Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens - HO

Gestart door LudoBrabo donderdag 19 april 2018, 20:13:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens - HO
In een vorig leven 😊  zeg maar 20 jaar geleden had ik een leuke N-baan gebouwd.  Maar door trouwen, een huis te bouwen, een kid en dergelijke dingen des levens was alles op een zijspoor geraakt.

Maar het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan en na een bezoekje bij een vriend waar ik de Marklin Digital HO met de geluiden bij de locs heb beleefd ben ik terug in gang geschoten 😊

Dus de koe bij de horens gevat en een nieuwe start.  Omdat ik toch met vrij veel dingen bezig blijf wil ik de lat niet te hoog leggen voor de nieuwe start. Een eenvoudige , leuke baan, beperkte oppervlakte.  Een project dat haalbaar is en wie weet komt er nog wel een groter vervolg😊
De oppervlakte die ik heb is vrij beperkt. 2m20 x 1m20  (orde van grootte).   
Een beetje rondgesurfd om te kijken wat er zoal kon en op de Marklin site toch wat leuke ontwerpjes gevonden en eentje heb ik wat aangepast en dat gaat het worden.



In feite is het een gewoon een grote ovaal.  In de voorgrond een station met 3 sporen en wat rangeermogelijkheden.  Het feit dat de sporen in wat zachte bochten liggen zorgt voor een mooi optisch effect als de trein sierlijk passeert..
Bovenaan een schaduwstation met 3 opstelsporen.  In een eerste idee had ik het schaduwstation op een lager niveau gezet maar ik vond dat technisch wat te moeilijk. Ik ga het schaduwstation verbergen door er een hoger niveau op te bouwen (heuvel) waar ik ook wat goederen-toestanden en rangeermogelijkheden ga voorzien (de zone van de dikke rode lijn is de heuvel).

Ik heb mijn baan gedoopt met de naam ?Van Ergens naar Nergens?.  Ik geef toe ik heb de titel een beetje gepikt van een boek dat over de grens tussen fantasie en werkelijkheid gaat, maar in feite klopt de metafoor wel.  Het gaat over een fictieve baan, de treinen pendelen tussen het station en het schaduwstation.  Het station is zichtbaar , dus ergens?. Het schaduwstation onzichtbaar.. bijgevolg  nergens 😊

Ik ga in dit topic een beetje de evolutie van het project weergeven, dus geen nieuwe topics, maar een groeiend verhaal hier 😊

Ludo
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
-Ludo:
Leuk dat mijn baan Nergensland navolging krijgt,  :thumbup:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50342.msg1215755#msg1215755
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
Dag Ludo,

Je verhaal en baanplan klinken veelbelovend en interessant. Wordt de baan digitaal of analoog?   En ben je al begonnen met bouwen? Ik ben benieuwd naar de vorderingen, succes met de bouw!
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
Leuk... is wel toevallig.. en grappig:-)
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
Het wordt Marklin Digitaal en ik ga beginnen bouwen:-)
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
De rails aan de "voorkant" is leuk bedacht, Ludo  :thumbup:

Helemaal vooraan heb je zo een mooi paradespoor!
De klim naar boven gaat wel erg steil worden op deze manier  :?

Grtz Tony
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
Ja dat valt nog te bezien... er zijn nog opties dat ik het rangeren niet boven het schaduwstation plaats en bijgevolg een berg in 2 trapjes maak
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
We zijn eraan begonnen :-)

De eerste trein rijdt :-)   De volgende stap is de inrichting van het schaduwstation:   wisselbesturing met terugmelding, de 3 stopsecties met spoorbezetmelding...



Ik heb al een start voor het bedieningspaneel, de eerste knopjes en ledjes voor het schaduwstation kan ik inbouwen..

Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
We zijn een aantal stapjes verder.

Het schaduwstation met de 3 stopsecties en de bezetmelding is klaar.

Ik heb het baanplan wat aangepast.  Ik ben afgestapt van de optelsporen voor goederen op de berg te leggen. Ik ga ze voor de berg leggen. Ik maak een muur als overgang tussen de opstelsporen en het dorp op de berg.

Omdat ik toch leuke goederenwagons heb die ik wil showen heb ik een derde opstelspoor voor de berg toegevoegd..

Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? wordt vervolgd?.
Ik ben even zonder materiaal gevallen 😊 

Rechts is de aanzet tot de toegang tot de goederensporenbundel gegeven.  Een eerste deel van de overkapping heb ik ook gemaakt.  Bovenaan wordt het een straat met (halve) huizen tegen de achterwand.  De voorzijde wordt een rechte muur want de goederenbundel komt er vlak voor.

De volgende stap is het volledig leggen van de baan (de bestelling is onderweg) en een station heb ik ook al gekocht😊

Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
Een kleine financiële inspanning en alle sporen liggen😊

Ben tevreden over het voorlopige resultaat.

De volgende weken wordt het wat techniek.  De aansturing van de wissels  voorzien, terugmelding van de wisselstand, aansluiting van de ontkoppelrails, inrichting van het bedieningspaneel..

Daarna kunnen we aan de scenery beginnen denken..






Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
ziet er goed uit, en nu kan het echte werk beginnen  :P  :thumbup:
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
Hallo Ludo, dat gaat al heel rap zeg.
Leuk bed8 baanplan, ik ga je volgen.
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
 :) Ziet er leuk uit, klein maar fijn. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
Hoi Ludo,

Om wat meer ruimte te maken voor de wand/muur/rots van je dorp, zou je de rangeersporen wat schuiner kunnen leggen.
Dit wordt wel erg krap zo, lijkt me.

Ik heb met paint even in je foto getekend wat ik bedoel.
De "muur" is rood gearceerd  :P

Grtz Tony
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
Citaat van: ceess op zondag 06 mei 2018, 23:52:12
Hallo Ludo, dat gaat al heel rap zeg.
Leuk bed8 baanplan, ik ga je volgen.

Yep, het is snel gegaan , maar er zullen ook periodes zijn waar het trager gaat gaan:-)
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !

Hoi Tony

Bedankt voor de tip, ik bekijk of ik er wat mee doe :-)

Ludo

Citaat van: Tony op maandag 07 mei 2018, 09:58:37
Hoi Ludo,

Om wat meer ruimte te maken voor de wand/muur/rots van je dorp, zou je de rangeersporen wat schuiner kunnen leggen.
Dit wordt wel erg krap zo, lijkt me.

Ik heb met paint even in je foto getekend wat ik bedoel.
De "muur" is rood gearceerd  :P

Grtz Tony
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
Tja, leuk? Het plan en mogelijkheden gaan heel snel vervelen omdat je alleen maar rondjes rijdt. Tevens voegt die rare slinger op de voorgrond niets toe behalve misschien een hoop ergernis doordat de rijtuigen getoond in het begin zullen ontsporen daar deze te groot zijn voor het beoogde plan. Het plan lijkt ook bedoeld voor korte lokaaltreintjes bestaande uit een tenderloc( vanaf BR 61) en 2/3 assige wagons. Maar als dit wat je voor ogen hebt pleziert vind ik dat prima, mijn betoog is alleen bedoeld om teleurstellingen en ergernissen later te voorkomen. En ja, het is een zeer kritische noot die ik laat horen in tegenstelling tot de meeste commentaren tot nu toe maar die mogen en moeten ook geplaatst kunnen worden.

Grt, Ronald.   
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
 @citaat

Met korte treintjes met korte wagens zal dit ontwerp inderdaad het mooiste ogen.
Maar als de plaat niet groter is/kan, blijft het schipperen.

Als herstart van de hobby is zeker wat leuks van te maken, ondanks de beperkte rijmogelijkheden.

Grtz Tony
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? alle sporen liggen !
Hoi Ronald,

Geen probleem met kritische noten:-)  Het is voor mij ook een herstart, geen eindpunt..
Overigens de slinger aan de voorgrond ben ik aan het herbekijken, die gaat er uit:-)

Ludo

Citaat van: Ronald69 op maandag 07 mei 2018, 13:30:03
Tja, leuk? Het plan en mogelijkheden gaan heel snel vervelen omdat je alleen maar rondjes rijdt. Tevens voegt die rare slinger op de voorgrond niets toe behalve misschien een hoop ergernis doordat de rijtuigen getoond in het begin zullen ontsporen daar deze te groot zijn voor het beoogde plan. Het plan lijkt ook bedoeld voor korte lokaaltreintjes bestaande uit een tenderloc( vanaf BR 61) en 2/3 assige wagons. Maar als dit wat je voor ogen hebt pleziert vind ik dat prima, mijn betoog is alleen bedoeld om teleurstellingen en ergernissen later te voorkomen. En ja, het is een zeer kritische noot die ik laat horen in tegenstelling tot de meeste commentaren tot nu toe maar die mogen en moeten ook geplaatst kunnen worden.

Grt, Ronald.
Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? voortschrijdend inzicht !!

Soms heb je al is last van voortschrijdend inzicht.. soms is het ook wel best OK

Op suggestie van Kees  heb ik de slinger aan het paradebaanvak vervangen door een klassiek recht stuk?    Ok, ik vond de slinger een beetje creatiever en eleganter?..  maar de rechte oplossing maakt een mooi klassiek, recht perron mogelijk en geeft ook wat meer ruimte aan het dorp achter het station?. 

Dus optie ?recht? lijkt het te gaan halen 😊

Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? de eerste stapjes tchniek
Zachtjes met de techniek begonnen?.

De eerste wisselbedieningen werken, nu nog wachten op de levering van de bi-stabiele relais voor de terugkoppeling met LED?s van de wisselstanden.

Ook is getest hoe de ontkoppeltoestanden en de stootblokken aangesloten worden (alletwee met licht).



Re: Mijn baantje ? Van Ergens naar Nergens ? Een eerste zelfbouw huisje
Nu de baan er ligt is het een beetje tijd om aan de scenery te denken.

Een eerste zelfbouw huisjes is klaar. Een half huisje voor tegen de achterwand.  Een Belgische arbeiderswoning als rijhuis.

Het is niet perfect, oefening baart kunst 😊  Maar het gaat toch zijn plaatsje krijgen?