Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ESU ECOS updaten of niet?

Gestart door Timmerman woensdag 05 april 2017, 22:28:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU ECOS updaten of niet?
Timmerman
gast

ESU ECOS updaten of niet?
Beste spoorvrienden,
Ik ben een beginneling met een Marklin baan, en een Ecos 50200 in december 2016 aangekocht. Nu lees ik over een update. Ik schaam me om het te vragen. maar hoe moet ik dat doen? Ik lees dat ik naar de Ecos site moet en inloggen, ook daar heb ik me aangemeld. In de Ecos zit een data aansluiting, moet ik die aansluiten op de computer, enz, enz. Kan/wil iemand mij uitleggen hoe ik het een en ander moet doen.
Heel veel dank alvast.
Gr Timmerman
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Als je nu eens begint om de handleiding voor je Ecos te downloaded vanaf de ESU site en daarin te kijken of je de oplossing te vinden voor je vraag. Kom je er daarna niet uit, kom dan hier met een gerichte vraag. Dat is makkelijker voor medelezers van dit draadje om je antwoord te geven. anders moeten we hier alle stappen uit de handleiding gaan opschrijven die in de handleiding staan voor het updaten van je Ecos.
Voor wat betreft de data aansluiting, je moet de Ecos via een netwerk-kabel verbinden met je PC of je router om een en ander te kunnen doen. Hoe dat kan staat allemaal in de handleiding.
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Dag Annemia,
Bedankt voor je reactie, de handleiding zit erbij, en heb ook al het e.e.a. door gelezen. Was nodig om de Ecos aan te sluiten. Ben eerlijk gezegd niet zo'n lezer vooral niet als het technisch is wat ik niet begrijp. Kon in de handleiding ook niet vinden of ik speciale bekabeling nodig had. Mijn computer heeft maar een data aansluiting, dus dacht ik de update opslaan en vervolgens doorsturen naar de Ecos. Ik had gehoopt dat dit het antwoord zou zijn. Ga de handleiding maar door lezen.

Ter info: ik ben een gepensioneerde timmerman, dus totaal geen technische opleiding, heb nu pas solderen geleerd om de bedrading van de wissels aan te sluiten. Bezetmelders, terugmeldeders enz gaat me nu nog veel te ver. Alles op zijn tijd.

Vraag me wel af moet ik de Ecos wel update, gebruik alleen maar de twee draaiknoppen om te rijden. Ik had het advies gekregen om een Ecos te kopen, was beter dan Marklin. En ik weet niet beter 😢
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
als mensen nu eens begonnen met hun woonomgeving in te vullen dan konden we als modelbouwers mekaar makkelijker vinden om direkte hulp te bieden.Ik heb alle updates al zelf gedaan en voor anderen doe ik dat ook tussen een pint en een glas wijn.Gratis wel te verstaan.Als het niet te ver is natuurlijk.
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2008

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
In de Ecos zit een data aansluiting.....

Dit is een ethernetaansluiting en die moet je verbinden met de computer waar je de update op hebt gezet.

Ik sluit hem aan op een switch (zo´n ding met een heleboel van die ethernetaansluitingen) en dat kan dan met een gewone ethernetkabel.
Sluit je hem direct op de computer aan, dan heb je een gekruiste kabel nodig.
Die kabel zat bij de updateset van mijn Märklin CS1 (dit is ook een ECOS).

Trouwens je moet goed opletten dat je de juiste software binnen haalt, er zijn 3 versies:
ECOS 50000 (monochroom scherm)
ECOS 50200 (kleuren scherm)
CS1R (dit is de Märklin CS1 met de R van reloaded)

Dan moet je oppassen: vóór je de nieuwste software gaat plaatsen, moet je even kijken wat de huidige versie is.
Is dit een versie die met 3 begint, dan moet je eerst versie 3.7 plaatsen, dit staat allemaal ook uitgelegd op de ESU-site.

grv Huub


Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Misschien is het beter dat, zoals Bellejt al schrijft om eerst te kijken of er iemand is die in de buurt woont om te helpen. Is Hobby in Praktijk in Werkendam een suggestie?
Re: ESU ECOS updaten of niet?
-Winus:
Daar kunnen ze je ook verder helpen,  :thumbup:
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Citaat van: Jørg op donderdag 06 april 2017, 18:24:19
-Winus:
Daar kunnen ze je ook verder helpen,  :thumbup:
Het gaat niet om mij, maar om "Timmerman", een nieuwe forumlid.
Re: ESU ECOS updaten of niet?
-Winus:
Idd excuses maar Timmerman zal het ook wel gelezen hebben.
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Beste mensen,
Ik heb het gelezen, ben ooit wel eens bij hobby in praktijk in Werkendam geweest. Allemaal schitterend. Woon alleen ongeveer 80 km enkele reis bij Werkendam vandaan. Dus afstand is een probleempje. Ik zal eens aan mijn zoon vragen of hij mij helpen kan, hij kan beter met een computer overweg dan ik.
Als ik eerlijk mag zijn, vind ik de Ecos een geavanceerd apparaat, ik zal mezelf wel vaker tegen komen en me afvragen waar ik aan begonnen ben. Zal zeker niet het apparaat optimaal gebruiken wat het allemaal kan. Vroeger had je een transformator, en schakelkastjes voor de wissels en dat was het. Maarja dat is niet meer, het moet nu digitaal. Ieder bedankt voor jullie reactie.
Ga mezelf aan het werk zetten.
Gr Jan
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Citaat van: Timmerman op donderdag 06 april 2017, 22:54:18
Woon alleen ongeveer 80 km enkele reis bij Werkendam vandaan. Dus afstand is een probleempje.
Jan, ik woon ongeveer 100 km van Werkendam. als dat nu dezelfde richting is, zou ik je kunnen helpen. En als het een andere richting is, is er misschien wel iemand anders op dit forum die bij je in de buurt woont en je kan/wil helpen. Ik woon in Dronten.
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Dag Annemia, bedankt voor het aanbod, ik woon in omgeving Ede. Best wel ver weg. ik weet dat er in mijn buurt ook wel iemand woond die me zou kunnen helpen, maar wil die uit persoonlijke overweging niet vragen. Ik ben de handleiding aan het lezen en zie op blz 79 bij let op: voer geen update uit bij een stabiel werkend systeem, mijn Ecos 50200 heb ik gekocht dec 2016. Mag dan toch aannemen dat de update niet echt nodig is. Gebruik alleen de twee draaiknoppen voor het rijden van de treinen. Meer niet. Je kunt je afvragen waarom koop je dan een Ecos 50200 kleurenscherm. Dat is mij geadviseerd mede omdat men denkt dat ik super intelligent ben.
Ik stel me wel de vraag moet ik wel update, zo ja, probeer ik het eerst zelf wel. Zal de Ecos dan eerst even op de computer moeten aansluiten om te kijken wat er nu op staat. Of kan ik dat op een andere eenvoudige manier?
Gr Jan
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Hi Jan,

Is er geen Stamm-tisch bij jou in de buurt (geen idee waar je woont), die komen, op dit moment, als Paddestoelen uit de grond.
In Antwerpen is er zeker, elke maand, een, ff hier op het forum kijken.

groet
Harald
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Jan, je kunt op de Ecos zien wat voor softwareversie er op zit. Daarvoor hoef je hem niet op een PC aan te sluiten.
Ik ga ervan uit dat jouw Ecos hetzelfde scherm heeft als mijn CS1-R.
Als ik deze opstart krijg ik het scherm met de twee klokken. Bovenaan zitten vijf tabs. Het tweede van rechts heeft afbeelding van je Ecos. Klik daarop. Dan kom je in een ander scherm met bovenaan drie tabs. Kies nu de rechtse, Instellingen 3. Als je hier bent kun je o.a. zien welke softwareversie je hebt. Bij mij is dat 4.1.4. dit moet lukken volgens mij.
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Hallo Jan,

Als Lent voor jou niet te ver is zou je hulp kunnen vragen bij de stamtafel "Nijmegen-Arnhem" "Arnhem-Nijmegen" kunnen stellen.
Heb zelf geen Ecos zodat ik je niet kan helpen maar misschien is er daar iemand anders die dat daar wel kan.
Het is een gezellige en behulpzame club dus wie weet...

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Dag Annemia,
Heb gedaan wat je schrijft. De softwareversie is 4.0.2. De hardware 2.0 maar dat zal er wel niets mee te maken hebben.
Wat adviseren je/jullie, moet ik update voor het alleen bedienen van de draaiknoppen. Of krijg ik in later stadium (volgende update) hier dan problemen mee.
Gr Jan
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Update's verbeteren het product. Nieuwe mogelijkheden en 'bugs/fouten in de software' worden opgelost.

Naar mijn mening af en toe updaten. Je krijgt geen problemen, tot je 1 van de fouten in de software tegenkomt.
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU ECOS updaten of niet?
Jan,

Ik zou me voorlopig geen zorgen maken over het updaten van je ECOS2.
Gewoon gebruiken en als de gelegenheid zich voordoet, kun je je ECOS2 (laten) updaten, met hulp van een ander.