Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

nieuw baanplan

Gestart door jurgenk zondag 17 oktober 2010, 11:14:58

nieuw baanplan
jurgenk
gast

nieuw baanplan
Hoi,

Ziehier mijn nieuwste ontwerp.

De lengte van de tafel is 370cm, de linker- is 150cm en de rechterzijde is 190cm. Op het dubbelsporig gedeelte wordt er links gereden, dwz dat komende van links spoor 1 en 2 van het hoofdstation bereden zal worden, komende van rechts is dat spoor 2 en 3.

Er zitten twee schaduwstations onder de baan, elk met drie opstelsporen. De paradebaan loopt naar het ene schaduwstation, via het hoofdstation (rechts onder) kom je op het andere. Ik heb de twee schaduwstations verbonden met behulp van kruisingen, dat geeft wat extra rijmogelijkheden. Een trein die op spoor 1 van een schaduwstation staat, heeft de mogelijkheid om weg te rijden via het uitrijspoor van het andere schaduwstation :)

De schaduwstations wil ik maken met C-rail, de rest met K-rail omdat ik daarmee een mooier en vloeiender (flex!) railverloop kan maken vind ik.

Ik wou graag een militair gedeelte op de baan (rechts) waar mijn 4mfor 26290 kan schitteren, maar dat thema hoeft niet te overheersen op de baan (zolang het er maar inzit  :))

Ook zie ik heel graag stomers rijden en dat thema mag moet wél overheersen :) Maar ook mijn Ludmilla 36424 mag niet ontbreken en de pendel 37732 staat eveneens op mijn verlanglijstje. Welk tijdperk of land deze combinatie is weet ik niet, het zal iets fictiefs zijn zeker?  :lol:

Iets waar ik altijd aan twijfel (en misschien daardoor al mening baanplannen naar de prullenbak heb verwezen) is hoeveel ruimte ik nodig heb voor scenery, dus om een stationsgebouw met daarachter nog een straat of zo te plaatsen. Ik hoop dat ik met dit ontwerp daar voldoende ruimte voor heb.

Wat vinden jullie ervan? Ik hoor graag jullie opmerkingen en tips :D

Groetje
Jurgen
Re:nieuw baanplan
EgMaf
gast

Leuk plan, alleen 1 vraag en 1 tip:
1. Kruiswissels staan bekend om hun onbetrouwbaarheid (locs vallen stil, ontsporingen e.d.). Misschien het is verstandiger om die dan niet ondergronds te leggen...
2. Ik begrijp de opzet van je BW niet (met de kolen en locloods): het lijkt nu dat locs kolen laden op een doorgaand spoor? Bovendien, je verlangslijstje is diesel, dus waarom dan kolen?
jurgenk
gast

Citaat van: EgMaf op zondag 17 oktober 2010, 11:38:16
Leuk plan, alleen 1 vraag en 1 tip:
1. Kruiswissels staan bekend om hun onbetrouwbaarheid (locs vallen stil, ontsporingen e.d.). Misschien het is verstandiger om die dan niet ondergronds te leggen...
't zijn eigenlijk geen kruiswissels, maar gewoon kruisingen. Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik heb het aangepast in mijn bericht  :)

Citaat van: EgMaf op zondag 17 oktober 2010, 11:38:16
2. Ik begrijp de opzet van je BW niet (met de kolen en locloods): het lijkt nu dat locs kolen laden op een doorgaand spoor? Bovendien, je verlangslijstje is diesel, dus waarom dan kolen?
Ik zie heel graag stomers (dwz kolen  :P) en die zullen er zeker komen! Maar diesels vind ik ook knap dus het zal een combinatie stoom/diesel worden op de baan. Bij het BW had ik voorlopig maar wat gebouwtjes bijgezet gewoon om een idee te krijgen. Aan het functionele in dat gedeelte heb ik inderdaad nog niet veel aandacht gegeven, dat zal ik nog verder moeten uitwerken. :oops: Misschien kan ik beter het goederengedeelte en het BW gedeelte wisselen?

Bedankt om mee te denken!

Groetje
Jurgen

graag een glaasje wijn

Ik zou de triangel in een berg wegwerken en daarbij een klimspiraal voor de zijlijn plaatsen.Komt het zijlijnstation hoger te ligen en kan je er een bergdorp bij maken.

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

In het 3D aanzicht zie je 3 tunnelingangen op een rij. Dat vind ik niet mooi realistisch overkomen.

Roy
jurgenk
gast

Hoi,

Ik heb nog wat gespeeld met de gekregen tips, bedankt!  :)

Welke is het mooiste, mijn eerste versie of de tweede?  :P

Groetje
Jurgen
jurgenk
gast

schopje  :mrgreen:

Ik zal je even helpen.

Ik vind het militair terrein leuk, maar de lus ernaartoe niet zo. Ik zou vanaf het station een aftakking maken daarheen. Dan kun je op de plek waar nu de lus ligt, wellicht nog 1 of een paar bedrijfsaansluitingen maken, zodat er wat meer afwisseling in je spel komt. (rangeren=leuk)

Roy

jurgenk
gast

Citaat van: RoWi op zaterdag 23 oktober 2010, 15:01:53
Ik zal je even helpen.

Ik vind het militair terrein leuk, maar de lus ernaartoe niet zo. Ik zou vanaf het station een aftakking maken daarheen. Dan kun je op de plek waar nu de lus ligt, wellicht nog 1 of een paar bedrijfsaansluitingen maken, zodat er wat meer afwisseling in je spel komt. (rangeren=leuk)

Roy

Hey Roy,

Bedankt voor het meedenken. 't Probleem is dat met een aftakking van het station en zonder lus, ik niet de juiste hoogte kan halen voor het militair domein.  :? Ik zal proberen die lus nog zoveel mogelijk te verbergen.

Groetje
Jurgen
jurgenk
gast

Hola,

Ik heb geprobeerd die lus uit het zicht te krijgen.
Wat vinden jullie ervan?

Ik ben ondertussen ook al begonnen aan de bouw van mijn tafel!
:mrgreen:

Groetje
Jurgen

Ik zou echt kiezen voor nog een leuke bedrijfsaansluiting ofzo! En waarom die vreemde opening tussen de 2 sporen in het midden?

Roy

Hoi,

Ik vind het er goed uitzien. Ik zou dat stuk van die lus wel zichtbaar houden. Je wil de trein toch ook zien rijden en niet alleen maar afremmen en optrekken bij het station.

Olaf
jurgenk
gast

Hoi,

Lus heb ik terug gedeeltelijk zichtbaar gemaakt...
Ik vind het er wel leuk uitzien zo ...  :lol:

Ik heb het frame voor mijn tafel ook al klaar  :P

Groetje
Jurgen

graag een glaasje wijn

ik zou de voorste tunnelingang rechts wat naar het midden verschuiven.Krijg je erboven wat meer ruimte en liggen je ingangen niet op 1 lijn.