Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Het in bedrijf stellen van de nieuwe lichtsignalen 764xx met het CS2

Gestart door Jan Vrijbalk dinsdag 25 april 2017, 23:18:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het in bedrijf stellen van de nieuwe lichtsignalen 764xx met het CS2
Het betreft hier de nieuwe lichtsignalen -76471, 76472, 76491, 76493 en 76494- uitgebracht in 2015 ter vervanging van de 763xx serie. Het CS2 moet wel de laatste versie hebben, 4.1.2(3)  en GPF 3.04, anders werkt het niet.

Onderstaand mijn ervaringen met sein 76491, een eenvoudig bloksein voor de beveiliging van mijn blokstelsel. De bijgeleverde decoder heeft dip schakelaars 1 t/m 0 om het sein in te stellen. Tevens is er de keuze tussen fx en dcc, te bepalen door de ?0? op ?off? dan wel op ?on? te zetten. Eerst de dipswitches ingesteld, de ?0? op off laten staan (Motorola) en verder volgens de codeertabel een vrij sein ingesteld, dit alles zonder het sein aan te sluiten. Als het gekozen nummer al in gebruik was, bijvoorbeeld bij een voormalig sein of wissel kun je deze overschrijven, het systeem vraagt daar nadrukkelijk om. De rode en bruine kabel van de seindecoder aangesloten op de CS kabel van de programmeermodus (rood/rood en bruin/bruin) en het sein met de lila/witte kabel ook op de seindecoder aansluiten. Het sein brandt rood (en knippert niet, foute vertaling uit het Duits). Vervolgens het Keyboard in de programmeermodus gezet, hetgeen niet in de handleiding staat. Wellicht is dit logisch maar het vermelden lijkt mij wel zo makkelijk. Nieuw is dat rechts onderaan een ?mfx? button is verschenen. Het is belangrijk om eerst op deze button te drukken (staat ook niet in de handleiding). Het systeem gaat dan zoeken of er een mfx apparaat is aangesloten en na verloop van korte tijd meldt het systeem dat een sein is gevonden. Het systeem leest daarna de decoder uit. Vervolgens naar het nummer gaan wat met de dipschakelaars is gekozen en het sein een naam of nummer geven (of het oorspronkelijke nummer laten staan) en op test drukken. Het sein springt op groen, weer drukken en het sein springt op rood.

Daarna de CV waarden instellen, uiteraard indien gewenst. Druk op CV en kies configureren. Volgens de handleiding kun je de nummers 40, 45, 48 en 50 programmeren maar deze zijn niet zichtbaar. Je ziet 8 regels tekst staan in gekleurde blokken en het is de bedoeling dat je op elk blok drukt en daar de waarden instelt.
Je ziet staan ?Per HS Strang?(= 40 verlichting), op deze regel drukken en het veld kleurt wit en je kunt een waarde ingeven om de helderheid van de led te bepalen.
Daarna ?Led Zeit HS Strang? (= 48 omschakeltijd), op deze regel drukken en het veld kleurt wit en je kunt een waarde ingeven om de snelheid van de kleurwisseling te bepalen.
Daarna een ?Pulse Pause HS Strang? die slechts twee mogelijkheden geeft 1/1 en 1/2. Dit moet CV waarde 45 zijn en de keuze is, denk ik, beperkt omdat dit het meest eenvoudige bloksein is.
En tot slot ?Blenden HS Strang? (=50 vloeiende lichtwisseling) waarmee de kleurwisseling tegelijk of na elkaar gaat.
Daar onder staat ?VS Strang? met dezelfde keuzemogelijkheden. Waarschijnlijk staat dit voor Hauptsignal en Vorsignal.

Conclusie: de seinen werken netjes en de kleurwisseling is echt conform het grootbedrijf. Een enkele keer blijft de decoder hangen, meestal als het sein een tijdje niet is gebruikt. Even handmatig drukken en het sein werkt weer. De handleiding is pover en geschreven door een techneut met onvoldoende afstand tot zijn onderwerp.
Bij de duitse buren zijn een aantal problemen beschreven bij de combinatie hoofdsein/voorsein. Tijdelijk de decoder op DCC zetten, programmeren en weer terugzetten loste bijna alle problemen op. En ik ben benieuwd naar de ervaringen en aanvullingen van mijn collega modelspoorders.

Jan
Re: Het in bedrijf stellen van de nieuwe lichtsignalen 764xx met het CS2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Het in bedrijf stellen van de nieuwe lichtsignalen 764xx met het CS2
Overbodige posten over een CS3 gearchiveerd,