Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 37470, E 04, BR 104

Gestart door Anne W dinsdag 18 april 2017, 00:07:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Märklin 37470, E 04, BR 104
Mijn E 04, BR 104 vertoont na 11,5 jaar trouwe dienst een heftige slijtage aan één tandwiel en wel zodanig dat ik verwacht dat binnen niet al te lange tijd ik de lok buiten dienst moet stellen.

Ik kan in de documentatie van Märklin geen "explosions" tekening vinden waarop de tandwielen apart vermeld worden, ik verwacht dat de lok ook voor het digitale tijdperk is gebouwd.

Is er iemand die een analaoge E 04, BR 104 heeft met een onderdelen tekening waar de tandwielen wel apart vermeld worden?

Bij voorbaat dank, groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Anne kijk eens naar http://modelbaan.mine.nu/pdf_s/Exploded/3049_explo.pdf

Ik weet alleen niet of Marklin de parts nog levert, maar de nummers staan er bij.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Piet,

Hartelijk dank, ik ga het onderzoeken, het gaat om tandwiel 7 zo op het eerste gezicht, hoopvol is dat het al een modernere motor is.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Hallo Anne als het dat tandwiel is ,dat heb ik wel liggen.
Ik heb van de 3049 alle tandwielen liggen en ook de wielen alles nieuw uiteraard.
Bij twijfel graag foto en het aantal tanden.

Mvrgrt Jo
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
De lok is buiten dienst, wat betekent dat de reserve lok nu de stoptrein "met de klok mee" rijdt en de 3-Rail Forum wagons op een opstelspoor staat.

Gisteren nog even geprobeerd, maar ik moest hem toe al een zetje geven, overigens viel me wel op dat het lijkt dat de decoder toch "geleden" heeft, de lok reed te hard op de midden/lagere stappen, een verschijnsel dat ik ook heb bij mijn ET515.

Die stond een keer stil met een, door koolstof kortgesloten anker, waardoor de decoder een tijdje maximale stroom heeft geleverd, het lijkt er een beetje op dat het regelgedeelte of het gedeelte wat het PWM maakt, niet al te lang tegen een hoge stroom kan.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
In het verleden heb ik al eens zo'n tandwiel vervangen en aangezien Märklin ze per twee levert, heb ik er nog één liggen.

De foto's laten de slijtage zien.





Vandaag of morgen het nieuwe tandwiel monteren en dan eens kijken of de decoder inderdaad ontregeld is.

Beste Jo, ik ga je "onthouden".

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Hoi Anne,

Als je het tandwiel monteert, breng dan wat lagervet aan op de tandwielen, dat smeert veel beter dan de dunne olie die al snel is verdwenen.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Het nieuwe tandwiel is gemonteerd, de motor draait als van ouds, echter de decoder is beschadigd of ontregeld geraakt, op de stappen (MM2) 10 t/m 14 geen snelheidstoename of afname, op stap 28 soms hoge snelheid, soms niet.

De decoder, een MFX, een reset gegeven met mijn MS1, geen resultaat, dus conclusie: decoder "beyond repair".

Daarna in mijn bak restanten gekeken of er nog werkende decoders in zaten, in mijn vorige pechgeval, de BR 03, zat een Loksound, in de BR 03 geprobeerd of die nog goed draait, ja hoor, dus de decoder gedemonteerd, heeft een 8 polige stekkerverbinding.

Ik ga die stekkerverbinding niet gebruiken, ik ga de decoder draden op de 21 MTC print aan de solderingen van de lokbedrading vastsolderen, en de decoder vastplakken aan de 21 MTC print, is hij gelijk netjes opgeruimd.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
De decoder uit de BR 03 had ook al eens tegen de "vaststaande" lok staan draaien en bleek dus ook niet goed meer te zijn, hij draaide goed met alleen de motor van de 03.

Na montage in de E 04 had hij hetzelfde gedrag als met de oude decoder, geen regeling tussen stap 12 en 17, toen maar even wat componenten verwijderd van de dragerprint, dat grote zwarte kastje en een component in de massabanen met een "0" erop, maar dat hielp niet, ook de spoeltjes op de motor verwijderd.

Ik zou het aan gaan kijken hoe het gedrag in het zichtbare gedeelte van de baan zou zijn, maar toen gaf de decoder helemaal de geest





Elk nadeel heb z'n voordeel: tot nu toe heb ik me nooit met de decoder inbouw bezig gehouden, dit was een mooie leerschool, dus zal ik binnenkort maar een nieuwe lokpilot ophalen en inbouwen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Citaat van: Anne W op zondag 23 april 2017, 17:02:53
een component in de massabanen met een "0" erop

Zo aan de omschrijving te lezen en als een zelfde component te zien is op je laatste foto, dan is dat gewoon een soldeerbrug in een SMD package.
De nul staat erop vanwege 0 ohm aan weerstand.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Anne, hoe komt dat jouw locs zo onderhavig zijn aan slijtage?
Laat je ze dagen achtereen rondrijden?
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Ad,

Hij is 11,5 jaar oud en al die jaren heeft hij op de baan gestaan, de nog oudere loks zijn een BR 221, een RE 4/4II, die beiden al een nieuw of ander motordraaistel nodig hadden, een E 94, waarvan ik denk dat daar de tandwielen voor te vinden zijn een een V100, die ook nogal lawaai maakt, de overbrenging met het plaatje.

Ik vind het ontwerp van de tandwielen niet gericht op een lange levensduur maar op lage productiekosten, dit tandwiel heeft een klein tandwiel met vorm volgens de steekcirkel, bedoeld om tanden niet langs elkaar te laten glijden maar langs elkaar te "rollen", maar het andere tandwiel is gewoon vlak, als die ook gemaakt was volgens de steekcirkel, was de slijtage veel minder geweest.

Natuurlijk is er maar één oorzaak: mijn treinen maken meer uren dan waar ze voor gemaakt zijn.

Beste John,

O.k., was is dat zwarte ding ook al weer wat je op de Märklin dragerprints aantreft?

Vanmiddag drie loks "in onderhoud" genomen, mijn onderhoudsschema in de Raptor staat op 25 netto draaiuren, dus een tekort aan onderhoud kan het niet zijn.

Overigens heeft mijn ET 515 hetzelfde decoderkwaaltje: hij komt binnen op stap 11 (van 28) en Raptor gaat dan afremmen, daar zie je niets van tot ongeveer stap 6/7, hij remt dan ineens hard en daarna weer mooie conform wat de centrale hem verteld, nou rijdt die trein 4 keer per uur in het zichtbare gedeelte dus er is geen urgentie om hem te behandelen.

Groet, Anne W

Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Citaat van: Anne W op zondag 23 april 2017, 21:35:52
O.k., was is dat zwarte ding ook al weer wat je op de Märklin dragerprints aantreft?

Dat is een inductor cq. spoel.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste John,

Bedankt, ik ben even te "lui" om naar boven te lopen, deze inductor zit is de "middencontact" draad (dacht ik), is het ook een ontstoorspoel?

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Ja, dat is er ook 1.
Ze zijn meestal ook te vinden in de motoraansluitingen.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste John,

Dank je wel, groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Vanmorgen een Lokpilot (54610) opgehaald en ingebouwd, wat schetste mijn verbazing, het regelen was nog niet goed, dus maar eens een ander ankertje geplaatst en jawel hoor het regelen begint ergens op te lijken (ja, ik heb de motor gecontroleerd met een trafo en een gelijkrichtbrug, liep goed).

Ik heb mezelf altijd verwend, ik heb de decoders laten in-/ombouwen dus inclusief afregelen, maar nu ben ik zelf doende, morgenavond of donderdag op de club even de "automatische inregeling" doen, maar ondertussen ook weer e.e.a. bestudeerd, dat heb je met techneuten, het mag automatisch, maar we willen graag weten wat er ingesteld wordt.

Waar ik ook mee verwend was, was de toepassing van MFX decoders/M4 lokpilots en daarbij de mogelijkheid om de curve stappen versus snelheid makkelijk aan de hand van een grafiekje in te stellen met een CS of een Ecos.

Nu val ik in een verhaal met CV6, waarbij mij twee vragen zijn gaan leven:

als ik een lineaire curve wil dan zet ik CV6 vlak na CV2 of vlak voor CV5, dan krijg ik een rechte lijn tussen het punt CV6 en het punt CV5 of tussen het punt CV2 en CV6 (lijkt mij), klopt mijn gedachtegang?

om dit te kunnen gebruiken moet in CV29 Bit 4 op 0 staan, ik krijg het idee dat dat standaard af fabriek niet zo is, wat dan automatisch zou betekenen dat Bit 4 op 16 zou staan en dat is het maken van een komplete curve per stap, klopt mijn gedachtegang?

Dan heb ik ook wel eens een keer gelezen dat het instellen van de maximale snelheid met CV5 niet de beste methode is, maar dat het mooier is met een andere CV, iemand die mij kan voorlichten?

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Rob,

Ik snap de werking van CV 53 nu, ik moest mijn hersens een nachtje laten werken zonder invloed van mijzelf, bij mij een probaat middeltje bij logisch/technische vraagstukken.

De werking van CV 6 heb ik nu ook door, ik denk dat ik CV29 maar even opnieuw bereken en programmeer:

normale richting: 0
28 stappen: 2
analoog uit: 0
railcom uit: 0
werking CV6: 0
korte adressen: 0

Dus de waarde die ik in CV29 in moet vullen is 2

Bedankt, groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Citaat van: Anne W op maandag 24 april 2017, 22:41:07

als ik een lineaire curve wil dan zet ik CV6 vlak na CV2 of vlak voor CV5, dan krijg ik een rechte lijn tussen het punt CV6 en het punt CV5 of tussen het punt CV2 en CV6 (lijkt mij), klopt mijn gedachtegang?


Bij een 3-punts regeling:

CV2 is de laagste stap, CV5 is de hoogste stap. De eerste is default 2, de laatste is default 255. Om een rechte curve te krijgen zet je CV6 op de helft en dat is (255-2):2=253:2 is afgerond 126. ;)

CV53 is niet de motorspanning maar de referentiespanning. De spanning naar de motor is altijd constant maar wordt in een hoge frequentie uit/aan gezet. Tijdens "aan" is de motor een motor, tijdens "uit" is de motor een generator. In de "uit" tijd wordt door de decoder de spanning gemeten die de motor genereert en daarmee heb je dus een motorregeling.

Snappie? :D

Gr, Ben.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Ben,

Jij gebruikt CV 53 toch ook om de maximum snelheid bij CV 5 is 255 in te stellen?

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Jazeker.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op maandag 24 april 2017, 22:41:07
maar nu ben ik zelf doende, morgenavond of donderdag op de club even de "automatische inregeling" doen, maar ondertussen ook weer e.e.a. bestudeerd, dat heb je met techneuten, het mag automatisch, maar we willen graag weten wat er ingesteld wordt.
Ik heb hier interessante lectuur over de werking van decoders en waar de inregeling van afhankelijk is. Nagenoeg alles wat invloed op de regeling heeft staat beschreven. Een ander deel beschrijft hoe decoders getest (kunnen) worden. Voorbeelden zijn o.a. ESU Lenz, Marklin, Zimo, enz.
Kan eventueel aangevuld worden met het instellen van (front)verlichting met CV ?instellingen van o.a. ESU, Lenz, Zimo decoders.
Indien je hierin interesse hebt stuur dan maar even een PB.


Mvg,
Peter
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Peter,

Hartelijk dank voor je aanbod, maar zo diep wil ik niet ingaan op het afregelen van decoders, het gaat me te veel ten koste van de "baanbouwtijd", het zou me niet verbazen dat het me meer gaat interesseren als de baan klaar is of ik niet "goed meer uit de voeten kan".

Het is me een paar jaar geleden ook gelukt de beruchte Märklin BR 94.4 met een Loksound goed aan het rijden te krijgen dus zal het me nu ook wel lukken.

Ik heb vanavond op de club eerst de waardes uit de handleiding in de decoder gezet, was niet naar tevredenheid, schokje bij stoppen en een beetje schokkerig, daarna de Lokpilot Auto Inregeling gedaan, het schokje bij stoppen is weg maar hij is nog steeds wat schokkerig.

Nu is er nog een versleten tandwiel, op de 2e foto in bijdrage #8 zie je hem, de tanden zien er nog oed uit, maar het asgat is helemaal uitgelubberd, ik kan me voorstellen dat dat tandwiel niet goed ingrijpt, wat extra weerstand geeft en dus invloed heeft op de decoderregeling.

Dit tandwiel drijft het voorste wiel aan, heeft in de aandrijving geen echte waarde dus, ik zal hem er morgen uithalen en donderdag op de club weer verder experimenteren.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Ik heb vanavond op de club de waarde van CV 29 uitgelezen: 12, nagekeken in het lijstje en tot de conclusie gekomen dat de decoder:

op analoog mogelijk stond

op railcom mogelijk stond

op DCC 14 stappen stond, dit verklaart wel iets aan het gedrag van de lok, het zou ESU sieren als ze dit wat duidelijker neer zouden schrijven in de handleiding.

Ik heb CV 29 nu op 2 gezet: alles uit en DCC 28 of 128 stappen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
CiteerO.k., was is dat zwarte ding ook al weer wat je op de Märklin dragerprints aantreft?
Dat zwarte blokje met vier aanslutingen ?. Dat is een common mode line filter.


Mvg,
Peter
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Citaat van: Anne W op dinsdag 25 april 2017, 23:47:33

........... het zou ESU sieren als ze dit wat duidelijker neer zouden schrijven in de handleiding.


Dat is natuurlijk wat flauw, het staat prima in de gebruiksaanwijzing.



Die lectuur van Peter heb je niets aan, is meer voer voor de digi-nerds. Hier wat eenvoudige tips waarmee je uit de voeten kunt. Voorwaarde is altijd dat je lokkie in mechanische topconditie moet zijn dus eerst die problemen oplossen.

Altijd eerst de default waarden van het motortype instellen, zie daarvoor gebruiksaanwijzing. Als iets niet lekker loopt zul je moeten finetunen met de CV?s 52, 54 en 55, ik hou onderstaand aan:





Dat is dus een beetje zoeken. Marklin 5* motoren hebben geen vliegwiel dus geen uitloop. Veel andere merken en de nieuwere Marklin modellen hebben vaker een cardan aandrijving en wel een vliegwiel dus de motor reageert trager op veranderingen.

Nog een laatste instelling: veel motoren geven bij het stoppen nog een heel klein schokje als ze bijna stil staan. Dit is weg te regelen met een kleine verhoging van CV52.

Gr, Ben.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Ben,

Dank je wel, dat zal wel lukken, wat mij een beetje tegenviel van Esu met CV 29 is dat ze niet even bij de beschrijving van DCC neerzetten dat de decoder af fabriek standaard op DCC 14 stappen staat, niet iedereen duikt gelijk het "meest complexe CV" (volgens de beschrijving van Esu) in, daarbij denk ik dat er nog maar weinig op DCC 14 stappen gereden wordt, het is "klantvriendelijker" om af fabriek DCC op 28/128 stappen te zetten.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Weet je wat de lol is Anne, je hebt nu iets geleerd en je gaat dit nooit meer fout doen. Da's pas productief. ;)
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Klopt helemaal Ben, maar ik zit niet op dat soort werk te wachten.....

Ik heb nu het tandwieltje tussen de beide voorste assen verwijderd, de voorste as loopt mooi mee, dus hij hoeft er niet persé in terug.



Het gat in het tandwiel is nu ergens tussen de 0,5 en 1 mm groter als het asje, ook zijn sommige tanden niet helemaal fris meer.

Morgen op de club de decoder opnieuw instellen met de Esu auto instelling, ik had het gevoel dat hij nu schokkeriger liep, wat kan kloppen als dit tandwiel "moeilijkheden veroorzaakte".

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
De msd3 decoder kent ook een inregel procedure en die werkte bij de msd3 die ik in een Br85 (37095) heb ingebouwd heel erg goed.
Een must is wel dat je een lang recht stuk, of flauw gebogen (flex)rail hebt van een meter of 6 a 7, want in krappe bogen heeft de toenemende weerstand van de aandrijving in mijn beleving hebben teveel invloed op de inregeling.
Op een klein testbaantje van C-rail en R1 bogen vloog de lok bijna uit de rail en de inregel procedure leidde niet tot een bevredigend resultaat.
Maar op het lange paradespoor van mijn baan regelde de decoder in één keer perfect in en loopt als een zonnetje en kruipt als een slak, >5 seconden tussen twee bielzen in stap 1.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Ad,

Daarom doe ik dit ook op de club in Den Bosch, daar hebben we een speciale testbaan....

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
O.K., om half elf begonnen en nu klaar, de autoinstelling leverde wel veel verschillende waardes op, maar niet een waarde waarop de lok op stap 13 niet "rückelde"

Dus maar begonnen met CV 54, de lastregeling, met stapjes van 5 omlaag te brengen, uiteindelijk op 10 uitgekomen, daarna gaan spelen met CV 55, het vliegwieleffect, omhoog gebracht naar 95, de aanbevolen waarde voor 5 polige Märklin motoren, goed, daarna naar 175, de waarde voor trommelcollector motoren, niet goed, dus terug naar 95.

Daarna nog geprobeerd CV 54 weer wat omhoog te brengen, maar het rückelen op stap 13 kwam terug.

Nog een schokje bij het stoppen, CV 52 naar 18 gebracht, volgens de aanbeveling 5-10 bovern CV 54

De maximum snelheid op ca. 110-120 km/uur gezet, via CV 53, waarde nu 55

De lok rijdt nu tot tevredenheid, vanmiddag nog even in de tandwielbak in Waalwijk kijken.

Dan ben ik nog bezig met een andere lok met een probleem, wordt een nieuw topic.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Citaat van: stoombr38 op dinsdag 18 april 2017, 10:40:55
Hallo Anne als het dat tandwiel is ,dat heb ik wel liggen.
Ik heb van de 3049 alle tandwielen liggen en ook de wielen alles nieuw uiteraard.
Bij twijfel graag foto en het aantal tanden.

Mvrgrt Jo

Beste Jo en andere meelezers,

Inmiddels vertoont de lok weer kuren, nu is het het tandwiel wat de tandkrans van het wiel met de anti-slipband aandrijft, die sterke slijtage op de tandtoppen vertoont, waardoor de lok zo nu en dan niet weg rijdt zonder hem even achteruit geduwd te hebben, het is natuurlijk een erg dun tandwieletje.

Analyse van de explosion van de 3049 leert dat het om item no. 9, tandwiel 237710 gaat, maar waarvan de shop van Märklin zegt dat ze die niet kunnen vinden.

Ik heb Märklin nu om advies gevraagd, komt dat niet of kunnen ze me niet helpen, dan zijn er drie opties:

Jo kan me wellicht aan een tandwiel helpen

Bij mijn winkel in Waalwijk staat een 3449, een BR 204, de DDR uitvoering

Maar eens een (eerste) keer een Piko kopen, de 51207, de E04

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Märklin gaf snel een antwoord: dit tandwiel leveren ze niet los, ze leveren wel een compleet onderstel, 237700 voor bijna 60 Euro, op zich staat me dat idee wel aan, dan is het hele draaiende gedeelte weer nieuw.

Maar dit is het onderstel van de 3049, betekent dat ook dat het het onderstel is van de 37470?, de explosion van de 37470 levert geen antwoord, daar staat wel een onderstel in, maar met een ander nummer en er staat het woord "komplett" niet bij, dus heb ik Märklin weer om advies gevraagd.

Overigens kan de snelheid van het antwoord wel eens positief beïnvloed worden door het feit dat ik altijd aangeschreven wordt met "Sehr geehrte Frau Anne".......

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Er kwam weer een snel antwoord, nu van de heer Mayer, die mij wel kent denk ik, want die begon het antwoord met Sehr geehrte Herr...

Het antwoord was slecht, nee ze kunnen niet zeggen op het onderstel van de 3049 past onder de 37470 en het onderstel van de 37470 is niet verkrijgbaar.

Mijn conclusie is dat ze ook niet verder kijken als naar de basis onderdeelnummers, het nummer van zo´n onderstel valt natuurlijk uiteen in diverse andere nummers, ik snap het wel, dat soort dingen uitzoeken kost een hoop tijd en tijd is geld, nietwaar.

Er resten mij nu drie mogelijkheden:

of ik laat het onderstel van de 3049 komen, ik heb 50% kans dat het past

of ik vraag Jo of hij dat tandwiel nog heeft

als dat allemaal niet blijkt te werken dan gaat de lok buiten dienst en gaat er een E 04 komen van Piko, de BR 204 heeft me te veel een DDR uitstraling.

Beste Jo,

Ik haal het tandwiel één dezer dagen uit de lok, maak een foto en stuur je een PB.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Ik email met Mayer in het Engels... Kom ook nog niet echt verder.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Ik verwacht dat het tandwiel van de 3049 zonder probleem gaat passen omdat dit model al van af het begin met een DCM is geleverd en ik ben nog geen model tegen gekomen waar er verschil zit tussen oude DCM en nieuwere variant hier heb je het tandwiel van positie 7 en hier het tandwiel van positie 9
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Mark,

Dat "Z42" heb ik nu verder geanalyseerd en dan kom je een ander nummer tegen voor dat tandwiel, wellicht dat mijn winkel dat tandwiel wel heeft hangen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Marklin heeft idd wel eens tandwielen andere nrs gegeven ik meet altijd de diameter en het aantal tanden als je het plaatst merk je snel genoeg of het de juiste is tot nu toe nog nooit fout gegaan het is jammer dat marklin zo weinig info geeft anders kun je ze gewoon laten namaken in Polen bij bvb roco/fleischmann staan alle gegevens er vaak bij.
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Hallo

:offtopic:

Lange zin wel. Niet erg goed leesbaar. :(

Bart
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Nee, dat andere tandwiel had mijn winkel ook niet, inmiddels hebben twee forumcollega's aangegeven dat zij het tandwiel wellicht hebben liggen, ik heb ze de details van het tandwiel gestuurd.

Hierbij een foto



Het is slecht te zien, maar waar de kras zit zijn de tandtoppen afgesleten, verder zijn de tanden erg dun door slijtage.

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Hallo

Je kunt dit ook van een "Beisatzrad" (eerste tandwiel na trommelcollector-anker) maken waar het rondseltje stuk van is.
Gewoon oude rondsel wegvijlen of slijpen.

Oudere E-lok modellen (104 :D , 111, 151, 141, 120) hebben hier ook 42 tanden.

Bart

Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Bart,

Is de diameter en het asgat ook hetzelfde is de vraag en er zit wel een puist op de ander kant



Inmiddels heeft Jo aangegeven dat hij het tandwiel heeft, dus dat begint er op te lijken.

Groet, Anne W

Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Hallo

Asgaten zijn altijd 1.5mm.
Diameter is ook gelijk aangezien het moduul altijd gelijk is bij marklin.

Bart
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Beste Bart,

Asgat snap ik, dank je, jij wilt zeggen dat als het aantal tanden gelijk is, de diameter ook gelijk is?

Groet, Anne W
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Asgaten zijn altijd 1.5mm.
Diameter is ook gelijk aangezien het moduul altijd gelijk is bij marklin.

Bart de asgaten van de tandwielen zijn niet bij alle loks 1,5 mm er zijn veel tandwieltjes waar het asgat groter is.
De diameter dat klopt wel.

Grt. Jo
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Hallo

Preciezer dan: asgaten voor loks met trommelkollektor zijn altijd 1.5mm.

Bart
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 37470, E 04, BR 104
Vanmorgen bracht de Brabantse Postduif het tandwiel wat collega "stoombr38" op voorraad had liggen, monteren was een fluitje van een cent, de lok draait weer gewoon mee, hij trekt de stoptrein "met de klok mee".

Groet, Anne W