Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Standaard LED binnenverlichting

Gestart door Hennie van den Boom zondag 23 april 2017, 13:06:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Standaard LED binnenverlichting
Hennie van den Boom
gast

Standaard LED binnenverlichting
Märklin, brengt onder Art.nr. 39417 een Elektrische locomotief BR E 41 uit met o.a. een stroomgeleidende koppeling.
Dit om de verlichting te laten branden van de bijbehorende rijtuigen nr. 43183 en nr. 43184. Deze hebben Standaard ingebouwde LED-binnenverlichting.
Weten jullie of er nog meer rijtuigen bestaan die al standaard binnenverlichting hebben.
Je hebt natuurlijk ook een locomotief nodig met zo?n koppeling of een rijtuig met een sleepcontact. Het gaat dus om al ingebouwde binnenverlichting.
Dus niet die je zelf moet inbouwen. Heb de doosjes (73401) om zelf in te bouwen hier al jaren liggen. Zal daar ooit nog eens mee aan de slag moeten denk ik.
Re: Standaard LED binnenverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Standaard LED binnenverlichting
Hoi Hennie,

Marklin brengt steeds vaker rijtuigen uit waar de verlichting al inzit.
Doormiddel van stroomvoerende koppelingen krijgen ze hun stroom.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Standaard LED binnenverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Standaard LED binnenverlichting
Hallo Hennie,

De set märklin 41322 heeft ook af fabriek binnenverlichting.
Maar ik dank dat je beter kunt kijken naar je rijtuig keuze en die dan zoeken in een wagenset met verlichting.
Re: Standaard LED binnenverlichting
Hennie van den Boom
gast

Re: Standaard LED binnenverlichting
Dank Peter en Ad. Hou het in de gaten. Maar meestal moet er een bijbehorende Locomotief voor.
Re: Standaard LED binnenverlichting
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Standaard LED binnenverlichting
Hi Hennie,

Je kan een stroom voerende koppeling ook zelf "inbouwen" zowel in wagons als in locs.

groet
Harald
Re: Standaard LED binnenverlichting
CiteerWeten jullie of er nog meer rijtuigen bestaan die al standaard binnenverlichting hebben.

Ja hoor, sommige sets zoals het Insidermodel van de TEE Parsifal hebben het. In dat geval met een sleper onder één rijtuig, precies zoals je het zelf zou inbouwen. Ik heb bijvoorbeeld ook een set Zilverlingen met standaard aanwezige verlichting, ook met de voeding via de stuurstand.

De sets die jij noemt zijn helemaal zonder sleper uitgevoerd en moeten de stroom van een loc krijgen, of er moet een sleper onder gezet worden. Iets dergelijks had je bij de wagonnetjes die bij de Glaskasten hoorden: die bestonden niet eens met sleper en waren alleen via de Glaskasten van stroom te voorzien.

Weet iemand trouwens of die drieassers makkelijk van een sleper te voorzien zijn? Ik wil drieassers achter mijn BR64, liefst natuurlijk met verlichting...

Bijna alle rijtuigen zijn door Märklin voorbereid op verlichtingssetjes, enkele uitzonderingen daargelaten. De meeste kunnen ook stroomvoerende koppelingen gebruiken. Ik ben tot nog toe als uitzonderingen de S-Bahnwagens en de LangenSchwalbacher rijtuigen tegengekomen. Een leuker verrassing bij de nieuwe EC Tiziano set was dan wel weer dat daar nog iets meer voorbereiding voor stroomvoerende koppelingen al in zit. De koperen lipjes die in de koppelingsschacht moeten, zijn daar al aanwezig.
Re: Standaard LED binnenverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standaard LED binnenverlichting
Citaat van: harm78 op donderdag 27 april 2017, 10:12:54
Weet iemand trouwens of die drieassers makkelijk van een sleper te voorzien zijn? Ik wil drieassers achter mijn BR64, liefst natuurlijk met verlichting...
Bedoel je hier 3 assige Umbau rijtuigen? Zoja, daar kan je een wel vrij eenvoudig een massaveer onder zetten, een sleper is lastig. M* had er wel eentje voor, maar als ik op internet de ervaringen lees bezorgde die de nodige kortsluitingen.

Citeer
Bijna alle rijtuigen zijn door Märklin voorbereid op verlichtingssetjes, enkele uitzonderingen daargelaten. De meeste kunnen ook stroomvoerende koppelingen gebruiken. Ik ben tot nog toe als uitzonderingen de S-Bahnwagens en de LangenSchwalbacher rijtuigen tegengekomen.

Ik weet niet precies welke S-Bahnwagens je bedoelt, maar de wagons op basis van de 4183/4184 en 4185 heb ik wel al eens met stroomvoerende koppelingen erin verlicht.

@Hennie, een bij behorende loc hoeft niet altijd, zolang een locomotief een stroomvoerende koppeling heeft kan deze ervoor.
Re: Standaard LED binnenverlichting
Citeermaar de wagons op basis van de 4183/4184 en 4185 heb ik wel al eens met stroomvoerende koppelingen erin verlicht.

Oh ja? Volgens mij zijn ze daar niet op voorbereid? De koppeldissels zijn meen ik anders dan bij de voorbereide rijtuigen en die metalen plaat in de bodem ontbreekt/kan niet gemonteerd worden?
Re: Standaard LED binnenverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standaard LED binnenverlichting
Oke, officieel zijn ze er niet op voorbereid (net als meer oudere wagons), maar een draadje aan de koppeling solderen en die het rijtuig invoeren werkt net zo goed ;)
Re: Standaard LED binnenverlichting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Standaard LED binnenverlichting
Ik probeer mijn loks/treinen zo veel als mogelijk is uit te rusten met twee slepers, maar er zijn loks waar dat niet makkelijk gaat, die rust ik uit met een stroomvoerende koppeling, soldeer een draadje vast aan de koppeling en voer het draadje de lok in.

Dezelfde methode kan natuurlijk ook bij wagons, tenminste zo lang ze maar een NEM koppeling houder hebben.

Groet, Anne W
Re: Standaard LED binnenverlichting
Citeermaar een draadje aan de koppeling solderen en die het rijtuig invoeren werkt net zo goed

Ik hou het bij de "officiële" methodes van Märklin, dus wat mij betreft kan het niet... ;)
Re: Standaard LED binnenverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standaard LED binnenverlichting
Ah duidelijk, die keuze mag iedereen natuurlijk zelf maken ;)
Maar het is bij die wagons i.i.g. zonder hak-, zaag-, breekwerk in te bouwen.