Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?

Gestart door tom1403 maandag 17 april 2017, 19:27:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Van een kennis kan ik een jaren '60 baan overnemen, inclusief locs en wagons.
Daar heb ik wel belang bij, maar stel dat ik later toch over wil stappen op digitale aansturing.
Is dat mogelijk? En is de moderne rails nog steeds metaal, of inmiddels kunststof?
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Het kan, mits je ook de locomotieven aanpast en de trafo's vervangt.
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Hoi Tom?

Oude rail (M-rail) geen probleem, en nieuwe kunstof C-rail, kun je koppelen met 24951 (overgangsrail).
Locomotieven kun je ombouwen naar digitaal middels ombouwset van Marklin / Viessmann.
En wat ook al werd gezegd de trafo's voor de aansturing. je oude trafo's kun je bijvoorbeeld dan voor je baanverlichting etc gebruiken.

Succes
Gr Matje
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Wat wil je, digitaal een locomotief besturen en ook de besturing van de wissels en seinen?
In beide gevallen moeten er decoders ingebouwd worden. Märklin is downwards compatible. Op een baan met de metalen rails kun je prima met digitaal rijden uit de voeten.
Dus ja het kan wel over van 60-ger jaren analoge besturing naar hedendaagse digitale besturing.
De rails zijn nu van kunststof. Twee uitvoeringen de K- en de C-rails. De 1e is zonder bedding en de tweede met. Via overgangsrails kun je wat Matje schreef alle drie railsoorten aan elkaar koppelen.
Ik zou een complete oude (mooie) baan intakt laten en dan overwegen alleen de loks voorzien van een decoder of digitale loks gaan kopen. Met uiteraard besturingseenheid en passende transformator.
Dirk   
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Alles valt inderdaad om te bouwen en M-rails kun je gewoon gebruiken.
Ik rijd zelf ook nog steeds M-rails en heb al mijn locs omgebouwd, de oudste is uit 1963.

Denk er wel aan dat de ombouw van een analoge loc naar een digitale uitvoering bij elkaar rond ?50 euro per loc kost.
Betreft hier alleen materiaal, het ombouwen zelf is dan nog niet gedaan.

Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Behave als je alleen een decoder inbouwd en de motor laat zoals deze is. Dan wordt het een euro of 30.  ;)
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
ik ben nu ook aan het digitaliseren. Loks ombouwen, bedrading aanpassen etc. Ik adviseer wel om dan met stroomdetectie te gaan weken. Een link naar mijn topic staat hieronder.
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Mijn baantje is ook opgebouwd uit "M" rails. Alle locs en rijtuigverlichting digitaal.
Seinen en wissels analoog. Functioneert prima.
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Iedereen bedankt, klinkt goed!
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Jaren '60 baan ombouwen naar digitaal?
Vanaf dit bericht de latere reacties afgescheiden van dit draadje.

Andere draadje vind je hier: KLIK