- Wel eens aan een schuifdeur gedacht?
- Ik ga ook uit van 134-140 cm "tafel"-diepte, maar dan met uitneembare stukken ertussen, iets om bij de planning rekening te houden. Die diepte is ideaal voor (ik noem het maar) R4,R5,R6 in flexrails. Zie voor de uitleg van dit principe de tekening onderaan; het uitneembare deel geldt dan voor alle niveaus erboven ook.
- Over de voors en tegens van 3-weg wissels is op dit forum veel te doen, maar bijna niemand benoemt wat er fout gaat, als het fout gaat.
3-weg wissel: waarom niet?Ik heb jaren met M-rails 3-weg wissels gereden, zonder enig probleem, en zonder enige aanpassing.
De eerste generatie k-rail 3-weg wissels gaven meer problemen, de latere versies niet meer. M* verbetert wel eens wat, maar wijzigt nooit het catalogusnummer.
De meest interessante observatie is al wat ouder. AnalogDriver heeft ooit voor M-rails een
ombouw gemaakt met diodes opdat je de 3 standen met 3 draadjes kunt schakelen, in plaats van met 4 (zoals bij het origineel), want dat is een van de dingen die fout kunnen gaan bij het schakelen van linkse naar rechtse stand via de middenstand. Mensen die dat niet doen, leggen 3-weg wissels meestal alleen in de "open rijd richting" aan, want dan hoeft er niet geschakeld te worden.
Waar je met een 3-weg wissel ook mee zit, is het aantal stroomloze plekken waar de massa moet komen van de wielflens in plaats van de spoorstaven, want die zijn niet-stroomvoerend in verband met het sleepcontact dat ermee in aanraking kan komen. Dat kun je met spoorstaaf-polarisatie verhelpen of door meer
massa aansluitingen op loc of spookwagen te maken.
Een ander ding is stroomloosheid van prik op de onderbroken middenrail waar korte slepers (railbusjes) meer last van kunnen hebben dan langere slepers, en wat je kunt oplossen met een
spookrijtuig (met extra sleper t.b.v. de loc) of door een loc meerdere slepers te geven. Volgens sommigen zitten enkele puko's te laag.
Maar nogmaals mensen zijn voor of tegen het gebruik van 3-weg wissels, en bijna niemand geeft aan wat er dan zo fout ging dat je ze moet vermijden. Je leest zelden iets over ontsporingen op 3-wegwissels.
Grappig is dat als je zoekt op "driewegwissel problemen" je ineens van alles vindt, vooral digitale problemen.
Het gebruik van verkeerde (zener)diodes (analoog probleem), fouten in de wisseldecoders (Viessmann 5211 en M74465 rond 2007-2010),
problemen met Koploper,
problemen bij digitaal gebruik,
problemen met raptor, ...
Waar die digitale problemen op neer komen is dat elke driewegwissel (en engelsman) bestaat uit twee wissels, dus ook twee decoders nodig heeft, terwijl er in de C-driewegwissel aanvankelijk maar plaats was voor eentje (is natuurlijk inmiddels aangepast). De meest gemaakte digitale fout heeft te maken met het niet lezen of verkeerd begrijpen van de handleiding over bijzondere railconfiguraties zoals driewegwissel en engelsman.
Wat ik als analoog rijder zou verwachten, is de digitaal grotere gevoeligheid voor kortsluiting op driewegwissel en engelsman, maar daarover vind ik niets. Dat speelde vooral vroeger bij Alzheimer loc-decoders, kortsluiting en ploef, instellingen kwijt.
(+++edited: ik moet toch weer eens een nieuw toetsenbord kopen, allemaal typo's na een valpartij
)
Uitleg uitneembaar deel bij tafeldiepte 140 cm