Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mobile Station

Gestart door Bab Marinus zaterdag 15 april 2017, 21:54:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobile Station
Bab Marinus
gast

Mobile Station
Beste heren/dames, mijn vraag is de volgende...ik ben in het bezit van de volgende mobile station van Marklin, 60657 en de 60653. Nu het volgende probleem op het moment dat de 60657 aangesloten is en ik daarna de 60653 ook aansluit, of andersom,  op het Marklin kastje, verdwijnen de geprogrammeerde treinen uit de 60657....is dit bekend ?? heeft iemand een oplossing voor mij ?? De geprogrammeerde treinen komen wel weer terug als ik de twee  M S eruit haal en daarna de 60657 weer aansluit.
Vriendelijke groet, Bab Marinus.
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile Station
Beste Bab,

Kijk eens wat er in de handleiding van de mobile station over het gebruik van 2 mobile stations staat, dan wordt het je duidelijk wat er aan de hand is. Succes ermee
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mobile Station
Hoi Bab,

Als je twee Mobile stations aansluit, wordt de tweede de slave.
Vandaar dat de locs verdwijnen.
Eén en ander staat inderdaad ook in de handleiding beschreven.

Mocht je er verder nog vragen over hebben, stel ze gerust.

Groeten,
Ton.
Re: Mobile Station
Bab Marinus
gast

Re: Mobile Station
Heren bedankt voor de hulp.

Gr Bab.
Re: Mobile Station
Bab Marinus
gast

Re: Mobile Station
Beste Heren,

Nogmaals het boekje doorgelezen maar helaas niets kunnen vinden hierover......slechte oogjes.
Is dit "slave probleem" op te lossen of is het zoals het is .

Gr Bab.
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile Station
Dag Bab,

Staat er toch echt op blz 21 en 22 https://static.maerklin.de/damcontent/e4/58/e458074e716c2f4e29fe8d248a608a641470328039.pdf
De oudste MS is altijd de master. Daar is niets aan te veranderen.
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Mobile Station
Hallo Bab, als je boekje van de 60653 Nederlands-Frans met #156549/1109/Ha4Ef doorleest staat daar niks over een slaver en master in.
Wel in het door Brund55 genoemde boekwerkje -Duitse taal- # 267975/0116/Sc2Ef.
Ik heb geen 60657 dus die tekst ken ik niet.
Op je vraag: veranderen, nee, dat kan helaas niet. M. heeft dat niet ingebouwd. (hoorde ik weer van mijn dealer).
Dirk

ps. Gebruik je de aansluitbox 60113 grijs of de 60116 zwart?
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mobile Station
@Dirk, Even los van Babs vraag
Citaat van: trein-ice3 op maandag 17 april 2017, 20:14:43
ps. Gebruik je de aansluitbox 60113 grijs of de 60116 zwart?
Wat is het verschil tussen de twee genoemde aansluitboxen?
Ik heb altijd begrepen nl. dat het verschil tussen de twee MSns alleen de kleur was.
Re: Mobile Station
Bab Marinus
gast

Re: Mobile Station
Hallo ,
ik gebruik de grijze aansluit box..... dank allen voor de hulp en uitleg.

Gr Bab.
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Mobile Station
@Cees,
Ik wilde die vraag ook hier in het forum in een nieuw topic stellen. Zag dat er al een topic was over de aansluitboxen. Waar ik het antwoord ook niet vond en heb het maar op de kleur gehouden.
Ik zie alleen verschil in de tekst op de Duitse Märklin website bij de voedingen die je kunt aansluiten: schakelende voeding en schakelnetdeel.
60116 zwart: Voor aansluiting van een schakelende voeding 66360/66361 en max. 2 Mobile Stations (60657 of 60653/Trix 66955 of 66950). Geschikt voor de spoorbreedten Märklin H0, Trix H0 en Minitrix. Afmetingen: 96 x 85 x 40 mm.
60113 grijs: Voor de aansluiting van een schakelnetdeel 66361 of 66365 en maximaal 2 Mobile Stations (60657 of 60653/Trix 66955 of 66950). geschikt voor de spoorbreedten Märklin H0, Trix H0 en Minitrix. Afmetingen 96 x 85 x 40 mm.
Het verschil in de voedingen is blijkbaar ook alleen de kleur. En let op de 66365 is 30 watt en is voor 120volt huisaansluiting. De andere zijn allen 36 watt bij 230 volt.
Blijft dus over alleen de kleur tenzij een dealer / monteur / somebody else hier een beter antwoord op heeft.
Ik dacht misschien lag het probleem (weg geprogrammeerde treinen) van Babs aan de aansluitbox vandaar mijn vraag gebruik je grijs of zwart.
Dirk
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile Station
@ Dirk

Er is verschil tussen een trafo en een schakelende voeding (schakelnetdeel). Voor de uitleg zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Schakelende_voeding

Kernpunt is een stabiele uitgangsspanning, iets wat een trafo niet heeft. De discussie hierover is ergens op het forum te vindenn.
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mobile Station
Hoi Bab,
Zoals al eerder gezegd bij gebruik van meer MS2 zal de MS2 met het oudste serienummer altijd de "master" zijn.
Dat betekent dat je bij het programmeren altijd de master moet gebruiken.
Nieuwe loks komen dan in de loklijst van de master te staan en de slave neemt ze over.
Eventueel in de slave geprogrammeerde loks worden onderdrukt door de master
Ze zijn dus niet weg maar zijn pas oproepbaar als de master afgekoppeld is van de aansluitbox.
Je kunt tot 40 loks in je loklijst zetten.
Tip: Laat je "oudere" MS updaten door de "nieuwste", ook de railbox.
Succes digibert
Re: Mobile Station
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Mobile Station
Thnx Dick, ik heb weer wat geleerd! Ik weet altijd de voeding aansluiten die Märklin adviseert of soortgelijke voeding gebruiken.