Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326

Gestart door huub zondag 09 april 2017, 14:38:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2008

offline
Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Tja, ik wilde al langer zo´n oranje ding hebben, maar nu is er weer eens een nieuwe uitvoering in elkaar gebakken, dus.......

Er zijn een aantal foto´s, die ik eerst op ga noemen, want die mogen niet allemaal in slechts 1 bericht:

TGV0: De TGV nog in de doos
TGV1: De 7164 Märklin sleper past er precies onder, wel na verwijdering van enkele minieme braampjes.
TGV2: Zo maak je de motorwagen open, steek hier een schroevendraaier in en probeer de kap los te halen
TGV3: De twee draden soldeer je even los, die zitten op pick L1 en R1
TGV4: Als je vervolgens hier tegen drukt, komt het motordraaistel los en kan je het aan de onderkant er uit vissen. Let wel op de kardan.
TGV5: Deze schroef er uit draaien en je kan poep-voorzichtig het draaistel uit elkaar halen. (Foto is helaas achteraf gemaakt)
TGV6: De sleper op z´n plaats, de lipjes zijn gewoon omgebogen. Op het uiteinde van 1 lipje zit de rode draad gesoldeerd.
TGV7: De zwarte draden (twee maal twee) solderen we aan elkaar en op de betreffende punten, alsook de rode draad van de sleper. ESU 54614 decoder geplaatst.
TGV8: Als de trein niet goed door R1 bogen rijdt, zal je hier (bij de blauwe pijl) op 4 plaatsen moeten vijlen......

Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326

Je moet trouwens op een geschikt moment tijdens de ombouw de wielen korter bij elkaar zetten (14,0 mm).
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Dit is slechts het begin van de ombouw, wat te doen met verlichting en draadjes trekken en eventueel verduisteren van de rijtuigen, want die zijn heeeeel dun.....
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Hoi Huub,

Leuk project, mooi dat de TGV al voorbereid is op een sleper van Marklin. :thumbup:
Komen er nog meer bakken bij? 4 delig is toch niet echt TGV waardig. ;)


Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Ja Ad,

Er zijn wel twee verschillende rijtuigen om de trein uit te breiden, tenminste dan hoop ik toch dat ze voor deze trein bedoeld zijn, weet ik nog niet zeker en erg goedkoop zijn deze rijtuigen echter ook niet.
Verder moet ik gaan vijlen of snijden aan de onderkant van de motorwagen en de stuurstand want R1 is net te veel van het goede.

Wat mij wel allemaal reuze mee valt, is dat de ombouw verder heel eenvoudig is.

grv Huub
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Ik heb de Lima TGV SE en dat zal allicht de voorvader zijn van dit Jouef/Hornby-model. Die is af fabriek al 3-rail AC en er zit een slepertje onder die volgens mij gewoon bij Marklin uit het schap komt. Dat hadden ze bij Lima goed bekeken. Zo te zien is er aan de techniek wel een hoop veranderd bij het nieuwste model, maar ook de oude Lima gaat niet door een R1.

Mocht iemand op zoek zijn naar zo'n TGV als tweedehandsje, ga hem dan persoonlijk ophalen want als er toch veel door krappe bogen is gereden is de kap waarschijnlijk ingesleten door de wielen. De draaistellen zijn excentrisch bevestigd waardoor de achterste wielen de kap raken in krappe bochten. Ik heb exemplaren gezien waarbij allemaal ruime halve maantjes uit de kap gesleten zijn.

Mooi ding, die Jouef/Hornby!
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Hier ook een bezitter van de Lima TGV SE. Halve maantjes zijn mij nog niet opgevallen, dus wellicht heb ik mazzel. Ik heb ook zo'n originele 3rail uitvoering. Helaas mist bij 1 motorrijtuig wel een (dubbele) pantograaf en die kan ik werkelijk nergens vinden.

Mijn stel moet nog gedigitaliseerd worden en inderdaad voorzien van wat meer verlichting. Ik ben dus benieuwd hoe dit in dit draadje aangepakt gaat worden. Vooral hoe je een goede stroomvoerende koppeling voor elkaar gaat krijgen.
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Je moet een stroomvoerende koppeling zoeken de je in elkaar klikt in plaats van haken wat marklin enz doen.
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Citaat van: PaT op donderdag 01 juni 2017, 10:12:45
Helaas mist bij 1 motorrijtuig wel een (dubbele) pantograaf en die kan ik werkelijk nergens vinden.


En hier ?
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Volgens mij is dat een ander type. Ik heb echter ook nog geen exploded view van het Lima stel kunnen vinden met onderdeelnummers.
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
 @citaat2 Staat anders wel bij : tous types oftewel voor alle types.
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Je sais! Maar op mijn motorwagens zit toch echt een dubbele pantograaf
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Er horen twee enkele pantografen tegengesteld gemonteerd te zijn op elk motorstel. Een TGV heeft geen dubbele (schaar-) panto. De panto's uit die advertentie zijn volgens mij de juiste.

@PaT, heb je een foto van die dubbele panto op je TGV? Beetje off-topic, dat wel...
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Nog niet, ik zal binnenkort eens een foto maken. Het kunnen best twee losse pantografen zijn, maar volgens mij zitten die 2 maar op 1 punt gefixeerd mbv een schroef.
Het is de Lima TGV van begin jaren '80.
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Misscien heb je er niks aan, maar bij mijn TGV ziet het er zó uit:
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Als ik er erg in heb zal ik de TGV vanavond eens uit zijn opbergbox halen. Voor mijn gevoel zit het bij de mijne anders, maar daar kan ik mij natuurlijk in vergissen.
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Het heeft even geduurd, maar dit is dus de pantograaf waar ik naar op zoek ben.
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Gauw hier efkes kijken.


Klikkie
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Super Alphons!

18 euro verzendkosten.... Grrr.
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Hallo Patrick,

Wat ik zo'n geval doe is de verkoper buiten eBay om benaderen. Met de vraag wat verzending naar nl kost.
Voor paar onderdelen betaal je in Duitsland geen pakketpost prijs

Ik zocht vorige week nog onderdelen. EBay had ze, maar verkoper gaf op eBay aan niet buiten Duitsland te verzenden. Ik heb hem gevraagd naar de onderdelen en verzending.
Kostprijs lag lager (geen afdracht aan eBay) en verzending in envelop slechts 1,70 !

Succes,

Erik
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Citaat van: PaT op dinsdag 11 juli 2017, 14:25:29
18 euro verzendkosten.... Grrr.


Er zijn meer aanbieders met minder verzendkosten :


Klakkerdeklak
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ombouw Jouef/Hornby TGV HJ2326
En besteld! :)