leidt ertoe dat die lichtsluis eventjes licht krijgt en dus geen signaal geeft, net op het moment dat je zit te springen om een signaal.
Ik weet nog dat er in het begin ook IR-sensors waren die andersom werkten, maar die waren al snel niet meer te betalen. Want "men" had ontdekt dat ze overbodig waren, door de schakeling zo aan te passen dat het toch omgekeerd werkte.
Analoog betekent dit (tenminste als je dit met monostabiele relais wil oplossen), dat zodra de loc gedetecteerd wordt een relais aantrekt, en met dat relais wordt een tweede relais gevoed dat alleen kan afvallen (of aantrekken) als de eerste is aangetrokken. Het afvallen van dat 2e relais geeft het signaal naar de ontkoppelrail, en wordt direct veroorzaakt door de lichtschacht.
(ik hoop dat iemand mijn verhaal kan verbeteren op dit punt)
Een ander punt betreft de spanning en de stroomsterkte van de diverse lichtsluis-opties.
Met de meeste sluizen (die je bij Ali kunt kopen) kun je geen relais schakelen zonder gebruik te maken van transistors om de puls te versterken, en zonder elco's om kortstondig te kunnen schakelen.
Een relais is lastig, maar zit b.v. in de schakeling bij
http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htmTwee relais aansturen met 1 lichtsluis is al lastiger. Je kunt je dus voorstellen dat je het loc-detectie relais op een andere manier schakelt (schakelrail, reedcontact, hallsensor) dan de ontkoppelrail.
Nog even wat klassiekertjes:
http://www.ferromel.de/tronic_18.htmhttp://www.christian-luetgens.de/eisenbahn/elektronik/ls1/Lichtschranke_1.htmhttp://s.aliexpress.com/QbU7FVjm in
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=61083.msg1070643#msg1070643http://www.moba-tipps.de/steuerung.html#Lichtschrankehttps://forum.3rail.nl/index.php?topic=61083.msg1070945#msg1070945https://circuitdigest.com/electronic-circuits/dark-and-light-indicatorhttps://circuitdigest.com/electronic-circuits/remote-controlled-light-switchhttps://www.sparkfun.com/products/10266http://www.homemade-circuits.com/2015/09/how-to-connect-tsop1738-ir-sensor.htmlMaar dat is voer voor de rubriek
Elektronicatechniek.
Ik bedoel, ik red me zelf aardig, maar ben geen kenner.