Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

bedrading ontkoppelrail m rail

Gestart door niels103 zondag 09 april 2017, 14:54:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bedrading ontkoppelrail m rail
Hallo,
Ik heb een ontkoppelrail van marklin m rail. Deze werkt echter niet meer en ik wil hem weer werkend maken. Ik weet alleen niet hoe de bedrading in de rail loopt. Zou een van jullie hier iets meer uitleg of een foto hiervan kunnen verschaffen.

m.v.g.
Niels
Re: bedrading ontkoppelrail m rail
kijk even in de Wiki afdeling bij: Märklin 7072 schakelkast
Daar staat een aansluitschema, het is heel simpel, tussen de gele en de blauwe draad moet spanning komen, de spoel wordt dan bediend.
Even het railtje open maken en kijken of de draadjes nog aan het spoeltje zitten, als dit zo is en je meet geen weerstand, dan zal het spoeltje wel doorgebrand zijn.
Re: bedrading ontkoppelrail m rail
hallo,
ik snap dat er spanning tussen moet komen alleen ik wil graag weten waar deze draden aan de onderkant aan vastgemaakt moeten worden.
De draden houden bij namelijk op bij de aansluiting voor de lichtmast. En dan?? ik heb geen idee waar ze aan moeten.

kan het in de wiki ook niet vinden. Had ik namelijk al gekeken.
Re: bedrading ontkoppelrail m rail
ik kan ook geen plaatje vinden van het opengewerkte ding.
Vanaf de aansluitingen voor de lichtmast moet er toch iets doorlopen naar het spoeltje?
Heeftie het ooit wel gedaan?
Re: bedrading ontkoppelrail m rail
Dag Niels,
Als alles orgineel is zit de gele draad aan de geisoleerde pen van de lichtmast en is doorgelust naar een aansluiting van het spoeltje.
Het andere draadje van de spoel zit aan de blauwe draad.
Kijk goed of er nog een (dun) draadje de spoel inloopt vanaf het slodeerdpunt.
Is daar niets meer te vinden is de ontkoppelrail te lang ingeschakeld geweest en kapot.
gr digibert
Re: bedrading ontkoppelrail m rail
hallo,
Allen dank voor het meedenken. de spoel is naar z'n grootje en dus niet meer te repareren.
Dan wordt het vanaf nu een kort stukje rails.

Groet,
Niels