Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Analoog naar digitaal en meer.

Gestart door RoelMarklin dinsdag 18 april 2017, 11:19:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoog naar digitaal en meer.
Dit is een vraag, die bij meerdere liefhebbers leeft. Ook van mijn kant bedankt voor deze antwoorden.

Maar wat voor "besturingsapparatuur" moet je dan nog hebben? En sluit je die aan op de bestaande witte transformatoren?

Ik heb nu meerdere stroomkringen met meerdere trafo's. Hoe gaat dat dan met zo'n digitale besturing? Heb je die stroomkringen dan niet meer nodig?

Groeten,
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Citaat van: robbie103 op dinsdag 18 april 2017, 11:49:42
De stroomkringen kunnen vervallen, tenzij je een heel grote baan hebt die meerdere spanningsbronnen (boosters) vereist.

En tenzij je met stroomdetectie (m-rail) wil gaan werken. Dan zijn de secties in te delen als blokken. Ik heb van 2 secties (stopsectie en het gedeelte ervoor) 1 blok gemaakt. Maar ik had al een blokstelsel met schakelrails in de baan zitten.  ;)
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Citaat van: robbie103 op dinsdag 18 april 2017, 11:49:42
Digitale besturing houdt in dat elke lok individueel aangestuurd. Hiervoor staat er een permanente spanning op de baan waarin een soort codes worden vermengt. Een besturingsapparaat genereert de benodigde codes, en levert meestal ook de baanspanning. Besturingsapparaten kunnen zowel door een mens (bij bv een mobile station) als door een computer (bv koploper of Itrain) worden bediend, en alle mengvormen daar tussenin. Een besturingsapparaat wordt inderdaad aangesloten op een transformator (of, meestal tegenwoordig, een gelijkstroom voeding). De stroomkringen kunnen vervallen, tenzij je een heel grote baan hebt die meerdere spanningsbronnen (boosters) vereist.

Dit antwoord is helder, Rob. Dank je. Ik heb nu 2 stroomkringen om 6 treinen op het hoofdspoor te laten rijden. Eigenlijk rijden er 2 en staan er 4 in het schaduwstation om afwisselend te rijden. Die 2 stroomkringen kunnen dus zonder probleem gecombineerd worden. Er zijn in elke stroomkring meerdere aansluitpunten. De aftakkende baan leidt naar een kopstation om daar veel rangeerplezier te hebben. In de praktijk zullen er op mijn baan 3 of 4 treinen gelijktijdig rijden. Dan lijkt het mij dus voldoende zonder boosters te kunnen werken.

De beveiliging en bediening van wissels blijft analoog. Net zoals Henk heb ik stopsecties met schakelrails en Viessmann relais toegepast. Dat kan gewoon zo blijven.

bedankt voor de informatie.

Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Even een kanttekening hierbij Roel.

De kracht van digitaal is dat alle functies blijven werken als je de zaak onder spanning houdt. Indien je met stroomloze stukken werkt, wat ik begrijp uit jouw verhaal, zal je geen gebruik kunnen maken van de functies van de locs (denk aan verlichting, maar ook eventueel geluid als je nieuwere locs koopt of met geluid ombouwt). Dat je dit niet uit het oog verliest. ;)
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Dank je, Olav.

In het schaduwstation is dat natuurlijk geen punt, maar wel in het (zichtbare) kopstation. Ik heb voor het analoge gebruik van elk spoor een of meerdere secties gemaakt. Ik kan natuurlijk wel in elke sectie de spanning laten staan voor de verlichting, maar hoe doe ik dat dan met het laten stoppen van een trein? Moet je dan elke loc apart (handmatig) bedienen? Dat kan natuurlijk wel, gezien het beperkte aantal locs of is er een andere oplossing zonder alles te moeten afbreken en elk spoortje van een bezetmelder te voorzien?

groeten,
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Tja mogelijk is het zeker allemaal.  Maar een kleine bedenking ...

- Indien de locs nog steeds in een heel mooie staat verkeren vind ik het jammer om ze niet origineel te houden (en analoog valt er ook veel te automatiseren)
- Indien ze reeds veel gebruikssporen hebben vind ik vaak dat de investering nogal hoog is voor de waarde van het materiaal.

Maar uiteraard doet ieder zijn ding  @citaat @citaat Het belangrijkste is er plezier uit te halen :)
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Beste Roel,

Laat ik nog een kringetje in de vijver er bij maken: je wilt dat de lichten blijven branden als de lok gestopt is, wil je ook dat hij netjes remmend naar dat stoppunt rijdt?

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Hallo Anne W,

Tja, ook dat zou mooi zijn. Hoewel ik in tijdperk I/II met een stoomloc in een kopstation natuurlijk niet met hoge snelheid rijd. Dus een afremmodule of iets in die geest is niet persé noodzakelijk.

Groeten,
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Dat laten branden van de verlichting en onthouden van de lokfuncties ging toch met een weerstand 1,5K inbouwen als overbrugging tussen stroomlos te schakelen stuk rail en het railstuk hiervoor of daarna. Of was dat alleen voor tijdperk Märklin Systems toen de decoder noch geen geheugen had die dit opsloeg?
Oeps dit is al geen basisvraag meer denk ik of nou juist wel ;)
Dirk
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
De weerstand van 1,5k was/is bedoeld voor de eerste generatie decoders die hun rijrichting niet onthielden, indien je led verlichting hebt dan is het wellicht mogelijk om met zo'n weerstand de lichten te laten branden.

Beste Roel,

Je maakt de normale ontwikkeling door, je denkt aan modernisering, aan het einde van het denkproces wil je eigenlijk alles wat tegenwoordig mogelijk is, wil je dat dan toch maar doordenken over digitalisering/automatisering, dat moet wel met een digitale centrale/terugmelders/lok-
en wisseldecoders, maar hoeft niet per se met een computer.

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Wil je de loc's niet ombouwen en analoog laten, maar toch mooi wil afremmen etc, dan zou ik eens naar het Dinamo systeem kjijken.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Heren,

Ik ben mij bewust van de mogelijkheden. Als ik nu zou beginnen is de keuze niet zo moeilijk. Dan ga je vol voor de laatste mogelijkheden. Maar ik heb een baan (in opbouw) met lekker ouderwets M-rails. Een aantal analoge locs en een aantal digitale locs. Om iets meer te kunnen doen dan alleen analoog rijden - en geïnspireerd door wat verhalen van medeforumleden - zou het wel leuk zijn om met de digitale locs ook digitaal te kunnen rijden. Met de beperkingen van de huidige baan met M-rails met stroomkringen, schakelrails, relais en stopsecties.

Dus ALS de lampen zouden kunnen blijven branden, zou dat mooi zijn en ALS het langzaam optrekken en afremmen mogelijk zou zijn... maar ik wil de baan niet opbreken om allemaal terugmelders te maken en M-rails te isoleren. Dus ik ken de beperkingen. Ik zoek eigenlijk alleen naar wat er mogelijk is....  en jullie helpen me geweldig.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Hoi Roel,
Koop op een beurs een setje met een MS2, een aansluitbox en een voeding.
Vaak als set voor minder dan 100 euro te koop.
Sluit dat aan ipv van je trafo`s en ga met je digitale loks experimenteren.
Je ontdekt dan vanzelf de mogelijkheden en eventuele onmogelijkheden.
Wacht nog met investeringen in automatiseren e.d.
Mijn menig is dat bestaande banen met een jaren `60 banenplan minder geschikt zijn voor dat werk.
Als je ermee aan de slag gaat zul je zien dat je meestal op de bouw van een nieuwe baan uitkomt.
groet digibert
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Beste Roel,

Het is helemaal aan jou om uiteindelijk te bepalen wat je wilt gaan doen, nog een opmerking, baan openbreken: voor de terugmeldingen is het nodig om een stuk(je) midden leider te isoleren en daar een draad aan vast te maken, wellicht kan dat wel zonder de hele baan open te breken.

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Wat betreft de stroomdetectie op de midden leider zou ik adviseren om stroomdetectie modules te nemen, die werken met een zogeheten opto-coupler. Dat is de stabielste oplossing.
Ik heb ook ervaring met stroomdetectie modules zonder opto-coupler en die geven soms spookmeldingen oftewel die geven soms een bezet melding zonder dat er een trein op staat.

Groet,
Onno
Re: Analoog naar digitaal en meer.
@Digibert,
Dank je, dit is een waardevolle tip!

@Anne W,
Mijn middengeleiders zijn op regelmatige afstanden onderbroken vanwege stroomkringen, schakelsecties en stopsporen.
Op het kopstation is dat ook gebeurd: elk spoor heeft zowel aan het begin als aan het eind een apart "blok" om de loc spanningsloos te laten staan. En dan heb je nog het middengedeelte. Elk stukje spoor wordt van een aparte voeding voorzien, al dan niet via een schakelaar. Maar de massa is overal aan elkaar verbonden.
Terugmelders zouden dus relatief eenvoudig geïnstalleerd kunnen worden.

@Onno,
Hier heb ik nog niet van gehoord. Ik ga eens zoeken of ik iets meer te weten kan komen over jouw suggestie


Hartelijke groeten,
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Beste Onno,

Volgens mij zijn alle stroomdetectie melders (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-gb-8-n en http://www.rosoft.info/S88SD16-N.html) altijd voorzien van galvanische scheiding tussen detectie en het S88 gedeelte.

Dit in tegenstelling tot de massadetectie melders, die gebruiken het 5 Volt S88 spanningscircuit ook voor het detectie gedeelte, daar zijn wel galvanisch gescheiden melders verkrijgbaar, de https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-88-n-o

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Roel, ik gebruik de Rosoft versie voor de stroomdetectie. Zie ook mijn baantopic. Eerstdaags ga ik deze aansluiten aan de baan.

Voorheen had ik al een blokindeling van de hoofdbaan en de scheidingen in de middelrail heb ik gewoon laten zitten. Hierdoor is een blok opgebouwd uit het rijgedeelte voor het sein en het stopgedeelte bij het sein. Als ik wat verder ben mag je evt. wel eens komen kijken en ervaring opdoen.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ben den Hollander
gast

Re: Analoog naar digitaal en meer.
Op het gevaar af dat ik me er mee bemoei: dit gaat over analoog naar digitaal en dat is al een hele stap voor velen. Waarom dan ook terugmelding er bij betrekken?

En een beetje digitaal, net als een beetje zwanger, bestaat niet. Secties stroomloos schakelen is dus niet de bedoeling. Wil je toch treinen laten remmen en stoppen dan pas je remmodules toe, zie de onvolprezen Wiki.

Gr, Ben.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ben, mijn (persoonlijke) motivatie is de uitdaging.... niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ben den Hollander
gast

Re: Analoog naar digitaal en meer.
Voor jou wellicht maar ik probeer me te verplaatsen in de vraagstellers.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
@Anne,

Er zijn wel degelijk stroomdetectie schakeling gepubliceerd zonder galvanische scheiding.
Zie bijvoorbeeld: http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm .
Die geeft regelmatig spookmeldingen.

Groet,
Onno
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Draadje maar even afgescheiden van het draadje Ombouw analoge baan.

Gr. Fred.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ben den Hollander
gast

Re: Analoog naar digitaal en meer.
 @citaat @citaat Ouwe koek Onno, staat er zelfs bij: "Een ouderwetserige oplossing".

Gr, Ben.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
@Ben,

Je mag dan de vermelding hebben: Toffe Gast, maar zo tof vind ik je reactie niet.
Had het niet wat vriendelijker gekund.  :)

Als je in Google zoekt op het woord stroomdetectie, is de eerste link die je krijgt, die van floodlands.
En hoeveel mensen zullen daarop vertrouwen?
Mede door de eenvoud van de schakeling en dus goedkoop.
Totdat men door schade en schande wijs wordt.

En ouderwets betekend niet dat het niet goed kan zijn.  :important:

Groet,
Onno
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ben den Hollander
gast

Re: Analoog naar digitaal en meer.
Onno, ik zie niet in dat ik onvriendelijk ben, geef je slechts repliek. ;) Als je aanmerkingen hebt op de decoders van Huib Maaskant neem dan even met hem contact op.

Ik heb Maaskant en Rosoft stroomdetectie hier in huis en het werkt perfect. Met opto couplers: http://www.floodland.nl/aim/info_16sd_1.htm

Gr, Ben.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Goed dan, iets specifieker, de terugmeldeenheden die ik boven vermeld heb, hebben een galvanische scheiding, maar er zijn voldoende 2-rail deskundigen onder mijn forum collega's, die mij* kunnen "ontlasten".

mij* is een 3-railder die al sinds het begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw gebruik maakt van massa detectie eenheden van het niet bestaande merk Edits, nu 112 punten, overigens in combinatie met een ook al niet erg populaire centrale, die wel een filter heeft tegen éénmalige foute meldingen.

nog een "overigens", het S88 gedeelte van bijvoorbeeld de Rosoft terugmeldeenheid bestaat uit exact dezelfde IC's als er in mijn terugmeldeenheden uit de "elektronische middeleeuwen" zitten (4044 en 4014).

Inderdaad we maken het Roel met deze discussie alleen maar meer verwarrend, dus Roel mocht je op een gegeven moment naar de computer (of een centrale met een ingebouwde computer) grijpen, dan een meldeenheid aanschaffen van het merk Rosoft of LDT, wat niet wil zeggen dat bijvoorbeeld Viessmann of Digkeijs geen galvanische scheiding hebben.

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Tja, heren,

ik heb jullie berichten gelezen en geprobeerd het te begrijpen. Ik voel me net een eerstejaars student Grieks, bezig met het 2e college, die beland is in een discussie tussen hoogleraren over de vertaling van de Homerus.  :D

Ik ben zeer dankbaar voor de hulp die jullie mij - en met mij vele andere analoge rijders die digitaal een analfabeet zijn - en wil dus positief reageren. Ik probeer het stap voor stap te begrijpen. Ik ben daarom ook bezig om het project van Henk (Kaleb) te doorgronden. Ook de simpele opmerkingen van Ben zijn - voor mij althans - heel waardevol. En Anne stelt een aantal vragen die mij helpen bij de vraag of ik nu nog iets moet aanpassen om eventueel straks iets gemakkelijker digitaal te kunnen rijden (ALS dat een optie zou kunnen zijn).

Mijn baan is nu in de fase dat ik de ruwbouw voor de sporen ongeveer gereed heb en bezig ben met de afbouw. Iets aanpassen is nu lastig, maar niet onmogelijk. Als ik iets verder ben, wordt het alleen maar moeilijker om iets aan te passen.
Om een beeld te krijgen van de situatie, zoals hij er momenteel bij ligt (in werkelijkheid ben ik ietsje verder) klik >> hier.

Het kopstation heeft diverse stukjes spoor, die een aparte aansluiting hebben. Alle gele sporen op het schema ( >>klik hier ) hebben een eigen aansluiting op de middenleiding en zijn geïsoleerd ten opzichte van de blauwe sporen. De blauwe sporen zijn niet gescheiden, maar hebben wel meerdere aansluitdraden. Als het nodig is kan ik nu nog proberen om extra middenscheidingen aan te brengen. Onder de plaat van het kopstation liggen alle draden netjes in boekbinders en zijn via (stekker)kroonsteentjes verbonden. De bos draad aan het eind van deze plaat eindigt in 4 setjes kroonsteentjes, die aangesloten moeten worden op eenzelfde aantal die aan het schakelbord vastzitten.

Het is dus nu dè gelegenheid om eventueel iets extra's te doen. Op deze vraag probeer ik antwoord te krijgen. En of ik nu Rosoft, LDT, Viessmann of weet ik wat ga toepassen, en of ik met MS2, pc, iTrain, Koploper of wat dan ook ga werken, zijn voor mij vragen voor later, tenzij er voor de ene oplossing nu al wat anders nodig is dan voor een andere oplossing.

Ik probeer stap voor stap verder te komen en dus ook stap voor stap vragen te stellen. Ik waardeer jullie reacties en zal niet aarzelen om daarover weer vragen te stellen. Analoog snap ik het. Ik heb best ingewikkelde schakelingen bedacht en toegepast. De hele onderbaan (niveau 0 en 1) rijdt automatisch met 6 treinen, afwisselend gebruik van de opstelsporen. En dan kan ik ook nog automatisch invoegen bij het pendelen tussen het kopstation en het kopspoor op niveau 1. Maar digitaal moet ik mij nog ontwikkelen en proberen te snappen hoe het werkt. En jullie zeer gewaardeerde hulp is daarbij onmisbaar. Dus hopelijk leidt de discussie tussen de "hoogleraren" niet tot radiostilte naar de "student"   :) :)


hartelijke groeten.
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Beste Roel,

Ik sta op diverse forums bekend als de "Raptorman", klopt natuurlijk ik rijd er al 11 jaar mee en daarvoor een aantal jaren met de voorganger van Raptor met de naam Trainbrain.

Een jaar of 8-9 geleden ben ik in Den Bosch bij een man geweest, die digitaal reed en analoog schakelde, stroomloze secties door een rood sein, en bezetmelders om de seinen te schakelen, binnenkomst van de trein op spoor A gaf het groene sein voor de trein op spoor B, binnenkomst op spoor B gaf spoor C groen en, je kunt het wel raden, binnenkomst op spoor C gaf spoor A groen (het is lang geleden, dus precies weet ik het niet meer)

Hij had een Raptor gekocht en terugmelders, was aan het hobbyen geslagen, maar het liep nog niet zoals het moest lopen, dus ik er naar toe en samen kwamen we er uit natuurlijk, zijn grote verrassing kwam toen ik tegen hem zei: haal er eens een trein af, dan zul je zien dat de treinen ook afwisselend naar A, B en C gaan rijden.

Daarna ook nog laten zien met even een meldpunt te schakelen, dat de trein ook nog kan gaan remmen.

Alleen de seinen schakelden niet goed, moesten nog decoders aan, verder bedacht hij het e.e.a. aan verbouwwerk ging doen, hij was bij het afscheid enthousiast en hij heeft me niet meer gebeld, dus zal het wel goed afgelopen zijn.

Moraal van het verhaal: het is allemaal niet zo moeilijk, maar goed ook, want als je er eenmaal aan begint......

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Dag Roel,

Een paar suggesties:
- op de website van Koploper (www.pahasoft.nl) staat een beginnershandleiding van Koploper.
  Daarin staan de grondbeginselen van digitaal rijden en wat erbij komt kijken.
- probeer bij een of meer forumleden bij je in de buurt eens langs te gaan en laat je hun verhaal vertellen
- bezoek een stamtafel (mijnstreek, west-brabant of Nijmegen-Arnhem),

Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Beste Roel,

Een bezoek aan de ModelSpoorGroep 's-Hertogenbosch kon ook wel eens helpen en dan ben je ook nier ver meer bij mij vandaan.

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Goed we zitten hier op een 3-rail forum, waarom dan al dat geneuzel over stroomdetectie?

Trouwens stroomdetectie zonder galvanische scheiding werkt ook gewoon perfect, kwestie van de juiste onderdelen gebruiken en samen bouwen.

Groetjes
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ben den Hollander
gast

Re: Analoog naar digitaal en meer.
 @citaat Omdat Roel op M-rail rijdt Wim. En dan is stroomdetectie net iets gemakkelijker in uitvoering. Maar dat wist jij vast wel. :D

Gr, Ben.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Vergissing van Wim, hij wordt ook iets minder jong......

En er gaan verschrikkelijk veel verhalen over de oorzaak van stoormeldingen.

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
heren,

Wederom bedankt voor de vele tips.
Ik ga proberen een en ander te lezen en ook jullie topics door te nemen, zodat ik een beeld krijg van het een en ander.

Ik heb gelezen dat sommigen problemen hebben met digitale locs en hellingen. Op mijn baan heb ik 2 hellingen: tussen niveau 0 en 1 is deze 2,8% (volgens WinTrack) en tussen niveau 1 en 2 is deze 3,8%. Ik rijd met relatief korte treinen (max lengte 85-90 cm incl. tenderloc) en heb met mijn huidige locs geen problemen. Zou dat bij digitaal rijden wel een probleem kunnen zijn?

hartelijke groeten,
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Beste Roel,

Ik geloof niet dat digitaal of analoog wat uitmaakt, ik kan me voorstellen dat digitaal het zelfs wat beter doet door de lastregeling (cruise control), mits er natuurlijk adhesie genoeg is tussen de railstaven en de wielen, anders begint hij te slippen.

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Dank je Anne W,

Nog een (beginners)vraag: kun je zo programmeren dat de loc op sectie A een hogere snelheid heeft dan op sectie B.? Of rijdt de loc overal met dezelfde snelheid?

Groeten,
Roel

Re: Analoog naar digitaal en meer.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ja, als jij geautomatiseerd gaat rijden, dan kan dat. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Je kan als je met de PC gaat rijden zelfs zeggen tegen een trein dat die moet toeteren als ie op tegenspoor het schaduwstation in gaat, maar niet als ie op normaalspoor het schaduwstation in gaat. En bijvoorbeeld ook dat een trein niet op bepaalde sporen mag komen.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Beste Roel,

Ik ben het helemaal met Laurent eens, het kan ook met mijn "machine" die er natuurlijk niet als een computer uit ziet, deze week een ingewikkeld puzzeltje op gelost met de sound van een stoomlok in een rijweg die of eindigt voor een rood sein, dus remmen tot stilstand (geen sound) of eindigt met een geel/groen sein, wat betekent langzaam doorrijden, dus afremmen tot die langzame snelheid (geen sound tot remming klaar is, dan wel weer sound) of eindigt voor een groen sein, dus doorrijden op volle snelheid (sound blijft aan).

Groet, Anne W
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Niemand ooit gedacht aan lichtsluizen? Hoef je de baan helemaal niet aan te passen.   ;)

Ik gebruik trouwens stroomdetectie.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Beste mede forumleden,

Na enig zoeken heb ik gevonden wat ik zocht : een soort basiscursus digitaal voor dummies. Ik. Heb het gevonden in het handboek Electrotechniek 07424 van Märklin. Eenvoudig analoog, eenvoudig ombouwen naar digitaal rijden, analoog schakelen, naar uitgebreid (alles) digitaal.
Natuurlijk met alle spullen van M*, maar die kan ik wel vertalen naar andere decoders en zo van andere merken. Ik snap nu waar ze voor dienen en hoe ze moeten worden aangesloten.

En nu zijn ook een aantal antwoorden in dit draadje ineens duidelijk geworden :D :D :thumbup:

Bedankt.
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ha Roel en anderen,

Ook voor mij is dit een leerzaam en overzichtelijk draadje. Als 'analoge M-railser' die wel eens denkt aan overstap naar C-rails en digitaal, kom je zo in korte tijd een hoop aan de weet! Mooi om te weten dat digitaal rijden ook kan op M-rails, en dat je bij digitaal rijden toch gewoon analoog je wissels en seinpalen kunt bedienen... Dat laatste vind ik ook plezierig omdat ik daarmee ons met bloed, zweet en tranen gefabriceerde schakelpaneeltje niet aan de kant hoef te doen ;-). En verder scheelt het natuurlijk ook gewoon een fikse slok op de financiële borrel, eerlijk is eerlijk :-) DANK dus medeforumleden voor het delen van jullie kennis!! En ooit komt vast het moment dat ik al die inhoudelijke decoder-opmerkingen ga snappen..... Nu het document dat Roel noemt (Märklin 07424) maar eens op zien te snorren.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Citaat van: Alexmoba op woensdag 28 juni 2017, 09:40:33
Nu het document dat Roel noemt (Märklin 07424) maar eens op zien te snorren.

Alex, hier staat het bewuste document:  klik. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2017

Märklin digitaal CS3 H0 + DB + Epoche III

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Wow wat een service, dank Erik.

gr,
Alex.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Citaat van: Olav op dinsdag 18 april 2017, 16:06:44
De kracht van digitaal is dat alle functies blijven werken als je de zaak onder spanning houdt. Indien je met stroomloze stukken werkt, wat ik begrijp uit jouw verhaal, zal je geen gebruik kunnen maken van de functies van de locs
Roel schakelt veel zaken analoog, met relais van Viessmann, zoals de Viessman 5552.
Nu bestaat er analoog geen noodzaak om sporen stroomloos te zetten (rijspanning=0v), het is alleen maar makkelijker om de bedradingslogica te volgen als je iets schakelt tussen niets en iets.
Je kunt ook schakelen tussen rijspanning en verminderde rijspanning (zo weinig dat een trein niet weg kan sluipen).

Dus de opmerking van Olav lees ik als volgt: ga na of je analoge schakelingen die de rijspanning beinvloeden zo moet wijzigen dat de digitale functies van locs behouden blijven.

Maar misschien zit ik wel helemaal naast, en dan hoor ik dat graag.
Citaat van: Olav op dinsdag 02 mei 2017, 19:08:06
Niemand ooit gedacht aan lichtsluizen? Hoef je de baan helemaal niet aan te passen.
Terecht dat niemand hierop in gaat, want lichtsluizen kun je, net zo goed, analoog gebruiken.

Bovendien moet Roel, als hij digitaal gaat, wel de baan aanpassen, althans zijn analoge schakelingen zal hij moeten nakijken als hij ze wil blijven gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.

En of hij dat wil doen, hangt ervan af welke digitale keuze hij zal maken: gaat hij delta, of gaat hij verder? Gaat hij voor MS 1, 2 of 3, CS 1, 2 of 3, gaat hij richting IB of ECOS, wil hij PC-gestuurd of niet?
Dat bepaalt, of hij die analoge schakelingen in stand moet laten of moet los knippen.

En dat staat nog min of meer los van de vraag of hij z'n schakelrails laat liggen of vervangt door stroomdetectie of lichtdetectie.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
@Erik, bedankt voor het doorsturen van de link !

@Jan:
Zo heb ik het ook begrepen!

Nog even ter verduidelijking: ik schakel inderdaad veel met de Viessmann relais, en dus ook sporen spanningsloos. Dat gebeurt met name in de schaduwstations, die aan het zicht onttrokken zijn. Of de loc nu helemaal spanningsloos staat (= lampen uit) of met een hele lage spanning stilstaat (= lampen aan), maakt voor het schaduwstation helemaal niets uit.

Een ander verhaal is het kopstation, waar in naar hartenlust wil rangeren. Daar werk ik ook met Viessmann spul, de schakelblokjes. Die bieden de mogelijkheid een stand 1 en een stand 2. In analoog bedrijf is stand 1 = spanning en stand 2 = spannningloos.
Bij digitaal bedrijf moet ik dan zorgen dat stand 2 = lage spanning = loc staat stil, lampen blijven branden.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 28 juni 2017, 17:43:25
Daar werk ik ook met Viessmann spul, de schakelblokjes. Die bieden de mogelijkheid een stand 1 en een stand 2. In analoog bedrijf is stand 1 = spanning en stand 2 = spannningloos.
Bij digitaal bedrijf moet ik dan zorgen dat stand 2 = lage spanning = loc staat stil, lampen blijven branden.

Dat heb ik nog even bekeken, want dat wist ik niet van die schakelkastjes Viessmann 5550 en 5547:
(zo leer ik elke keer weer wat bij)

Re: Analoog naar digitaal en meer.
Ha Jan,

Ben ik effe blij dat ik het een en ander goed documenteer  :D.
Alle gekheid op een stokje, je ziet dat de 5550 aan de bovenkant twee kleurtjes heeft. Daar zitten dus de openingen voor 2 stekkers. In de analoge situatie gebruik ik er maar 1. Aan de onderkant in het zicht zie je per schakelaar 1 stekker. Ik gebruik de 5550 dus voor het spanningsloos schakelen van de sporen.

De 5547 zijn schakelaars voor wissels en de relais (Viessmann 5552 en Märklin 7045). Voor het kopstation worden de wissels handmatig geschakeld, voor de hoofdbaan gaat alles automatisch. Maar als je de treinen allemaal uit het schaduwstation wilt halen is het ook mogelijk om handmatig de wissels en relais te schakelen zodat de treinen netjes vertrekken.

Ik had nog wat oude blauwe kastjes van Märklin. Sommige werkten niet meer echt goed en ik had er ook niet genoeg. Het plaatselijke snoepwinkeltje had ook onvoldoende kastjes van M*, maar wel van Viessmann. En prijstechnisch was het ook hiet verkeerd, dus heb ik toen de keuze gemakkelijk kunnen maken. Ben er nog steeds zeer tevreden over.

Groeten,
Roel
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Wauw wat een informatie hier.
Ik ben pas weer begonnen en heb in het verleden de Märklin control unit en een keyboard met de recorder k83 aangeschaft .
Maar omdat ik veel treinen digital heb met meerdere functie,s heb ik nu de ecos 50200 gekocht.
Mijn vraag is kan ik de keyboard om de wissels te bedienen nog appart gebruiken naast de ecos.
Het is niet mijn bedoeling om alles via de pc te besturen.
Re: Analoog naar digitaal en meer.
Waarom wil je de wissels apart bedienen dan? Dit kun je ook op het scherm van de ecos.