Bij de Duitse loks moet je de vuurdeur zo veel mogelijk dicht houden. Bij een open vuurdeur jaag je koude lucht over je vuur, langs je steunbouten tegen de pijpenplaat. Dit is niet zo bevordelijk voor het materiaal. Het is eigenlijk d ebedoeling dat je de lucht van onder het rooster door het vuur trekt.
Als je in filmpjes de rookpluim snel van zwart naar grijs, weer naar zwart, weer naar grijs ziet kleuren dan betekend dat dat de stoker aan het stoken is en dat de 3e man op de lok aan het 'klepperen' is. Oftewel: bij elke schep kolen de vuurdeur opent en gelijk weer dicht doet.
Als je drijgt 'over de rooie' te gaan kan je de vuurdeur openen, de blazer knijpen en de injecteur erin zetten om op de 'goede' manier van je druk af te komen. Maar in ieder geval brandt je vuur minder goed waardoor je minder stoom produceert. Als je de regulateur open hebt staan (grote trek op het vuur) moet de deur echt zo veel mogelijk dicht blijven.
De Engelsen houden er een heel andere theorie op na...
Maar euhm, wat voegt dit toe aan de vraag eigenlijk?