Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ik steel als de raven?

Gestart door Gerrit-1959 zaterdag 15 april 2017, 09:42:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

Ik ga een 'zwevende' tafel maken en hang het schaduwstation daaronder. In het midden blijft het open, dus alleen waar de rails liggen is ondersteuning. Ik kan dan met een rolplank onder de tafel rollen en dan omhoog en overal bij.
Ik ga wel maximaal proberen in de buitenbaan omhoog te gaan, maar wil deze baan ook kunnen inzetten voor dalen. Vandaar, dat ik zowel onder als boven de helix wissels heb aangebracht.
Wat de hellingspercentages betreft, het grootste percentage is 2,8% en de kleinste 2%. Ik heb zoveel mogelijk de ruimte proberen te benutten en de 24230 en 24330 gebruikt in de helix en deze ook min of meer ovaal gemaakt. Ik hoop, dat deze percentages geen problemen opleveren.
Wat mijn lengte van opstelsporen betreft, mijn kortste is 4 m en is meer dan voldoende. Waarschijnlijk kan ik meerdere combinaties kwijt op 1 opstelspoor, dus zal ik met blokken daar rekening mee moeten houden. Dit gaat nog een leuk denkproces worden, hoe dat uit te voeren.
En ik wil jullie weer uitnodigen om mee te denken. Tot dusver alleen maar Top! :thumbup:
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 18 april 2017, 14:04:47
meerdere combinaties kwijt op 1 opstelspoor, dus zal ik met blokken daar rekening mee moeten houden.
Dit gaat nog een leuk denkproces worden, hoe dat uit te voeren.
Digitaal of analoog? Digitaal kun je met bijvoorbeeld Koploper dit op 2 manieren doen, met dynamische blokken of met samengevoegde blokken.

Analoog zul je moeten gaan voor 2 of meer blokken met een vaste maat. Een samen te voegen blokkenpaar maakt je analoge besturing onevenredig duur. Daarbij geef je ook aan dat 1 van de opstelsporen 24130 radius bevat, en dus voor kortere treinen (of kortere wagons) is.

Digitaal en analoog is het vrij makkelijk mogelijk om korte en lange treinen te onderscheiden bij binnenkomst.

Maar het invoegen bij vertrek is analoog lastiger dan digitaal. Er is analoog dan een voorrangsregel nodig, en dan zit je al vrij snel vast aan de nodige elektronica (flipflops of nieuwer). Computer gestuurd kun je dat de computer laten doen.

Citaat van: Laurent op dinsdag 18 april 2017, 13:02:17
Ik denk ook dat je door de beperkte breedte niet uit gaat komen op zo'n lus zoals je tekent, Jan. Die heeft ook ruimte nodig en die is er volgens mij niet.
Klopt in wintrack ziet het er ook iets anders uit (op 'n andere pc), en inderdaad, de breedte van de tafel is de zwakke schakel, naast de diepte. Ik heb daarvoor minimaal 2,6 meter breedte voor nodig (helaas ook de maximale), bij een diepte van 150 cm (wat ik teveel vind). Ik heb geen idee van de breedte bij Gerrit, omdat ik geen any heb geinstalleerd.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Jan,

Ik ga digitaal rijden in de toekomst. Weet nog niet of het I-train wordt of Traincontroller. Koploper lees ik teveel verhalen over, dat het niet meer aangepast wordt of wel, maar de geluiden zijn niet stabiel. De andere twee ontwikkelen zich wel verder.
Mijn schaduwstation moet passen op 3 x 1,4 en dat moet volgens Anyrail passen. C-rail R-5 heeft 1,4 m nodig.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

Helix af en ook tafelniveau en spoordijk met brug. Op tafelniveau 1 knelpunt en dat is rechtsonder. Daar is maar één spoor beschikbaar om meerdere rondgangen te maken. Heb er nog geen oplossing voor, maar misschien heeft iemand een creatief idee.
Re: Ik steel als de raven?
-Gerrit:
Er komen nog steeds updates van koploper uit.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Jorg,

Dat bericht heb ik al eerder gelezen, maar ook dat koploper niet meer wordt aangepast voor nieuwe besturingsmodules zoals de MS3 ed. Er zijn mij gewoon teveel tegenstrijdige verhalen en als ik plaatjes van koploper voorbij zie komen, vind ik, maar dat is persoonlijk, het grafisch niet sterk.
Re: Ik steel als de raven?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ik steel als de raven?
Hoi Gerrit,

Grafisch heb je gelijk, maar voor de rest kan dit programma veel meer dan de meeste programma,s.

Nog geen maand geleden is er weer een nieuwe versie uitgekomen, zelf gebruik ik het programma al zo,n 8 jaar naar volle tevredenheid.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Als je weet hoe een programma gemaakt wordt, zegt dat alles over de toekomst. Koploper is feitelijk een eenmansproductie, gebaseerd op delphi (combinatie database en pascal georienteerd programma). Dat kan nog heel lang goed gaan, of niet. De leeftijd en gezondheid van de maker, en van de code bepalen de toekomst op langere termijn, en in ieder geval de grafische mogelijkheden van de programmatuur maakt duidelijk dat de grafische omgeving niet noemenswaardig kan veranderen.

Zouden de kansen beter liggen met C, CC++ of java? Grafisch wel, maar qua werking niet.
Is de code overdraagbaar op andere systemen? Zeker wel. Als de maker ooit zijn code vrijgeeft, dan kan een ander die code porten naar een recentere taal. Zonder meer mogelijk. En vanaf dan is er een nieuwe grafische schil en uitbreiding naar andere dan windows platforms mogelijk. Maar dat kan nog heel lang gaan duren.

Tot die tijd zijn je eigen afwegingen:

-de mogelijkheden
-de grafische schil
-de ondersteunde apparatuur
-de prijs

Bedrijfsmatig zou je nooit met een eenmanspartij in zee willen gaan,
als consument doe je dat met het grootste gemak.

Hoe lang moet continuiteit voor jou gewaarborgd zijn?
Tien jaar, 20?

Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Ik steel als de raven?
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 20 april 2017, 20:46:50
Dat bericht heb ik al eerder gelezen, maar ook dat koploper niet meer wordt aangepast voor nieuwe besturingsmodules zoals de MS3 ed. Er zijn mij gewoon teveel tegenstrijdige verhalen en als ik plaatjes van koploper voorbij zie komen, vind ik, maar dat is persoonlijk, het grafisch niet sterk.
Dag Gerrit,

Paul Haagsma, de bouwer van Koploper, heeft aangegeven alleen nog voor zijn vrienden (= Miniworld in Rotterdam) wijzigingen in Koploper aan te brengen en dit resulteert dan in updates of een nieuwe versie.
Deze stelt hij ook voor andere Koploper gebruikers ter beschikking.
Gebruikerswensen op het Koploperforum worden dus niet meer gehonoreerd tenzij Miniworld in Rotterdam daar ook om verzoekt.
Dat Koploper meer kan dan bijvoorbeeld iTrain komt omdat de eerste versie van Koploper in de vorige eeuw al het licht heeft gezien. iTrain in deze eeuw.
iTrain zal qua mogelijkheden op den duur gelijkwaardig zijn aan Koploper en zal meegaan met zijn tijd.
Dit komt mede omdat Koploper uit hobbyisme is voortgekomen en iTrain commercieel is opgezet; er moet voor betaald en aan verdiend worden.

Daarnaast zijn er nog andere programma's die zich kunnen meten met Koploper en iTrain.
Het is dus een kwestie van smaak en kijken met welk programma jij je prettig voelt.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Henk,

Dank voor je duidelijke uiteenzetting. Ik denk veel mensen dit waarderen. In ieder geval mooi, dat Paul ooit is begonnen met dit en uit hobbyisme. In alles heb je een gedreven pionier nodig.

Ik weet, dat er meer programma's zijn, die kunnen meten met andere op de markt. Zelf ben ik al wezen kijken en op dit moment staan bij mij i-Train en Traincontroller bovenaan.

Bij het forum van de buren heb ik kennis mogen maken met iemand, die alles rijdt met i-Train en tevens feedback is voor Xander van i-Train. Traincontroller heb ik in Miniatur Wunderland mogen zien en bestudeert. Andere ben ik nog niet aan toe gekomen, maar ga ik zeker bestuderen. Belangrijk voor mij is dat ik een beeld denker ben en zaken graag in beeld zie. Dat mis ik aan de MS3,vandaar de wens om het met pc en beeldscherm te willen gaan aansturen.
Re: Ik steel als de raven?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ik steel als de raven?
Ik weet even niet hoe die heet, maar er is een besturing met Raspberry/Banana Pi en de door de MS2 en MS3 gebruikte CAN bus. Die is niet zo duur, maar wel deels zelfbouw.
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 20 april 2017, 20:41:33
Op tafelniveau 1 knelpunt en dat is rechtsonder. Daar is maar één spoor beschikbaar om meerdere rondgangen te maken. Heb er nog geen oplossing voor, maar misschien heeft iemand een creatief idee.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

Dank voor je meedenken. In jou plan zie ik 1 nadeel, namelijk, dat je namelijk alleen maar achteruit op tafel niveau kunt komen. Ik wil wel een rondgang op het binnenspoor op tafelniveau houden voor een railbus (DRG Railbus VT135) en op dit niveau wil ik ook rond kunnen op de buitenbaan, maar deze moet om dit te kunnen nu eerste een stukje over de binnenbaan.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Iedere trein vanuit je schaduwstation gaat eerst naar je dijk/brug gedeelte en vandaar uit naar je zichtstation of weer terug naar je schaduwstation zonder je zichtstation aan te doen.
Treinen kun je ook tussen je dijk/brug gedeelte en je zichtstation laten rijden zonder dat ze naar je schaduwstation gaan.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

Daar moet ik even over nadenken. In mijn hoofd wilde ik de keuze hebben om of over de dijk te gaan of over de tafel. In jou voorstel is het dus en en. Daarbij ook het idee van de railbus. Hmmmm, lastig nu.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hier de mogelijkheden.
Met je railbus kun de dus voor rijweg 2 kiezen
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

Wederom dank voor het meedenken. Maar zoals al geschreven wil ik de railbus op de tafel rond laten gaan. Die gaat een soort dienstregeling lopen op de binnen baan. Met je andere diagonaal ga ik even puzzelen.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Is het niet mooier met een railbus om te pendelen i.p.v. een rondje te rijden?
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

Dat zou een optie kunnen zijn. Ik wil boven de helix in ieder geval een scenery kolenmijn zetten en het personeel moet er wel naar toe kunnen. Weer iets om uit te vogelen.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Plaats voor de pendeltrein en ruimte om te rangeren met de kolentrein
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

Hierbij mijn voorlopig idee. Het oranje gedeelte is dan voor de railbus.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Wat vragen.
Waarom dubbelspoor als maar aan een kant rijd?
Lijkt mij een stuk veiliger als je rechts OF links rijd, beide is vragen om aanrijdingen.
Waarom het diagonale spoor op tafel niveau?
Spoor is om te keren alleen is tafel niveau een grote keerlus.
Je weet dat je alleen naar je brug niveau kan via je schaduwstation?
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

- De spoordijk heb ik nu aangepast naar enkelspoor met een passeerspoortje voor de railbus. Zie bijlage. Goeie tip
- Het diagonale spoor is meer om meer bewegingen op de tafel te hebben en het rondgaan ook op dat niveau te breken. Misschien wordt het ook wel een zogenaamd dood spoor.
- Ik weet dat ik alleen maar vanuit het schaduwstation naar de spoordijk kan. Maar er is een shortcut via de driehoek en de wissels op de helix. Dat zal een uitdaging zijn om te gaan programmeren. Lol.

Blijf schieten en bedankt voor zover.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Ook tafelniveau wat aangepast. Langzaam wordt het wat.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Zal nog eens een poging wagen om je denk wijze te veranderen.
Kijk is naar mijn plan, daar wordt overal rechts gereden.
Ik ga je nu niet verplichten om het net zo te doen, maar wil je wel vragen er nog eens naar te kijken.
De rail bus maakt dus gebruik van het zelfde spoor als je intercity en je goederentrein.
In je plan waar je brug nog dubbelspoor is is er een mooie gelegenheid om je snelle intercity de goederentrein te laten passeren.
De een gaat rechtdoor wacht vervolgens op de brug en de intercity gaat naar links de brug op en heeft een vrij spoor naar de helix.
Blijf je bij je eigen ontwerp, even goede vrienden het is tenslotte jou baan.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

- Ik heb gezien, dat in jouw plan overal rechts wordt gereden. Voor mij is dat geen must. Zal vast indruisen tegen alles wat op banen gebeurd.
- Ik ga niet met passagierstreinen rijden. Daar heb ik niet zover mee, omdat het in mijn ogen metervreters zijn. Ik ga naast de railbus uitsluitend goederen rijden.
- Ik wil de brug graag van Noch lasercut maken en de prijs hiervan heeft mij doen besluiten het dubbelspoor te laten vervallen.
  Tenzij ik de lotto win natuurlijk. Maar dan ga ik mijn baan in de schuur maken (9 x 13 m).
- Mijn spoordijk is meer bedoeld als een soort van paradelijn. Mooie achtergrond maken op de muur en op de korte zijde loopt hij voor het raam langs.
  Dit betekent dus ook, dat niet voortdurend al mijn treinen er steeds langs moeten, maar je ook een trein er langdurig moet kunnen stallen.

Ik denk, dat ik onduidelijk ben geweest in het aangeven, wat ik wil met mijn baan. Wat voor mij belangrijke punten zijn:
- geen passagierstreinen
- veel verschillende treinen/combinaties
- wat rangeermogelijkheden
- minimale scenery voor gebouwen, dus meer landschappelijk
- indien passen het Faller Car System

Waar ik nog wel even mee aan het stoeien ga is je idee rechts om diagonaal naar de helix te gaan. Daar zit misschien nog wel iets.


Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

Ik ben wat wezen stoeien met het diagonaal weglopen van de spoordijk, maar kom in de knoei met de helix en de aansluitingen op de tafelbaan. Tevens kost het mij ook veel ruimte bij het rangeergedeelte van de tafel. Zoals het nu lijkt, ga ik niet voor deze optie.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Ik heb het in ieder geval geprobeerd.
Het is jou baan dus jij bepaalt hoe het eruit gaat zien.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

Het is absoluut niet mijn bedoeling om jou te frustreren, maar ik zie geen oplossing met jouw idee voor hetgeen onder de tafel zit. Ik ben daar een paar uur mee aan het worstelen geweest en kom er niet uit. Dus als jij mij de gouden tip kunt geven, graag.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Haha ben niet gefrustreerd hoor.
Ik werk in een andere volgorde, eerst zicht en waar het dan uitkomt een schaduwstation.

Maar als je de slinger die boven je schaduwstation komt weg laat en alleen maar met een helix naar boven komt draait hij toch al andersom dan nu
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Evengoed, afgeserveerd of niet, ik vind het baanontwerp van Herman prachtig:

Het oogt spannend en spectaculair, al zou ik nooit genoegen nemen met personentreinen van 3 wagons.
Gerrit wil blijkbaar geen personentreinen, dat kan ook, natuurlijk.

Vraagje:
De L-vorm is heel herkenbaar maar ik heb die gecombineerd met een hellende ovaal (zolder rond).
Daardoor kom ik uit op een van de benen van de L-vorm, en daarbovenop ligt dan een kopstation.
Ik geef toe: er ligt op dit moment niets. Heb alles wat er lag afgebroken om voor de 3e keer opnieuw te beginnen.

Is zoiets bij Gerrit ook haalbaar, of totaal uitgesloten? Of zelf onwenselijk, dat kan ook.

Je zou dan zoiets krijgen (gespiegeld, dat wel):
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Nog eentje dan
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

@ Jan22: Jouw idee van de ovaal is bij mij niet mogelijk door de schuining van het dak en de deur.
@ Herman: Jouw plan bleef mij intrigeren, maar tegelijk had ik ook een vaag onduidelijk gevoel. Vandaag werd mij duidelijk waarom. De spoordijk in mijn ontwerp loopt precies langs het raam. Als je aan de tafel zit, dan kijk je zo over de treinen naar buiten. Dat was mijn motivatie om de spoordijk op deze manier aan te leggen. Ik ben nog wel weer bezig geweest om wat aanpassingen door te voeren op het niveau van de tafel en dat kun je in de bijgevoegde afbeelding zien. Ik ga uit van mijn idee om de spoordijk niet als doorloopspoor te gebruiken van of naar de tafel.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

Op dit moment is het onderstaande plan, het plan waar ik vanuit ga. Je moet het zien van boven naar beneden. De rode nummers geven de aansluitingen weer. De helix zie je op de tweede afbeelding.

Vandaag naar houthandel geweest om advies voor mijn tafel. Heb een stalen koker 80x20 gekocht en moet daar nu lippen aan lassen. Dan komen er dragers tussen van populierenmultiplex 18 mm. Deze dubbel ik, zodat er per lip twee dragers zijn. Binnenkort maar eens uitrekenen hoeveel multiplex ik moet aanschaffen.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

Nu het plan redelijk volledig is, ben ik overgegaan naar het bouwen. Hiervoor ben ik een nieuw topic gestart.

-Mijn baanbouw-
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Ik steel als de raven?
Hallo Gerrit,

Je zit met net zo een makkelijke kamer als mij :O mooi plan Geworden! Ben benieuwd hoe je de bouw aan gaat pakken, daar kan ik vast ook weer van leren voordat ik de eerste stukken van mijn baan in elkaar gezet zetten :thumbup: :thumbup:
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Nog even een vraagje: de wissels in de rode cirkel. Ik moet er overheen gelezen hebben.
In het kader van beter goed gejat dan slecht verzonnen, ehh:

- je rijdt dus rechts?
- wat zijn de afstanden?
- wat ga je met die overloop wissels doen?
- anders gezegd: wat bereik je hiermee?
- je gaat digitaal, dus het gaat om iets wat digitaal benutbaar is?

Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Jan,

De intentie is rechts te gaan rijden. Volgens mij is dat ook de rijrichting van een Duitse baan.
Ik wil ook graag linksom in mijn schaduwstation rijden. Daardoor stopt in principe alles vooraan, zodat op eenvoudige wijze het materiaal van het spoor kan halen voor onderhoud of verandering va combinaties.
Ik heb maar twee omwentelingen in de helix, dus kan ik door deze wissels op beide sporen in twee richtingen rijden en dus beide sporen gebruiken voor stijgen en/of dalen. Of ik het ga gebruiken weet ik niet. Ik doe het meer om problemen, die ik hier soms lees voor te zijn. Problemen als voor zware treinen bij dalen in kleine radius eruit lopen. Ik zou deze trein dan via het buitenspoor kunnen laten dalen en een kleine trein via het binnenspoor laten stijgen. Of koppelingen die onder buffers haken in de kleine radiï.
Ook kan ik een groot deel van de keer-s gebruiken als opstelspoor.

Wat je bedoelt met je vraag, wat de afstanden zijn, moet je even wat verduidelijking geven. Deze vraag is mij niet helder.
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Afstanden, slecht verwoord, ik bedoelde opstelspoor lengtes.

Ik dacht in eenrichtingsverkeer, niet in wat jij gaat doen, 2-richtingsverkeer.

Enfin ik dacht dus: er passen lange en korte treinen achter elkaar,
of bij het programma koploper, er past een superlange (over het wissel heen), maar kortere treinen passen ook.

En kennelijk (gezien de kruising) wil je in de lus in beide richtingen rijden.
Bovengronds zijn daar goede redenen voor, ondergronds niet.

En ik dacht niet aan een trein die links binnenkomt, en nu op het rechterspoor kan komen (maar dat hoeft niet te doen). Dus de ligging van de (overloop) wissels is me nu duidelijk, en ze voorkomen gebruik van een kruiswissel op een heikel punt.

Het zijn dus eigenlijk 2 lussen in elkaar, met een overloopwissel naar de voorkeursstand.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Jan,

Good deduction, my dear friend.

Het kortste opstelspoor is iets meer dan 4,5 m. Alle opstelsporen in het schaduwstation hebben twee blokken, dus het kortste spoor kan ik opknippen in twee keer 2,25 m opstellen.
Ik weet niet of ik de lus in twee richtingen wil rijden. Ik heb alleen de mogelijkheid aangebracht om het te kunnen doen. Uitgangspunt is rechts rijden.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

Toch weer wat aanpassingen en 'finetuning'.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Toch weer wat aanpassingen gemaakt voor de tafel. Wel nu voor 95% definitief, denk ik.
De tafel is klaar, nu druk bezig met de helix te bouwen. Gaat langzaam maar gestaag.
Uitvoering: K-rail en veel flex
Geblokt is niet zichtbaar. Spoordijk.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

Het blijft wat finetuning.
Re: Ik steel als de raven?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Ik steel als de raven?
Ziet er goed uit Gerrit. En dat finetunen is een continue proces. ;)
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Thx Henk. Jij hebt al een mooie stap gemaakt in het eggie.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Toch nog weer wat polijsten en slijpen. Een 360 mm raduis rechtsboven weggehaald, een paar slanke wissels erin en wat meer vloeiender lijnen in de trajecten.

Edit: tips en tricks zijn welkom. Het geblokte gedeelte zijn niet zichtbare sporen.
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit,

Na twee jaar denk ik nog ik ga het aanpassen.
Nu kan het nog en straks niet meer.

Wat bij mij helpt is het op een gegeven ogenblik opzij leggen en het laten rusten.
Dan, na verloop van tijd het weer oppakken.
Vaak zie je dan vanzelf weer verbeteringen (of niet).
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het finetunen van mijn ontwerp. Met name in de helix zaten nog een aantal storende fouten en lagen de sporen niet netjes boven elkaar en waren hellingshoeken niet goed. Ook onnodige wissels eruit gehaald en het rangeergedeelte wat aangepast. Tevens een aantal wissels vervangen door slanke wissels om het rijden door een wissel wat vloeiender te maken.
Ook het schaduwstation uitgebreid met een extra opstelspoor, de baan opgedeeld in blokken en geprobeerd een logische benaming te bedenken.
Is het nu af? Vast niet, dus voel je vrij om erop te schieten.
Bijgevoegd de .any en een aantal 3D opnamen.
Re: Ik steel als de raven?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Ik steel als de raven?
Zie er goed uit Gerrit.

Eén waarschuwing is wel op z'n plaats: kijk niet te veel naar je baanplan. Je komt niet aan bouwen toe.  >:-D
Zelfs na maanden het baanplan (lees: zichtbare bovenbaan) "klaar" te hebben ben ik nog steeds aan het veranderen.

Ik kijk uit naar de (verdere) bouw