Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Treinbaan in de kelder???

Gestart door leendert vrijdag 05 december 2008, 12:25:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinbaan in de kelder???
Lid sinds: 2018

offline
Treinbaan in de kelder???
Nou, in een kelder gaat het prima.

Ik heb gekozen om een kelder NAAST mijn huis te (laten) bouwen. Want het huis staat zo in de weg en onder een bestaand huis een kelder bouwen is een groot risico voor de constructie van het huis, maar ook erg duur omdat vrijwel al het grondwerk handwerk is.

Het principe van deze kelder is: tuin verwijderen, gat van een meter graven, wanden plaatsen (er komt nu nog even geen bodem in) dan van binnenuit uitgraven, waarbij de wanden steeds dieper zakken, vloer storten, dak eroverheen, tuin terugleggen en klaar. Klinkt simpel. En dat is het ook. Op vrijdagmiddag begonnen ze met het graafwerk, de donderdag erop zaten we aan het ´pannenbier´. Inderdaad: 5 (werk)dagen later.

Hier is de eerste meter afgegraven en de bronbemaling aangebracht:



De muren staan, vloer wordt gestort:



Het resultaat, terwijl electra aangelegd wordt en ook de vloertegels gelegd worden:



De wanden een beetje ´luchtblauw´maken, Koof aangebracht met TL buizen voor de werkverlichting en spotjes met blauwe reflectorlampen. De binnenkant van de koof is zwart, tip van een fotograaf:




En toen de trein (maar we maken hier wel een sprong in de tijd..):




Kijk ook eens op www.kelderbouw.nl  Daar erg veel tips.

Enne... de bouw van de kelder heeft de waarde van het huis verhoogd. Dat is dus een investering die zijn waarde behoudt. Nee, het is geen kronkel van Pa, die helemaal treinengek is.

Groet,
Leendert

Re: Treinbaan in de kelder???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Treinbaan in de kelder???
Hallo Leendert.
Prachtig om nu ook nog foto's te zien voordat jouw tuin een treinenkelder ging herbergen! 8)
Al het werk is ondertussen (waarschijnlijk) allang vergeten en de prachtige treinenkelder is het uiteindelijke resultaat.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Hoe regel jij de vocht huishouding in jouw kelder?
Re: Treinbaan in de kelder???
Hallo Leendart,

Dat is een prachtig idee, hoe groot is je kelder eigenlijk geworden?
Hoe heb je b.v. de ingang gemaakt?

Hoor graag van je.

Groeten Piwie.
Re: Treinbaan in de kelder???
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 05 december 2008, 14:08:26
Hallo Leendert.
Prachtig om nu ook nog foto's te zien voordat jouw tuin een treinenkelder ging herbergen! 8)
Al het werk is ondertussen (waarschijnlijk) allang vergeten en de prachtige treinenkelder is het uiteindelijke resultaat.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Hoe regel jij de vocht huishouding in jouw kelder?

Hallo Albert Jan,
De kelder heeft (geïsoleerde) wanden, die ca. 30 cm dik zijn. De temperatuur van het grondwater=temperatuur in de kelder. Zonder droger stijgt de luchtvochtigheid tot ca. 75% (het douwpunt ligt natuurlijk laag, dus de kans op condens is dan hoger) en met een (eenvoudige) ontvochtiger regel ik het terug tot ca. 68% bij een graad of 10 (´s winters) en 13 (zomer). Dat is zo´n ding met een opvangbak en die ´droogt´ zo´n liter per week. Voor wie wil kan ik ook daar wel even een fotootje van maken.

Groet,
Leendert
Re: Treinbaan in de kelder???
Citaat van: Piwie op vrijdag 05 december 2008, 20:59:41
Hallo Leendart,

Dat is een prachtig idee, hoe groot is je kelder eigenlijk geworden?
Hoe heb je b.v. de ingang gemaakt?

Hoor graag van je.

Groeten Piwie.

Hallo Piwie,

De maten zijn buitenwerks 11 meter lang en 5 meter breed. Dus hou ik effectief 10,40 x 4,40 over.

De ingang: ik stond voor de keuze om een gang naar het huis te maken. Maar ik kwam daar uit precies onder de bijkeuken alwaar de vloerverwarming ´samenkomt. Dat zou erg veel schade opleveren. Die gang dan weer een stukje doorhalen naar de gararge, dan heb je eigenlijk toch weer een kelder onder het bestaande huis, met alle risico´s van dien. Dat ganggetje zou dan zelfs iets meer kosten dan de kelder van nu.
Dus is het anders opgelost: Het tuinhuisje biedt naast opslag voor de fietsen en een waterppomp ruimte aan de vaste trap naar beneden. Op die manier ben in met 2 stappen buitenlucht van huis in de kelder. En omdat alles toch preceis gemaakt kon worden zoals ik dat graag wilde, komt die trap iets uit de hoek binnen, en heb ik een grote U vormige baan, eigenlijk een O, waar een klein hapje uit is. Zie ook een ander draadje met het baanplan (ElBi´s baan in opbouw).

Het deel onder de trap:



En het hoekje waar de werkbank staat en gereedschap rek hangt. Je ziet nog net een puntje ´treinbaan´´, met op de spiegel.





Al met al is er ca. 23 m2 aan treintafel... Ik weet het: ik ben een bevoorrecht mens...

Groet,
Leendert