Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen

Gestart door leboulangeur maandag 10 april 2017, 23:59:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Beste allen,

De recent door mij aangeschafte motorpost 3689 wil, kom ik nu achter, niet van rijrichting wisselen. Front/sluit wisselt prima en gaan  ook aan maar omkeren ho maar.
Het is natuurlijk een vrij oude dipswitch decoder, maar gezien hij zoveel dingen wel kan hoop ik dat hij niet naar zn grootje is. De ene zijde die hij oprijdt doet ie het opzich prima namelijk.

Iemand wellicht ideeen waar het aan kan liggen?
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Erik,

Als die een kant op goed rijdt, maar de andere kant op niet, dan zou ik nakijken of de bedrading naar de veldspoel (en de veldspoel zelf) nog in orde zijn.

Zie hoofdstuk 8.2 voor meer theorie erover: klik
Met een multimeter op doorpiepstand is ook te testen of de veldspoel nog goed is.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Super, daar kan ik zeker mee aan de slag.
Bij doormeten denk ik de motor even loshalen van de decoder?
En stel dat ik geen doormeting krijg, dan is het dus de veldspoel vervangen voor een gelijkwaardige dcm exemplaar?
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Jup, idd.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Ik haal die veldspoelen er gelijk uit en bouw ze om naar 5 polige met een marklin of esu decoder het is dan echt een wereld van verschil kwa rijden.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Ik zou de groene en de blauwe draad bovenop de veldspoel even verwisselen. Loop ie nu prima de andere kant op, dan zit het probleem in de decoder. loopt ie nog steeds dezelfde kant op, dan is de veldspoel - of het dubbele draadje naar het motorschild - de oorzaak.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Dat laatste is een goede tip om mee te beginnen, doe ik zeker!
Wat betreft ombouw naar vijfpolig en esu: dat is absoluut mooi voor de rij eigenschappen, maar opzich doet hij het nu niet slecht. En motor en decoder komen samen toch als snel op 60euro denk ik, terwijl de lok 75 kostte. Als de decoder eraan is dan wordt dat natuurlijk snel een optie, maar als ik 'm zo nog goed krijg dan wacht ik daar nog even mee. De voorraad om te bouwen en digitaal te maken lokjes is ruim, dus daar gaat de hulp (liefst) eerst heen.

Gr Erik
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Gebruik zelf de 60760 ombouw set laatst was deze bij bentink in de aanbieding(heb toen gelijk een voorraad ingekocht)voor 26,95 en dan heb je de keuze of de simpele decoder gebruiken of deze voor 10 euro te verkopen en een mld3/Lopi aan te schaffen en als je dan een decoder ergens in de aanbieding aanschaft dan ben je een 45,- plus kwijt in totaal.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
26,95 is inderdaad een scherpe prijs, zeker omdat er dan al een decoder bij zit. Komende zaterdag maar eens kijken of iemand 'm voor dat bedrag wil aanbieden in Houten... Online nog niet voor die prijs gezien.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
28,90 euro bij besserepreise.com.

Daar komt nog wel verzendkosten bij. Als je er een lading koopt scheelt dat wel natuurlijk.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Zo, even een update hier. In houten voor 30 euro de inbouwset kunnen kopen, vond ik alleszins redelijk.

Ik de lok open maken om 'm in te bouwen... Wat blijkt: draadje los... Goed, dat vastgesoldeerd en hij rijdt weer als een zonnetje.  :-).  Ach die set komt bij iets anders wel van pas.
Wel hiel het me ook op dat model volgens onze wiki een steeklampje voor de binnenverlichting moet hebben maar die zie ik bij mij niet. Waar moet je binnenverlichting op aansluiten bij deze decoder / licht plaat, weet iemand dat?
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Bij mij zat die via een diode constructie over de voor en achterseinen heen.
Bij die simpele 60760 decoder is er nog een vrije uitgang daarvoor moet je alleen even de krimpkous eraf snijden.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
LS
Interessant verhaal.
Hieruit blijkt dat een goede diagnose dan wel een onderzoek, je veel kosten ed kan besparen.
Ik ben wel benieuwd welk "draadje" los zat, eventueel met een foto ter verduideling.Het laatste ter lering.
Groet; Koos Wijmans
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Bij het zoeken van storingen kan het volgende als voorbeeld dienen: http://www.mechatronica.org/systematisch%20storingzoeken.pdf Vooral de samenvatting is goed hanteerbaar.
Re: Motorpost (3689) weigert van rijrichting te verwisselen
Top Dirk .
Is heel een handig lijstje en zeer professioneel.
Dankje wel.
Groet Koos