Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Klompentrein met twee Piko's 2200

Gestart door molly w vrijdag 14 april 2017, 14:43:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Klompentrein met twee Piko's 2200
In een eerder draadje had ik het over twee gemotoriseerde 2200-en van Piko's multiple voor een trein. Op de club suggereerde iemand een klompentrein samen te stellen: 3 of 4 plan E's met een 2200 vóór en een 2200 achter. Uitdagend idee, maar dan wel beide 2200-en met motor. Een dummy ervaar ik als een als loc vermomd rijtuig, dat vind ik niks.
Voorwaarde is dan wel dat beide loc's spanning krijgen van de vooroplopende sleper. Ik heb gesnuffeld op dit forum of er al iets over geschreven was. Ik kwam een draadje tegen over een trek-duwtrein: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59313.0), waarin verwezen werd naar een sleperkeuzemodule van ESU (http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/adapterplatinen/schleiferumschaltung/). Daar wordt er vanuit gegaan dat er een trekkende/duwende loc is en een stuurstandrijtuig met een sleper er onder. De frontseinen worden aangestuurd vanuit de loc.
In mijn plan zijn er echter twee loc's waarvan er een trekt en de ander duwt. In één van de loc's zou een sleperkeuzemodule worden aangebracht, die dan beide loc's (decoders) bedient. Van de loc zónder gaat een (rode) draad naar de loc mét, vervolgens een rode draad naar de decoder van de loc zonder. Dat zijn dus twee (rode) draden door de hele trein heen. Het schema van Esu voorziet ook in een massa-draad door de hele trein, maar die zou kunnen vervallen want overgenomen door wielen en rails. De decoder van de vooroplopende loc zou de frontseinen vóór (gele/witte lichten) kunnen bedienen, de decoder van de duwende loc achter de achterfrondseinen (rode lichten). Daarvoor zou er geen dubbele draad door de hele trein meer heen hoeven te lopen, in afwijking van het schema van ESU, zodat ik met 2- of 4-polige stroomvoerende koppelingen kan volstaan.
Wat vindt de goegemeente van dit plan?
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Waarom een sleperschakeling? -> Alleen nodig bij banen waar je blokken stroomloos maakt.

Verder zou ik eerst wachten tot de loc uitgebracht wordt om uit te vinden of er functieuitgangen 'vrij' zijn in de locomotief, het is namelijk een beetje zonde de elektronica van de locomotieven aan te passen.

Op dit moment zonder de exacte gegevens van de Piko 2200 te weten: Ik zou de slepersschakeling inbouwen in een rijtuig met een extra functiedecoder. Heb je meteen iets om de interieurverlichting te bedienen in de rijtuigen. Als je het als vaste stam beschouwd kun je dan een dc variant aanschaffen i.p.v. ac. Dan heb je vermoedelijk meer aangedreven assen, vrije decoderkeuze en het scheelt geld.


Gelukkig heb je nog genoeg tijd, Piko heeft nog geen tijdperk 4 2200'en aangekondigd. Verder zijn de Artitec plan E 'klompentrein' zo goed als onvindbaar, tenzij je de beurs flink opentrekt.

Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Ja, ik was een belangrijk gegeven vergeten te vermelden, want ik moest weg. Het gaat om rijden in een analoge omgeving, dus zijn er stroomloze blokken. Jouw opmerkingen veronderstellen een digitale baan, maar die heb ik niet. En in de club werk ik mee aan een klassieke Märklin-baan met M-rails en secties. Dus op rij-avonden wil ik graag dáár mijn treinen laten rijden, dat snap je wel, denk ik.

En wat de rijtuigen betreft, ik heb een 3-tal 2e kl Lima-rijtuigen, met lichtblauwe reclame banen en kortkoppeling (Ribu). Die nemen het wat minder nauw met hoe de rails ligt dan die van Artitec. Weliswaar minder exact qua schaal en uitstraling, maar kniesoor ... Eventueel bestel ik 4 Mastica-bouwsets.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Ben den Hollander
gast

Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
De Piko's worden in 3rail uitvoering met Uhlenbrock PluX22 decoders geleverd en aan het Esu sleper omschakelprintje heb je dan niets.

Gr, Ben.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Hmmm. Dat valt tegen.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Uhlenbrock heeft ook een sleper omschakelprintje. Klik.

Gr.  Charlie
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Aha! Helaas geeft de site van Uhlenbrock geen handleiding en zo, zoals ESU dat bij hun setje. Bovendien moeten we nog weten hoeveel ruimte er is in de loc en hoe Piko de decoder heeft bevestigd. Gesoldeerd of met stekertje?

Maar stel dat inbouw mogelijk is, wat vindt men/jullie van mijn plan en het idee van bedrading? Zie 1e item van dit draadje.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Ben den Hollander
gast

Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Gebruiksaanwijzing kun je downloaden bij Uh*: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/de/I4B04FA6-026.apd/Bes71750.pdf.

En de Piko 2200 heeft een PluX22 stekker maar dat had ik al vermeld. ;)

Gr, Ben.

Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Citaat van: Wijbe op vrijdag 14 april 2017, 15:13:27
Ik zou de slepersschakeling inbouwen in een rijtuig met een extra functiedecoder.

De sleperschakeling inbouwen in een rijtuig (In de loc zal geen ruimte overblijven) lost je probleem op. Kwestie van de draden van de slepers loshalen uit de loc en ombouwen
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Die sleperschakeling kan ik mooi inbouwen in de verwarmingswagen. :)

Ik laat een en ander bezinken. We hebben tijd, de locs zijn er nog niet. Ik maak tzt nog wel een bedradingsschetsje.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Hierbij de tekening. Ik zie dat ik voor zo'n trein stroomvoerende koppelingen met minstens 5 contacten nodig heb.

En kan het wel, twee motoren aansturen met één decoder?
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Als je de sleperwisseling in verwarmingswagen zet en in iedere lok zijn eigen decoder heb je maar 2 draden nodig per koppeling.
1- voeding van de sleper naar de schakeling
2- voeding van de schakeling naar de decoder

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Ben den Hollander
gast

Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
De sleperschakeling zelf zul je ook moeten voeden en moeten voorzien van een decoder. Dan komt nog de grote vraag: zal de decoder bij rijrichting wisseling z'n AUX uitgangen aansturen in analoog bedrijf?

Gr, Ben.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Hoe ik het zou doen:
In de loc's mooi de decoder laten zitten, ieder loc zijn eigen decoder.

De verwarmingswagen inderdaad een eigen (functiedecoder -> Lokpilot 4.0 FX) met de print van Esu.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Effe laten bezinken. We hebben de tijd. Kom er ongetwijfeld nog op terug.

Iedere loc zijn eigen decoder, zoals Wijbe en Ragoem zeggen, klinkt aanlokkelijk.
In plaats van de rijspanning vanaf de sleperschakeling direct naar de motoren te leiden, kan ik die ook naar de beide decoders leiden. Die doen dan per loc hun gewone werk en sturen de motoren aan. Eigenlijk wordt de leiding van sleper naar decoder alleen maar omgeleid via de sleperschakeling.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
In schema zou het er dan zó uitzien. Zie tekening.

Maar ik begrijp iets nog niet, maar dat zal wel komen omdat ik die Lokpilot 4.0 FX niet ken en ik een tamelijke modelspoordigibeet ben.
De sleperschakelingen van ESU of Uhlenbrock gaan ervan uit dat deze in de loc zit en via de decoder van de loc de motor aanstuurt. De schakeling zorgt er alleen voor dat de decoder de rijstroom ontvangt van de voorste sleper.
Maar in de combi sleperschakeling-Lokpilot4.0FX staat er geen spanning op de motor-aansluitingen van de sleperschakeling. De Lokpilot4.0FX heeft immers geen aansluitingen voor een motor. Waar gaat dan de rijspanning van de sleperschakeling heen??? Welke uitgang van de Lokpilot levert dan de rijspanning????
Als de sleperschakeling op zichzelf kan werken, zonder dus een Lokpilot of zo op zijn rug, dan volstaat om de pin van de stekker te vinden waarop de rijspanning komt te staan en waar de rode draad van de locdecoder normaliter op wordt aangesloten. Vraag is: kan de sleperschakeling werken zonder een decoder op zijn rug?????
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Ben den Hollander
gast

Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Wat de decoder die je in de sleperschakeling prikt doet is op basis van vooruit of achteruit 2 functie uitgangen aansturen. Die functieuitgangen schakelen het relais en de contacten van het relais schakelen de slepers voor of achter.

Zwakke plek in het verhaal is dat de LokPilot decoder weliswaar ook werkt in analoog bedrijf maar het is niet zeker dat de functieuitgangen in analoog bedrijf ook schakelen met de rijrichting.

Ik zou het hele verhaal van de sleperschakeling vergeten en in de verwarmingswagen zo'n oude Marklin rijrichtingschakelaar monteren die je voedt met een sleper en uiteraard massa. De schakelaar kan de beide slepers bedienen.



Gr, Ben.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Interessante optie! Dat oude relais moet dan "andersom" worden aangesloten. De draad uit de spoel aan de massa, de beide contacten, waar voorheen de beide veldspoelen op aangesloten waren, daaraan komen de slepers. En waar de schroef het relais aan het chassis vastmaakte en tevens met massa verbond, moet een rode draad naar de beide decoders.

Ik heb nog een Uhlenbrock rijrichting schakeling liggen. Daar is iets aan kapot, want de lok maakt een bokkensprong, maar verandert wel van rijrichting. Ik zit te broeden of ik daar net zo iets mee zou kunnen als met zo'n klassiek relais.

Beide dingetjes heb ik nog liggen, dus het kost niks.
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Hebben jullie er aan gedacht dat de kortkoppelmechaniek problemen op kan leveren ?

In een bocht moet de trein langer worden (dus de locs verder uit elkaar gaan lopen) dan op een recht traject.
Als dit niet gaat zullen de lichtere wagens uit de rails gedrukt worden.

Bij locs in multitractie (tegen elkaar aan) is het maar één koppeling (en dus een klein stukje). De gewichten van de locs houden de zaak wel op de rails. Maar 2 redelijk zware locs met een aantal lichte wagens er tussen is een ander verhaal.

Mijn idee: test het eerst uit door beide locs op een digitale baan zelf te besturen voordat je alles gaat verbouwen. Het is zonde als het achteraf toch niet werkt.

groetjes
Henk
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Inmiddels al redelijk vaak met Artitec plan E als klompentrein gereden in combinatie met 2 stuks Roco 2200. Doen zich geen problemen voor. Mits je de locs redelijk netjes op elkaar afregeld.

Nog een Voorbeeldje met 2 beresterke motorrijtuigen
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Klompentrein met twee Piko's 2200
Ik kan een proefrit maken met een aantal Lima plan E's tussen twee duitse dieselloc's (V160; Märklin  3075) in een bocht van 5100 M-rails. Kijken wat die doet.