Hallo forumleden,
ben maar begonnen met de ombouw van een andere lok ipv te wachten op de leds voor de E32.
Aan de buurt is opnieuw een lok van de DRG, nl de E19 in rode uitvoering.
Ook deze lok omgebouwd naar een hoogvermogensmotor(60901) en een ESU mfx decoder(61600). Mijn eerdere ervaringen met deze combinatie zijn zeer positief.
Begonnen met het "leegmaken" van de lok. Eerst de oude bedraging losgesoldeerd en vervolgens de deltadecoder, de veldspoel, het motorschild en het anker verwijderd. Om deze onderdelen te verwijderen dient het draaistel waarop de motor gebouwd is volledig losgekoppeld te worden van het onderstel. Een niet al te moeilijke klus waarbij wel goed naar de constructie gekeken moet worden om beschadigingen te voorkomen.
Het printplaatje met aansluiting naar sleper(zwarte draad) en keuzeschakelaar met aansluiting voor bovenleiding heb ik laten zitten. Dit ziet er dan als volgt uit:
Vervolgens alle materialen klaargelegd voor inbouw.
Van links naar rechts zien jullie de magneet, het motorschild met soldeerplaatje voor de massa, het 5-polig anker, 2 schroeven voor het in elkaar zetten van de motor, 2 smoorspoelen en uiteindelijk de decoder.
Bij deze lok heb ik ervoor gekozen om de orginele lampjes van Märklin te laten zitten. Deze zijn al geïsoleerd van de massa van het onderstel van de lok waardoor verdere aanpassingen niet meer nodig zijn.
Het is nu een kwestie van het inbouwen van de nieuwe motor en decoder en alles aansluiten volgens onderstaand schema:
Om het inbouwen te vergemakkelijken heb ik de decoder voor het solderen eerst met Tesa Powertape vastgeplakt op de plaats waar eerst de deltadecoder zat. Na inbouwen en solderen ziet het er dan zo uit:
Voor het terug opzetten van de kap, eerst een proefrondje gemaakt om alles te testen. De decoder meldde zich prima aan op het MS. Na instellen van de optrek-, afrem- en max. snelheid reed de lok fantastisch met flikkervrije verlichting. Vervolgens de kap voorzichtig teruggeplaatst waarbij er opgelet dient te worden dat er geen kabels knellen.
En klaar is kees. Opnieuw een ombouw die ik iedereen kan aanraden. Nu nog een baan.
Groetjes, John