Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ardiuno problemen

Gestart door Bonaza vrijdag 19 mei 2017, 20:58:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ardiuno problemen
Lid sinds: 2015

offline
Ardiuno problemen
Dag beste modelbouwers,

Graag wil ik het volgende probleem voorleggen dat ik heb met een Ardiuno Uno voorzien van een i/o shield. Ik gebruik de Ardiuno voor het aansturen van 2 Faller overwegen. Ik heb hier een paar programma's voor die ik kan uploaden. Voor het aansturen van de Ardiuno gebruik ik 6 reedcontacten. Daar er meerdere treinen tussen de twee overwegen kunnen komen gebruik ik bij de Ardiuno een telling. Blijkbaar is er de laatste maal bij het oploaden van een programma wat fout gegaan. Want ik krijg steeds dezelfde boodschap "upload error". Probleem is dat hij ergens in het programma is blijven hangen want de overwegen blijven nu constant open en dicht gaan. Dit door een relais op het i/o shield die blijkbaar de opdracht krijgt van gesloten te blijven. Ik wil de Ardiuno Uno resetten, op de print staat een reset knopje maar die doet eigenlijk maar hetzelfde als het stopcontact uittrekken en terug in te pluggen. Ik wil zijn programma resetten. Weet iemand hoe je dit moet doen ? Of heeft er iemand hier ervaring mee ?

Met vriendelijke groeten

Marcel
Re: Ardiuno problemen
Als eerste kun je gewoon de sketch opnieuw naar de Arduino schrijven. Maak voor de zekerheid de i/o shield even los van de UNO.


Mvg,
Peter
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ardiuno problemen
Dag Freak,

Daar zit dus het probleem. Bij elke sketch die naar de Arduino tracht te uploaden geeft steeds dezelfde fout "upload error". Ik heb het i/o shield tijdens het uploaden verwijderd maar zelfde resultaat. Vandaar dat ik de Arduino terug via een reset terug naar maagdelijke toestand wil krijgen.

Groeten

Marcel
Re: Ardiuno problemen
Hallo Marcel,

Voor het uploaden wel voor het juiste board gekozen ?.

Kijk ook eens naar deze link:
https://www.arduino.cc/en/guide/troubleshooting#toc1


Mvg,
Peter
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Ardiuno problemen
Dat je tijdens het uploaden het bericht krijgt 'Upload error' kan er op wijzen dat de COM
poort niet goed is ingesteld en/of dat het board niet goed is ingesteld op 'Arduino/Uno'.  Even controleren.  De shield eerst loskoppelen van de Arduino en daarna het programma uploaden kan zeker geen kwaad. Mvg.
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ardiuno problemen
Beste,

Ik gebruik deze opstelling reeds een jaar. Ik heb twee verschillende sketch die ik kan uploaden en deze deden tot op heden zonder problemen.

Peter op de naar voor gebrachte site vond ik de volgende tekst:

However, on some computers, you may need to press the reset button on the board after you hit the upload button in the Arduino environment. Try different intervals of time between the two, up to 10 seconds or more.

Ik ga dit eens uitproberen. Ik kan dit echter pas zondag proberen ik hou je nog op de hoogte.

Groeten

Marcel
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ardiuno problemen
Wellicht weet je dit al, maar kan onderstaande helpen:

- Controleer of je Baudrate goed ingesteld is (bij de oer-versies kon je dit iig instellen voor je seriele communicatie, weet niet hoe dat nu zit)
- Staan er op de seriele  (TX/RX) pinnen niet per ongeluk nog andere datalijnen die 'bezet' zijn?
- Kan het geen compile-error zijn?
- Heb je niet ergens een oneindige loop gebouwd?
- Niet perongeluk je draden kortgesloten?
- Sommige hardware kan je met stuurcodes extra programmeren. Ik heb in het verleden mijzelf kapot gebeten op een leddisplay dat na het versturen van de code naar de arduino soms willekeurig andere eigenschappen kreeg. Echter, over de seriele poort gaat een soort machine code. Per toeval was een combinatie van deze data ook een van de stuurcodes die het display afluisterde. Sindsdien ontkoppel ik de hardware van de chip ;) (dit is alleen van toepassing op hardware die deze stuurcodes gebruikt, voor een servomotor, ledje of relais is dit niet van toepassing)
- Om er zeker van te zijn dat je bedrading niet OK is: De arduino loskoppelen van de rest van de bedrading. Door schade en schande wijs geworden bouw ik mijn projecten dusdanig dat ik de arduino nooit permanent fixeer op een circruit maar dit middels een connector altijd kan loshalen om de nieuwe programmacode erop te plaatsen.
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Ardiuno problemen
Wat ik nog niet gezien heb in de oplossingen is om de bootloader opnieuw in de Arduino te zetten. Dit moet apart. Meestal niet nodig, maar wellicht is deze corrupt geraakt.
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ardiuno problemen
En als je die hebt, al een ander Arduino bordje geprobeerd?
Is er de laatste tijd iets in je USB configuratie, gewijzigd?
Check het onderstaande even:

Klik ook eens op de 'Get Board Info"
Wat daar staat kan ook verhelderend zijn.
De Arduino development omgeving geeft soms vreemde meldingen.
Een upload error is tenslotte een ruim begrip.

grt Piet.
Re: Ardiuno problemen
peterke33
gast

Re: Ardiuno problemen
Als ik dit zo lees dan lijkt me dat toch allemaal chinees voor mij, ik ben geen pc man en zeker niet van programmeren van dit soort dingen.
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ardiuno problemen
Hey Piet,

Blijkbaar heb ik reeds een nieuwere versie. En hier staat jammer genoeg geen board info. Raar is ook dat de poort grijs gekleurd is.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ardiuno problemen
Beste treinbert,

Zondag zal ik de bootloader opnieuw branden. Ben nu een paar dagen op verlof. Ik houdt jullie op de hoogte.

Groeten

Marcel
Re: Ardiuno problemen
Lokkie
gast

Re: Ardiuno problemen
Hoi Marcel,

Zo te zien, wordt de Arduino (com poort) niet herkent.
Heb je al eens geprobeerd om de Arduino op een ander PC aan te sluiten en te kijken of daar de com poort wel herkend wordt :?:

Gr.
René
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Ardiuno problemen
Open in de Arduino IDE in het menu  Bestand\Voorkeuren\
In het venster dat opengaat staat onderaan  'Meer voorkeuren kunnen rechtstreeks ...'
Klik op c:\Users\????\AppData\Local\Arduino15\preferences.txt
De ini file gaat open.
Zoek  'serial.port='.
Daar moet de COM? poort staan vb. 'serial.port=001' of  'serial.port=002' enz.
Zoek daarna op 'serial.port.file='
Hier moet ook de COM? poort staan vb. ''serial.port.file=001' of  'serial.port.file=002' enz.
Indien U hier de juist poort wenst in te vullen, moet U eerst de Arduino IDE afsluiten en daarna
de wijziging aanbrengen en opslaan.
Daarna de IDE Arduino terug opstarten.
Wat je ook kan proberen is om de drivers opnieuw te laden. Mvg. 
Re: Ardiuno problemen
De recentste versie is 1.8.2
Hier staat de board info wel op en de COM poort moet een vinkje voor staan.
Re: Ardiuno problemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ardiuno problemen
@Marcel, Ik weet niet of je een originele arduino hebt, of een kloon. Maar bij sommige kloons heb je een CH340 driver nodig, is deze wel gedownload en geinstalleerd?

@Jean, je noemt het programma waarin je codeert een EDI, maar dat hoort IDE (Integrated development environment) te zijn. Net een andere volgorde, maar EDI betekent iets heel anders.
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ardiuno problemen
Citaat van: Bonaza op zaterdag 20 mei 2017, 15:13:56
Raar is ook dat de poort grijs gekleurd is.
Hoi Marcel,
dat is niet zo raad, zou kunnen betekenen dat je USB driver weg of defect is.
In ieder geval ziet de IDE geen Arduino.

Ik zou me even op de USB concentreren.
Een nieuwe bootloader, ik heb het nog nooit nodig gehad maar zal ook niet gaan als je comp het bordje niet ziet.

grt Piet.
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Ardiuno problemen
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 20 mei 2017, 16:17:49
@Jean, je noemt het programma waarin je codeert een EDI, maar dat hoort IDE (Integrated development environment) te zijn. Net een andere volgorde, maar EDI betekent iets heel anders.
Sorry Johan je hebt gelijk maar soms haspel ik de letters door elkaar. Ik gebruik ze namelijk beide.
EDI is Electronic Data Interchange.
IDE is Integrated Development Eenvironment
Het moet dus IDE zijn. Heb het bericht aangepast.
Mvg.
Re: Ardiuno problemen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ardiuno problemen
Beste modelliefhebbers,

Gisteren met de Arduino aan de slag gegaan. Heb een "automatische opmaak" uitgevoerd. En daar was de poort com4 voor Arduino terug. Daarna m'n sketch terug geprobeerd te uploaden. En ja hoor alles werkt weer. Aan alle bedankt voor het meedenken en de goede raad.

Bedankt

Marcel