Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

TrainBrain vraag

Gestart door -Henk- maandag 26 november 2007, 20:19:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TrainBrain vraag
-Henk-
gast

TrainBrain vraag

Na het voorstellen in het voorstelhoekje hier dus al een vraag

Na een stilstand van ruim 2 jaar weer begonnen aan een nieuw spoorplan (teken fase).
Op mijn oude baan werden alle afmeld rem en stopmelders met reedcontacten geregeld.
Nu wil ik gaan werken met bezetmelders.

Nu is het met reedcontacten + magneetje onder de lok zo dat je maar 1 keer een meldig geeft bij het passeren van een reedcontact.
En Train-Brain handelt dan netjes af.

Maar als ik met bezetmelders ga werken en een trein met verlichte wagons passeert
een bezetmelder.
Zal ik naar mijn idee meerde meldingen krijgen op de zelfde poort van de s88.

Dus mijn vraag is geeft dit problemen of handelt Train-Brain dit netjes af.

Ik kan het zelf niet uit testen omdat alles nog in dozen zit en dus geen baan kan maken.
En ook heb ik nog geen bezetmelders.
En de nieuwe ruimte waar de baan moet komen is nog een redelijke puinhoop.

Maar tekenen ontwerpen en uitdenken is ook al lekker met de hobby bezig zijn

Mvg
Henk
Re: TrainBrain vraag
-Henk-
gast

Re: TrainBrain vraag
Hallo Peter

Daar heb ik zeker naar gekeken maar kan de voordelen niet vinden
Ok Koploper draait onder windows
Maar als je nog 2 oude pc's hebt staan en een komplete DOS versie
hoef ik niet over op Koploper

Train-Brain heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten
Maar we wachten geduldig af

Mvg
Henk
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TrainBrain vraag
Beste Henk,

Waarom zou een serie meldingen gevaarlijk kunnen zijn, ik neem aan dat de eerste melding verwerkt wordt en daarna weet het programma dat er iets moet gebeuren, herhalings meldingen starten dan de handeling niet opnieuw.

Overigens zijn meldingen in een serie normaal, denk maar aan de melding door een relatief korte geïsoleerde spoorstaaf, indien je een serie wagens hebt met een lange wielbasis, dan krijg je een serie meldingen.

Groet, Anne W
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: TrainBrain vraag
Hallo Henk

Het maakt niet uit hoeveel meldingen er binnen komen bij Trainbrain.

Leuk om te lezen dat je er nog steeds mee werkt, zoals je onderaan ziet gebruik ik het ook nog.
Het werkt nog steeds naar teverdenheid, doet wat ik wil.

Verder hoop ik dat je de manual nog hebt wanneer je die kwijt bent heb ik nog wel een exemplaar.

Wanneer je nog meer vragen hebt ben ik bereid om je eventueel te helpen, stuur desnoods even een PM.
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TrainBrain vraag
Beste Peter en anderen,

Bij Märklin C rails  kun je ook massa detectie gebruiken, sterker nog ze Märklin heeft er zelfs speciale contact rails voor.

Groet, Anne W
Re: TrainBrain vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TrainBrain vraag
Citaat van: -Henk- op maandag 26 november 2007, 20:47:46
Hallo Peter

Daar heb ik zeker naar gekeken maar kan de voordelen niet vinden
Ok Koploper draait onder windows
Maar als je nog 2 oude pc's hebt staan en een komplete DOS versie
hoef ik niet over op Koploper

....
Mvg
Henk


Sterker nog, bij mij draait Trainbrain onder windows 98. Ook zonder problemen.

Maar ik heb nog oude pc's staan als back-up.

Groeten

Olav
Re: TrainBrain vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TrainBrain vraag
Henk,

Ik gebruik zelf bezetmelders middels electronische detectie. Voordeel daarvan is dat als er een verbuiker in een bepaald blok staat, Trainbrain er dus geen nieuwe trein in zal sturen.

Zolang er nog geen melding is gekomen dat het blok vrij is, dus de trein inmiddels in een ander volgend blok is gekomen, zal het blok niet vrijgegeven worden. Ongeacht of er meldingen komen uit het eerstgenoemde blok.

Dus geen zorgen, gaat gewoon goed.

Groeten

Olav
Re: TrainBrain vraag
-Henk-
gast

Re: TrainBrain vraag
Citaat van: Anne W op maandag 26 november 2007, 22:03:56
Overigens zijn meldingen in een serie normaal, denk maar aan de melding door een relatief korte geïsoleerde spoorstaaf, indien je een serie wagens hebt met een lange wielbasis, dan krijg je een serie meldingen.

Groet, Anne W

Dus als ik het goed begrijp zou ik in plaats van reedcontakten stukjes stroomdetectie kunnen maken.
En als dan het treinstel bestaande uit een lok met 6 verlichte wagons over een AFmeld of Remmelder of Stopmelder gaat
Dan ziet de software dit als 1 maal de Afmelder gepasseerd 1 maal de Remmelder gepasseerd en 1 maal de Stopmelder gepasseerd

Of is het beter een heel blok bezetmelden en in dat blok een stukje stroomdetectie voor de Remmelder 

Of zie ik het nu te simpel

Mvg
Henk
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TrainBrain vraag
Beste Henk,

je mag ook rustig het hele stuk tot aan de volgende melder als detectie maken, volgens mij bestaat een blok uit (eventueel) afmelder, remmelder, stopmelder, je kunt die drie stukken gewoon achter elkaar leggen.

rijd je met  2 rail of 3 rail, bij 2 rail moet je naar stroomdetectie, bij 3 rail kun je naar "massa" detectie, waarvan de meldunits wat goedkoper zijn.

let wel op als je met massa detectie werkt d.m.v. een geïsoleerde spoorstaaf en Märklin K-rails dat je, na het steenslag storten, de geïsoleerd railstukken vrij moet houden van steenslag en de bijbehorende verdunde houtlijm (houtlijm bevat water en water geleidt electriciteit, en maakt dan contact met aarde, dus een meldsignaal wat niet meer weggaat)

Groet, Anne W
Re: TrainBrain vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TrainBrain vraag
Henk,

De software ziet wel degelijk de "meerdere" meldingen. Echter wordt er niets mee gedaan daar de eerste melding al voldoende is. De andere meldingen worden "ter kennisneming" aangenomen, om het zo eens uit te drukken.

Zelf heb ik, zoals Anne beschrijft gewoon een hele sectie met bezetmelding als een heel gebied "genomen", bijvoorbeeld als remmelder. Bij het "stopgebied" wordt dan gestopt. Een deel kan nog best in het "remgebied" staan.

Denk bijvoorbeeld aan de TEE. Bij mij zijn de slepers gewoon doorverbonden voor optimale spanningsafname. Daar ik electronische detectie gebruik, zijn zelfs bij stilstand de remmelder en de stopmelder gewoon "1". Pas als de trein weer aan de rol gaat wordt eerst de remmelder "0" en daarna de stopmelder. Dit heeft geen enkele actie tot gevolg, die vindt pas plaats in het volgende blok met de respectievelijke melders.

Groeten

Olav
Re: TrainBrain vraag
-Henk-
gast

Re: TrainBrain vraag
OK Heren

Weer bedankt voor de info

Hier een plaatje zoals ik denk dat het zou kunnen



IK rij met N-Spoor dus 2 rail

De Remmelder is een klein stukje spoorstaaf in het blok


Naar mijn idee zal zo het hele blok bezet blijven zolang er een gebruiker (los gelate Wagon met verlichting) achter blijft
De Remmelder kan ook een Afmeld/Remmelder zijn
De Stop/Afmelder kan ook een Stopmelder zijn

Of zit ik er helemaal naast

Mvg
Henk
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TrainBrain vraag
Beste Henk,

Peter zegt het goed, er zit een principe fout in je schema, je hebt de stopmelder van één blok voor en na de remmelder liggen, dus zal de lok nooit de remmelder halen en al stoppen in het eerste "stop" stuk.

Het is wel goed als je voor de remmelder een aparte afmelder hebt, tenminste als Trainbrain dat kent en de rijweg op die plaats al afgemeld mag worden.

Tevens moet er tussen remmelder en stopmelder een bepaalde lengte zitten, de trein moet wel de "ruimte" hebben om netjes af te remmen en te stoppen.

Het principe remmelder-stopmelder komt ook ter sprake in mijn bijdagen over de Raptor in digitale centrales overige.

Dus correcte volgorde is: eventuele afmelder-remmelder-stopmelder.

Als laatste, bij 2 rail moeten het wel de S88 melders zijn met "stroommeting"

Groet, Anne W
Re: TrainBrain vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TrainBrain vraag
Even ter aanvulling.
Alleen de volgorde remmelder-stopmelder ligt vast. De afmelder kan je overal "plaatsen" dus ook een remmelder of stopmelder kan dit zijn.

Van belang voor de afmelder is dat een volgende trein geen toegang krijgt tot het volgende blok OF wisselstraten kan gaan aansturen waar de voorgaande trein nog overheen rijdt/staat. Denk hierbij aan toegang tot stations met meerdere sporen.

De afmelder kan overigens ook na de stopmelder liggen. In deze zin moet je denken aan een station waar een trein moet stoppen voor een bepaalde tijd, terwijl de seinpaal een stuk verderop staat.

Groeten

Olav
Re: TrainBrain vraag
-Henk-
gast

Re: TrainBrain vraag
Hallo

Heren bedankt voor de info  sorry voor de late reactie (druk druk druk)
Ik denk dat ik maar eerst een proef baantje ga maken als ik er tijd voor heb
Voor het gebruik van bezetmelders tov reedcontakten is een andere benadering nodig

Mvg
Henk
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TrainBrain vraag
Beste Henk,

In principe maakt het noch Trainbrain, noch je digitale centrale wat uit hoe de contact melder werkt, uiteindelijk moet er een serie "+5 voltjes" en "0 voltjes" de centrale in gaan.

Ja, de soort contact melder heeft een andere benadering nodig, maar dat hoef je maar één keer te testen.

Als je mogelijkheden ziet om een keer naar Heusden (bij Den Bosch)  te komen, dan kun je bij mij zien waar in een blok de terugmelders liggen.

Groet, Anne W
Re: TrainBrain vraag
-Henk-
gast

Re: TrainBrain vraag
Zo we zijn weer wat verder met het bouwen aan de baan

http://spoor-n.blogspot.com/

Er staat een plaatje van mijn schaduwstation op, waar ik dus wil beginnen met de terugmelders
Dus de vraag aan de mensen die nog met Trainbrain werken of gewerkt hebben
Graag wat tips over waar te plaatsen

Mvg
Henk

Re: TrainBrain vraag
Spoorman
gast

Re: TrainBrain vraag
Heb je de antwoorden op je vraag al niet 2 jaar geleden gehad? Wat wil je nog precies weten?

Gr, Ben.
Re: TrainBrain vraag
-Henk-
gast

Re: TrainBrain vraag
Ben bedankt voor de reactie

Waar het mij om gaat is mag een bezetmelder in een wisselstraat liggen (bij TrainBrain)
Waar het beste de rails onderbreken ivm rem,stop,bezetmelder.


Mvg
Henk
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: TrainBrain vraag
Beste Henk

Bij Trainbrain kan je volstaan door in het spoor voor de wisselstraat een zgn. remmelder te plaatsen.
Deze remmelder is voor alle blokken die er achter volgen.
Vanaf dat punt wordt een remweg ingezet die, na het leerproces, de trein zal stoppen op het stopmeldpunt.
Het stopmeldpunt wordt geplaatst bijna aan het einde van een blok, of zoals het in Trainbrain wordt genoemd een rijweg.
Hoop je even op het juiste spoor te hebben gezet.
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: TrainBrain vraag
Hallo Henk

Ik ben benieuwd of je nog iets hebt ondernomen met de aanwijzingen die je hebt gekregen.
Re: TrainBrain vraag
-Henk-
gast

Re: TrainBrain vraag
Hallo Koos

Sorry voor de late reactie (ook je mailtje niet beantwoord) sorry

Ben nu begonnnen aan mijn klimspiraal, het digitale gedeelte heb ik even opzij gezet
Maar als ik daarmee begin zal ik je een pm sturen met wat meer uitleg.

Mvg
Henk
Re: TrainBrain vraag
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: TrainBrain vraag
Hallo Henk

Geen probleem, bouw rustig verder.
Ik ben ook nog een nieuwe baan aan het bouwen, ondertussen de 4e baan.

Succes met de bouw en als je vragen hebt lees ik het wel.