Roco's Railjet wordt in kleine oplages gemaakt. Naar mijn idee te kleine oplages. Als je mis grijpt, is een compleet en kloppend set bemachtigen een lastige klus. Ik heb dit opgelost door een complete 2railstam te kopen, een 3railloc had ik al gevonden. Omdat ik een luxe stam heb gekocht, dus met binnenverlichting en front/sluitverlichting, moet deze stam omgebouwd worden. De rijtuigen zijn niet lastig, wielen wisselen en klaar. Alle elektronica zit in de stuurstand en wordt daarvandaan gedistribueerd met een vierpolige stroomvoerende koppeling. Vierpolig ja, de loc heeft namelijk dipswitches aan boord en samen met een klein relais zorgt dat ervoor dat je ook met geduwde stam gewoon van blokbeveiliging met stroomloze secties gebruik kan maken.
Allereerst, wat heb je nodig? Volgens
deze exploded view, verschillen de assen, draaistellen, printplaat en zit er een sleper onder. Ik heb besteld: 1x voorste draaistel, nummer 132142, 1x achterste draaistel, 132141, 1x printplaat, 130562 en 1x sleper 86031. De sleper bleek ook met het voorste draaistel meegeleverd te worden, dus ik kreeg er 2. Wielen had ik al, dat zijn standaard Roco AC assen geworden. Zelfde maat. De draaistellen verschillen van elkaar, ook in lengte.
De voor dit rijtuig bestelde en benodigde onderdelen. De extra sleper had ik niet nodig, dus staat er niet op.
We beginnen met het rijtuig uit elkaar halen. De kap eraf en vervolgens het interieur los.
Een flinke zooi draad lacht ons tegemoet. Maarja, je moet wat met een vierpolige koppeling. Duidelijk te zien is dat de tweerailvariant op 4 assen stroom af neemt. De assen zijn halverwege gescheiden met een kunststof bus, waardoor dus iedere rail vier contactpunten kent. Levert een betrouwbare stroomvoorziening op.
Ik ben begonnen met de achterkant. Daar zit de meeste draad op, voorop moet veel meer los, dus een beetje speling is lekker. Allereerst heb ik de stroomvoerende koppeling los gemaakt. Met een schroefje en wat schuifsystemen trek je dit in 2 delen los.
De koppeling bestaat gewoon uit een stukje headerstrip op een printje. Duidelijk is dat de bovenkant nog steeds vast zit.
Ik begon hier met solderen, zwart en bruin komt ook van het draaistel en moet dus los. Later kwam ik erachter dat dit deel van de koppeling ook twee delen zijn en het stukje waar de draadjes doorheen gaan, los kan. Maakte het een stuk makkelijker. Voor het solderen heb ik de volgorde van de draadjes even opgeschreven. Hierdoor plaats ik het altijd goed terug. En natuurlijk foto's gemaakt.
Het eerste draaistel los. Dit is het korte draaistel. De oplettende kijker ziet een zwart kunststof busje op de plaats waar hij een metalen asje zou verwachten.
Het AC draaistel, een bouwpakket: 1 wielsleper, een stukje draad, twee dempers voor op het draaistel en een afdekkapje voor onder het draaistel.
Eerst maar eens het draadje op de wielsleper solderen. Het is belangrijk dit aan de hoge kant te doen, want aan de andere kant moet je straks nog een gaatje maken, maar daarover zo meer.
En geplaatst op het draaistel. Met de soldeerbout voorzichtig even de twee kunststof smeltnokjes plat drukken zodat de wielsleper ook vast zit. Aan de kale kant zie je een gaatje, die zit ook onder het koperplaatje, hierin moet straks het afdekkapje met een van de nokjes zitten. Dat gaatje moet je zelf maken. Foutje van Roco, gok ik.
En door het daarvoor bestemde gaatje geregen. Ik heb een lusje in het draadje gelegd, Roco doet dat zelf ook. Hierdoor geef je je draaistel de ruimte om te bewegen zonder dat meteen alle draadjes strak staan. Uiteraard is mijn lusje groter dan bij Roco, maar ik had draad zat.
Bij het kapje monteren nog even letten op de opening, er zitten speciaal 2 openingetjes in het kapje, aan iedere zijde 2 trouwens, om je draadjes doorheen te voeren.
Omdat je het interieur nu losser hebt, immers hebben we het eerste draaistel nog niet geplaatst, kan je aan de andere kant hetzelfde doen. Ik heb eerst alle aansluitpuntjes opgeschreven, ze zitten per 2 gebundeld, en daarna heb ik ze allemaal los gesoldeerd. Niet zo belangrijk om foto's van te maken. Omdat de draadjes hier allemaal hun eigen soldeereilandje hebben, was het draaistel zo los. Door het kliksysteem even voorzichtig kracht zetten en vast is het. Voor het solderen klik je het interieur even los, zodat je bij eventueel uitschieten niet meteen in je bodemkap zit.
Alles los ziet het er zo uit. Links de oude printplaat met 25V elcos, rechts de nieuwe printplaat met 50V elcos, op de voorgrond het gebruikte draaistel, links een stukje van de bodemkap.
Ook hier weer 1 wielsleper en dit keer ook een normale sleper. Ik heb de draad op de wielsleper verplaatst, die zat strak onder de koperen stripjes van de normale sleper. Daarnaast heb ik de sleper opnieuw gesoldeerd, daarbij was bespaard op de tin en die was zo los. Vervolgens wielen geplaatst. Hierbij heb ik het sleepstuk nog los gelaten, anders is monteren van de wielen niet te doen.
Ik heb de interieurverlichting eruit geschroefd. Dit gaf mij meer ruimte om de draadjes te trekken. Door de bodemplaat heen, vervolgens door het interieur heen. Zoals je ziet heb ik drie bundeltjes draad, een aantal al met vertind, twee nog niet. Die komen van het draaistel. Het rijgen gaat jullie wel lukken.
Voor het solderen heb ik eerst de benodigde eilandjes voorzien van een druppeltje tin. Hierdoor is het even aantikken en je draad zit vast.
En de eerste zes draadjes vast. De laatste blauwe en rode zijn van de interieurverlichting, die doe ik als laatste.
Eerst de koppeling weer vast solderen. Het draaistel klikken we onder de wagon, het teveel aan draad knip je af (niet te strak, je koppeling heeft ruimte nodig). Ik heb een lusje binnen de rijtuigbak gelegd. Zelfs dan krijg je teveel draad. Daarna de draadjes weer vast solderen en de koppeling in elkaar zetten. Let erop dat je, voordat je de twee grote delen weer in elkaar zet, het onderste deel door het gat steekt. En let erop dat je de printplaat op de goede manier plaatst, dus niet fysiek omdraaien en op zijn kop leggen.
Na de koppeling heb ik de binnenverlichting weer vast geschroefd en op de nieuwe printplaat gesoldeerd. De draadjes vervolgens naast de PLUX connector gelegd. Let erop dat je bij het solderen van de draadjes, de draadjes naar binnen legt. Anders past het geheel niet meer in de bodemplaat.
En klaar! Nouja, bijna. Behalve de kap, ziet de oplettende kijker dat ik nog een dingetje vergeet. Het kapje rondom de topled, om strooilicht tegen te gaan, moet je nog even omzetten (had dat niet even meegeleverd kunnen worden, Roco?).
Deze dus. Die druk je voorzichtig van achter los en schuif je op de nieuwe printplaat.
Decoder erin en gaan. Nouja, ik heb een PLUX 12 LOPI V4.0 gebruikt en daarvoor AUX2 eerst moeten aansluiten, de paarse draad hangt altijd los. We willen immers wel de interieurverlichting kunnen gebruiken. Bij een LoPi zet je die op het eilandje direct naast de groene draad (die is van AUX1).
En dan, de kap erop en testen (of eerst testen zonder kap, mag natuurlijk ook).
Frontsein
Sluitsein
Fernlicht/grootlicht
Slaaptrein?
Ah, nee, toch nog het licht gezien.
Groet,
Laurent