Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen

Gestart door Didero woensdag 28 november 2012, 19:59:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Forumleden,
Ik volg dit forum al geruime tijd en heb als herintreder al veel opgestoken van de hier aanwezige kennis.
Momenteel heb ik een baan waarop ik digitaal rij, op C rails en besturing dmv 2 mobile stations. Daarmee laat ik zo'n 5 treinen tegelijk rijden. Alle wissels worden analoog bestuurt dmv de bekende drukknopschakelaars.
Ik ben nu bezig om een nieuw baanontwerp te maken, omdat ik graag een schaduwstation wil, zodat de treinen uit het zicht verdwijnen en andere treinen weer tevoorschijn komen.
Het ontwerp voor dit schaduwsation is klaar en de baan loopt via een lange helling naar het zicht niveau.
Vooralsnog wil de wissels in het schaduwstation analoog blijven bedienen de treinen laten stoppen door het stroomloos maken van een rail. Dmv een schakelrails wil ik de wissel van het spoor dat bezet wordt door een trein omzetten zodat een volgende trein naar het volgende spoor wordt geleid. Het opnieuw inschakelen van de stroom moet daarna tegelijkertijd de wissel weer terug zetten. Op bijgaande tekening heb ik e.e.a uiteengezet.

Omdat ik weinig electronica kennis heb is mijn vraag of mijn idee realiseerbaar is of dat er betere mogelijkheden zijn (ik kan nog niets uitproberen,want dan moet ik eerst mijn huidige baan afbreken).
Tot slot dient nog gezegd te worden dat ik bij de aanleg van het schaduwstation wel al rekening wil houden met besturing door de computer, dus met blokken, terugmelders etc. Die moeten er bij de aanleg dus gelijk in. De huidige schakelrails kunnen dan (zonder functie) blijven zitten.

Ik zie uit naar jullie reacties
Dirk Jan de Roo

Ps. Mocht er iemand met veel verstand van blokken, secties, terugmelding uit de buurt van Alkmaar zijn kennis met me willen delen dan hou ik me aanbevolen. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
hallo Dirk Jan,

Ik heb ook een schaduw station in opbouw, welke analoog geschakeld word. Wel drie sporen maar.
Met schakelrails is het omzetten van de wissels te realiseren, welk goed de treinenloop in de gaten houden en door redeneren.
Schakelrail spoor 1 zet wissel 1 om
Schakelrail spoor 2 zet wissel 2 om
Schakelrail spoor 3 zet wissel 1 + 2 terug
.
Voor het laten stoppen en vertrekken van de treinen heb ik nu een aantal oude mrail seinen gekocht. Deze laat ik ook door schakelrail bedienen.
Schakelrail 1 zet spoor 1 stroomloos en spoor 2 onderstroom
Schakelrail 2 zet spoor 2 stroomloos en spoor 3 onderstroom
Schakelrail 3 zet spoor 3 stroomloos en spoor 1 onderstroom

Misschien kan je er iets mee....

Dick
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Beste Dick,

In je reactie geef je aan dat je werkt met oude seinen om hierbij de schakelrails te beïnvloeden.
Kan je daar wat meer over vertellen. Ik ben zeer geïnteresseerd?

Groet,
Ben
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Beste Dick,

Dank voor je reactie.
Ik moet ook nog ergens een paar oude M seinen hebben (reed in de 60 er jaren Mrails), dus maar een zoeken in de oude dozen
Vraag: als je de seinen ook schakelt met de schakelrails, ligt die dan vlak voor het sein? Als die veel eerder ligt worden de sporen uiteraard korter, want de trein moet wel over de wissel zijn.

Dirk Jan
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
@ Ben, de schakelrails neemt in principe de werking over van de schakel/druk kastjes.
Wat ik nu doe is bv in spoor 1 aan het begin een schakelrails. Wat ik weet is dat 1 schakelrails maximaal 2 functies kan uitvoeren (2 wissels of 2 seinen of 1 wissel en 1 sein) De trein passeert (in mijn opzet) de schakelrails in het begin van het station. Door het afgeven van een momentsignaal word het sein op spoor 1 op rood gezet (en een sectie voor het einde van spoor 1 stroomloos) Het zelfde signaal zet het sein van spoor 2 op groen en de trein die daar staat zal vertrekken.

@ Dirkjan, voor de sectie die stroomloos gezet word heb ik wederom een schakelrail gelegd. Deze schakelrail zorgt voor de werking vd wissels. Wat belangrijk is, is dat de lengte van het spoor tussen de wissel en het schakelrail langer is dan de lengte van je trein. Ook moet je er op letten dat de treinen niet te kort achter elkaar aan rijden.

Kort samengevat, schakelrail aan het begin van het opstelspoor voor het aansturen van de seinen en de stroomloze secties. Een tweede schakelrails aan het einde van de opstelsporen, maar vóór de stroomloze sectie voor het aansturen van de wissels.

Dick
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Dirk Jan,
Zelf gebruik ik veijwel een eender systeem als Dick, alleen gebruik ik vertraagd afvallende relais. Een trein welke een spoor binnen loopt geeft een vertraagd vetreksignaal aan een anderspoor. Bij het uitrijden van een spoor worden de wissels gezet voor het vrijgekomen spoor.
Ook zit er nog een inrijsein welke geschakeld wordt, groen, op het centrale uitrijspoor en rood na het inrijsein.
De opstelsporen hebben een groot verschil in opstel lengte, is dit bewust gedaan? Bij een diogonaal opstelling zijn de opstelsporen gelijk van lengte.
De functie van wissel D met het niet benoemde spoornummer is mij niet helemaal duidelijk, een ogeregeld omloopspoor?? hij heeft geen rode sectie.
Cees
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Hallo DirkJan, zo heb ik het gedaan met mijn schaduwstation,

klik

Hoop dat je er uit kunt komen, hier is het schema te zien klik

Succes er mee  :)

Gr Einte
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Dick,
Ik begrijp dat je 2 schakelrails gebruikt, dat lijkt me een goed plan

Cees,
Kun je me uitleggen wat een vertraagd afvallend relais is. Wordt die geschakeld via een schakelrail?
De lengte van de sporen is omdat ze recht liggen. Ik zal eens kijken of ik een diagonaal schaduwstation kan maken. Mijn idee van de rechte ligging was dat ik er dan makkelijker bij kan als dat nodig is.
De wissel D leidt inderdaad naar een omloopspoor, voor het geval je een trein wil laten doorrijden; dan kun je deze wissel via een schakelkastje bedienen, maar als alle opstelsporen bezet zijn (met als laatste spoor 4) dan schakelt spoor 4 automatisch de wissel op omloop.

Einte,
Jou schema ziet er voor mij als leek ingewikkeld uit. Moet ik nog maar eens goed naar kijken, wellicht is het te ingewikkeld voor wat ik wil.
In iedergeval bedankt voor jouw reactie

Dirk Jan
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Dat klopt, 2 per spoor. Voor mij werkt dit prima, heb maar een klein baantje.
3 sporen in schaduwstation, dus 'analoog automatisch' werk ik met 3 oude seinen en 6 schakelrails.

Dick
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Dirk jan
een vertraagd afvallend relais is een relais aangestuurd door een schakelrail/contact rails welke de activering instelbaar vertraagd doorgeeft.
b.v een trein, loc plus wagons, geeft 8 sec activering naar bv een wissel / sein of het relais.
Het relais staat ingesteld op 15 sec met 3 sec activering. Een wissel welke dus aangestuurd wordt door zo'n relais wordt na 15 sec gerekend van eerst contact gedurende 3 sec aangestuurd.

Het omloop spoor wordt ingezet bij volle sporen, gevolg een trein gaat door via omloop. maar wanneer gaat er dan een trein vertrekken uit het schaduw station spoor. risico van botsing?
Cees
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Cees

Ik heb mijn schadustation diagonaal gelegd (zie bijlage) daarmee zijn de sporen nu gelijk van lengte en kan ik treinen van zo'n 2 meter max aan.

Heb je voor mij een merk en specificaties van dat relais en kan je kopen bij Conrad of bijv. op de beurs in Houten?

Je schrijft dat je ze schakelt met een schakelrails/contactrail. Volgens mij werkt een schakelrai op de middencontacten, bij een wagon met een sleper achter een locomotief geeft dat een probleem of maakt dat niet uit omdat ze allebei (loc + wagon) dezelfde richting uitgaan en de schakeling altijd maar naar 1 kant is (dus sein op rood en/of wissel naar 1 kant). Als ik een contactrail gebruik (massadetectie) blijft dat contact werken zolang er een trein op staat of asl er een lange trein overheen rijdt; als je dan zo een wissel schakelt brandt dan de wisselaandrijving niet door?

Dirk Jan
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Oeps, ik vergat de bijlage
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Citaat van: Didero op donderdag 29 november 2012, 15:43:07
Als ik een contactrail gebruik (massadetectie) blijft dat contact werken zolang er een trein op staat of asl er een lange trein overheen rijdt; als je dan zo een wissel schakelt brandt dan de wisselaandrijving niet door?
Wissel/seinspoelen vinden duurbelasting niet leuk. Worden ze erg warm van. Tot 't ze teveel wordt en er de brui aan geven.
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Dick,
Dank voor je info. Ik moet het even laten bezinken. Binnenkort even tijd zoeken om een klein proefstukje aan te leggen.
Kan je jouw opzet, 2 schakelrails, ook gebruiken in combinatie met een analoge spoorbezetmelding (lampje op middengeleider)?

Ben
Re: Digitaal rijden, schaduwstation analoog besturen
Dag Ben,

Geen idee, want die gebruik ik niet. Ga er vanuit dat alles functioneert  :)