Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Terugmeld procedure in CS3 plus

Gestart door willem dinsdag 18 april 2017, 16:45:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo allemaal,

Vergeef me voor het wellicht dubbel stellen van een vraag. Ik heb gezocht op het forum, maar kon over dit onderwerp niets terugvinden.
Onlangs heb ik een CS3 plus aangeschaft. Ik heb mijn baan in blokken verdeeld en elk blok in 3 secties. De aanmeld- rem-, stopsectie.
Deze secties heb ik met de massa aangesloten op de terugmeld module. (60881)
Als er een trein overheen gaat, licht het streepje op.
Mijn vraag:
Hoe kan ik deze drie streepjes bewerken in de CS3 plus? Want de aanmeld, rem en stopsectie dienen op een andere manier bewerkt te worden.

Ik vraag mezelf in alle redelijkheid af, of dit wel mogelijk is met deze CS3 plus. Wellicht kan dit uitsluitend via I-Train geprogrammeerd worden, maar deze optie heeft niet de voorkeur.

Ik kijk uit naar jullie reactie en bedankt voor de tijd om te reageren.
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hoi Willem,

Volgens mij heb je dan nog een remmodule nodig.
Of misschien dat je oets met rijwegen kunt doen, maar dat is volgens mij dan per loc.

Groeten,
Ton.
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Je kunt met de tool Gebeurtenissen een actie aanmaken. Helaas moet dat bij de CS3 voor elke lok apart.

Het gemakkelijkst gaat dit als volgt.
Kies nieuwe gebeurtenis. Start de recorder.
Rijdt met de lok over de drie melders en regel na het oplichten van de melder de snelheid terug, eerst naar lagere snelheid en dan naar nu.
Stop daarna de recorder.
Je kunt nu de opgenomen stappen bewerken.
Als trigger kun je bij de terugmelders de optie gebruiken "bij binnenrijden". Daarmee start je dan de volgende stap.

Gewoon even proberen.
Ook op mijn twee YT filmpjes kun je hier meer van zien.

John (YT = gebruiker VT601)
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo John,

Dank je wel voor je antwoord. Ik ga dit uitproberen en zal je laten weten of het lukt.

Groetjes,
Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo Ton,

Dank je wel voor je reactie.
In mijn geval gaat het om de rijwegen van 2 schaduwstations. Ik heb in het verleden de remmodule gebruikt icm een sein en dat werkt inderdaad goed.
Ik wil echter proberen om de 3 contactrails per blok (aanmeld-, rem- en stopsectie) te programmeren in CS3 plus. Ik ga eerst John zijn reactie uitproberen.
Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Willem
Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo,
Kan iemand mij misschien bevestigen of het mogelijk is om 3 secties per blok (aanmeld-, rem-, en stopsectie te programmeren in het CS 3 plus?
Ik kan hiervan namelijk niet terugvinden in de handleiding.
Graag zie ik je reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet, Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
@Willem,

Het opnemen van meer dan twee melders in een gebeurtenis is altijd mogelijk. De vraag is wat je er mee wilt bereiken.
Bij de PC programma's gebruik je aanmeld-melder om het programma te vertellen dat je een blok ingereden bent. Voor de gebeurtenissen op de CS3 / CS2 kun je met deze melder wel acties inzetten, maar het doet niets voor de automatisering, tenzij je er een nieuw rijweg (gebeurtenis) mee wilt starten.

John
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo John,

Dank je wel voor je reactie.
Als ik je goed begrijp, dan hebben de 3 terugmelders per blok eigenlijk geen functie. Ik kan dus eigenlijk volstaan met 1 terugmelder per blok waar vandaan de snelheid naar een volgende terugmelder in het volgende blok geprogrammeerd kan worden.
De reden dat ik 3 terugmelders (contactrails) per blok heb, is dat ik in eerste instantie het idee had om met i-train te werken. Ik had van iemand de instructie gekregen de blokken op die manier in te delen.
Echter heb ik nu het CS3+ aangeschaft en vraag mij af of ik de blokken wel op deze wijze moet indelen/aansluiten, maar als ik er niets mee kan in het CS3+, dan kan ik net zo goed de boel omgooien of opnieuw aansluiten wat werkt met hert CS3+. Kan jij dit bevestigen John?

Verder worden de terugmelders aangeduid met bv K1 of K2 etc. Nu heb ik het boek gekocht van "Digital fahren mit der Central Station 3". Op blz. 88 staat een voorbeeld van hoe rijwegen van schaduwstations geprogrammeerd kunnen worden. Nu zie je per rijweg bijvoorbeeld rijweg 1 heeft K5 en A2. Nu denk ik dat K5 een terugmelder is met contactrail die aangesloten wordt op S88, maar kan je ook vertellen wat A2 is en waar deze op aangesloten moet worden?
Bij voorbaat heel erg bedankt voor je reactie John.

Groetjes,
Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Beste Willem,

Een advies van een gehele andere kant gezien:

je kunt je terugmeldsysteem nu helemaal inrichten volgens de normen van het CS 3, maar wellicht vind je op een gegeven moment de geboden automatisering van het CS 3 "niet mooi" genoeg en ga je een computerprogramma zoeken.

op dit moment is iTrain een goede kandidaat, maar misschien vind je uiteindelijk één van de Duitse programma's of het freeware programma Rocrail wel het beste bij jou passen.

er is altijd kans dat zo'n systeem meer dan één melder per blok wil hebben, daarnaast heeft iTrain ook een voorkeur om meer dan één melder per blok te hebben, dan kan de software controleren of alles goed loopt.

Dus maak in ieder geval twee melders per blok voor blokken die maar in één richting bereden worden (een lange bij het begin en een korte "stop" vlak voor het sein) en drie melders per blok voor blokken die in twee richtingen bereden worden (twee "stop", elk voor het desbetreffende sein en een lange daar tussen in.

Nee, Koploper vind je niet als kandidaat, Koploper kan niet praten met het CS van Märklin.

Nee, ik heb geen ervaring met het CS nog met een van de genoemde programma's

Groet, Anne W
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hoi Willem,

Ook al ben je voorlopig tot de conclusie gekomen dat je met 1 melder op de CS3 rijwegen kunt aanmaken, tich zou ik fysiek wel voor 3 melders gaan. Zolang je echter zonder PC-besturing rijdt, kun jeze koppelen aan een en hetzelfde terugmeldcontact.
De schakeling uit het boek moet ik even rustig bekijken. Ik heb het boek ook, maar de schakeling zit niet direct in mijn hoofd. Ik kom er op terug.

John
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo Anne W,

Dank je wel voor je reactie.
Je reactie heeft mij aan het denken gezet om misschien toch de 3 melders per blok te behouden in plaats van de hele boel om te gooien naar 1 melder per blok.
Zoals je kunt lezen heeft John ook een berichtje gestuurd en hij heeft wel het CS3+. Ik ga nog even verder in gesprek met John alvorens ik dingen ga veranderen.
Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groeten,
Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo John,

Bedankt voor je snelle reactie.
Na jouw reactie te hebben gelezen, denk ik dat het misschien toch goed is om de 3 melders per blok te behouden.
Als je op blz. 88 gaat kijken, kan je dan ook svp kijken wat A2 is en waarop deze moet worden aangesloten?
Ik kijk uit naar je reactie.

Groeten,
Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Beste Willem,

Geen dank, meedenken is altijd één van mijn favorieten geweest, verder laat ik het aan de CS/Programma ervaringsdeskundigen over.

Groet, Anne W
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Beste Willem,

Ik het de bewuste pagina's uit het Boek er op nageslagen, en kom ook tot de slotsom dat het best wat duidelijker had gekund.
Märklin gebruikt de kontakten A1 t/m A4 van een M84 (of K84) decoder om de rijstroom te schakelen van het spoor in het schaduwstation.

Feitelijk moeten er in het spoor dus niet alleen meldkontakten (K5 t/m K7) maar ook stopsecties worden aangebracht. De kontakten van de M84 worden daarbij net zo gebruikt als de rijstroom-kontakten van een gewoon sein.

Het schakelschema zoals in de tabel staat moet je dus als volgt lezen:
"Ausfahrt Gleis 1 (Vertrek uit spoor 1)"
- Meldkontakt M7 actief (door binnenrijdende trein)
-> Wissel W7 afbuigend (rood = rund = rond)
-> Wissel W6 rechtdoor (groen = gerade = recht)
-> Schakelkontakt A1 op rood (rot)
-> Schakelkontakt A2 op groen (grün)

Zie ook bijgevoegde foto en dit en dit artikel in de wiki.

John
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Beste John,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie en foto.
Ik heb besloten om elk blok van de bovenplaat in te delen als volgt:
2 meldkontakten
1 sein
De blokken van de 2 schaduwstations heb ik ingedeeld met 3 meldkontakten, want dan zie je de seinen toch niet.
Vanaf het laatste meldkontact in een blok ga ik de trein dan zo programmeren totdat deze bij het volgende 3e meldkontact van het volgende blok stopt enz., enz.
Op de bovenplaat is het niet alleen mooi maar ook functioneel om de seinen te gebruiken als stopsectie.

Groetjes,
Wim
Stroomvoorziening CS3 (60216) versus Booster (60174)
Beste John, een ander vraagje.
Ik ben in het bezit van het CS3 plus. Mijn baan bestaat uit 2 schaduw stations en het zichtbare boven gedeelte. Ik heb vervolgens een ringleiding aangebracht en heb de stroomvoorziening van het boven gedeelte aangesloten op het CS3 en de 2 schaduw stations op een booster. Daar waar de schaduw stations bij het boven gedeelte komen heb ik deze geïsoleerd; zowel de massa als de rijstroom.
Ik heb ervaren door de schaduw stations en het boven gedeelte van elkaar te isoleren de seinen 764xx niet werkten. Als het sein op groen stond stopte de trein ook. Ik heb nu de isolatie verwijderd en nu werkt het prima.
Alleen is mijn vraag nu (en ik ben geen techneut....) kan het kwaad om de stroomvoorziening aan te sluiten op zowel het CS3 als de booster? Dit zonder dat de banen gescheiden zijn door isolatie.
Zo ja, welk gedeelte stroom pakt het CS3 voor zijn rekening en welk gedeelte stroom neemt de booster voor zijn rekening, of gaat dit automatisch?
Ik hoop dat je mij hierop een antwoord kan geven.
Alvast bedankt.
Gr. Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Ben den Hollander
gast

Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Willem,

Ja dat kan kwaad!

Er moet een scheiding zijn tussen booster 60174 en centrale. Echter alleen op de middenrail, niet op de railstaven.

Gr, Ben.
Isolatie tussen schaduwstations en bovendeel van de baan
Hallo Ben,
Allereerst dank je wel voor je snelle en duidelijke antwoord.
De reden dat het sein niet werkte had waarschijnlijk te maken met het feit dat ik zowel de railstaven als de middenrail geïsoleerd had.
Ik ga direct de baan aanpassen.
Gr. Willem
Isolatie tussen schaduwstations en bovendeel van de baan
Hallo Ben,
Ik heb zojuist de isolatie aangepast door uitsluitend de middenral te isoleren.
Echter stopt de trein weer bij groen licht.
Zodra ik de isolatie weghaal, rijdt de trein wel door.
Heb ik misschien toch iets over het hoofd gezien?
Ik hoop dat je mij verder kunt helpen.
Bij voorbaat bedankt.
Gr. Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo Willem,
Ik kan me het probleem dat je ervaart wat moeilijk voorstellen, maar ga het toch proberen.

1e: de railmassa van CS3 gevoede delen en booster gevoede delen mag volgens mij gewoon gekoppeld zijn (en blijven).
2e: de middenrail van het CS3 gevoede deel  en het booster gevoede deel moeten wel gescheiden zijn.

De aansluiting van de rode aansluitdraden (spoor/middenrail) moet in principe gevoed worden uit dezelfde voedingssectie als waar het spoor voor het sein deel uitmaakt. Mijn vraag is dan ook of aan weerszijde van jouw stroomloos schakelde deel wel de middenrail is doorverbonden. Kijk daarvoor ook eens bij het aansluitschema van sein 7188 in de wiki.

John
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Citaat van: VT601 op woensdag 28 juni 2017, 22:56:45
De aansluiting van de rode aansluitdraden (spoor/middenrail) moet in principe gevoed worden uit dezelfde voedingssectie als waar het spoor voor het sein deel uitmaakt.

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik hier een klein dwarsverbandje leg naar een ander draadje:
Dummy uitleg voor seinen in een andere rubriek, Modelbaanbouw.

In dat draadje is uitleg over de seinen van de 763xx en 764xx serie, en er worden bronverwijzingen gegeven naar handleidingen en artikels die je kunt downloaden. Als analoog rijder heb ik aan draadje een aantal zaken toegevoegd die in die handleidingen blijkbaar wat onduidelijk staan: hoe zijn ze analoog te gebruiken?

Voor jou is dat op zich niet interessant, omdat je ze waarschijnlijk niet-conventioneel gebruikt.
Maar tegelijkertijd zijn die conventionele schema's juist heel erg duidelijk omdat ze een versimpelde voorstelling van zaken geven.  De seinmodules van de nieuwe seinen nemen de rol over van de relais die bij 7188 in een grijs kastje onder het sein gemonteerd zijn. Aan de bedrading verandert relatief weinig.


John stelt terecht dat je het moet vergelijken met het aansluitschema van sein 7188 in de wiki.
Het snelst kom je daar met het meeste overzicht via deze link: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Seinen
en dan https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_7188


Dankzij de eerste link zie je dat enkele seinen 763xx en 764xx al zijn opgenomen in de wiki, dus je hoeft niet alle wielen opnieuw uit te vinden. Sommige wielen liggen al klaar.

Citaat van: VT601 op woensdag 28 juni 2017, 22:56:45
De aansluiting van de rode aansluitdraden (spoor/middenrail) moet in principe gevoed worden uit dezelfde voedingssectie als waar het spoor voor het sein deel uitmaakt.
Klinkt leuk, maar in de analoge praktijk klopt dat niet. De aansluiting van de rode aansluitdraad naar het sein toe, tak ik af van de ringleiding. De draad van het sein naar de geïsoleerde middenrail van de stopplaats, verbind je natuurlijk niet door aan de ringleiding: die moet via het seinrelais lopen! Dat is nou juist de truc waarom het analoog (en dus ook conventioneel) werkt. Als je die ook doorverbindt, zal de trein door rood sein rijden.

intuitie versus filosofie
Het enige wat in tegenspraak is met de intuitie is dat een sein in de Märklin filosofie qua stroomtoevoer altijd behoort bij de railsectie voorafgaand aan het sein, terwijl dat sein de veiligheidscode aangeeft voor de sectie na het sein. Maar je hoeft maar even aan de remweg voor een rood sein te denken om de weten dat die filosofie in principe nog niet zo slecht is.
Alleen bij geel sein klopt dat Märklin principe niet, omdat daarvoor juist wel geldt dat de trein ook langzaam moet rijden in de sectie na het sein. Als je de trein puur digitaal aanstuurt, dan wordt dat voor je opgelost. Als je analoog of conventioneel rijdt, dan moet je daar zelf een oplossing vinden, b.v. met rem- en optrekvertragingmodules, of met een diodenmatrix.

Dat verhaal over intuitie en filosofie zul je niet in de wiki vinden, omdat mensen dat te moeilijk vinden om hun hoofd over te willen breken. Ze hebben wel wat anders te doen.
Isolatie tussen schaduwstations en bovendeel van de baan
Hallo John,
Allereerst bedankt voor je reactie en het meedenken.
De reden dat de trein stopt bij groen licht van het bloksein is dat bij de bedrading van de seinen ook de middenrail wordt geïsoleerd.
Een paar rails verder begint het schaduwstation waarvan ook de middenrail is geïsoleerd. De trein krijgt dus geen stroom tussen het sein gedeelte en het begin van het schaduwstation.
De vraag is nu hoe ik dit het beste kan oplossen.
Graag zie ik je reactie tegemoet.
Gr. Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo Jan-Willem,
Dank voor je uitgebreide reactie. Het is niet dat ik niet weet hoe de seinen aangesloten moeten worden. Dit gaat prima en staat ook goed beschreven in de handleiding bij het sein.
Het gaat om dat stukje rails tussen de middenrail isolatie en het begin van het schaduwstation die ook is geïsoleerd op het middenrail.
Ook al staat het sein op groen, dan nog stop de trein, want deze krijgt geen stroom tussen de seinrail en de schaduwstationrail.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Gr. Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Je weet toch hoe je het moet aansluiten?
Dat zie je in deze tekening!
Ik heb er twee paarse cirkels in gezet.

Daar kun je dat stuk tussen de stopplaats en de isolatie van je schaduwstation mee voeden.
Naar keus: rechtstreeks van de ringleiding!
Gewoon ff draadje trekken.

Ik zie je probleem niet, tenzij dat ene draadje ontbreekt.
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo Willem,

Alle rails in je baan moet van stroom worden voorzien d.m.v. een rode en bruine draad.
Als je ergens een onderbreking maakt, in dit geval vanwege een sein, dan moet het deel erachter ook een aansluitpunt naar de trafo/cs3 hebben.
Er mag dus geen enkel deel in je baan zonder stroom staan, behalve dan die delen die via een sein worden gevoed.
Hopelijk veduidelijkt dit je probleem.

Groeten,
Ton.
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo Ton,
Dank je wel voor je reactie.
Dus eigenlijk zeg je hiermee dat ik een extra rode en bruine draad moet aansluiten op de rail tussen de middenrailisolatie van het schaduwstation en de middenrailisolatie van de seinrail.
Want tussen deze 2 isolatiedelen heb ik geen stroom. Ik ga dit eens uitproberen. Nogmaals bedankt. Gr. Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo Jan Willem,
Bedankt voor je reactie en advies. Helaas ben ik geen techneut en heb dus wel moeite hoe e.e.a.aan te sluiten.
Dit gebeurt met vallen en opstaan en door te lezen en te vragen. De bedrading op je tekening komt niet overeen met de bedrading van mijn seinen 764xx, maar dat komt waarschijnlijk door mijn onwetendheid.
Ik zal eerst een bruine en een rode draad trekken tussen de middenrailisolatie van het schaduwstation en de middenrailisolatie van de seinrail. Dit gedeelte geeft namelijk geen stroom.
Dat zal ook de reden zijn waarom de trein stopt ondanks het feit dat het sein op groen staat.
Nogmaals bedankt. Gr. Willem
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Citaat van: willem op vrijdag 30 juni 2017, 20:45:26
Ik zal eerst een bruine en een rode draad trekken tussen de middenrailisolatie van het schaduwstation en de middenrailisolatie van de seinrail. Dit gedeelte geeft namelijk geen stroom.
Ik blijft je draadje volgen. Als het niet werkt teken ik de situatie even uit.
Dan praten we niet langs elkaar heen.
Ik krijg steeds meer de indruk dat een 764xx sein op een CS3plus
veel lijkt op conventioneel (analoog) gebruik.

Tot nu toe begrijp ik de situatie als volgt (zie situ.png):
De trein rijdt van links naar rechts, en stopt op de stopplaats als het sein op rood staat, en rijdt bij groen door tot het tussenstuk, en stopt daar (omdat daar geen rijspanning staat op de middenrail, er zit geen rood draadje vast tussen middenrail en trafo).

Wat ik niet begrijp is waarom ook de bruine draad moet worden aangesloten op het tussenstuk.
Is er dan ook een spoorstaaf geïsoleerd op de plek waar de middenrail is geïsoleerd?

Ik bedoel dit:
Stel je gebruikt terugmelding, en daarvoor gebruik je de bovenste spoorstaaf, dan loopt de onderste spoorstaaf gewoon door, en heeft een 3-rail loc dus altijd stroom op tenminste een spoorstaaf, dus genoeg om te rijden. Het mag dan niet uitmaken hoevaak en waar je die bovenste spoorstaaf onderbreekt, want die dient dan niet voor rijspanning (maar voor terugmelding via de wielen).
In dat geval mag je de onderste spoorstaaf nooit onderbreken (nooit isoleren, nergens).
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Je geeft aan dat je niet-technisch bent of onwetend. Kan. Op het gevaar af dat ik te ver voor je ga, althans nu. Later, als je het wel wil weten, ben ik er misschien niet meer.

Citaat van: willem op vrijdag 30 juni 2017, 20:45:26
De bedrading op je tekening komt niet overeen met de bedrading van mijn seinen 764xx, maar dat komt waarschijnlijk door mijn onwetendheid.

Dat klopt; ik gebruik een schema van 763xx omdat van 764xx (nog) niet zo'n schema bestaat in Märklin Magazine 1, 2017, in de Seinen Special.

Wat daar wel in staat, is een afbeelding van een seindecoder die bijna identiek
is aan de seinmodule van de 763xx. Bijna. Maar net niet helemaal.
Dat kan de beperking zijn van de invalshoek van de bespreking.

Het grote verschil is dat de seinmodule nu decoder heet (mfx en dcc praat), en dat de stekkerbussen net zo zitten, maar deels een andere functie hebben, want de onderste 2 bussen zijn 3-polig in plaats van 4-polig, maar dat staat nergens.
De stekkerbussen linksboven, rechtsboven en rechtsonder worden uitgelegd in dat artikel, en ook hoe je de rails moet aansluiten.

Wat er wel over deze 3-polige bussen staat, is dat de stekkerbus op de foto rechtsonder gebruikt kan worden voor bovenleiding (maar waarom dan 3-polig, en niet 2-polig? waarvoor is de derde pool?).

Er staat niet bij waarvoor de 3-polige stekkerbus linksonder is bedoeld. Mijn basisidee is dat daar wel degelijk een schakelblok functie achter schuil gaat (met max 3 seinstanden, want dat verklaart de 3e pool voor de bovenleiding). Maar het kan ook zijn dat die bus nou juist bedoeld is om een voorsein in te prikken.
En dan zijn de stekkerbussen allemaal vergeven.

Maar misschien staat dat in jouw documentatie vermeld? Ik ben daar nieuwsgierig naar.
Bij het sein past een voorsein. In welke stekkerbus moet je dat aansluiten?
Dat soort vragen.

p.jpg is de seinmodule van de reeks 763xx en q764xxa.jpg is de seindecoder van de reeks 764xx
ovp764xx.jpg is wat er volgens het artikel wordt meegeleverd bij de aankoop van een sein. Elk snoertje (stekkertje) past maar op een manier. Je hoeft dus geen schema meer mee te leveren, een leek kan alles aansluiten.

Op dat ene draadje na (voor je tussenstuk), inderdaad, want dat is standaard volgens de oeroude Märklin traditie:

tussen seinstopplaatsen altijd prik houden op de puko's.
Re: Terugmeld procedure in CS3 plus
Hallo Jan Willem,
Ik probeer een antwoord te geven op de aansluiting van de seinen 764xx op de rails.
De volgende bedrading dient te worden aangesloten op het sein printplaatje:
1)Rood-Bruin: links boven
Aansluiting op de rail: rood op rijstroom en bruin op massa

Na deze rail komen *één of meerdere rails die alleen binnen in aan beide kanten geïsoleerd moeten worden

2)Rood-Rood: links onderaan (door jou met paars omkringd
Aansluiting op de rail: één rode draad aansluiten op rijstroom* en de andere rode draad na deze *één of meerdere rails

3)Paars-Wit: rechts bovenaan
Aansluiting op het sein.

Ik hoop dat het duidelijk is overgekomen.

Groetjes,
Willem