Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Loc vernielt decoders

Gestart door ruudje.s woensdag 19 april 2017, 00:34:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc vernielt decoders
ruudje.s
gast

Loc vernielt decoders
Hallo

Omdat ik zo nu en dan wel van een gokje hou, en omdat opknappertjes soms de leukste locs blijken te zijn, heb ik begin deze maand voor niet al te veel geld een loc gekocht die te koop stond met 'motorschade'. Aangezien ik heb geleerd dat die motorschade meestal een verkeerd geprogrammeerde of in het ergste geval een defecte decoder is, heb ik het risico genomen. Het betreft een V 200 van Piko met het productienummer 59701.
Bij pogingen om het adres uit te lezen met de CS2 kwam er geen enkele reactie, eigenlijk zoals verwacht. De loc blijkt voorzien te zijn van een Plux12-decoder van Piko (gefabriceerd door Uhlenbrock) met kabeltjes en een apart stekkertje. Aangezien het de eerste en enige plux-decoder in mijn collectie en die van m'n vader is, had ik helaas geen model om als test decoders mee uit te wisselen. De motor heb ik losgesoldeerd en met een gelijkstroom-trafo getest, deze loopt als een zonnetje. De printplaat, met daarop oa de Plux-aansluiting (tot 22-polig) en een tweetal leds, heb ik volledig gecontroleerd op kortsluiting.
Omdat zeker van mijn zaak te zijn, heb ik mijn 'test-decoder', een Tams LD-G-32 uiteindelijk op de Plux-stekker van de originele decoder gesoldeerd. Hiermee liep de V 200 zonder enig probleem. De Plux-decoder, op zijn beurt voorzien van een NEM-652 stekkertje, bleek ook in andere modellen niet te werken, dus voor mij was het een uitgemaakte zaak!

Vandaag waren pa en ik bij de modelbouwwinkel, en omdat we onze V 200 toch wel graag rijdend wilden hebben, werd er een geschikte decoder aangeschaft. Omdat de Plux12 zeer zeldzaam blijkt te zijn, hebben we gekozen voor een plux16, eveneens van Uhlenbrock. De plux16 past net zo goed, dus dat is geen enkel bezwaar.

Thuisgekomen ben ik meteen naar het werkkamertje gegaan en heb ik de nieuwe decoder in de loc geplaatst. Dat kan overigens niet verkeerd om, dankzij de ontbrekende pin in het midden. Ik heb de loc dichtgedraaid en op het proefspoortje gezet, waar toevallig nog een loc op stond (de tijdelijke redding?). Het proefspoor wordt bestuurd met een Märklin 6021. De loc liep perfect en alle verlichting brandde zoals het hoorde. Vervolgens heb ik het model meegenomen naar het prorammeerspoor (gekoppeld aan programmeeraansluiting van Märklin CS2) om het adres en andere instellingen te veranderen. Eerst heb ik, met de stroom uitgeschakeld, de loc ingevoerd in de CS2. Op het moment dat ik de stroom inschakelde, bemerkte ik vrijwel onmiddellijk het akelige, gierende geluid van een kortsluitende decoder, vrijwel meteen gevolgd door de typische geur van smeulend plastic. De loc dus maar weer opengemaakt en binnenin de splinternieuwe decoder aangetroffen, gereduceerd tot een stuk plastic voor de vuilnisbak.

Heeft iemand ervaring met een 'decoderkiller' als deze? Wat kan dit zijn? De motor die teveel stroom verbruikt? Een te hoge spanning op het (programmeer-)spoor? Of kan een defect in één van de led's ervoor zorgen dat een hele decoder in rook opgaan?

M.v.g. Ruud
Re: Loc vernielt decoders
Aliebengalie
gast

Re: Loc vernielt decoders
Ruud.
Je hebt uiteraard veel meer dan maar 1 mogelijkheid.
Het is ook niet geheel ondenkbaar dat er ook iets met de decoder aan de hand kan zijn , en dan vooral met de aansluitdraden.
Probeer eerst is of het motortje goed draait met een bv 9 volt batterij.
Als dat prima loopt kan je ev langzaam verder op zoek.

Enne weet je zeker dat de aansluitdraden goed zitten/zaten (kleuren bekijken)?
Vooralsnog bij Piko problemen gehad bij eerdere V200 (wel toevallig ? ) , waar er problemen waren met de aansluiting van de decoder.
Hier ontstonden er rookpluimen bij het gebruik van F1 / F2 waar het fout ging (decoder probleem).
Er zijn uiteraard wel nog veel meer mogelijkheden. Alleen of deze gelijk zo erg zouden moeten zijn ?

Mvg: Alex
Re: Loc vernielt decoders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Loc vernielt decoders
Hi Ruud,

Mijn Pico V200 heb ik, al een tijd geleden, omgebouwd naar ESU-sound.
Deze werkt perfect en Alex heeft hem toen mogen bewonderen.
(De oude originele Plux-decoder heb ik nog liggen en als je wilt mag je die overnemen)

groet
Harald
Re: Loc vernielt decoders
Lid sinds: 2014

offline
Re: Loc vernielt decoders
Misschien is die Uhlenbrock decoder wel het probleem?
Als alles verder origineel is zo ik zeggen doe er een ESU in en kijk wat die dan doet.


Edit Fred: naam van decoder gecorrigeerd om de post leesbaar te maken.
Re: Loc vernielt decoders
Aliebengalie
gast

Re: Loc vernielt decoders
Uiteraard wel eerst kijken of de motor nog goed werkt , en zeker dat er geen volle sluiting in zit.

Die standaard plux doet niet veel onder dan de esu hoor , heb ze namelijk allebei , de V200 en de V220 een met de plux en de ander met de Esu.
En beiden rijden ze echt prima....in de V200 is er toen na het rook pluimpje door Piko er een nw decoder ingezet , waar de bedrading wel goed van was geinstalleerd.

Dus niet zomaar een nieuwe decoder er in proppen.

Mvg: Alex
Re: Loc vernielt decoders
Lid sinds: 2014

offline
Re: Loc vernielt decoders
Hij geeft aan dat de lok op de 6021 goed rijdt dan lijkt het mij dat het toch echt aan de decoder ligt.
En ook al zit er sluiting in de motor dan mag dat niet in een paar seconden leiden tot het overlijden van een decoder de enigste sluiting die bijna niet te beveiligen is dat is sluiting tussen motor en AUX uitgangen.
Goedkoop is uiteindelijk duur koop ;)
Re: Loc vernielt decoders
Aliebengalie
gast

Re: Loc vernielt decoders
Die had ik even in het snelle lezen gemist van de motor testen.
Maar als het dan aan de decoder ligt , heeft hij recht op een nieuwe.
Zou ik ook voor de Esu gaan , die paar euro heb je wat meer plezier dan met die huilenbroek.

Mvg: Alex
Re: Loc vernielt decoders
Hallo

Bedankt voor alle reacties. Ik weet nog altijd niet waar het nu precies aan gelegen heeft, maar eigenwijs als ik ben heb ik de 'kapotte' decoder opnieuw in de loc geplaatst en de loc op de rails gezet, en hij rijdt zowaar weer!

Eind goed al goed zullen we dus maar zeggen!

M.v.g.
Ruud
Re: Loc vernielt decoders
Aliebengalie
gast

Re: Loc vernielt decoders
Helemaal klopt er iets niet lijkt mij.

Deel citaat uit je eerste bericht:

"De loc dus maar weer opengemaakt en binnenin de splinternieuwe decoder aangetroffen, gereduceerd tot een stuk plastic voor de vuilnisbak."

einde citaat.

Als dit werkelijk zo zou zijn , dan moet er toch echt iets stuk zijn.
Dat er nu een decoder inzit waar alles nog bij werkt , en de loc dan ook nog is rijd , lijkt mij nu onwaarschijnlijk.
En mocht dit toch het geval zijn , dan zou ik de decoder gelijk maar terug brengen , en om een nieuwe vragen.
Want dit kan natuurlijk niet.

Mvg: Alex
Re: Loc vernielt decoders
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Loc vernielt decoders
Iets staat me bij van de eerste V200 run van Piko een foute printplaat zit, die inderdaad decoders 'sloopt'.

Mogelijk een loc die niet retour Piko is geweest?
Re: Loc vernielt decoders
Ben den Hollander
gast

Re: Loc vernielt decoders
Niet de print maar de stekker van de Uhlenbrock decoder geeft het probleem, er zit een verbindingsfout in. Het komt tot uiting als je F1 indrukt, de decoder komt dan tot leven als het ware. :P

Een defect exemplaar kon je toentertijd opsturen naar de importeur Wim Wolters Scaletrading Apeldoorn, je kreeg dan een nieuw exemplaar maar of dat nog zo is? Effe Apeldoorn bellen dus.

Gr, Ben.
Re: Loc vernielt decoders
Aliebengalie
gast

Re: Loc vernielt decoders
Dus het zou kunnen dat hij een nieuwe "oude" decoder heeft gekocht.
Deze heeft dus duidelijk garantie......
Ik zou hem terug brengen en een paar euro meer uitgeven voor een Esu.

Wijbe:
Klopt , dat was eerder hier ook al gemeld.....was leuk gezicht na het drukken van F1.
Was de V200 even een klein stoom locje.

Mvg: Alex