Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welke decoder voor servo's?

Gestart door Trainhenk maandag 24 april 2017, 20:53:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Welke decoder voor servo's?
Binnenkort is het weer vaderdag en ik wil aan mijn vrouw en kinderen decoders vragen om servo's aan te sturen.

Als jullie decoders hebben voor servo's zo ja welke decoder hebben jullie dan en wat is de reden voor je keuze.

Ik weet dat de OC32 en Digikeijs servodecoders hebben maar zijn er nog meer en wat zijn de ervaringen.
De OC32 acht ik voor mij niet direct geschikt omdat een pluspunt voor mij meteen een minpunt is nl dat je 16 servo's kunt aansluiten.
Ik moet dan meters draad (tot 8 meter per servo) van de servo's naar de OC32 trekken.

Zie graag jullie reacties tegemoet.
Re: Welke decoder voor servo's?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Hoi Henk,

Ik ben er niet zo in thuis maar weet dat je op een OC32 32 servo,s kunt aansluiten.
In het topic van Alex zal ik een Mp5 aandrijving, deze gaat langzaam op en neer en kun je met een gewone wisseldecoder aansturen.

Esu heeft decoders waar 4 servo,s op kunnen, ik dacht dat ze ook een pakketje hebben met 4 servo,s en een decoder zodat je gelijk aan de slag kunt.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Hoi Peter,

Ik heb een kleine 40 wissels die ik moet aansluiten en die liggen op een oppervlakte van ong 18 m2 verdeeld.

In de blijlage zie je de spreiding van de wissels dus verwacht ik te moeten kiezen voor decoders waar max 4 servo's aan kunnen anders moet ik van links naar recxhts draden van de servo naar de OC32 moet trekken.
Aan de servo's zitten redelijk korte draden dus die moet ik dan gaan verlengen en afhankelijk van de positie van de OC32 tot wel 8 meter.
Verder heb ik dus 2 OC32's nodig waarvan 40% onbenut blijft.
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Hoi Henk,
Om die reden, van spreiding over de baan, heb ik er voor gekozen om de Servo Switch van Rosoft te gebruiken.
Dat is in principe één behuizing met twee losse enkelvoudige servo decoders.



grt Piet.
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
 @citaat
Same here.

Dirk

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht (incl de afbeelding erin) verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
hier de esu decoder.Kunnen juist 4 servo's op en ik stel de slag van de servo's in de decoder in via computer en de ecos centrale.
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Slag, snelheid en adres zijn, uiteraard, via de centrale (in mijn geval een IntelliBox) ook in te stellen bij de Rosoft.

grt Piet.
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Je wilt de decoders dus spreiden over de baan. Engelsmannen stuur je aan met 2 servo's of met 1 servo?
Ik zie er nogal wat liggen.

Rechtsboven 12 servo's, links 7 servo's en rechtsonder 20 servo's?
En die draaischijf, werkt die ook met servo's?

Ik zie je rechtsboven op termijn nog 2 extra wissels verleggen (bij de tegenbogen van w212 en w218).
Heb je op het onderniveau ook wissels die met servo's aangestuurd gaan worden?

Re: Welke decoder voor servo's?
Dan doe ik ook graag nog een duit in het zakje.
Digikeijs levert decoders voor 4 servo's tegen een lagere prijs dan Rosoft en Esu.
Zijn er geen nadelen? Jawel, ze zijn gevoelig voor spanningsdips bij het opstarten. Het beste is ze te voeden met een aparte geschakelde voeding met stevig vermogen. Kost enkele tientjes. Per servo aansluiting omgerekend misschien twee euro. En dan ben je nog goedkoper uit dan met beide andere opties.
Over de Esu decoders hoorde ik nog dat ze eigenlijk alleen goed werken met Esu  servo's. Kan achterhaald zijn, maar toch.
Ik ben best tevreden over Digikeijs met simpele Chinese servo's en goede stroomvoorziening.

Succes,

Peter
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Dag Jan,

Citaat van: Jan22 op dinsdag 25 april 2017, 18:11:27
Je wilt de decoders dus spreiden over de baan. Engelsmannen stuur je aan met 2 servo's of met 1 servo?
Ik zie er nogal wat liggen.
De nummering van de wissels klopt niet helemaal meer.
Ik ben nog steeds aan het stoeien met het ontwerp want ik wilde vanuit het stuk met de draaischijf in een keer naar het station links. Na diverse mogelijkheden geprobeerd te hebben is dit de definitieve oplossing. Er vallen drie wissels (207, 209 en 214b) weg.
De gewone engelsmannen (bovenin en links) hebben een servo nodig, de engelsmannen onderin zijn slanke wissels en hebben er twee nodig.

De draaischijf bestaat alleen nog op tekening. De Marklin-draaischijf vindt ik niet erg mooi en ik moet mij daar nog verder in verdiepen en orienteren.
Ik heb wel een mooie gezien (http://www.draaischijfhk.nl) en ik heb recentelijk en aantal topics over (zelfbouw)draaischijven gezien en die volg ik.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 25 april 2017, 18:11:27
Ik zie je rechtsboven op termijn nog 2 extra wissels verleggen (bij de tegenbogen van w212 en w218).
Heb je op het onderniveau ook wissels die met servo's aangestuurd gaan worden?
De eerste zin snap ik niet helemaal.
Wissel 212 maakt deel uit van het inhaalspoortje boven en wissel 218 is een engelsman rechtsonder.
Op het onder niveau liggen de schaduwstations met C-rails en die worden met originele wisselaandrijvingen aangestuurd.

Peter,
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 25 april 2017, 18:29:53
Digikeijs levert decoders voor 4 servo's tegen een lagere prijs dan Rosoft en Esu.
Zijn er geen nadelen? Jawel, ze zijn gevoelig voor spanningsdips bij het opstarten. Het beste is ze te voeden met een aparte geschakelde voeding met stevig vermogen. Kost enkele tientjes. Per servo aansluiting omgerekend misschien twee euro. En dan ben je nog goedkoper uit dan met beide andere opties.
Over de Esu decoders hoorde ik nog dat ze eigenlijk alleen goed werken met Esu  servo's. Kan achterhaald zijn, maar toch.
Ik ben best tevreden over Digikeijs met simpele Chinese servo's en goede stroomvoorziening.
Ik heb een aparte ringleiding voor het voeden van allerlei soorten decoders en een ringleiding voor de rijstroom.
Nu voedt ik de decoders tijdelijk met twee blauwe Marklin-trafo's Maar ik heb nog twee andere, zwaardere trafo's (50VA en 70VA) voor dit doel liggen.
Het verhaal over ESU heb ik ook rond horen zingen.
Als je de prijzen in NL ziet dan wijk je wel uit naar de Chinees.
Volgens mij zijn het exact delfde servo's maar zit er alleen een eigen sticker op.

Vandaag op het internet wat rondgestruind en prijzen opgezocht.


Re: Welke decoder voor servo's?
Ben den Hollander
gast

Re: Welke decoder voor servo's?
@OC32: per 4 servo's heb je nog een printje SP04 nodig. Zorgt voor 5V en je sluit er je servo's op aan. Per OC32 heb je, uitgaande van 32 servo's, een voeding nodig van bijvoorbeeld 9V DC die 5A kan leveren.

Die 8 mtr draad waar je het over hebt is nauwelijks een probleem mits je deze mee bundelt met de voeding naar de SP04.

Gr, Ben.
Re: Welke decoder voor servo's?
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 25 april 2017, 18:29:53
Digikeijs levert decoders voor 4 servo's tegen een lagere prijs dan Rosoft.
Zijn beide een ontwerp van Karst Drenth en nagenoeg gelijk aan elkaar.

CiteerOver de Esu decoders hoorde ik nog dat ze eigenlijk alleen goed werken met Esu  servo's. Kan achterhaald zijn, maar toch.
Is achterhaald. Met de ESU 51822 (V2.0) kun je zelfs goedkope servo?s zonder problemen mee aansturen. Verder, met 1 adres kun je meerdere servo?s tegelijk aansturen. Spanning en stuurpuls in/ uit schakelbaar.


Mvg,
Peter
Re: Welke decoder voor servo's?
Een goede avond,

Ik gebruik de "oude" Esu Servoswitch decoders met goedkope servo's.
Met een Titan 64 VA voeding, een goede bekabeling heb ik met 40 wissels geen problemen bij het opstarten.

Mvg

Olivier 77
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Hallo Henk,

Geen idee of je hier een boodschap aan hebt, maar voor een habbekrats is er de voor DCC-rijders bedoelde decoder MARDEC, waarmee tot 12 servo's kunnen aangestuurd worden via een Arduino Uno die amper 7 EUR kost en waarvoor geen specifieke Arduino-kennis vereist is.Gedetailleerde uitleg door de auteur + gratis download vind je bij de buren op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.0.html.
Ikzelf (analoog-rijder) heb gekozen voor de analoge variant ASAR - met zowat dezelfde mogelijkheden en bij dezelfde buren te vinden op forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69109.0.html .  Ik heb daarvoor bij mijn Chinese oom Ali  :) SG92R-servo's aangeschaft.
Mijn Arduino Uno komt wel van Conrad omdat de pas vernieuwde Ardiuno-webshop niet wilde werken

Succes  :D
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
 @citaat

Dag Ludo,

Dank voor je tip en ik ga het zeker onderzoeken alhoewel ik niet direct iemand ben die deze sprong in het diepe zal wagen.
Ik heb mij nooit in Linux en al zijn varianten verdiept en ik ben toch bang dat ik op een gegeven ogenblik vastloopt.
In de vorige eeuw heb ik mij wel bezig gehouden met DOS 5.0 en Windows 3.11 maar daarna is het toch wel gestopt en werd het W95, XP ewn nu W10.


Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Dag Henk,

De verwijzing naar Linux & aanverwanten ontgaat mij even 8o.
De software van Arduino, DCC-Mardec en de analoge Asar kan gewoon gedownload worden via Windows (in mijn geval Windows 10) en van daaruit verder afgestemd op de wensen van de gebruiker. Voor de Mardec- en Asar-toepassing heb je enkel (de microprocessor van) een Arduino-moederbordje nodig en wordt van de Arduino-software enkel de editor gebruikt.

Groeten :-)
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
 @citaat
Met Windows XP is de grafische schil veranderd/verbeterd en ben ik eigenlijk geen commando's meer gaan gebruiken.
Op de club hebben we een computerprogrammeur en daar hebben we het ook over de Arduino gehad en of dat een haalbare zaak voor de clubzou zijn.
Conclusie was dat dit voor 95% van de leden te hoog gegrepen zou zijn en dus zijn we van het idee afgestapt.
Bij mij was een beeld geschept dat dit veel leek op Linux & aanverwanten.

Maar nogmaals ik ga het bestuderen.


Re: Welke decoder voor servo's?
Henk Kooiman heeft een nieuw ontwerp voor de aansturing van de draaischijf gemaakt. Een en ander gebaseerd op een stappenmotor aangestuurd door een interface van Peter Giling. Positioneert zeer nauwkeurig (en eenvoudig na te stellen) inclusief een noodstop ingeval van vastlopende brug. De eerste is al uitgeleverd, stuur Henk maar een mailtje.

Zelf gebruik ik de "oude" draaischijfHK, zeer betrouwbaar! Zelfs in automatisch bedrijf durf ik koffie te gaan drinken. De nieuwe is mechanisch eenvoudiger, het interface van Peter neemt veel taken op zich.
Mijn ruim 30 RoSoft wissel Servo-decoders werken probleemloos en zijn gemakkelijk in te stellen.

Met vriendelijke groet,
Marco
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
 @citaat
Dank je Marco voor de vermelding.
De website is nog niet aangepast zag ik maar dat wil natuurlijk niet veel zeggen.

Ik ga binnenkort wel contact opnemen met Henk Kooijman want de baan ligt op dat stuk namelijk stil in afwachting van de (grootte) van de draaischijf.
Re: Welke decoder voor servo's?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke decoder voor servo's?
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 29 april 2017, 21:11:04
Bij mij was een beeld geschept dat dit veel leek op Linux & aanverwanten.
What youe see is what you get (windows, jatwerk van apple, maar goed) betekent dat je simpel kunt klikken, en klaar. Arduino betekent dat je moet programmeren, en zit dus eerder aan tegen PLC ({url=https://en.wikipedia.org/wiki/Programmable_logic_controller]Programmable Logic Controller[/url])

Dat is inderdaad voor 95% van de mensheid te hoog gegrepen. Maar degenen die er in thuis zijn kunnen ermee lezen en schrijven. Het scheelt ook als je assembler kent, ansi C of C++, maar hoeveel mensen kennen dat? Als je iemand vindt die het voor je doet, ligt het ineens heel anders, maar dan is het wel een blackbox voor je zelf (net als de meeste digitale decoders).
Een van mijn 3-rail vrienden heeft een zoon die dit soort dingen voor 'm maakt, maar ja, dei zoon is wel technisch programmeur. En dat geeft meteen een beetje aan waar de schoen kan wringen.

Er komt nog wat bij: veel arduino toepassingen werken met zelf ontwikkelde printplaten. Zie jij jezelf die kaartjes al ontwerpen en laten printen, de bestukking erop solderen en dergelijke? Ik zie dat de meeste club (forum) leden nog niet doen: en technisch programmeren, en boards ontwerpen en solderen? No way.