Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ik steel als de raven?

Gestart door Gerrit-1959 zaterdag 15 april 2017, 09:42:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Ik steel als de raven?
Misschien een heeeeeeeeeeeel niet al te nozele vraag, maar ik ben hier een aantal ontwerpen tegen gekomen, waar ik ook wel wat in zie. Kan ik dit soort ontwerpen zonder pijn overnemen? Of heerst er hier ook de vervelende ziekte: Copyright?
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ik steel als de raven?

Hoi Gerrit,

Bij mijn weten, vindt iedereen het een eer, als iemand zijn railplan gebruikt  ;)
En wie weet, waar zij hun plan weer vandaan hebben  :D

Grtz Tony
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hoi Tony,

Thx man. Ik denk, dat ik maar over ga tot gedeeltelijke plagiaat. Ik heb wel gezien, dat veel mensen mogen werken in een ruimte van gemiddeld 3 x 3 m. Dus vast wel iets te vinden.
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ik steel als de raven?

Dat gaat vast goed komen, Gerrit  :P

Zelf zou ik eerst de vorm van de baan ( tafel ) bepalen.
De inrichting van je treinkamer, zeg maar.

We gaan het wel zien hier en er wordt graag meegedacht !

Succes ermee !

Grtz Tony
Re: Ik steel als de raven?
Hier iets te vinden ===> klik
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

Mooie link Wim, maar ik wil nog wel de deur open kunnen doen en ergens kunnen staan. Mijn schuld, want de informatie was wel heel summier. Ben net even wezen meten en de kamer is ongeveer 3 x 2,5 m en de deur zit strak in de korte hoek, dus ik moet ongeveer een tafel hebben van 3 x 1,4 en kan aan de andere kant nog een stukje aanpassen van 1.3 x 0.9. Dus de tafel wordt dan L-vormig. Volgens mij kan ik daar wel wat mee.
Oh ja, ik zie, dat veel mensen hun baan een naam geven. Ik doe mee en heb de naam: 'Dämmerunger Wald' gekozen, dus zal een topic opstarten onder die naam bij baan bouwen.
Re: Ik steel als de raven?
Heb je wel eens overwogen de baan zo hoog aan te brengen, dat de deur ónder de baan door draait?
Dus rijlengte langs de muren en de kamer blijft bruikbaar...

Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Re: Ik steel als de raven?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ik steel als de raven?
Wat je ook kan doen is de deur de andere kant op laten gaan of te 'delen'. Verder dan een tafel langs de muur laten lopen. Heb je veel rijlengte. Ik heb wel een voorbeeld hiervan uit een heel oud boekje.

Wil ik wel scannen voor je. Stuur even je email adres per pb.

Wordt wel na het weekend, ben nu een reisje aan het maken.  :)
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Wim,

Lol. Die gedachte is nog niet gepasseerd. Zou een optie kunnen zijn, als ik alleen zou willen rijden, maar dan zou ik mij niet beperken tot die éne kamer >:-D. Ik vrees dan een minuscuul verschil van mening met mijn wederhelft, met als uitkomst, dat ik op zoek mag naar andere woonruimte, wat trouwens wel mogelijkheden in zich heeft. :). Maar dat is het mij echt niet waard, ik ben na bijna 30 jaar nog steeds heel dol op haar.
Dus als je het niet erg vind, houden we het maar op een simpele tafel, waar ik nu over aan het nadenken ben van hoe en wat. Ik heb het voordeel, dat de ruimte leeg is en geen ander gebruik kent. Er ligt laminaat. Enige nadeel is, dat er maar één stenen muur is en de rest gipsplaat.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Even een tekening gemaakt. Grijs is de ruimte voor de tafel
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ik steel als de raven?
Hoi Gerrit,

Zoiets zou ook kunnen  ;)
Bedenk ook, dat je baan niet dieper dan 80-90 cm mag/moet zijn  i.v.m. bereikbaarheid.

Grtz Tony
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Tony,

Ik heb je plan even in Anyrail gelegd, maar het plan betekent, dat ik met de kleinste radius moet werken en enkel spoor. Ik wil graag dubbelspoor rijden en als het lukt R-2 C-rail als kleinste radius. Ik zal dus een paar punten op mijn tafel moeten maken, waarop ik kan steunen als er iets mis is. Jou plan zorgt er dus wel voor, dat ik hier aan moet denken.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

Hoe zijn de ervaringen met drieweg-wissels in de C-rail? Van de M-rail heb ik kunnen lezen, dat die wel eens voor trammelant zorgen. En hor zijn de ervaringen met de Engelse wissels?
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ik steel als de raven?

De vorm kun je naar believen aanpassen, Gerrit.
Dan kunnen R2 en R3 bochten ook prima.

Met Engelse wissels heb ik nooit problemen gehad.
Driewegwissels gebruik ik niet meer. Zowel de M-rail versie , alsook die Fleischmann profie ( ik rijd ook 2 rail  :P ) reden niet zo lekker.

Grtz Tony

( met aangepaste tafel )
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Thx Tony,

Ik was ondertussen wat aan het rommelen in Anyrail en met veel jatwerk het onderstaande schaduwstation in elkaar geknutseld. Betekent wel dat ik een helix moet gaan bouwen met behoorlijk wat omwentelingen, want ik wil wel tussen de sporen kunnen komen van het schaduwstation. Of ik moet het schaduwstation onder de tafel 'hangen', zodat ik er vanuit het midden onder bij kan. Hoop om over na te denken.
Re: Ik steel als de raven?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ik steel als de raven?
Ik zou er twee engelsmannen in leggen. Het spoor waarop nu je keerlus weer aan takt, zou ik ook voorzien van een engelsman. Nu kan je op alles, behalve de buitencirkel, niet inrijden als er iets uitrijdt. Verder, als je de onderkant hier ruim genoeg houdt en zorgt voor een cm of 30 tussenruimte met het volgende niveau, kan je natuurlijk prima het schaduwstation, in geval van calamiteit, het schaduwstation van onderaf bereiken.

Ik vind deze weergave van anyrail erg onduidelijk. Ik kan niet lekker zien wat voor rails je hier nou precies gebruikt. Het ziet eruit als C rail, maar zelfs daarbij mis ik nu het gevoel.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Laurent,

Ik wil voor alles wat 'onderhuids' is C-rail gebruiken, dus het schaduwstation is C-rail. Kun jij aangeven, waar je de twee engelsman wil hebben. Het is mij niet duidelijk, zoals jij het beschrijft.
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Snap niet waarom er zo veel gewisseld kan worden.
Je komt rechts rijdend binnen stelt de trein op en rijdt weer naar buiten.
Engelse wissel en driewegwissel hebben totaal geen zin.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

@Laurent: Bedoel je zo als onderstaande tekening?

@Herman: Ik wil boven in twee richtingen kunnen rijden. Hoe zou jij dat dan aanpakken?
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Zo
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Herman,

Zeer zeker het overwegen waard. Ik ga even voor mijzelf ermee stoeien, maar ga wel 1 drieweg inzetten, omdat ik die al heb, met aandrijving en decoder. Zonde om niet te gebruiken.
Re: Ik steel als de raven?
Het driewegwissels kun je beter in een zichtbaar en makkelijk bereikbaar deel onderbrengen, omdat dat wissel
meer ontsporingen/haperingen veroorzaakt dan de andere wisseltypen.
Re: Ik steel als de raven?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ik steel als de raven?
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 15 april 2017, 14:26:11
@Laurent: Bedoel je zo als onderstaande tekening?
Gerrit, dat is correct ja. Zo bedoelde ik hem.

Ik heb zelf 2 3wegwissels in gebruik bij het tapijtrijden, eentje is een aantal jaar standaard in afbuigende richting bereden geweest, 0 problemen mee gehad. Volledig C rail trouwens.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Wim en Laurent,

Toch het schaduwstation wat aangepast. Kwam ook tot de ontdekking, dat ik met de helix midden op de tafel boven kwam. Dat beperkt mij teveel in wat ik boven kan. Heb toen de keer-s bedacht. Hiermee kom ik achter de tafel boven en kan ik dan nog bedenken, wat ik verder boven ga fabriceren. En, Wim, door de wissels in deze keer-s kan ik van spoor wisselen. Leuk, dat jullie zo mee willen denken.
Re: Ik steel als de raven?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ik steel als de raven?
Als je nou je wissels al uit de bocht weg laat lopen, scheelt dat je weer een raillengte opstelruimte. Ik zie alleen even niet hoe je dit nog op 2,5 x 3 gaat krijgen?
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?

  • Wel eens aan een schuifdeur gedacht?
  • Ik ga ook uit van 134-140 cm "tafel"-diepte, maar dan met uitneembare stukken ertussen, iets om bij de planning rekening te houden. Die diepte is ideaal voor (ik noem het maar) R4,R5,R6 in flexrails. Zie voor de uitleg van dit principe de tekening onderaan; het uitneembare deel geldt dan voor alle niveaus erboven ook.
  • Over de voors en tegens van 3-weg wissels is op dit forum veel te doen, maar bijna niemand benoemt wat er fout gaat, als het fout gaat.

3-weg wissel: waarom niet?

Ik heb jaren met M-rails 3-weg wissels gereden, zonder enig probleem, en zonder enige aanpassing.
De eerste generatie k-rail 3-weg wissels gaven meer problemen, de latere versies niet meer. M* verbetert wel eens wat, maar wijzigt nooit het catalogusnummer.

De meest interessante observatie is al wat ouder. AnalogDriver heeft ooit voor M-rails een ombouw gemaakt met diodes opdat je de 3 standen met 3 draadjes kunt schakelen, in plaats van met 4 (zoals bij het origineel), want dat is een van de dingen die fout kunnen gaan bij het schakelen van linkse naar rechtse stand via de middenstand. Mensen die dat niet doen, leggen 3-weg wissels meestal alleen in de "open rijd richting" aan, want dan hoeft er niet geschakeld te worden.

Waar je met een 3-weg wissel ook mee zit, is het aantal stroomloze plekken waar de massa moet komen van de wielflens in plaats van de spoorstaven, want die zijn niet-stroomvoerend in verband met het sleepcontact dat ermee in aanraking kan komen. Dat kun je met spoorstaaf-polarisatie verhelpen of door meer massa aansluitingen op loc of spookwagen te maken.

Een ander ding is stroomloosheid van prik op de onderbroken middenrail waar korte slepers (railbusjes) meer last van kunnen hebben dan langere slepers, en wat je kunt oplossen met een spookrijtuig (met extra sleper t.b.v. de loc) of door een loc meerdere slepers te geven. Volgens sommigen zitten enkele puko's te laag.

Maar nogmaals mensen zijn voor of tegen het gebruik van 3-weg wissels, en bijna niemand geeft aan wat er dan zo fout ging dat je ze moet vermijden. Je leest zelden iets over ontsporingen op 3-wegwissels.

Grappig is dat als je zoekt op "driewegwissel problemen" je ineens van alles vindt, vooral digitale problemen.
Het gebruik van verkeerde (zener)diodes (analoog probleem), fouten in de wisseldecoders (Viessmann 5211 en M74465 rond 2007-2010), problemen met Koploperproblemen bij digitaal gebruik, problemen met raptor,  ...

Waar die digitale problemen op neer komen is dat elke driewegwissel (en engelsman) bestaat uit twee wissels, dus ook twee decoders nodig heeft, terwijl er in de C-driewegwissel aanvankelijk maar plaats was voor eentje (is natuurlijk inmiddels aangepast). De meest gemaakte digitale fout heeft te maken met het niet lezen of verkeerd begrijpen van de handleiding over bijzondere railconfiguraties zoals driewegwissel en engelsman.

Wat ik als analoog rijder zou verwachten, is de digitaal grotere gevoeligheid voor kortsluiting op driewegwissel en engelsman, maar daarover vind ik niets. Dat speelde vooral vroeger bij Alzheimer loc-decoders, kortsluiting en ploef, instellingen kwijt.


(+++edited: ik moet toch weer eens een nieuw toetsenbord kopen, allemaal typo's na een valpartij  8o )

Uitleg uitneembaar deel bij tafeldiepte 140 cm
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ik steel als de raven?
Ik heb zelf een harmonica deur gebruikt.

Geen last van een naar binnen draaiende deur.

Werkt al 20 jaar.

Succes met je ontwerp

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Nog een vraagje
- al begrijp ik inmiddels dat je de driewegwissel al hebt, en dus gebruikt
- al begrijp ik inmiddels dat je voor C-rails gaat, en niet voor iets meer flexibels.

Boogwissels inzetten afgewezen?
(ik zou niet weten hoe in C-rails, ik gebruik daarvoor Piko-A met peco pukkels)
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

@ Jan: Ik ga in de 'verborgen' sporen werken met C-rail. De zichtbare gedeelten wil ik uitvoeren met K-rail en de wissels gaan bedienen met servo's. Dit omdat ik de wisselaandrijvingen van de K-rail spuuglelijk vind. Ik ben even aan het martelen geweest met boogwissels, omdat ik die ook heb vanuit de startset. Maar het werd mij teveel gepruts met passtukjes.
@Laurent: Het kortste opstelspoor met de R1 is bijna 4 m en vanuit de bocht weg was teveel gemartel met passtukjes.
@Cees: Een harmonicadeur is pertinent afgewezen door de wederhelft. Helaas geen optie.
@Jan: Een schuifdeur kan niet. Geen ruimte, aangezien een inbouwkast de ruimte blokkeert. Dank voor je informatie over de driewegwissels. Stelt mij wat gerust. Het idee van een uitklapbaar deel neem ik in gedachten mee en kijk of het voor mij een passende oplossing biedt
Re: Ik steel als de raven?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ik steel als de raven?
Als je nou in anyrail de railnummers eens aan gooit, kunnen we met je mee tekenen. Nu hebben we geen flauw idee welke stukjes je waar gebruikt. Ik heb een redelijk idee omdat ik de geometrie van C rail redelijk ken, maar het verschil tussen een 064, een 071 of een 077 zie je niet op zo'n tekening.
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ik steel als de raven?
 @citaat

En het railplan (anyrail-bestand) uploaden.
De forumleden met Anyrail kunnen dan uitproberen.

Henk
Re: Ik steel als de raven?
Deze ruimte vraagt eigenlijk om een N-Spoorbaan.

Groetjes
Re: Ik steel als de raven?
N? Kom op zeg, dit is is een uitdaging!

Je zou nog een wegklapbaar verbindingsdeel (een brug) kunnen maken dat voor de deur komt. Is het dicht, dan kan er worden gereden en kan de deur niet open (hij draait de kamer in, toch?). Wil je weer naar buiten, dan moeten de treinen netjes stilgezet worden, buiten het verbindingsdeel. Dan kun je de boel wegklappen en de deur opendoen en weer gezellig omgaan met iedereen buiten je modelspoorwereld.

Groet,

Peter
Re: Ik steel als de raven?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ik steel als de raven?
Daarom gaf ik ook aan of de deur niet in tweeen kan.  ;)
Re: Ik steel als de raven?
Beste
De deur gewoon omdraaien - niet veel werk
Jan
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Ik steel als de raven?
 @citaat Tenzij je aluminium kozijnen hebt met opdekdeuren :P
Re: Ik steel als de raven?
marklinmanus
gast

Re: Ik steel als de raven?
Citaat van: Sprinter op zaterdag 15 april 2017, 23:33:14
Deze ruimte vraagt eigenlijk om een N-Spoorbaan.

Deze ruimte vraagt om een andere denk wijze.
Niet wat wil ik allemaal hebben, maar wat is er allemaal mogelijk.
Zie hier als eerste een schaduwstation voorbij komen die die al aardig aan de maat is.
Denk eerst is na over je zicht gedeelte en misschien komt de aansluiting naar je schaduwstation dan wel ergens anders te liggen.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Beste heren,

Hierbij de .any
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo,

@ Herman: Het klopt, dat het schaduwstation aan de maat is. Dit heeft te maken met mijn wens om redelijk treinverkeer te willen hebben, maar wel steeds andere combinaties. Het zichtgedeelte in mijn hoofd is op dit moment een verhoogd dubbelspoor aan de achterzijde, op het lagere niveau ook een dubbel spoor, wat gedeeltelijk onder het verhoogd spoor komt te liggen. Boven de helix iets van een heuvel, mogelijk mijnbouw. Voor de rest is het nog bubbelen in mijn hoofd.
@Jan: De deur aan de buitenkant laten draaien zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat ik dan ook een andere deur moet kopen. Om dan de ruimte in te moeten zou ik eerst een andere kamer in moeten. En dat is toevallig de kamer van mijn dochter. Ik denk niet, dat zij dat elke keer wil. Daarbij zie ik niet in, wat dan het voordeel is. Voor mij is wel duidelijk, dat ik niet midden in mijn baan wil zitten. Dat werd mij duidelijk, toen ik het tafelalternatief van Tony zag. Dus die deur zit mij niet zo op mijn rug.
@ Barry: Het is een houten deurpost, dus mogelijkheid is er, mits er een andere deur komt.
@ Peter: Leuk idee, maar zie ook mijn commentaar bij Jan.

Dus vooralsnog ga ik niet rotzooien met de deur. Eerst maar eens mijn baan verder ontwerpen en bij elkaar gaan verzamelen. Het is zoals ik wel meer heb gelezen hier, al doende past men aan. Graag mij blijven bestoken met ideeën en adviezen.
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 15 april 2017, 23:51:02
N? Kom op zeg, dit is is een uitdaging!

Je zou nog een wegklapbaar verbindingsdeel (een brug) kunnen maken)
Ja, heel mooi (en duur) in dat verband is een brug (Kastenbrücke of Unterzugbrücke) van Hack.
Voordeel van een Kastenbrücke is dat je geen peilers nodig hebt, en de brug als geheel kunt laten draaien rond een scharnier, en dus ophijsen. Als je er dan een mechaniek opzet dat alleen rijspanning toestaat als de brug dicht is, dan is dat behoorlijk veilig in het gebruik.

Die brugverbinding is een uitdaging op zich. Er zijn vele oplossingen voor verzonnen, maar slecht terug te vinden op de diverse forums.

En als je het dan toch over uitdagingen en jatwerk (beter goed gejat dan slecht verzonnen) hebt,
kijk dan eens bij de oplossingen van Mog, ruim 14 jaar aan het bouwen bezig geweest,
Citeermet een totale lengte van ruim 400mt, totaal 26 stroomkringen en 5 schaduwstations is deze baan goed voor 46 treinen, waarvan er een aantal in dubbeltractie rijden (totaal 62 locs rijdend) ...

De bruggen van Mog zijn vaste bruggen: je moet bukken bij het binnenkomen.

foto Mog, bruggen voor toegangsdeur:


foto Mog, dezelfde bruggen (en deur) tijdens de opbouw
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Ik steel als de raven?
Hoi, je kunt de deur er toch ook wel uithalen? Of een vouwdeur plaatsen?
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
@ Maarten: Deur eruit is geen optie. We hebben katten en daarmee bedoel ik huisdieren en niet vrouw en dochter. Daarbij is het verwijderen/verplaatsen van de deur in mijn ogen niet noodzakelijk.
@ Jan22: Schitterende baan, maar met een schuin dak bij mij niet mogelijk. De bruggen van Hack ken ik. Gemaakt van weissblech. Erg mooi, maar ik mis een beetje de details, zoals klinknagels en verbindingsstukken, zoals je ze wel hebt bij de Noch lasercut brücken.
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Citaat van: Tony op zaterdag 15 april 2017, 11:09:29
Bedenk ook, dat je baan niet dieper dan 80-90 cm mag/moet zijn  i.v.m. bereikbaarheid.
Dat zegt niets over de hoogte van het schaduwstation. Bij Mog, bij Harald & Alex, bij Seinwezen en bij Arjan Mooldijk,  kun je zien dat je een schaduwstation ook heel laag kunt aanleggen, b.v. 40 cm boven de vloer.

Bij een schuin dak is dat ook handiger. Denk aan 1:1: wortel 2 (bij dakhoek van 45 graden), en aan 1:2: wortel 3 (bij dakhoek van 60 graden) en je ziet hoeveel ruimte verloren gaat als je onderniveaus tekent alsof de muur recht loopt.
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Jan,

Op dit moment ben ik aan het ontwerpen en zit mijn schaduwstation 60 cm boven de vloer. De tafel zelf komt op 98 cm, want dan kan ik een spoordijk op 107 doen en rijdt de trein op die hoogte mooi voor het raam langs. Betekent wel, dat ik de spoordijk 20 cm naar binnen moet trekken. Dat heb ik opgelost met een helix-omwenteling. Van het schaduwstation naar de tafel ga ik in vier omwentelingen naar boven. Dit zou met 1 minder kunnen, maar ik wil misschien ooit ook het Faller Car System op mijn baan hebben en die moet ook op twee niveaus, waarvan 1 ook als schaduwstation mag fungeren. Het is een leuk puzzel en goed kijken, wat mogelijk is op deze afmeting.
Ik haal ook wel een klein beetje inspiratie uit deze topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48614.msg862502#msg862502
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Het baanplan uit 2014 van Pjotterke (Peter Boven).

Nu ik dit plan na 3 jaar terug zie, vraag ik me af waarom het gele niveau zo'n kleine radius in de lus heeft.
Want zo maak je geen gebruik van de tafelruimte onder het rode niveau. Ik denk dat Peter radius I inmiddels heeft afgezworen.

Maar dat gaat misschien een beetje off topic in jouw draadje.


Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ik steel als de raven?
Een baan langs de muur met beperkte diepte heeft wel iets, je kan de trein volgen, en die kan in een wisselend decor rijden, station-stad-platte land,... Je moet wel aan de uiteinden een terugkeer inplannen, maar je kan overal goed bij,
Leopold
Re: Ik steel als de raven?
Gerrit-1959
gast

Re: Ik steel als de raven?
Hallo Jan,

Mijn schaduwstation en tafel komen een beetje eruit te zien zoals het rode deel van Peter. In het schaduwstation maak ik gebruik van C-rail en alle vijf radiÏ. Dus de 24130 zit er wel in, maar is bedoeld voor korte loks en wagons. Voor de helix gebruik ik de 24130 en 24330. Ik ben nu bezig met het ontwerp op de tafel. De ga ik uitvoeren K-rail.
Bijgevoegd het schaduwstation en de keer-s (idee ook gejat van iemand), waarmee ik bereik, dat ik de maximale lengte voor het schaduwstation kan gebruiken en op de tafel aan de achterkant boven kom.
Re: Ik steel als de raven?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ik steel als de raven?
Die keer-s zit er bij mij ook. Hoofdreden is het linksrijdend Zwitserland, in combinatie met het feit dat er maar een manier was om maximale opstelsporen (in het schaduwstation) te maken in de maximaal beschikbare ruimte. Idealiter zorg je ervoor geen keer-s nodig hebt, maar de praktijk is weerbarstig.
Door het schaduwstation goed te leggen, leverde ik ruim 11 meter opstelspoorruimte in, en had dan geen keer-s nodig. Tja, wat is het je waard?

Zelfde met helixen. Idealiter zorg je dat het stijgende spoor de buitenbocht volgt, en het dalende de binnenbocht, omdat het hellingspercentage van het stijgende spoor dan kleiner is dan het percentage bij het dalende spoor. Anders gesteld, als je het ontwerp niet kunt spiegelen, en een trein moet via de kleinere radius stijgen, dan moet de helixstijging minder groot zijn, en kom je of uit op een grotere radius, of uit op een ovaalvormige helix.

Dat schaduwstation kon alleen 4 sporen hebben bij meer tafeldiepte dan ik wilde, en bij R1-gebruik.

Ik heb destijds zitten uitrekenen wat langer was: rechtuit zoals in jouw tekening,
of de paralelle opstelsporen in een soort lusvorm verleggen (paint.net schets hieronder),
en kwam zo uit op het gebruik van meegebogen wissels (Piko-A).

Zoveel sporen parallel de bocht om betekent dat je een vaste Marklin hart-op-hart afstand moet loslaten, en moet zoeken naar een aanvaardbaar minimum, en dat heb ik berekend met behulp van NEM-bladen (kolom C in het staatje hoh.gif is de radius en hoh berekening voor lange rijtuigen).
Bij de buitenste boog is de radius groter dan 810 mm.

Jouw schets heeft die problemen niet. Kennelijk zijn jouw opstelsporen in het schaduwstation lang genoeg voor wat je ermee wilt.
Re: Ik steel als de raven?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ik steel als de raven?
Ik denk ook dat je door de beperkte breedte niet uit gaat komen op zo'n lus zoals je tekent, Jan. Die heeft ook ruimte nodig en die is er volgens mij niet.